Zaslal: so červenec 17 2010, 21:50 Předmět: oprava regulatora otaciek
V aute sa mi prepalili odporove drotiky, ktore reguluju rychlost otaciek ventilatora v aute. vyzera to nejako takto:
su tam v serii odporove droty, pricom najpomalsie otacky ma ventilator na prvom stupni, ked prud prechadza vsetkymi tromi odpormi a navyssie otacky ma na stvrtom stupni, ked ide napriamo bez odporov.
prepalil sa ten drot v pravo a dole. ten najhrubsi ide OK. To znamena, ze nejde prvy(najpomalsi) stupen a druhy stupen. na fore som sa docital, ze jednotlive odpory pre jednotlive stupne otaciek by mali byt nasledovne:
treti stupen: 0.4 Ohm
druhy stupen: 1.0 Ohm
prvni stupen: 1.5 Ohm
dokopy cca 3ohmy.
kupil som si odporovy drotik 10ohmov/m 0.25mm. tak som z neho odmotal 10cm pre druhy stupen, co by malo byt 1ohm, navinul, napajkoval . Pre prvy stupen som odmotal 15cm a napajkoval. ventilator sa ale netoci. ked tie piny spojim napriamo tak sa toci, takze problem je fakt iba v odporoch. skusal som tam dat aj taky odbor v tvare maleho valceka s nozickami ale tiez nic. kontakty som poriadne ocistil. skusal som merat multimetrom, nastavil som si 20ohmo rozsah a na tom najhrubsom drote(na jeho pinoch) som nameral nejaky odpor, teda multimeter ukazoval nejake hodnoty, ale ked som meral na tych novych napajkovanych, tak multimeter ukazoval stale iba 1 v akomkolvek rozsahu...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19528 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so červenec 17 2010, 21:56 Předmět:
A když to proměříš na konektoru, jaký je tam odpor?
Některé odporové dráty totiž pájením jen přilepíš, ale nepřipojíš. Buď přibodovat nebo zalisovat. A nejlíp napřed dobře mechanicky očištěné v ochranné atmosféře, jinak se zase na vzduchu prakticky okamžitě potáhnou izolační vrstvičkou.
Založen: Mar 02, 2005 Příspěvky: 1273 Bydliště: Bratislava, Petrzalka
Zaslal: ne červenec 18 2010, 7:54 Předmět:
Nie je nahodou poskodeny ventilator? Skuste do serie zaradit ampermeter a zmerat jeho spotrebu. Tocit sa moze, ale ak ma poskodeny komutator alebo skrat vo vinuti, bude mat vysoky odber, potom sa prepalia i tie drotove rezistory.
Z prudu ventilatorom sa da lahko spocitat prikon, ktory treba porovnat s tym, ktory je dany na stitku ventilatora.
skusim ho zmerat, ale co viem z internetu, tak je to choroba danych aut, kde po cca 10 a viac rokoch odchadzaju povodne odporove droty a je treba nahradit a teda ventilator by mal byt OK. lebo napriklad aj na tretom stupni ma spravny, znizeny pocet otaciek, kedze treti stupen ide cez ten jeden hruby (povodny)odporovy drot.
bingo, skusil som osmirglovat ten odporovy drot, objavila sa na nom leskla ploska a cez nu som uz nameral odpor. takze problem bol skutocne ten, ze to nebolo vodivo spojene.
este otazocka:
odporovy drot co som zohnal ma 0.25mm. potreboval by som ale hrubsi. sa da to vyriesit aj takto?:
potrebujem mat odpor 1ohm, co je 10cm drotu. tak zapojim 2x20cm drotu paralelne a dosiahnem tak odpor 1ohm ako keby pri priemere 0.5mm?
ide o to, aby sa ten 0.25mm drot moc nezohrieval, aj ked je chladeny, kedze cela ta vec je umiestnena priamo vo vetracom potrubi...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31871 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červenec 18 2010, 11:07 Předmět:
Nikde nepíšeš, do jakého je to auta - nebylo by jednodušší než to bastlit s nejistým výsledkem zajít do obchodu/servisu pro originální ND, nebo to zkusit někde na vrakáči? Ano, cena bude někde jinde, ale u součástek, ze kterých může hrozit VELKEJ VOHEŇ bych u auta neváhal... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19528 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne červenec 18 2010, 11:56 Předmět:
niio napsal(a):
este otazocka:
odporovy drot co som zohnal ma 0.25mm. potreboval by som ale hrubsi. sa da to vyriesit aj takto?:
potrebujem mat odpor 1ohm, co je 10cm drotu. tak zapojim 2x20cm drotu paralelne a dosiahnem tak odpor 1ohm ako keby pri priemere 0.5mm?...
Nedá sa.
při polovičním průměru drátu máš přece čtvrtinový průřez, čili pro stejný odpor musíš spojit paralelně 4 dráty stejné délky. To je lepší, protože ty čtyři dráty dohromady mají vzhledem k průřezu větší povrch, takže se budou líp chladit. Ale v tom sacím potrubí jde i o mechanickou pevnost, a ta je u tak slabého drátu hanebná. Buď si sežeň silnější, nebo (a tomu bych já dal přednost) sežeň celou odporovou jednotku.
Nebo si k ventilátoru udělej PWM regulátor.
povodne tam bol 12 rokov taky isty jemny odporovy drot, takze co sa tyka mechanickej pevnosti, to by som sa neobaval.
podla toho, co si pisal, tak teda musim paralelne zapojit 4x 20cm (kazdy teda 2 Ohm), aby som dosiahol vysledny odpor 1 ohm?
dik za odpoved
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.