Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

B588 sada remienkov

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: čt prosinec 17 2009, 8:45    Předmět: B588 sada remienkov Citovat

Od popravy uskladnenim v SD som zachranil tento stroj, v celku zachovaly, kutilom nepostihnuty. Bude urcite potrebne menit kondy, su v tom aj hovnaky, polovodice sa zdaju ok, ale rad by som zachoval, dla moznosti dobovy charakter zariadenia. Chcem nahradit poskodene suciastky rovnakym typom, ale kde sa daju kupit ruzove elyty tesla, pripadne funkcne hovnaky? Predstava Jamiconu v pristroji zo 70.rokov je, divna. V mechanike tychto strojoch som uplny amater, no zistil som, ze bez vymeny gumenych casti sa asi nepohnem. Ale kde ich zakupit? Napadlo ma, nejakym chemickym procesom vratit gume kondiciu, neskusal niekto?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
cabernet



Založen: Nov 26, 2005
Příspěvky: 2783

PříspěvekZaslal: čt prosinec 17 2009, 9:22    Předmět: Citovat

S tymi kondenzatormi to bude tazke v obchode, mozno bude mat niekto doma v sufliku len ktovie v akom stave. Gumene remienky jednoznacne nove, s tymi by si nemal mat problem. Ja ich kupujem v Avelmaku, na ich stranke je aj vzorec na vypocet potrebneho remienka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33750
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt prosinec 17 2009, 9:36    Předmět: Citovat

Dobre hovnaky asi neexistuju.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ypsi



Založen: Oct 12, 2005
Příspěvky: 400
Bydliště: Žilina

PříspěvekZaslal: čt prosinec 17 2009, 9:45    Předmět: Citovat

Mihal, prepac ze sa ti tu motam OT prispevkom, ale kde v ZA existuje SD pre elektro? Question Das prosimta nejaky tip?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: čt prosinec 17 2009, 9:58    Předmět: Citovat

Blizko ZA je to v Povazskom Chlumci, na skladke, obcas tam nieco vyvezieme. Naposledy tam toho moc nebolo, kvanta TV, obcas nejaky PC.
Bcko ale nemam z SD (ja som este nenabral odvahu z SD nieco tak velke vziat a ani som tam v nic take nevidel). Ono si staci pockat, az mesto/obec naplanuje zvoz elektroodpadu a nemusis na SD. Takto som prisiel aj k cenninam typu PMD85 a SM260.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: po srpen 19 2019, 8:33    Předmět: Citovat

Po desiatich rokoch Very Happy som pokročil a uviedol B588 do použiteľného stavu.
Má to ale ešte dve muchy..

1. Motor sa po chvíli rozpáli jak ďas, čo je jaksi u B5 normálne, ale s teplotou mu klesnú počuteľne otáčky. V ložiskách istá vôľa je, mazivo tiež.
Možno to ani nesúvisí s teplotou motora.

2.Spojky pod unášačmi sú vybavené blokovaním otáčania pomocou trojice gumených pásikov, ktoré jedým smerom kĺžu po vnútornom obvode spojky, pri druhom smere sa vzpriečia a spojku zablokujú. Tak jak boli namontované to spôsobovalo pri PLAY pomalý rozbeh navíjacieho unášača. Navzájom som ich vymenil, rozbeh na PLAY perfektný, ale opačný smer otáčania na ľavom unášači brzdil rýchlosť. Po vyradení ľavej spojky je to ok, ale k niečomu tam asi je.
Jedna má blokovanie v smere hod. ručičiek, druhá opačne. Je to tak OK? Ktorá kam patrí?

Ďakujem za rady.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elektrosvit



Založen: Jun 27, 2016
Příspěvky: 2514

PříspěvekZaslal: po srpen 19 2019, 11:49    Předmět: Citovat

Blokování ve směru hodinových ručiček má pravá, v opačném směru levá. Při přehrávání je hnací díl spojen s hnaným, prokluz na základě hmotnosti pásku v cívce se děje mezi hnaným dílem a filcovým obložením unášeče. U levé spojky je to stejné. Horní díl je zablokován a prokluzem filcu je vytvářen protitah. Při rychlém chodu vpřed se chová levá stejně, pravá je rozpojena, protože hnaný díl se otáčí rychleji než hnací. Při rychlém chodu zpět je naopak rozpojena levá spojka a pravá spojena.


B5.PNG
 Komentář:
 Velikost:  42.57 kB
 Zobrazeno:  99 krát

B5.PNG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: po srpen 19 2019, 12:26    Předmět: Citovat

Gumové pásky ve spojkách jdou velmi dobře nahradit gumou ze silnější duše. Myslím, že jsem to po skončení přísunu celých nových spojek stříhal z nějaké neopravitelné 19" duše ala kozí dech, dvoukolák atp.
Běžná bicyklová duše je totiž moc tenká, ty plechové sponky ve spojce ji pak neudrží na definovaném místě a gumový pásek "zalézá" zpátky.

Samozřejmostí je dokonalé odmaštění dochtorským benzínem úplně všeho, co mastné být nemá. Krom gumových věcí, ty odmašťuju zase dochtorským špiritusem. Denatur je celkem k hovnu a je v něm mraky vody. Ani špína z čelních panelů přístrojů s ním nejde tak dobře, jako s 96% dochtorským.

Hodně "oleštěné", nebo při podezření na zamaštěné filcové obložení unašečů a jejich rázových spojek je mnohdy stačí jenom otočit.
Vyprání filcového obložení v trichloru a vysušení na radiátoru jsem zkoušel taky, je to výborné, ale každý trichlor už dneska nesežene.
Možná by postačilo i současné Čikuli. Už v něm vůbec není jako hlavní odmašťovací složka trichlor /aby se Čikuli nedalo fetovat/, ale většinu objemu tvoří cyklohexan. Ten se volně koupit dá a je mnohem levnější, než Čikuli. Naposled jsem asi 200ml novodobé Čikuli viděl za absurdních 57,-Kč...
Odmašťovací schopnost je ale stejná či lepší, rychleji se odpařuje a navíc to současné Čikuli tolik neleptá plasty, jako to dřívější trichlorové.

Čemu přesně u toho motoru říkáš "rozpáli ako ďas"? Asi tak 60-65°C teploty plechů statoru, je u motorů řady B5 celkem normální, i s chlazením vrtulkou na řemenici.
Ale pamatuju se dobře, že některé motory topily výrazně víc, u některých až tolik, že to deformovalo spodek polystyrenové kastle.
Jiné motory zase bývaly "podezřele" vlažné jen okolo 50°C - dal se na nich i déle udržet prst.
Škoda, že v žádném servisáku není uvedeno, kolik mají ty motory brát proudu. Určitě to souvisí s kvalitou statorových plechů. Matně si vzpomínám, že se vracela celá nová várka motorů do B100, protože byly špatně navinuté statorové cívky. I tady může tahle chyba být, třebaže přeloučské TEI o tom nic nepíšou.
Pokles otáček by ale neměl způsobit ani takový extrém, jako je závit nakrátko na některé statorové cívce.
Kromě toho, kdyby tam byl, tak by se asi tavil-pálil materiál statorové cívky. Lopatky chladicí vrtulky na řemenici máš v pořádku?

Co zdrojová část, elektrolyty, blokovací kondíky a tak? Není odběr zdrojové části díky některé poškozené diodě takový, že to způsobuje přehřívání? Vyndej tu pojistku u grecu a změř, kolik tamtudy teče. On ten trafomotor je měkký a pojistka 400mA u grecu nevypadává ani v případě průrazu GC511K/521K. Je měkké tak akorát, že to taktak utáhne ten 2W koncák /a ještě do 8ohm/ a zbytek zesilovače.
Kdyby se po čase přerušila některá dioda a šla jen půlka můstku, bude v nějaké míře docházet k ss magnetizaci statoru. Jestli to může mít vliv na otáčky, si netroufám odhadovat.

Má motor po sborce a rozborce správně propojené cívky?

Tady je pro jistotu SM pro B58, je to myslím stejný.
https://uloz.to/file/KpNMhpCnZwQE/b58-sm-pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: po srpen 19 2019, 13:37    Předmět: Citovat

Vďaka za podnety. Z obrázku ale vyplýva, že ľavá smerová spojka bude pri prehrávaní trvale blokovať a páska bude brzdená trením filcu. To znie logicky, ale vo výsledku mi to spôsobuje počuteľné zníženie otáčok. Na remenici motora to už asi nedoštelujem. Gumy z duše tam mám, ale sú moc mäkké a pri montáži sa prekrucujú. Asi to bude chcieť lepší materiál.
Ďas má po hodine točenia minimálne 80°C, zmeriam presnejšie. Farba vinutia je ok, turbínka je dobrá. Motor je na 220V, v sieti mám o 10% viac, ale či ho neovplyvňuje sekundár vinutia neviem, vyskúšam ho odpojiť.
Pripadá mi to ako by bol ten motor slabý a pri rozpálení kotvy ešte viac slabne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19434
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po srpen 19 2019, 15:45    Předmět: Citovat

Když máš v síti o 10% víc, motor má o něco vyšší otáčky a méně topí.
To brzdění pásku vlastní hmotností cívky je pro správné přilehnutí pásku k hlavám nezbytné.
Čili nezbývá, než zkontrolovat, zda někde neprokluzuje řemínek na řemenici, jestli mezikolo na setrvačníku neprokluzuje, jestli není pásek od odvíjecí cívky nadměrně napnutý.
Ty řemínky a mezikola vyzkoušíš snadno - vezmi kapku Puru nebo radši čistšího saponátu bez přísad, kápni na řemínek nebo obložení mezikola a nech rozleštit. Přebytek setři papírovým kapesníkem (vreckovkou). Až se to rozleští, přestane prokluzovat a začne táhnout.
Zbývá to nadměrné brzdění: dosedací plocha bezdicího kotouče musí být naprosto suchá, filcy v unášeči také. Mastnota tu paradoxně zvyšuje přilnavost a tření.
No a pak zbývá přítlačná kladka: na hřídel setrvačníku má dosedat silou 500 - 600 gramů. Jestli pod ní pásek prokluzuje, za chodu ji omývej izopropylalkoholem (v nouzi čistým lihem). Ještě je šance, že část sajrajtu utemovaného v povrchu povolí a vyplaví se. Pak by kladka zase táhla líp. Jinak nezbude, než ji vyměnit, ale po těch lettech nevím, jestli se ještě dá sehnat méně zkamenělá. V tom případě by bylo lepší gumu odstranit, navulkanizovat a přesně nakulato přebrousit.
Stáhni si z Oldradia návod na údržbu kteréhokoli z magnetofonů řady B5 nebo B100. Jsou tam napsané přítlaky a tahy, které bys měl zjistit. Pak se můžeme bavit o příčině dál.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: út srpen 20 2019, 9:03    Předmět: Citovat

Večer som sa k tomu na hodinku dostal, tak som znovu vyčistil saponátom za behu remienky, kladky, znovu premazal motor, podľa SN poukladal smerové spojky. Remienky majú napnutie Motor-Predloha 2mm/10g, Zotrvačník-pravá sústava 5mm/10g, nevypadajú vyťahané. Na zmeranie prítlaku kladky nemám tenzometer ale má nad 100g, skúsim to ešte váhou. Po týchto procedúrach bol už motor ohriaty, 1.primárne vinutie 75°C, druhé 65°C, plechy 65°C.
Pripájam termofoto motora.
Pásku to však prehráva tak, že zvuk je modulovaný kolísaním rýchlosti v tempe otáčok cievok. Skúsil som ich teda previnúť, pretože po rôznych testoch bola natočená v rôznych výškach s rôznou silou utiahnutia. Pri prehrávaní kedy je pravá cievka prázdna a na ľavej sedí plná 18cm cievka však prítlak tónvej kladky nestačí a kladka preklzuje. Asi by šiel zvýšiť prihnutím zapínacej páky ale najskôr ho zmeriam. Pritlačením na kladku zmizne i kolísanie otáčok.
Dostal som sa ešte k meraniu prúdov, chvíľu som laboroval a zistil že B588 má inak zapojené pojistky ako B58.
B58 a B588 Elektricky niesú identické!
Napájanie NF z jednej pojistky 18mA, z druhej 34mA - to je ok, ale pozor - celkový odber zo siete 270mA tj 60W - dvojnásobný príkon ako predpisuje SN, nezávisle na zaťažení motora. Pripojenie motora vypadá ako originál z fabriky, to nikto nerozpájal takže chybu montáže vylučujem. Skôr mi to pripadá ako medzizávitový skrat v jednom z primárov.



FLIR0357.jpg
 Komentář:
 Velikost:  86.17 kB
 Zobrazeno:  102 krát

FLIR0357.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: út srpen 20 2019, 14:03    Předmět: Citovat

Jojo, ten celkový příkon přímo říká, že tomu motoru něco je.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mihal



Založen: Apr 06, 2005
Příspěvky: 1834
Bydliště: Zilina

PříspěvekZaslal: út srpen 20 2019, 22:20    Předmět: Citovat

Premeral som vinutie motora, obidve cievky majú 220V vinutie po 72Ω. Možno sa skrat prejaví až pod napätím ale moc mi to nesedí, chod má plynulý, to oteplenie by bolo asi vyššie. Otázne je, aký má účinník, možno bude tých 270mA zodpovedať tým 30W príkonu. Striedavý Wattmeter bohužiaľ nemám. Ak by sa našla dobrá duša čo by zmerala odoberaný prúd zo siete na niektorom z rady B5, bol by som vďačný.
Podarilo sa mi "zmerať" i prítlak tónovej kladky - 600g, tak ju ešte na jemno prebrúsim a vymením hl.remienok od motora. Bol už síce menený, ale zdá sa mi moc neohybný a tuhý, možno potom zmizne to kolísanie otáčok.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund