Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Měnič 24V-12V min.15 A
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kesino



Založen: Jan 06, 2010
Příspěvky: 12
Bydliště: Ústí nad Labem

PříspěvekZaslal: so říjen 02 2010, 12:48    Předmět: Měnič 24V-12V min.15 A Citovat

Dobrý den a ahoj všem co se stejně jako já občas pokoušíte změnit směr a rychlost elektronů. Very Happy Jezdím kamionem a abych tak často za volantem neusínal, zabral jsem si druhé lehátko muzikou. Laughing Mám rádio Clarion 4x50W +subwoofer 250W RMS a kapacitor 1F.Celá soustava je napájená baterií 12V 680A 74Ah, dobíjená sériově montovaným měničem, který však nedokáže baterii udržet zcela nabitou.Řešil jsem to trafem domácí výroby cca.10A a vše bylo v pohodě,jen mi to přijde nepraktické.Rád bych si postavil měnič z 24V na 12V ale aby dokázal muziku rozeznít bez zkreslení i bez té baterie.Jestli dobře počítám měl by tam být odběr cca 30A.Žádám vás tímto o schémátko nebo jakoukoli radu která by mi pomohla tento měnič vytvořit.
Moc všem děkuji za případnou pomoc a přeju ať vše co postavíte a opravíte šlape podle vašich představ.Ahoj Tom z Ústí nad Labem
kesino@seznam.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so říjen 02 2010, 21:46    Předmět: Citovat

Já bych tohle řešil odděleným zesilovačem za rádio s překopaným zdrojem v tom zesíku přímo na vstupní napětí 24V, aby šel připojit rovnou na baterky "kocoura". Nevím, možná už se něco takového rovnou konstruovaného pro kamionéry i prodává - a rádio bez výkonových konců bude brát jen pár stovek mA, což Ti utáhne i monolitický lineární stabilizátor. Uvaž, kolikanásobnou konverzi energie tady provádíš - a jakou má každý stupeň účinnost. Celý ten Tebou popisovaný systém mi připomíná vytahování se i s koněm z bažiny za vlasy...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
eljaro



Založen: Dec 03, 2004
Příspěvky: 441
Bydliště: Krnov

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 6:52    Předmět: Citovat

v zásadě má ekar pravdu ! je jednoduší upravit zesák pro chod z 24V přímo a raději kuchnout zesík a vyrobit zdroj pro nej přímo z 24V bude to jen jedna konverze ! Je zde i druhý problém a to od kud tu energii bude brát , palubní sítě jsou sice dimenzované ale né do nekonečna ! normální tahače mívají cca 70-90A altíky severské kombinace pak i 110A ! ale v zásadě ta rezarva je tam pro starty ne pro trvalý chod ! u startu musí byt v provozu žhavení - předehřev a samozřejmně startér a ten bere energii z baterie která je patřičně předimenzovaná ! po rozběhu se ten altík snaží spotřebovanou energii doplnit v co nejkratší době ! pukud tedy někdo bude stabilně ždímat tuto soustavu pak první co odejde budou ložiska v altíku a pak i altík ! mobilní dílny a podobné monstra na kolech mají el. soustavy dvě právě zduvodu výše uvedených !
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky AOL Instant Messenger MSN Messenger
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19562
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 7:59    Předmět: Citovat

Dávám za pravdu Ekkarovi - konverze na 13,2V stojí za to pro samotný přijímač a CB, ty sériově prodávané pulsní měniče mají účinnost vesměs velmi slušnou. Ale pro kamna, ať už k CB nebo k rádiu, je blbost snižovat napětí baterie (i když s malou ztrátou) a pak ho zase zvedat z těch 12V (s výrazně vyšší ztrátou) na dejme tomu 50V, které potřebuje zesilovač.
Nakonec - obyčejný můstkový zesilovač napájený (bez měniče) přímo z 24V baterky dá do čtyřohmové zátěže nějakých 65W sinus trvale, do dvouohmové zátěže pak 120W .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kesino



Založen: Jan 06, 2010
Příspěvky: 12
Bydliště: Ústí nad Labem

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 12:19    Předmět: Citovat

Především moc děkuji za rady.Jen si nedokážu představit jak bych překopal ten zesilovac, protože tak zas tomu nerozumím a pak zesik zásobuje jen subwoofer, takže mi pak vzniká další problém,jak uživit čtveřici repro napájených z rádia na 12V.Na konec mám tam i kapacitor s digitálním ukazatelem a vypínáním a to vše je také na 12V takže i to bych musel předělat.Možná nejjednoduší mi stále připadá nechat tam tu baterii a nejakýma třema ampérama jí dobíjet.Máte pravdu v tom, že by tam byla ohromná tepelná ztráta a nesmyslná konverze, ale nechat tam tu baterii mi příjde zatím nejrozumější.S trafem 10A měničem na 220V a baterii mi stále muzika hraje bez problémů.Topení celou noc běží a ještě ždímu soustavu o proudy pro notebook a baterie stále drží.Jezdím často za hranice a tam se nemusí svítit a to je takové malé ulehčení altíku.Co kdyby byl nějaký impulzní zdroj z 24V na 12V?
A ještě mám jeden problém, který s autem nesouvisí...
Mám doma Subwofeer Aiwa TS-09EZ s reproduktorem aiwa 86-SP2-607-01 a za boha ho nemohu sehnat.Nevíte náhodou kde by mohl ležet.Nejak mi při hraní opadala ta guma okolo.Dala se z ní uválet černá kulička...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4247
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 12:59    Předmět: Citovat

jen pro upřesnění, bavíme se tady o kabině kamionu. Čili dostatečný akustický tlak musí udělat no ať to čtyřikrát předimenzuji cca 20W což mi s rezervou a účinností dá odběr 4A . Myslím, že by měnič na napájení rádia i subwooferu měl v pohodě stačit. Otázka je citlivost reproduktorů a plocha membrány.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 13:03    Předmět: Citovat

