Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Plynulá regulace zapínání a vypínání osvětlení v autě
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kybrex



Založen: Jul 26, 2007
Příspěvky: 300

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 0:32    Předmět: Plynulá regulace zapínání a vypínání osvětlení v autě Citovat

Zdravím,
nakoupil dvě sady zářivek s invertory a LED diodu místo žárovky do stropního světla. Invertor je stavěn na 12V. Potřeboval bych pomoct s návrhem obvodu, který bude zajišťovat stmívání a postupné rozsvicování. Nemám moc zkušenosti, tak se chci zeptat, jakým způsobem to mám nejlépe realizovat. Jaké součástky budu potřebovat?

Invertor při plném zatížení (2 svítící trubice) bere při 12V asi 650mA. Vzhledem k tomu, že je v autě tak 14V+-, takže ještě k tomu bude nějaká regulace. To zatím taky nevím, jak řpesně bude vypadat.

Předem díky za rady
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 7:23    Předmět: Citovat

mam istu pochybnost ze tie ziarivky budu regulovatelne Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33937
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 8:18    Předmět: Citovat

Ak invertor nema vstup na regulaciu jasu, tak zabudni.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kybrex



Založen: Jul 26, 2007
Příspěvky: 300

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 9:03    Předmět: Citovat

Vklidu, tohle mám ozkoušený. Nejsou to klasické zářivky, nejsem až takový amatér. Very Happy Měl jsem to připojené k regulovatelnému zdroji, když jsem testoval, kolik to žere a ty trubice fungují tak, že při malém napětí, při překročení nějaké mezní hodnoty, kdy začné téct asoň těch 100mA do vstupu invertoru, tak svítí jenom část trubice. Tady jsem našel video, jak se to chová. Potřebuji jen obvod, který předřadím a který bude umět plynule zvyšovat proud do obvodu při připojení napájení 12-14V (je to v autě - sepnutí dveřního spínače) a pak až se napájení vypne, aby zase proud plynule klesnul. Ideálně, když to bude rovnou stabilizované na těch 12V, abych to nepřetížil a nespálil.

http://www.youtube.com/watch?v=194HB-NH1IY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Banda



Založen: Mar 22, 2005
Příspěvky: 1170
Bydliště: OV

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 11:29    Předmět: Citovat

Tak si postav laboratorní zdroj s možností regulace proudu.
Schémat je plno na webu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kybrex



Založen: Jul 26, 2007
Příspěvky: 300

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 12:04    Předmět: Citovat

Nepotřebuji regulovat proud ručně. Já bych jen chtěl vědět, na jakém principu sestrojit jednoduchý obvod, který bude mít parametry součástek nastavenou rychlost ztmívání a rozsvěcení. Po zapojení obvodu dveřním spínačem se to pomalu rozběhne a po odpojení obvodu to ještě chvíli bude nějaký kondenzátor napájet, aby to zhasínalo pomalu. Co na to potřebuju?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Andrea



Založen: Sep 07, 2007
Příspěvky: 9340

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 12:08    Předmět: Citovat

kybrex napsal(a):
po odpojení obvodu to ještě chvíli bude nějaký kondenzátor napájet, aby to zhasínalo pomalu. Co na to potřebuju?

Pořádnej kondenzátor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: st březen 17 2010, 13:07    Předmět: Citovat

a skusil si hladat stmievac do auta ? a ten modifikovat
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Simil



Založen: Oct 16, 2008
Příspěvky: 185
Bydliště: NR

PříspěvekZaslal: čt březen 18 2010, 18:32    Předmět: Stmievač Citovat

Ahoj.Ja som mal niekedy postavene toto a fungovalo to na principe čo potrebuješ.Po zatvoreni dveri svetlo svietilo ešte asi 15sek,a potom začalo postupne zhasinať.Zhaslo to asi za 10 sek.Ten čas sa dal zmeniť hodnotou C.Ale neviem či Ti to na tie trubice pomože.


zpozdene_zhasinani_osvetleni_sch.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  zpozdene_zhasinani_osvetleni_sch.png
 Velikost:  2.82 kB
 Staženo:  122 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kybrex



Založen: Jul 26, 2007
Příspěvky: 300

PříspěvekZaslal: so květen 11 2013, 16:29    Předmět: Citovat

Zdravím,

po čase oživuju téma. Napadlo mě, že bych si postavil pro zvýšení životnosti H4 žárovek do auta obvod pro "měkké" spínání. Mohl bych poprosit o nějaký nástřel myšlenky, jak nejjednodušším způsobem udělat takový řídící obvod?

Můj nápad je mít jeden výkonový tranzistor, co snese při 12V těch 6-10A a při zapnutí spínače bych odpojil přímé připojení kabelu ke světlům a vedl bych napájení přes ten tranzistor a při sepnutí samotného spínače bych přes kondenzátor nabíjený/vybíjený přes odpor řídil postupně náběh proudu do báze a při vypnutí bych zase postupně tranzistor uzavřel. Ztmívání jsem nakonec vyřešil stavebnící od GME, ale potřeboval bych poradit, jak to vymyslet, aby to umělo i pomalu zapínat. Smile

Díky za rady. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
kbulda



Založen: Oct 23, 2007
Příspěvky: 1526
Bydliště: u Mělníku

PříspěvekZaslal: so květen 11 2013, 17:19    Předmět: Citovat

Jak to bude chodit, když přepneš z dálkových na tlumené a chvilku neuvidíš ? Uvědomuješ si , že třeba ve 130 km/h ujedeš za 1 sec 36metrů ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19529
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so květen 11 2013, 17:28    Předmět: Citovat

Jestli ti odcházejí H4 častěji, než jedna na 100 tisíc km nebo nejméně 1800 rozsvícení, pak to chce zkontrolovat především napětí v palubní síti.
To je moje soukromá statistika ze služebního autoparku s ročním proběhem 380 tisíc km, v němž mělo 15 z 21 vozů světla s H4. Za ten rok jsem měnil celkem 3, z toho dvě v témže autě, které stále více přebíjelo baterku, nakonec kvůli tomu přebíjení skončilo v servisu, měnil se celý alternátor i s regulátorem.

Obvykle odejde žárovka při zapnutí a ještě ne vždy na přerušení vlákna, ale na přepálení přívodu v zátavu. Přece jen 50A a víc do studeného vlákna, to je nějaká facka. Co neomezí odpor dlouhých přívodů od přepínače k žárovkám, to tam teče.

U projektorů, do kterých se těžko sháněly 12V/75W halogenky (a to měly plánovanou životnost 30 hodin i přesto, že trafo nedovolilo ani krátkodobě překročit proud žárovkou o víc, než asi 20%) stačilo spínač žárovky přemostit žárovkou 12V/5W. Vlastně obě žárovky byly v sérii a při zapnutí hlavní lampy se vypínačem jen pomocná žárovka zkratovala. Ale už byla lehce předehřátá a o jedné, co slouží dodnes, vím bezpečně.
V autě by to chtělo předžhavit víc, přece jen autobaterka je zdroj, který si na nějaké omezení odebíraného proudu nehraje a v podstatě jakýkoli proud, o který si obvod světel řekne, je schopná bezpečně pokrýt. Ovšem kam s tou pomocnou žárovkou, abys pak neměl potíže kvůli nehomologované úpravě, to nevím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3369
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: so květen 11 2013, 17:42    Předmět: Citovat

Je zajímavé si od Osramu/Philipse vytáhnout křivku životnosti žárovky v závislosti na navýšení napětí oproti nominálu. By se možná někdo divil, ale ta životnost jde hooodně rychle dolů. Tuším, že při 110% nominálu byla životnost asi poloviční(nominál 13,2V). Ty grafy i s popisem bych někde našel Smile. Proto dnes většina výrobců aut používá PWM, aby RMS hodnota napětí byla doregulována na nominál. Tou PWM se jim to alespoň částečně daří.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne květen 12 2013, 0:30    Předmět: Citovat

kybrex napsal(a):
Zdravím,

po čase oživuju téma. Napadlo mě, že bych si postavil pro zvýšení životnosti H4 žárovek do auta obvod pro "měkké" spínání. Mohl bych poprosit o nějaký nástřel myšlenky, jak nejjednodušším způsobem udělat takový řídící obvod?

Můj nápad je mít jeden výkonový tranzistor, co snese při 12V těch 6-10A a při zapnutí spínače bych odpojil přímé připojení kabelu ke světlům a vedl bych napájení přes ten tranzistor a při sepnutí samotného spínače bych přes kondenzátor nabíjený/vybíjený přes odpor řídil postupně náběh proudu do báze a při vypnutí bych zase postupně tranzistor uzavřel...
Docela běžně se to dělá, dá se to najít pod názvem "soft-start pro H7" nebo "ochranný spínač H7" - rozšířilo se to hlavně po náběhu výroby "jedničkový" fábule, která má na howning zkonstruovaný světlo pro základní verzi bez xenonových výbojek. V tom světle je pro tlumený světlo v jedný parabole žárovka H7 - 12V/55W a pro dálkový v sousední parabole žárovka H3 - 12V/55W.

Bohužel "soudruzi v DDR" = rozuměj v HELLA Autotechnik udělali chybu při konstrukci celýho světlometovýho tělesa a ty H7mičky se tam zoufale přehřejvají. Rychle se tak zeslabí vlákno, protože jak není dostatečně chlazená baňka, neprobíhá ani správně halogenidovej cyklus "oběhu" par wolframu uvnitř baňky - a to vlákno po několika málo hodinách funkce při proudový špičce při zapnutí přehoří. Stejný světlomet, ale vybavený projektorovým systémem osazeným naprosto stejnou žárovkou H7 má životnost žárovek nesrovnatelně vyšší - naprosto běžně několik let denního používání bez potřeby měnit žárovku, zatímco v "obyčejným" světlometu u fábule "jedničky" je nutno měnit "há-sedmičky" jak na běžícím páse.

Sice několik let po náběhu výroby fábulí jejich výrobce (Škodofka Boleslav) začal dodávat tzv. "odporovou kabeláž", kdy do přívodů k jednotlivým žárovkám je vloženo asi 20cm kabelů s jádrem z materiálu s vyšším měrným odporem (co tam je jsem nezkoumal) - a opravdu, pomáhá to, žárovky se přepalujou míň, jenže to zároveň i trvale snižuje proud žárovkou a její světlo už rozhodně není tak jasný, jako před instalací "odporový kabeláže". Určitě je o poznání víc do žluta - to znají všichni "honiči se za co nejbělejším světlem".

Řešení hodný bastlíře je stavba "zpomalenýho" spínače s výkonovým FET tranzistorem, kterej se vybaví v přívodu budicího napětí ke Gate zpožďovacím RC členem s časovou konstantou rovnou zhruba 0,1s - za tuto dobu přejde potom FET z plně zavřenýho stavu do stavu plně otevřenýho - neboli odpor jeho kanálu se zmenší z hodnoty přibližně jednotky MΩ na nejvýše několik desítek mΩ - neboli klesne přibližně o 7-8 řádů. Celkový výkon vzniklý na čipu tranzistoru jako následek úbytku napětí během otevírání je minimální - lze proto použít tranzistor bez přídavnýho chlazení. Doba otevírání FETu je určená víceméně empiricky, protože ani žárovka připojená bezprostředně na autobaterii se nerozsvítí nekonečně rychle - právě přibližně tu 1/10 sekundy trvá, než se poměrně tlustý vlákno 12V halogenky nažhaví na provozní teplotu a jeho odpor naroste na pracovní hodnotu. Během té doby proud vláknem přibližně exponenciálně klesá z hodnoty určený jen napětím palubní sítě a odporem přívodů a studenýho vlákna (řádově 40-50A) na pracovní proud kolem 4-4,5A (uvažovaná žárovka H7 - 12V/55W) - zatímco u "soft-startu" je v okamžiku zapnutí v sérii s vláknem relativně velmi vysoký odpor, který se "pomalu" během uvedeného sníží na téměř nulový (Rdson použitého FETu). Tím se radikálně omezí zapínací špička a vlákno halogenky tak vydrží nepoměrně delší dobu i v tak mizerně vyřešeným světle, jako má fábule první generace.

Dávám sem sken návodu na stavbu, pochází původně z nemeckýho Elektoru - součástky lze použít modernější, hlavně FET jde dnes koupit s daleko menším Rdson než mají navržení "BUZíci" - takový IRFZ44N ( http://www.ges.cz/cz/irfz44n-GES04913224.html - Rdson = 18mΩ, Ids max 49A) nebo IRFZ48N ( http://www.ges.cz/cz/irfz48n-GES04913205.html - Rdson 14mΩ, Ids max 64A) jsou daleko lepší. Dioda 1N4148 je nutná k rychlejšímu vybití kondíku při vypnutí světla, aby se žárovkou dalo zablikat - kondík nabitý na provozní napětí se po vypnutí napájení téměř bleskově vybije téměř na nulu přes vlákno žárovky a při dalším zapnutí může znovu zpomalovat otevírání FETu. Celkový zpoždění je pro uvedené hodnoty odporů i kondíku naprosto vyhovující - při běžným pohledu není poznat, která žárovka se rozsvěcí jen přes vypínač a která má v sérii soft-start. Ale na paměťovým vošklivoškopku je rozdíl ve špičce proudu žárovkou těsně po zapnutí opravdu markantní...

Má to jenom jednu nevýhodu - k žárovkám H4 musíš ten obvůdek postavit celkem 4x = 2 žárovky po 2 vláknech, aby to mělo nějakej význam v ochraně vláken halogenek před přepálením...



Soft-start halogenů.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Soft-start halogenů.jpg
 Velikost:  211.72 kB
 Staženo:  257 krát


_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: ne květen 12 2013, 11:16    Předmět: Citovat

Prepinanie tlmene dialkove ..je riesene len zapnutim ziaroviek pre dialkove svetla. tlmne svietia stale. Tranzistor je zdvojeny zap. paralelne.
Piskac..indikuje nabeh svetiel...po ich pripnuti na max ...stichne...zaroven indikaxia keby nieco...

http://forum.ladaklub.com/download/file.php?id=17085&mode=view

Nejake pokusy s NTC prebehli tu:

http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?f=24&t=16437&hilit=termistor&start=30
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 1 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.24 sekund