A ze zde přesně popsaného rozčarování , po náležité diskusi se známým z oboru jsem dospěl k závěru , že průmyslovka nemá smysl . Jelikož jsem vyžší stupeň základky dělal na víceletém gymlu a asi jako většina silně orientovaných techniků jsem nebyl zrovna bilantní v jazycích a humanitních předmětech, neměl jsem stejně šanci projít přes přijímací řízení , ono totiž , dnes se nehledí na znalosti a zájem o studium , hlavní je počet hlav ve třídách , "tak je vezneme podle průměru , no ne ?!" . A tenhle přístup bohužel je i na nejlepší Ostravské průmyslovce. Navíc , poté co jsem si pročetl hodinové dotace předmětů , zjistil , že mikroprocesorovka se dělá až ve třeťáku a v úrovni "jen tak , aby se neřeklo" , bylo moje rozhodnutí definitivní . Setrvávám na gymnáziu. Bylo mi jasné , že budou následovat a taky následují tvrdé boje na bitevním poli s humanitními (čti zbytečnými) předměty , znalosti techniky se snažím suplovat samostudiem . Jak úspěšne , to ukáže čas .
/Zde bych jako mírné off topic mohl ještě projevit lítost nad tím , že v Ostravě mi není znám jediný kroužek , radioklub , či jiná organizace združující mladé elektroniky , ale neudělám to , přijal jsem to už za dogma/
Lukas-Peca napsal(a):
U nás na škole (gympl) je vetšina lidí jaksi ráda, že tam je, a snaží se tam udržet. Ke kantorům se chováme slušně, i když někteří jsou opravdu velcí volové...
Naprosto stejná situace ... Do kvinty jsme sice byli nejhorší třída v historii gymnázia , avšak pořád jmse se chovali minimálně 5x lépe , nežli náš ekvivalent na základkách. Po přestupu na vyžší stupeň nás ve třídě zbylo 23 , veškeří exoti vymizeli , obměnilo se rozložení kantorů /a to k lepšímu , neb nemám slov , když fyzikářka udělí zhoršený stupeň z laboratorních prací za přílišnou přesnost měření a v každém výkladu se dalo napočítat minimálně pět fatálních zjednodušení či nepřesností , které by v reálném chování daného jevu zapříčinili naprostou nekorektnost výkladu /, jako kolektiv jsme se uklidnili a vše probíhá zatím hladce .
Až s odstupem času uvidím , zda - li litovat , že jsem zůstal na gymlu , a nešel na SPŠE , na 85% jsem si však již teď jist , že nikoli .
Rád bych tímto zároveň zdejší zkušenější poprosil o SZ s doporučenou literaturou , která by mi byla opravdu plnohodnotnou náhradou průmyslovky , či snad i něčím víc ... Sám aktuálně zatím jsem znalostmi pouze bastlířem a to ještě se zaměřením na digitální techniku . No a časem bych se snad i o tu radioamatérskou koncesi pokusil , ikdyž s mými paměťovými schopnostmi , no kdo ví ... _________________ ________________________________
"Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí." K.Čapek
Založen: Aug 29, 2009 Příspěvky: 189 Bydliště: Brno
Zaslal: út únor 23 2010, 22:25 Předmět:
kony2807 - si môj človek, tiež som chcel ísť z 9. triedy na elektro-priemyslovku, matka mi to vyhovorila, za to som jej vďačný.
Šiel som na gympel, nelutujem toho. Podľa iných kamarádov na SPŠ sa tam vyskytuje aj závisť, šikana, alkoholizmus na praxi.
Na gympli nie, vskutku normálni ľudia, i ked pripúšťam že krepí humanitári a nemajú poňatia o mat/fyz/chem.
Na SPŠ vraj na praxi chlascú a nerobia dokopy nič, poprípade blicujú. Na náuke o súčiastkach sa dodnes nenaučili ako funguje tranzistor. Na informatike hranie AoE II a CS 1.6 Atd, atd..
Všetko o (elektro)technike som sa naučil len a len samoštúdiom.
Neviem ktorí sú známi českí autori, ale ja mám doma dosť literatúry od sl. inžiniera Huberta Meluzína. Príde mi seriózny.
Založen: Oct 31, 2007 Příspěvky: 2492 Bydliště: uz len Presov :)
Zaslal: út únor 23 2010, 22:32 Předmět:
Ja zase musim zaujat iny postoj. Som rad ze som chodil na SPSE do Presova, to co mi dala tato skola, bi mi nedalo ani jedno gymnazium. Dodnes spominam na prof. Vavreka, ktory nas drtil elektronikou, ale dnes nelutujem a rad na neho vzpominam, naviac chystam sa k nemu na navstevu ohladom mojej diplomovky. Od gymnazia ma odradili hlavne tie hum-predmety, dost som si ich uzil na ZS, dalej som nehodlal pokracovat v niecom, co je totalne mimo moj zaujem.
Založen: Jun 30, 2005 Příspěvky: 1570 Bydliště: Pardubický kraj
Zaslal: st únor 24 2010, 0:34 Předmět:
Před třemi roky jsem maturoval na propírané SPŠE, taky nám v prváku říkali, že jsme nejhorší ročník, ale postupem času, si o nás zlepšili mínění, tak těžko soudit jestli se morálka studentů opravdu zhoršuje, nebo je to jen psychologický klam, či taktika učitlů. Poslední dobou se mi ale donesly zvěsti, že někteří kvalitní učitelé mají problémy, kvůli tomu, že nechtějí slevit ze svých požadavků. Jinak si na SPŠE Pardubice stěžovat nemohu, naučili mě všechno, co jsem zatím ze středoškolské elektrotechniky a matematiky na VŠ potřeboval. Derivace a integrály byly samozřejmostí a kolegové z automatizace se učili i Laplaceovu transformaci. Jinak ze známých učitelů jsme měli v 1. a 2. ročníku na ZE Charamzu, ten si bez problémů dokázal sjednat pořádek (i udělením dutky), možná proto, že už byl dávno v důchodu a učil spíš jen pro radost, nebo ze setrvačnosti, a ve 3. ročníku Kazdu, ten už tak přísný nebyl, ale stále měl určitý respekt.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31997 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st únor 24 2010, 10:19 Předmět:
Kony, sežeň si Základní kurs elektrotechniky od Ladislava Voženílka, tam jsou základy i polovodičů a elektroniky. Fakta bohudík platná stále, jen některé používané materiály se v dnešní praxi kapku posunuly - ale to se dá dohledat. A jinak já asi vytáhnu ze skříně svá stará skripta ze střední a ofotím je - sice to bylo deklarováno jako "experimentální učební texty", ale dobrých věcí v tom bylo dost... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 05, 2004 Příspěvky: 329 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st únor 24 2010, 10:41 Předmět: Přidám i pohled z druhé strany katedry...
Nastupují k nám na obor (hromadně je to v Bc. programech od Informatiky přes elektroniku, telekomunikace až po silnoproud) jak absolventi gymplů, tak i průmyslovek. Rozdíl je často minimální. Dříve šlo na VŠ určité procento populace (dejme tomu okolo 10%), nyní kdo nemá bakaláře, jako by nebyl a ve snaze diktované Eurohujery - dohnat a předehnat nastupuje na VŠ hodně přes 90% maturantů. Rozložení řekněme "inteligence" je v populaci stále stejné, takže ti, co by před pár lety neprošli ani přijímačkami zahlcují první ročníky. Přitom je jasně viditelné, kdo by na školu podle starých standardů měl, je to opět oněch cca 10%. V desetičlenné studijní skupině tak v průměru jeden až dva vykazují normální znalosti a přístup ke studiu, zbytek se ani neveze.
Cestuji denně se studenty téměř půl hodiny tramvají, takže často vyslechnu i to, co nechci vědět. Zatímco my jsme se kdysi bavili o tom, jak ten či onen problem vyřešit, kde sehnat infomace, literaturu, příklady atd., dneska studenti řeší jen to, jak co "ojebat", co odkud stáhnout či zkopírovat, jak se dostat ke kýženému počtu bodů pro zápočet a víc je nezajímá. Běžně se tak odevzdávají zkopírované práce, nakoupené protokoly z měření, která nejsou třeba ani aktuální atd. Přednášky nejsou povinné, (čti "nechodí se na ně"), takže probíhají ve velké přednáškové místnosti, do které chodí po prvním týdnu 6 lidí ze 120 studentů v ročníku (je zajímavé, že jsou to titíž, kteří vykazují i aktivitu ve cvičení či zájem o obor, takže přednášky nemusí být nudné a určitě ne vždy je to jen chyba nezáživného či pedagogicky neobratného kantora). Ve cvičeních tak není na co navazovat, nelze na ničem stavět. Většině studentů chybí jakékoliv obecné znalosti či přehled, nejsou schopni rozlišit reálnost výsledků čehokoliv (vypočtená intenzita pole v jádře trafa 4T - no problem), nezhodnotí žádné závislosti (když stoupne napětí, co udělá proud ???? - co to po nás chce???). Dvacetiletí lidé po absolvování mnoha roků ve škole nejsou schopni počítat základní výpočty, které se učí už v počtech (ne v matematice), blbý vzoreček se zlomkem, který ma v čitateli součet dvou čísel a ve jmenovateli součin dvou čísel dává na kalkulačce až tři různé výsledky a nepomůže ani hlasování, který z nich je správný. Spočítat výkon či cokoliv jiného ve třífázové soustavě je práce na celé dvouhodinové cvičení, a další týden to můžeme opakovat, protože si nezapamatovali nic. Některé historky jsou až k pláči - když student z desetiotázkového testu napíše 3x po sobě po týdnu na dva body z dvaceti (pokaždé je ten test stejný, student si to uvědomuje ale...). Nebo při snaze hodit u zkoušky záchranné lano absolventovi chemické průmyslovky dotazem co je to GaAs se student po dlouhém váhání vyjádří že "to Ga nevím a As je asfalt"! Je snahou studenty něco naučit ale jak, když motivaci a zájem má stěží desetina z nich, ti ostatní ani nedokáží odpovědět, proč sem chodí (tata chtěl, nenašel jsem práci, a proč jako...).
"Studují" tak dnes skutečně všichni a škola je "trpí" jen a pouze díky nastavenému systému financování na hlavu. Jsou tak také nastaveny všechny bodové a kreditové systémy, dříve nemyslitelná věc - postup do dalšího ročníku bez uzavřených zkoušek je dnes běžným standardem, i ve třeťáku se tak vyskytují ti, co nemají stěžejní zkoušky z prváku, většinou matiky a fyziky (studenti to využívají aniž by si uvědomili, že tyto podmínky jsou nefér hlavně vůči nim, když neudělali zkoušku bezprostředně po absolvování předmětu, po roce či více ji nemají šanci udělat ani při silné snaze a dobré motivaci). Práce s nimi je proto opravdu "radost", člověk odchází po cvičení ani ne unavený, jako spíše otrávený a vysátý. A je mu líto, že čas nemohl věnovat těm, co alespoň nějaký zájem projevují. A navíc - když mne čeká laboratorní cvičení v laboratoři, kde se měří reálné stroje až na 3x500V, tak je to minimálně o ústa.
Jediná cesta nápravy je teď už jen z výstupní strany - pokud nebude zájem o "absolventy" nesmyslných Bc. programů bez znalostí, nebude ze vstupní strany zájem o toto studium a ubude "hajzlbáb" s Bc. titulem. Je to ale problém složitý a jeho řešení v dohledné době neexistuje. Ti studenti, kteří se opravdu chtějí něco naučit tak musí Bc. stupeň přetrpět a doufat, že na magisterské či inženýrské programy projde už alespoň větší část těch, co něco chtějí vědět a vyučující se jim budou věnovat. Když jim zájem vydrží, jsou za vodou neboť v technických oborech člověk bez zájmu nemá šanci přežít (obrazně a často i doslova).
Založen: Jun 30, 2005 Příspěvky: 1570 Bydliště: Pardubický kraj
Zaslal: st únor 24 2010, 11:41 Předmět:
U kalkulaček je možná problém v tom, že každý typ parsuje trochu jinak zadané vzorce, hlavně co se týká přednosti násobení, dělení, sčítání, odčítání, já raději nadužívám závorky, ale to není omluva pro špatný výsledek při paralelním řazení dvou odporů. U středních škol je asi problém v tom, že mají kapacitu na silné socialistické ročníky, zatímco žáků je dnes mnohem méně a na VŠ kapacitu ještě zvedají, to se potom člověk nemůže divit, že selekce prakticky neexistuje. U nás na VŠ by se ale nemohlo stát, aby člověk, co nemá předměty z prváku došel do třeťáku, u nás pokud neuděláš předmět, musíš si ho napsat následující rok, a po druhém promarněném pokusu je ukončeno studium.
brtnik: přičemž před xx lety byl oproti vyučencům absolvent průmyslovky Pan průmyslovák a před xxx lety byl dobrý výuční list od mistra terno oproti námezdnímu dělníkovi. Vzdělání a kvalifikace byl nádherně zúročitelný kapitál. Když to dneska otočíme a o tři nebo pět levelů abstrahujeme, máme tu jak na talíři příčiny zániku euroatlantické civilizace
Příčinou krize je morální bída. Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe. To, čemu jsme zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek.
V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu. V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku.
Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání.
Máte pravdu, je třeba překonat krizi důvěry, technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat
nelze, důvěra je věc osobní a důvěru lze obnovit jen mravním hlediskem a osobním příkladem.
Tomáš Baťa 1932
Na ten průser ve školství se zřejmě zadělalo někdy začátkem 90. let kdy byla většina lidí opilá různými iluzemi. Teď se už jen sklízí úroda.
Konkrétní posuzování která průmyslovka a jaký učitel z kterého gymplu celkem v systému nehraje roli. Myslím že ten sestup je setrvalý a míří jedním směrem i přes Velký Samet, i když směrnice pádu se mění.
Co z toho, že nás učili derivace a komplexní čísla, když možnost uplatnění plynule klesala a úroveň technologie znalostí a síly cz/sk vědy a průmyslu šla do kytek.
Ten spor jestli gympl nebo spš není až tak důležitý. Vždycky je škoda, když systém vynakládá čas a peníze na výuku něčeho, co studenty nebaví a před čím zůstanou uzavření. A na druhou stranu je ke škodě jedincům i společnosti kde fungujou, kdyyby z nich systém vychoval technickou špičku a v každém dalším oboru ignoranty. Takoví jednostranní lidi jsou kromě svého oboru širokospektrální primitivové, což se pak v národu stejně pozná a projeví.
Založen: Oct 05, 2004 Příspěvky: 329 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st únor 24 2010, 12:19 Předmět:
Přesně tak, tento citát také znám a bylo by třeba jej tesat. Školství nastavené na masovost a průměr (podprůměr) potírá systematicky špičky a ve spojení s českou mentalitou, která úspěch neodpouští směřujeme tam, kam směřujeme.