Pokud sám nemáš elektronické zkušenosti, zkus se obrátit na nějakou firmu, která se zabývá tuningem a úpravami Hi-Fi v autech - určitě budou vědět o dodavateli, který nabízí i 24V verze audiovybavení. Je to v podstatě totožná technika jako pro osobní auta, jen má zdrojové části udělané pro napájení ze 24V. Ušetří se tím nemalá část energie, kterou dneska "protopíš" při konverzích na 230V/50Hz a zase zpátky na 12V stejnosměrných.
Jinak stačí použít jen Ujce Gůůgla:
http://www.deramax.cz/menice-napeti-24v-12v/c-925/
http://www.dobry-obchod.cz/obchod/kateg/menice-napeti/105-menice-napeti-24-12-v/
http://www.vysilacky.com/340-menice-24v-12v-pro-notebooky/462-menic-napeti-pulsni-24v-12v-sdc-5208/
http://www.bmshop.eu/autodoplnky/menic-napeti-z-24-v-na-12v-alpin/
http://www.onpira.cz/menic-napeti-24v-na-12v-30a-hco-30a/d-70301/
.... .... ....
vše otázka několika sekund klikání ze stránky http://www.google.cz/search?hl=cs&q=m%C4%9Bni%C4%8D+24V%2F12V&btnG=Hledat&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai= ...
Jen zůstává otázkou, jestli vybraný pulsní měnič nebude rušit svým vyzařováním do výstupu to rádio... A kapacitor si nech dát za rámeček i s displejem - to je jen takové šidítko pro "tuzéry", kteří podléhají psychologii vzhledu...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kesino



Založen: Jan 06, 2010
Příspěvky: 12
Bydliště: Ústí nad Labem

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 13:43    Předmět: Citovat

Chlapy ještě jednou moc děkuji.Nakonec to tedy budu řešit nákupem měniče který bude s kapacitorem myslím bohatě stačit.
Ekkarovi děkuji za ty odkazy jen mi prosím zdělte svůj názor který z těchto dvou bude jepší...
http://www.dobry-obchod.cz/produkt/3420320-spinany-menic-napeti-24-12v-20a/
http://www.onpira.cz/menic-napeti-24v-na-12v-30a-hco-30a/d-70301/
Přiklonil bych se k tomu prvnímu z důvodů ochran a konstrukce.
Ten druhý zase má napsaných 30A což mě přivádí na rozpaky který si vybrat.
Není mi jasné jestli těch 30A není jen maximální rázový výkon....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 13:48    Předmět: Citovat

Kesino - nedokážu odpovědět, ani jeden jsem nedržel v ruce, ale důležitým parametrem ve Tvém případě bude stupeň odrušení a filtrace výstupního napětí za tím měničem. Lidově řečeno jestli autorádio připojené za tento měnič nebude vrčet, bzučet nebo pískat v souladu se spínací frekvencí použitého měniče. Proto doporučuju opravdu minimálně konzultaci s někým z oblasti autotuningu - a lépe se zavedenou firmou, než s nějakým stodolníkem, abys nakonec nevyhodil prachy za měnič oknem...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kesino



Založen: Jan 06, 2010
Příspěvky: 12
Bydliště: Ústí nad Labem

PříspěvekZaslal: ne říjen 03 2010, 13:53    Předmět: Citovat

O.K nějak se to pokusím zjistit.
Snad to půjde..
Až to nejak spatlám dám pak vědět jak jsem dopadl.
Všem veliký dík!!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jindra2



Založen: Aug 09, 2005
Příspěvky: 764

PříspěvekZaslal: po říjen 04 2010, 8:05    Předmět: Citovat

Pro zajímavost schema lineárního měniče, který jsem opravoval.
Jindra



Napěťový konvertor.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Napěťový konvertor.png
 Velikost:  4.21 kB
 Staženo:  959 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33995
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po říjen 04 2010, 8:15    Předmět: Citovat

A netreba k tomu namontovat do motoroveho priestoru dalsi chladic? Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: po říjen 04 2010, 12:35    Předmět: Citovat

Pred chvílou mi syn doniesol tento menič, MAjiteľ skúšal, či nefunguje aj obrátene - ako 12-24. Odniesli si to takmer všetky súčiastky, ale zase ich nie je tak veľa, aby sa nedala vykresliť schéma. Uvidím, ako na tom budem s časom a trpezlivisťou, lebo si dávam dokopy reg zdroj.


24-12.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  24-12.jpg
 Velikost:  34.02 kB
 Staženo:  235 krát


24-12 a.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  24-12 a.jpg
 Velikost:  33.46 kB
 Staženo:  167 krát


_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8995
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: po říjen 04 2010, 12:39    Předmět: Citovat

To spíš vypadá na lineární stabilizátor, než měnič. I kvůli tomu obrovskýmu chladiči.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: po říjen 04 2010, 16:33    Předmět: Citovat

Určite to nepotvrdím, ani nepopriem. Jednoducho ešte neviem, ako funguje. ale dávnejšie som dával na Upload jednu schému maďarského pôvodu a tot tu vyzerá byť niečo podobné. Osadenie - 4x2N3055, jeden tyristor, tranzistory KT829b/ruský/ a C33740 a jedna ZD.

A je to maďarský výrobok.

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund