Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Použití pásu 12 V LED jako brzdového světla?
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 11:40    Předmět: Použití pásu 12 V LED jako brzdového světla? Citovat

Zdravím! Koupil jsem si tento pásek http://www.gme.cz/cz/led-lista-40-16-autodiod-cervena-292x12-5-mm-p511-818.html

a byl bych rád, aby sloužil jako zadní brzdové světlo. Obávám se však toho, aby postupně nezačaly odcházet, jak to tak bývá. Jsou uvedené maximální hodnoty v datasheetu dostatečné k použití v automobilu? Nebo mi prosím poradíte nějakou úpravu? Předřadný odpor? Předem moc děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 12:12    Předmět: Citovat

1) Pokud je to AUTOLED, mělo by to vydržet podmínky napájení panující v autě - tedy napětí 12 až 14,5V a odpovídající teplotní rozsah.
2) Ale pokud to nemá homologační značku, do auta bych si to nedával - PaChové i STK by si na tom jedině zgustli.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33987
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 12:20    Předmět: Citovat

Zaujimave, ze v datasheete o aute nie je ani slovo - zato tam je absolute max. 13V...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 14:57    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
Zaujimave, ze v datasheete o aute nie je ani slovo - zato tam je absolute max. 13V...


No právě.... Rolling Eyes

Nějaké rady tedy, prosím???
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 15:46    Předmět: Citovat

Do jakého auta to má být? Pokud by to šlo, radši bych koupil třetí brzdové jako ND od jiného vozu a i kdybych měl bastlit držáky, použil bych ho - nové Octy, fábule i Roomy používají 3.brzdovou svítilnu s LED, tam bys problém neměl - co je totiž homologované na 1 značce a typu auta, lze při dodržení dalších předpisů bez obav namontovat i na jiné auto. Rozhoduje symbol E s číslicí v kroužku.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6079
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 15:52    Předmět: Citovat

Homologační předpis EHK/OSN č. 7 požaduje pro brzdová světla kategorie S1, S2 min. horizontální vyzařovací úhel 90°. To pásek LEDek s vyzařovacím úhlem 35-40° těžko splní.
Jako třetí (u starších vozů nepovinné) brzdové světlo by se to asi sneslo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 08 2010, 23:19    Předmět: Citovat

Bože, bože, bože Laughing Kdybych chtěl řešit homologace, tak nepíšu do elektrobastlírny. Zajímá mě čistě jen ochrana diod, aby prostě vydržely. Přeci jen se někdy stojí na brzdě řed nastartováním a tam to dostane špičku. Zajímá mě, jestli tam mám šoupnout ještě předřadnej odpor nebo jak zajistit, aby postupně nezhasly.

To, jestli to projde STK nechte prosím na mě. Zajímá mě jen ochrana těch diod Wink

Ony mimochodem postupně odcházejí i LEDky na světlech přímo od výrobce vozu, takže podobné úvahy jsou na nic. Jde o konkrétní diody a konkrétní ochranu před jejich zničením Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: čt září 09 2010, 8:09    Předmět: Citovat

Teoreticky by to vydrzat mohlo, aj ked musis pocitat, ze o 1 - 1,5 V to bude mat navyse pri beziacom motore. Namiesto odporu by som skusil jednu az dve usmernovacie diody do serie s napajanim.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: čt září 09 2010, 10:54    Předmět: Citovat

xmurgi napsal(a):
Teoreticky by to vydrzat mohlo, aj ked musis pocitat, ze o 1 - 1,5 V to bude mat navyse pri beziacom motore. Namiesto odporu by som skusil jednu az dve usmernovacie diody do serie s napajanim.


No vidíš! To mě nenapadlo! To by mohlo snad vyjít. Nemáš typ na konkrétní typ diod? Wink Moc se v tom nevyznám Rolling Eyes


Doufám, že to bude fungovat Arrow


EDIT: To vlastně chce diodu, aby při tom napětí na ní nepřekročil zase proud větví při jejich otevření. Fakt netuším, jaká je tam špička při startování a ani jak to kolísá. Pokud to pomůže, tak je to Baworák r.v. 1995 Exclamation
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6079
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt září 09 2010, 11:21    Předmět: Citovat

xmurgi napsal(a):
Namiesto odporu by som skusil jednu az dve usmernovacie diody do serie s napajanim.


Přesně naopak. LEDky se optimálně krmí ze zdroje proudu, takže ODPOR.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12521

PříspěvekZaslal: čt září 09 2010, 13:12    Předmět: Citovat

Problém se právě řeší v tomhle vlákně: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39097&start=15
Doporučuji přečíst. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt září 09 2010, 14:46    Předmět: Citovat

Serifus napsal(a):
...Fakt netuším, jaká je tam špička při startování a ani jak to kolísá. Pokud to pomůže, tak je to Baworák r.v. 1995 Exclamation


Jediný co tam při startování je, je POKLES napětí na baterii - o žádné špičce v napájení světel se nedá mluvit, pokud hovoříme o Pb akumulátoru s kapacitou 50-80Ah zatíženém téměř zkratovým odběrem (nevím, kolik má to tvoje báwo kubaturu, ale odběr v momentě připojení startéru bude v řádu stovek A) - a způsobí odpovídající pokles napětí. V tomto momentě nemá LEDkovou svítilnu SPRÁVNĚ NAVRŽENOU pro palubní napětí vyskytující se v síti vozidla PŘI CHODU MOTORU (14,4 až 14,5V) absolutně co ohrozit...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 0:45    Předmět: Citovat

tomasjedno napsal(a):
xmurgi napsal(a):
Namiesto odporu by som skusil jednu az dve usmernovacie diody do serie s napajanim.


Přesně naopak. LEDky se optimálně krmí ze zdroje proudu, takže ODPOR.


Ono je to tak nějak zřejmě fuk, jestli odpor nebo dioda, když vezmu v úvahu, že prostě musím ty LEDky ochránit před přepětím, který nesnesou. Tudíž, jestli nejsem totálně mimo, tak to musim udělat tak, aby na tom osvětlení LED bylo maxímálně daných 12 V a zbytek ze zde uváděných cca 15 V, tedy 3 V, by se měl ztratit na nějakým jiným prvku. A asi je pak jedno, jestli to bude několik diod nebo prostě nějakej odpor.


Nekecám? Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 0:46    Předmět: Citovat

masar napsal(a):
Problém se právě řeší v tomhle vlákně: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39097&start=15
Doporučuji přečíst. Wink


Děkuji, pročtu. Idea
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 0:48    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Serifus napsal(a):
...Fakt netuším, jaká je tam špička při startování a ani jak to kolísá. Pokud to pomůže, tak je to Baworák r.v. 1995 Exclamation


Jediný co tam při startování je, je POKLES napětí na baterii - o žádné špičce v napájení světel se nedá mluvit, pokud hovoříme o Pb akumulátoru s kapacitou 50-80Ah zatíženém téměř zkratovým odběrem (nevím, kolik má to tvoje báwo kubaturu, ale odběr v momentě připojení startéru bude v řádu stovek A) - a způsobí odpovídající pokles napětí. V tomto momentě nemá LEDkovou svítilnu SPRÁVNĚ NAVRŽENOU pro palubní napětí vyskytující se v síti vozidla PŘI CHODU MOTORU (14,4 až 14,5V) absolutně co ohrozit...


Jedná se o akumulátor 100 Ah. Takže musím hodit předředný odpor, abych udržel napětí pod maximální hodnotou 13 V uvedenou v datasheetu. Question Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund