Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

regulator k dynamu
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 13:33    Předmět: regulator k dynamu Citovat

vim, ze jsem to nekde uz zakladal, je to uz dlouho, a nemuzu to najit. jedna se o:
dynamo u traktoru ze 70 let. original regulator je puvodnim majitelem znicen - premostil tam ruzne spoje, aby to dobijelo. ale ono to nedobijelo. no k veci: kamos ma simsona, a predelava elektriku. posiluje civky a zrovna jsme koumali na netu regulaci pro to dynamo. objevili jsme Zkratový Regulator - pripojuje se paralerne k baterii a zatezuje sít kdyz ma cca 7,5V. me ted napadlo, ze bych to pouzil u vinuti traktoru. vystup z dynama bych dal velikou autodiodu- dve paralerne- to by vyloucilo z obvodu rele pripojujici baterku pri prekroceni dynama 12V. no na baterku bych dal ten zkratovej regulator, ALE dal bych mu do obvodu rele, nebo to rovnou spojil s vinutim budicim vinutim dynama, aby zatizil buzeni a napeti nestoupalo. pak by byl druhy zkratovy regul, a ten by odpojil vinuti od stavy pri prekroceni urciteho napeti.
jinak funkce u dynama je:
dynamo jede a prekroci 12V => sepne rele k baterce ( zastoupi ho dioda)
dynamo ma napeti ??V (14,2V ne?) => odpoji buzeni od baterie (prvni zkratovy regul.)
dynamo ma ??V (asi 15.5V) => druhy zkratovy regul. zatizi budici vinuti.
no postavil bych to, protoze by to mohlo byt spolehlive, protoze co sem brouzdal po netu, vsichni to doporucuji na motorky. akorad bych zvetsil zenerku...
zdroj:
http://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-upravy-stabilizator-regulator-dobijeni-napeti-2.html



regulator dobyjeni.gif
 Komentář:
regulator

Stáhnout
 Soubor:  regulator dobyjeni.gif
 Velikost:  20.51 kB
 Staženo:  299 krát


_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dingo7



Založen: May 05, 2007
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 14:05    Předmět: Citovat

A co poupravit regulátor ze starých Š120 apod, respektive to schema Wink ze 14 na 28V

Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že ano Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 18:33    Předmět: Citovat

Dingo7 napsal(a):
A co poupravit regulátor ze starých Š120 apod, respektive to schema Wink ze 14 na 28V

Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že ano Laughing

skoda 120 ma alternator. ja mam DYNAMO. u toho se musi zkratovat buzení.
to jedno relatko by slo vynechat...
jinak ze 105L mam regulak i altik a vse je funkcni. to si setrim na vetrnou elektrarnu, nebo neco podobneho.
tak mi poradte neco lepsiho...
proc ze 14 na 28?? elektronicke rele na skodu bylo u 120 gls s altikem 55A, je to to same jako zkratovy regulator, ale ma to opacnou funkci- kdyz stoupne napeti, rozpiojuje obvod. a navic tam nebylo uzemnene vinuti altiku ja ho na dynamu mam. u mechanickeho to delalo rele, a rozpojovalo obvod. to rele by slo, a nahradilo by jeden ten zkratovy regulator. dynamo ma prave tu nevyhodu, ze napeti stoupa i kdyz se odpoji vinuti. u altiku zacne hned klesat.

de mi proste o to, jak dobyji dynamo. dobiji do 14.2V a pak vypne? a zkratuje na 15V? mam dojem, ze to bude 14.2 a 16V u skodovarny to je 14.6- meril sem to.

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
renda15



Založen: Nov 05, 2005
Příspěvky: 632
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 18:42    Předmět: Citovat

Kdysi jsem dělal regulaci dynama a to zkratování budícího vinutí jsem nedělal o chodilo to v pohodě. Problém u toho traktoru bude asi v tom, že tam připadá v úvahu i v podstatě nulový odběr, v tu chvíli může být to zkratování nutné ale chtělo by to odzkoušet, bude záviset i na otáčkách dynama a zbytkovém magnetismu statoru. Náhrada zpětného relé diodou je možná, mělo by to chodit. Kdysi vyšla regulace na dynamo na motocykl v nějakém AR.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Dingo7



Založen: May 05, 2007
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 18:57    Předmět: Citovat

No pokud vím, tak je to co se regulace týče skoro jedno a to samé - dynamo nebo alternátor:
DYNAMO dává rovnou stejnosměrný proud a má budicí vinutí
ALTERNÁTOR dává střídavé napětí které se musí usměrnit a pokud je buzený tak má opět budicí vinutí

A tedy teoreticky se dá pro dynamo i alternátor použít jedna a táž regulace - respektive princip je shodný Wink

(já jsem takhle například používal regulátor ze Š120 do Jawek a místo 6V jsem měl 12V Wink táhlo to zapalování a jednu H4 ku a fungovalo to spolehlivě na 3motorkách)

Nevidím důvod nepoužít něco tak jednoduchého u traktoru Wink to už se mě zdá teda velká ptákovina trápit DYNAMO zkratovou regulací Exclamation
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19558
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 19:37    Předmět: Citovat

Takhle to fungovalo na 12V až po Š110..., případně u 6V trabošů a warťasů.
http://lazo.czechian.net/elektrika/dynamo.htm
Regulátory fungovaly na stejném principu: při podpětí je rotor buzený naplno, při správném napětí kmitá kotva někde v prostoru mezi kontakty. Při přepětí přitáhne a zkratuje rotor.
Tady máš elektronický: http://www.google.cz/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=2&ved=0CA0QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.motozelvy.ic.cz%2Ftuning%2Fregdynamo.doc&rct=j&q=regul%C3%A1tor+dynama&ei=UROIS57XMpjqnAPkgO3XCw&usg=AFQjCNGvkednV9aPx6KG7IYCCFWUqCAqjQ
A to byly jen první dva odkazy z Googlu na heslo "regulátor dynama".
Proč pořád vymýšlíš tak zbytečně složité konstrukce, když stačí pohledat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kbulda



Založen: Oct 23, 2007
Příspěvky: 1527
Bydliště: u Mělníku

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 20:24    Předmět: Citovat

milan222
napiš typ dynama a výkon, případně proud,
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12521

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 20:49    Předmět: Citovat

Hill napsal(a):
...Při přepětí přitáhne a zkratuje rotor...

Asi chyba tisku - ne rotor, ale budící vinutí. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 21:11    Předmět: Citovat

no to zapojeni sem taky vyguglil. to z amara sem taky studoval a je to uplne to same. ten traktor- dynamo taha 2x H4 + 4x 5W + 2x zap. civka. + elektronicke cerpadlo na benzin- a to ma odber jako krava, jak to nedobyji, tak pekne pri kazdem pumpnuti problikavaji indikacni ledky napeti palubni site. ten traktor ale nema technickou, po silnici se s tim jede max. 500m ma to vse krom brzdovych svetel. ale osvetleni se vubec nepouziva, tak i blinkry. tzen motor se honi dost "do otacek"

no to dynamo je cca myslim 250W ale ty regulatory co sem nasel, je u nich psano do 75W.
relatko z skodovarny jsem tam chtel dat, ale zamitl jsem si to, protoze to dynamo neni moc zatezovane, jako treba na motorcem, kde se povine musi svitit. je mozne a pravdepodobne, ze to dynamo bude zvysovat napeti i po odpojeni buzeni. proto to moje podle vas zbytecne slozite schema. ja si tyky mislim, ze by to slo jednodusejc. jedno rele by slo vyhodit, ale mozna by to neutahl ten tranzistor. ma to byt BDx53 no a jakej max. vykon delaji? ja myslim tak do 100W.
buzeni ale poskytne mensi proud, tak to je jedno.
tento regulator mam postaven pro kamose na simsona a potrebuji prave dokoupit trandik.
me napadlo, ze kdybych pouzil PNP darlingon a spinal s tim + na dynamo, tak by to bylo bezporuchove ne?

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: pá únor 26 2010, 21:37    Předmět: Citovat

zapojil jsem sve znalosti z tranzistoru....
vysledek zde... vysvetlil sem si funkci obvodu, a vychazi mi to, ze to bude fungovat. akorad premyslim nad tim rezistorem 1k kterym bude tect proud do baze tranzistoru, ktery bude napajet vinutí.
jo potrebuji poradit, jake trandiky pouzit
diky



Thumbgf.gif
 Komentář:
to je docela funkcne dobre ne?

Stáhnout
 Soubor:  Thumbgf.gif
 Velikost:  15.73 kB
 Staženo:  147 krát


_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PLV



Založen: Oct 21, 2007
Příspěvky: 400
Bydliště: Litovel

PříspěvekZaslal: so únor 27 2010, 17:37    Předmět: Citovat

Pokud nerestauruješ traktora veterána, tak dynamo vyhod a dej tam alternátor ze škodovky s polovodičovým regulátorem nebo z faforita, kde je už zabudovaný na alternátoru a budeš mít pokoj. Very Happy
_________________
Netřep se mnou!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so únor 27 2010, 18:03    Předmět: Citovat

no dobre... tak to si tam dam takovou tu kliku kterou se nataceli ty stara auta... kdyz to dynamo vyhodim, tak jak nastartuju? jak se bude motor chladit?
me zajima: kdo z vas ví, jake proudy bere dynamo 500W. podle toho postavim tranzistorovy regulator. 500W proto, ze chci mit rezervu.

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31989
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so únor 27 2010, 18:52    Předmět: Citovat

Milane - za prvé, jak dynamo, tak alternátor NEDÁVAJÍ při startování (skoro) žádný proud, takže pokud se startuje zážehový motor, potřebuje buď baterii, nebo magnetové zapalování, které už při startovacích otáčkách (zhruba kolem 100 otáček za minutu) JE SCHOPNÉ dát dostatečnou energii jiskry - anebo to musí být diesel, který prostě "blafne" jen pouhým vstříknutím paliva do dostatečně stlačené náplně válce.
Pokud ale mluvíš o DYNAMOSTARTÉRU, musíš říct, o jaký motor se jedná - takový byl třeba motor ze skútru "Čezeta 175" - ten měl dvojí vinutí, jedno startovací, druhé "nabíjecí" s kotvičkovým regulátorem...
Pokud řekneš "starý traktor s dynamem", každému se vybaví nějaký "blaf-blaf-blaf" Zetor 15HP nebo 25HP, které opravdu měly dynamo - jen oddělené od startéru...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so únor 27 2010, 19:17    Předmět: Citovat

no jo ja zapomel napsat co to je...
tak je to stroj z 1972, dynamostarter, motor MAG dvouvalec, vzduchem chlazeny, kladivka nebo rozdelaovac, ale kazdopadne ma DVE zap. civky. je to benzinak s elektrickou pumpou. k dynamostarteru: tak vykon bude kolem200-300W, kombinace se starterem. pripojne body : 5x D+, D- (dratek tak 4mm2, DF tak 2.5mm2, pak - od baterky na kostru dynama normalnim tlustym kabelem jako u 120ky, druhej vede do regulu, v nem je rele na startovali- to sepne, a pripoji +12V na 5tou svorku. k tomu regulu- no je to napadene hodne, zkorodovane relatko je premostene, a je nefunkcni. to druhe co pripoji dynamo jeste jede. jo to D- je taky spojene s kostrou... takze je mozne povazovat D- a pripojku k baterce jako jeden vystup dynama.

no me by zajimalo, jake tranzistory pouzit do toho regulu, a taky mam v planu to dynamo "ukrast" a premerit jeho funkcnost. ale melo by byt funkcni, protoze kdyz se ten traktor "turuje" tak to dobyji. no dobyji baterku, a casem to poradne promerim.

uprava na altik by sla, ale kdyz to startuje, tak to poradne "rve za remen" a nekomu to uz urvalo altik, nebo mu to za par mesicu pohlo s altikem, a padal mu remen...

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so únor 27 2010, 23:41    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):

Pokud ale mluvíš o DYNAMOSTARTÉRU, musíš říct, o jaký motor se jedná - takový byl třeba motor ze skútru "Čezeta 175" - ten měl dvojí vinutí, jedno startovací, druhé "nabíjecí" s kotvičkovým regulátorem...

hele juak to ctu... vzpomel jsem si, ze mam motor, funkcni z CZ175. slo by to startovat "na klicek" jako ui toho skutru? a co bych k tomu potreboval?

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 1 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund