Zaslal: po prosinec 21 2009, 12:56 Předmět: Vymena akumulatora v aute
Zdravim.Moja bateria v aute uz dochadza a mam problem nastartovat v sucasnych mrazoch.Tak som sa rozhodol bateriu vymenit.Sused mi ponukol uplne novu bateriu,ktoru si on zakupil a nepouzil a stala mu tam asi pol roka niekde v garazi.No ja som ju hodil do auta,ale bateria je uplne vybita-teda nemeral som ju,ale nenabehne palubovka v aute,cize predpokladam,ze je mrtva.
Chcem sa opytat,ako to je s novo zakupenymi aku.Je potrebne ich nabijat po zakupeni?Alebo ju mozem dat do auta,ktore nakopnem cez kable a nabit ju z alternatora?Nepridem o kapacitu?
Mozno blbe otazky,ale ja nemam nabijacku a potrebujem mat auto cim skor k dispozicii.Za reakcie vopred dakujem.
Aha-tak tam bude zrejme problem s bateriou.Odmeral som napetie a to je 9,4V.Tak teraz neviem-moze sa nova bateria takto vybit,alebo sa mohla poskodit napr.skladovanim v zime?Ma zmysel takuto bateriu dobit-bude este funkcna?Ona je vlastne nepouzivana,takze sa mi ju nechce vyhodit...
Osobne doporucujem dobit na nabijacke do "plneho nabitia". To ze je nova este nemusi znamenat ze nieje vybita napriklad dlhym skladovanim.
Pred rokom som kupoval Aku, vybral som Akumu 72Ah, zatial som spokojny.
A o tej susedovej, ak ju vybil a nechal polroka odpocivat, tak by som ju nebral, bude kaput. Ak mas cas, par dni, tak si ju nabi, zataz a zmeraj aku ma kapacitu. Ak bude dobra a starterom v -20potoci bez problemov tak ju za flasku ber. Som ale pesimista.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po prosinec 21 2009, 13:55 Předmět:
Baterie se prodávají v pohotovostním stavu, tedy dnes "moderně" řečeno "plug and play" - dej do auta a odjeď. Většinou je takový akumulátor nabit na zhruba 50-70% své nominální kapacity (plně nabitý ho dovezou na prodejnu, kde leží zhruba 2 měsíce - pak je odvezen dodavatelem k dobití a novému vystavení - takže v závislosti na době vystavení jeho náboj "užírá" samovybíjení). Každopádně není na škodu takovou baterii co nejdříve po koupi překontrolovat a dobít externí nabíječkou, protože už první start z ní odebere nemalý díl zbývající energie. Jízdou se na nominální úroveň taková baterie dobije až po 100-150km nepřetržité jízdy.
Bohužel, některé alarmy a autorádia tvrdé odpojení baterie zablokuje/zakóduje, takže po obnovení dodávky proudu je nutno provést některá odkódování. Dobrý mechanik to řeší pomocnou baterií nebo dílenským síťovým zdrojem (ne obyčejnou nabíječkou!) - připojí takový zdroj do zásuvky v autě (trvale připojené k rozvodu stejně jako alarm atd.) a až potom odpojí hlavní palubní baterii. Vše při zhasnutém motoru samozřejmě. Pomocný zdroj zamezí zablokování alarmu a další elektroniky. Do auta se pak vloží nová hlavní baterie a po jejím připojení se pomocný zdroj může odpojit - pohotovostní odběr se bude dál krýt z nové baterie.
K tomu "novému akumulátoru od souseda" - ten akumulátor je na 90% mrtvý, protože za půl roku bez dobíjení jej samovybíjecí proces úplně vyžral - a protože bez dobíjení se okamžitě spouští sulfatace desek, bude životnost takového akumulátoru i v případě, že by se ho podařilo oživit regeneračním dobíjením hodně zkrácená. U olověného akumulátoru libovolného provedení platí poučka, že nemá zůstávat déle jak 2 měsíce bez dobíjení a případného dolití elektrolytu. Zkusit ho zregenerovat můžeš, nic za to kromě času nedáš - podívej se na tuto stránku, jeden z možných regeneračních nabíječů jsem tam nakreslil: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14038&postdays=0&postorder=asc&start=30 . Jinak doporučuju pročíst celé to vlákno, protože je tam vše hodně podrobně vysvětleno - co, jak, proč atd. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33950 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po prosinec 21 2009, 18:20 Předmět:
Ked chces hned jazdit, tak kup bateriu novu v obchode a tie dve odvez do zberneho dvora (alebo sa s nimi pohraj - ale je to pomaly proces, ako uz bolo spomenute).
Založen: Nov 26, 2005 Příspěvky: 1602 Bydliště: jizni cechy
Zaslal: po prosinec 21 2009, 19:36 Předmět:
O vikendu mi take jako na schval v obou autech klekly baterky. Dnes jsem obe koupil nove. 72Ah za 1600 Kc a hned do auta a toci jako vino. Hodne vybite baterky bych se osobne bal _________________ Radu dá ti každý dobrý přítel, ale málo který dá ti mouky pytel !!!
Založen: Jan 06, 2008 Příspěvky: 259 Bydliště: v dědině s Jízdou králů
Zaslal: po prosinec 21 2009, 20:43 Předmět:
Zdravím,
měl bych dotaz chlapi.
Jak poznám že moje autorádio bude chtít po odpojení baterky kód?
Rád bych hodil baterku na nabíječku, je 4 roky stará, v novém garážovaném autě, ale jezdím jen 6km denně tam a 6km zpáky. Zatím točí dobře, ale pro sichr. Ale chtěl bych radši odpojit baterku od auta, aby se náhodou třeba při poruše nabíječky nezničil palubní počítač přepětím.
V manuálu od mé fabie je psané, že se při odpojení baterky vynulují budíky,
budu muset znova nastavit dorazy oken a právě že se zamče i autorádio.
Mám rádio nové zároveň s autem, ale nikde v krabici ani manuálu od rádia není kód napsaný.
Pomohlo by již výše zmiňované připojení stabilizovaného zdroje nastaveného cca na 12.5V přes autozapalovač? Nebudou se tam nějak hádat země při připojené baterce i zdroji?
Díky za rady.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po prosinec 21 2009, 21:06 Předmět:
Pokud máš auto v garáži, aby byla bezpečná ta šňůra, klidně tam ten zdroj dej - pokud bude mít napěťové omezení na 12,5V a zatížitelnost kolem 1A, nemusíš se bát ani otevřených dveří (vnitřní světlo). Palubní elektronika se nuluje až při poklesu pod nějakých 6-7V. v pohodě stačí na noc nabitá "gelovka do alrmu" - 12V/7Ah.
K tomu autorádiu - jestli to máš tovární, tak moje servisní knížka & manuál hovoří o "komfortně zakódovaném autorádiu, které si načte kód z palubního počítače a uloží si ho - po obnovení dodávky proudu si ho pouze porovná a pokud souhlasí, nic odkódovávat není potřeba". Což má být ochrana proti použití v jiném autě, kde ty kódy nebudou souhlasit a rádio bude chtít zadat správný kód. BOBOBO určitě řekne víc detailů. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 06, 2008 Příspěvky: 259 Bydliště: v dědině s Jízdou králů
Zaslal: po prosinec 21 2009, 21:13 Předmět:
Ne, nemám tovární od škody, má tam blaupunkta calgary mp40 nebo tak nějak.
V garáži stojím cca 1.5m od zásuvky, takže problém s připojením zdroje nebude, doufám že zvládne při 12V ten 1A . Ještě si ho musím odzkoušet na dlouhodobé odebírání proudu. S přehřátím u něj problém nebude, výstup je přes 2 2N3055 na sice ne moc velkých chladičích, ale s ventilátory trvale sepnutými.
Děkuji.
Zdravím,
měl bych dotaz chlapi.
Jak poznám že moje autorádio bude chtít po odpojení baterky kód?
Rád bych hodil baterku na nabíječku, je 4 roky stará, v novém garážovaném autě, ale jezdím jen 6km denně tam a 6km zpáky. Zatím točí dobře, ale pro sichr. Ale chtěl bych radši odpojit baterku od auta, aby se náhodou třeba při poruše nabíječky nezničil palubní počítač přepětím.
V manuálu od mé fabie je psané, že se při odpojení baterky vynulují budíky,
budu muset znova nastavit dorazy oken a právě že se zamče i autorádio.
Mám rádio nové zároveň s autem, ale nikde v krabici ani manuálu od rádia není kód napsaný.
Pomohlo by již výše zmiňované připojení stabilizovaného zdroje nastaveného cca na 12.5V přes autozapalovač? Nebudou se tam nějak hádat země při připojené baterce i zdroji?
Díky za rady.
Jenom chci dodat proč se bát připojení nabíječky.
Porucha může být i u zdroje .
Jakou máš jistotu u zdroje ?
Založen: Jan 06, 2008 Příspěvky: 259 Bydliště: v dědině s Jízdou králů
Zaslal: út prosinec 22 2009, 21:10 Předmět:
souba napsal(a):
Jezibabak napsal(a):
Zdravím,
měl bych dotaz chlapi.
Jak poznám že moje autorádio bude chtít po odpojení baterky kód?
Rád bych hodil baterku na nabíječku, je 4 roky stará, v novém garážovaném autě, ale jezdím jen 6km denně tam a 6km zpáky. Zatím točí dobře, ale pro sichr. Ale chtěl bych radši odpojit baterku od auta, aby se náhodou třeba při poruše nabíječky nezničil palubní počítač přepětím.
V manuálu od mé fabie je psané, že se při odpojení baterky vynulují budíky,
budu muset znova nastavit dorazy oken a právě že se zamče i autorádio.
Mám rádio nové zároveň s autem, ale nikde v krabici ani manuálu od rádia není kód napsaný.
Pomohlo by již výše zmiňované připojení stabilizovaného zdroje nastaveného cca na 12.5V přes autozapalovač? Nebudou se tam nějak hádat země při připojené baterce i zdroji?
Díky za rady.
Jenom chci dodat proč se bát připojení nabíječky.
Porucha může být i u zdroje .
Jakou máš jistotu u zdroje ?
No to je vlastně fakt, to tam radši narvu tu baterku, doufám že se mi podaří půjčit od známého, má 2 z UPS, 12V a asi 6Ah, tak je tam prdnu paralelně.
Zdravím,
měl bych dotaz chlapi.
Jak poznám že moje autorádio bude chtít po odpojení baterky kód?
Rád bych hodil baterku na nabíječku, je 4 roky stará, v novém garážovaném autě, ale jezdím jen 6km denně tam a 6km zpáky. Zatím točí dobře, ale pro sichr. Ale chtěl bych radši odpojit baterku od auta, aby se náhodou třeba při poruše nabíječky nezničil palubní počítač přepětím.
V manuálu od mé fabie je psané, že se při odpojení baterky vynulují budíky,
budu muset znova nastavit dorazy oken a právě že se zamče i autorádio.
Mám rádio nové zároveň s autem, ale nikde v krabici ani manuálu od rádia není kód napsaný.
Pomohlo by již výše zmiňované připojení stabilizovaného zdroje nastaveného cca na 12.5V přes autozapalovač? Nebudou se tam nějak hádat země při připojené baterce i zdroji?
Díky za rady.
Jenom chci dodat proč se bát připojení nabíječky.
Porucha může být i u zdroje .
Jakou máš jistotu u zdroje ?
No to je vlastně fakt, to tam radši narvu tu baterku, doufám že se mi podaří půjčit od známého, má 2 z UPS, 12V a asi 6Ah, tak je tam prdnu paralelně.
Pokud chceš mít 99,99 % jistotu tak si nejdříve ověř kapacitu baterie,kterou budeš připojovat :
1 hustota elektrolitu napoví nejvíce (mám s tím nejlepší výsledky )
2. zatížit aspoň min. 8A a měřit pokles napětí. Napoví hodně o stavu .
3.potom baterii nabit a opakovat bod č.1 a 2
4.potom připojit paraelně a okamžitě odpojit původní .
Poznámka k bodu č.4. přidelším paraelním připojením se baterie vybíjí vzájemně.
Asi jsem nenapsal správnou formulaci tak mě za to nebijte.
Samozřejmě se jedná o baterie do osobních aut max.70 Ah.
U nákladních aut řádově 100Ah. je potřeba hodnoty samozřejmě zvednout..
Založen: Jan 06, 2008 Příspěvky: 259 Bydliště: v dědině s Jízdou králů
Zaslal: st prosinec 23 2009, 17:50 Předmět:
Pokud se mi podaří půjčit ty baterky 12V 6Ah, tak v nich stejně elektrolyt nezměřím.
Ale naposledy jsem se s ním nějak nepohodl, takže asi prd a narvu tam ten zdroj.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.