S tím žalostným ignorantstvím úzce specializovaných jedinců se potýkám stále (na co mi je to a to, vždyť to stejně nepoužiji), to je ale na filosofickou diskusi někde jinde. Všichni žijí tady a teď, nezajímá je (nejsou sto pochopit), že jsou součástí něčeho vyššího v průřezu dějin, generací i životního prostoru apod. a v důsledku toho sekají chyby, opakují staré omyly, chytají se zjednodušujících řešení, ničí památky atd. Hrdiny jsou bezskrupulózní burani a vzdělání není deviza, ale zbytečná zátěž. A není to jen v technice, ale i v oborech humanitních či uměleckých.
A mimochodem - všichni dnes bez googla ani ťuk, a když náhodou vyleze pár odkazů které si protiřečí, tak jsou - však víme kde..
co se me skolni zkusenosti tyce (SPS) rekl bych, ze vetsina ucitelu odbornych predmetu byla dost schopnych, ale co je to platny, kdyz 22 zaku z 25 to absolutne nezajima a vubec nechapou, tudiz nestihaji....jelikoz se ucitele snazili o to, aby i oni neco pochopili (marne), vyuku to zdrzovalo a ti zbyli 3 ktery to zajimalo se v podstate nudili latkou, kterou uz davno znaji.....bezne otazky na prakticke vyuce (4. rocnik) stylu "tu diodu mam pripojit tim prouzkem an minus, nebo je to jedno?" nebo "to je odpor, nebo tranzistor?" ... vetsina byvalych spoluzaku jsou ted Bc.
Založen: May 16, 2005 Příspěvky: 946 Bydliště: Ruzomberok
Zaslal: st únor 24 2010, 12:37 Předmět:
Bohuzial nas je v triede 26 a musim povedat ze ja som jediny co som v nasej triede koli elektronike. Ostatni si bohuzial mysleli ze si budu cele hodiny valat gule a drvit CSko. Som 4tak na elektro primyslovke (Lipt. Hradok) a vacssina z triedy nevie ani ako sa robi plosny spoj, ked sa robila koncorocna praca tak si vsetci pokupovali stavebnice a na mna pozerali ako na blba ked som si plosak leptal aj kreslil sam. Ked da ucitel daku otazku a vacssinou viem o co sa jedna tak ostatni sa cuduju ako to mozem vediet...mojou odpovedou je vzdy - lebo ma to zaujima. Dnesna doba je o chlastacke, trtkacke, ist sa ozrat a vsetko znicit, pocuvat Rytmusa, ale to ze ma dotycny v hlave nasrate ho nejak netrapi - hlavne ze to co robi robi vacssina, je to in.
Teraz sa robila SOCka (Stredoskolska odborna cinnost) - par ludi z nasej triedy do toho islo, komu uznali SOCku tak nemusi robit prakticku maturitu (netrci v dielnach). Hned sa ukazala zavist ostatnych - navazali sa do nas ze sme mali kazyd jednoduchu SOCku, ze by to dokazal aj on spravit...tak preco do toho nesiel?
Aspon som rad ze nie som sam co ma takyto nazor, ostava len jedno - spoliehat sa na seba.
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6331 Bydliště: Husinec-Řež
Zaslal: st únor 24 2010, 17:22 Předmět:
Crifodo: už jsem ti skoro tleskal, pak jsem si přečetl, že je to citace.
Dnes jsem měl cestu kolem jedné VŠ (elektrofakulta), tak jsem se tam zastavil u známého na kafé. Sám od sebe si začal stěžovat na studenty, že už neví co s nimi má dělat.
Na zkoušku chodí totálně čistí. Říkal, že vždy fungovalo opisování a naučení se příkladů z předchozí zkoušky (reference od těch co už zkoušku absolvovali). Tak říkal, že zkusí dávat dva týdny po sobě stejné písemky, jen přeházel pořadí otázek. Bez úspěchu, ani ti co dělali zkoušku na podruhé nezjistili, že řeší stejné příklady (samozřejmě neprůchozí počet bodů). Tedy totální lenost.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.