Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

dobíjení PB startérodynamem
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  

na kolik (vam) nabiji startero - dynamo?
12V
16%
 16%  [ 1 ]
13V
16%
 16%  [ 1 ]
14V
50%
 50%  [ 3 ]
15V a vic
16%
 16%  [ 1 ]
Celkem hlasů : 6

Autor Zpráva
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 19:13    Předmět: dobíjení PB startérodynamem Citovat

U traktoru z roku 1972, konkrétně Rapid Heureka, jsem si vyrobil indikaci stavu aku. Při jízdě mi ale ukazuje 12V a to ledka nesvítí naplno. Jak dobíjí teda startérodynamo 12V baterku?
Při časté jízdě na krátké úseky (1-2km) mi nestartuje hned. Je slabá baterka, a tak dynamo sotva otočí motorem. Nemáte nějaké schéma, které bych mohl použít? Myslím, že je v hajzlu elektronika dobíjení.
Nemáte taky schéma na "něco" co bych mohl použít na udržování aku v nabitém stavu? Nejlépe by bylo, kdyby se to napájelo nabíječkou autobaterií.
Předem díky.

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
cackler



Založen: Dec 17, 2007
Příspěvky: 286

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 19:35    Předmět: Citovat

edit: radší nic Very Happy

Naposledy upravil cackler dne so září 12 2009, 19:45, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 19:40    Předmět: Citovat

dynamo u motoru startuje. ten motor je vykonny. videl sem, ze to bylo predelane na alternator. ale to nechci. jak je dobyjeni resene treba u trabanta?
_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Davidsev



Založen: Mar 02, 2007
Příspěvky: 717
Bydliště: Štatl

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 19:42    Předmět: Citovat

Dynamostartér existuje, pokud se nepletu, bývalo to na jawách (nebo ČZ?)
_________________
Eletrika je sviňa, kope a neni vidět Coool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 19:54    Předmět: Citovat

dynamostarter je motor, ktery umi dobyjet a zaroven startovat motor. !!u trabanta je taky dynamo!! ale nevim, jestli nahodou tam nebyl starter...
polozim otazku jinak: muze se baterka nabijet 12V?

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maskot



Založen: Nov 19, 2004
Příspěvky: 1772
Bydliště: Wien

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 19:58    Předmět: Citovat

Clovece hledej trochu o nabijeni aku je tu toho spousta. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 20:32    Předmět: Citovat

je toho spousta....
ale nabijet baterku dynamem mi pripada jako vykopavka... proto nenajdu jen tak dobyjeci system pro DYNAMO ne ALTERNATOR

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19523
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 20:41    Předmět: Citovat

1. V roce 1972 téměř určitě nebylo dobíjení řešené elektronikou, ale ještě reléovým regulátorem. Ten by to chtělo seřídit, protože za ty roky bude mít unavené pružiny a oprskané kontakty a odpojuje buzení už při menším napětí. Může kecat i kompenzace prahového napětí podle teploty okolí (v zimě to do baterky cpalo víc). S tím si musí poradit každý autoelektrikář s voltmetrem, který uměl seřídit regulátor s relé v Trabantu nebo Škodovce. Bez zkušeností se o to ani nepokoušej: s dynamem a regulátorem jsem si napoprvé hrál každý den asi dva týdny, než to konečně správně dobíjelo a současně nevyvářelo elektrolyt. To jsem i čistil kolektor dynama, měnil uhlíky, než po dalším měsíci jsem zjistil, že to zase nedobíjí a že regulátor prostě neudrží nastavení, prostě že to má za sebou. Skončilo to nákupem nového regulátoru a byl pokoj. Pozvi si na to člověka, který se nepouští do všeho, a proto jednu věc umí pořádně.

2. U Trabanta s šestivoltovou sítí byl regulátor se dvěma cívkami - jedna odpojovala buzení dynama při překročení 7,2-7,4V (přítah napůl) a zkratovala budicí cívku dynama při dosažení napětí 7,6-7,8V. Druhá cívka odpojovala dynamo, pokud na něm bylo menší napětí, než na baterce, a proud tekl do dynama - v tom případě sepnul kontakt kontrolku dobíjení.
Trabanty se sítí 12V (cca 1978 a novější) měly už alternátor, který nepotřebuje cívku odpojení při zpětném proudu, protože v sobě má diody pouštějící proud jen směrem do baterky, a tranzistorový regulátor proudu do budicí cívky alternátoru (Steuergerät 12V). Budicí proud začne snižovat při 13,2V na baterce, úplně odpojuje buzení při 14,6V. Podobný regulátor je i ve Škodovkách. Ale to sis mohl už na netu v několika verzích vygůglit. A to včetně popisu, jak to funguje, protože bez znalosti, čím co, jak a proč, ovlivníš, je každá rada k ničemu.

3. Na nabíjení baterky stačí jakákoli nabíječka, kterou koupíš i u pumpy. Na její udržování stačí nakonec i dobíječka z Tesca s proudem do nějakých 100mA, prostě ji necháš připojenou trvale.

4. Určitě máš na klávesnici české znaky a klávesy Shift. Používej velká písmena a diakritiku, ať to po tobě příště nemusím celé opravovat. Někdy totiž neopravuji, ale rovnou mažu vlákno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 21:33    Předmět: Citovat

Hill napsal(a):
1. V roce 1972 téměř určitě nebylo dobíjení řešené elektronikou, ale ještě reléovým regulátorem. ...... S tím si musí poradit každý autoelektrikář s voltmetrem, který uměl seřídit regulátor s relé v Trabantu nebo Škodovce. Bez zkušeností se o to ani nepokoušej: ......Pozvi si na to člověka, který se nepouští do všeho, a proto jednu věc umí pořádně.


2. U Trabanta s šestivoltovou sítí byl regulátor se dvěma cívkami - jedna odpojovala buzení dynama při překročení 7,2-7,4V (přítah napůl) a zkratovala budicí cívku dynama při dosažení napětí 7,6-7,8V......
Trabanty se sítí 12V (cca 1978 a novější) měly už alternátor, který nepotřebuje cívku odpojení při zpětném proudu, protože v sobě má diody pouštějící proud jen směrem do baterky, a tranzistorový regulátor proudu do budicí cívky alternátoru (Steuergerät 12V). .... Ale to sis mohl už na netu v několika verzích vygůglit. ......bez znalosti, čím co, jak a proč, ovlivníš, je každá rada k ničemu.

3. Na nabíjení baterky stačí jakákoli nabíječka, kterou koupíš i u pumpy. Na její udržování stačí nakonec i dobíječka z Tesca s proudem do nějakých 100mA, prostě ji necháš připojenou trvale....


Díky, ale ja se snažim nasbírat info o tom, jak nabíjí dynamo.
Já bych chtel si postavit svůj regulátor dobíjeni aku, třeba s IO. Když by napětí kleslo pod treba 12V, rozsvitila by se kontrolka dobíjení a odpojilo by se aku od dynama.
Při překročení 14,5V by jiné relé odpojilo budící cívku, a zaroveň jí zkratovalo.
Napadlo mě, že bych pouzil indikaci napětí v rozsahu 12-15V, a na vývod pro led 12V by se pripojil trandák, kterej by sepnul relé, ktere by zhaslo kontrolku dobíjeni a připojilo aku, a na led 14V (15V) bych dal tranďák kterej by odpojil buzeni a zkratoval ho přez relé. indikace by měřila napeti na dynamu. Možná by šlo neco ubastlit s 555?
PS snažim se používat háčky a čárky.

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 21:44    Předmět: Citovat

http://pandatron.cz/?108&ukazatel_napeti_autobaterie
Kdybych vyhazel trandy: T1, 3,4 a součastky okolo ktrom diod, na T2 dal další trand a na něj relé, měl bych zapinání aku k dynamu.
Pokud bych na T5 dal to samé, jako na T2, akorad mezi D9,10 dal ještě jednu diodu, tak bych vyřešil buzení.
Je to dobré řešení?

_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
milan222



Založen: Jul 20, 2009
Příspěvky: 1460
Bydliště: trutnov

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 21:54    Předmět: Citovat

schéma


indik_autbat02[1].gif
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  indik_autbat02[1].gif
 Velikost:  13.91 kB
 Staženo:  153 krát


_________________
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19523
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so září 12 2009, 22:54    Předmět: Citovat

Vždť ti píšu, že dynamo se budí proudem z baterie, dokud nebude dávat skoro čtrnáct voltů. Pak musí relé rozpojit. Jestli zůstane kotva zmagnetovaná tak, že napětí neklesne, musí relé to budicí vinutí (už odpojené od baterky) zkratovat. A, pokud dynamo přestane dávat napětí, musí se obě vinutí od baterky odpojit.
V regulátoru jsou to kontakty, které vibrují při regulaci třeba 50x za sekundu, to ti relé z Favorita nezvládne. A ten LEDkový indikátor je jen orientační, rozhodně to není řídicí jednotka regulátoru...
Dej tam normální regulátor dobíjení pro Š1000MB a zapoj ho stejně jako v embéčku a máš po starostech. Do značné míry je tomu regulátoru jedno, jaké dynamo budí.
Nevymýšlej už vymyšlené. Při dnešních cenách startovacích baterek je to hazard s penězi. Jestli ale chceš kupovat každý rok novou baterku, laboruj si třeba s těmi relátky z Favorita, která pro tento účel chvíli vyhoví, ale konstrukčně k tomu určená nejsou, takže na nějakou spolehlivost můžeš zapomenout.
Jestli ti tahle rada nestačí, sežeň si literaturu třeba pro výuku autoelektrikářů, tam jsou i příklady zapojení. Ale něco si o tom přečti a něco naměř. Protože na toto není rada "sáhni tam a tam a udělej s tí to a to". Musíš sám vědět nejen, co od toho čekáš, ale taky co ti to umožní s tím provést, a podle těch možností se zařídit.
Tady zřejmě nikdo neví, co vlastně potřebuje to dynamo, tak co chceš poradit za bastl? Proto ti doporučuji ten destiletími vyzkoušený regulátor, který chodil jak s dynamem 350W ve Spartaku Š440, tak s 650W v embéčku (ty výkony si moc nepamatuju, ale tak nějak to bylo).

Ale alternátor je stejně lepší - na řadě z nich je už přímo regulátor a jen ho připojíš k baterce a na klíček a nemusíš se starat vůbec o nic. A výkony alternátorů jsou zase o pár set wattů výše, než u dynam...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mourek



Založen: Sep 17, 2005
Příspěvky: 1285
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: ne září 13 2009, 3:32    Předmět: Citovat

měl jsem skoro 40 let trabanta , můžu se pod to co říká Hill podepsat. přidám akorát ještě jednu možnost závady a to samotné dynamo, může být problém s kotvou. Nedobíjelo to , došteloval jsem to ohýbáním plíšku a po ujetí 20km byl konec, kotva v háji. Dej tam alternátor , který už má regulátor v sobě a je klid.Jinak Trabant měl samostatný starter
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
souba



Založen: Jan 21, 2005
Příspěvky: 706

PříspěvekZaslal: ne září 13 2009, 7:38    Předmět: Citovat

Mohu jenom potvrdit ,že výměna za alternátor je nejlepší řešení.
Kdysi jsem měl Moskviče 408 s dynamem.
Po namontování alternátoru a v té době ještě extrémního cívkového regulátoru se dobíjení zlepšilo tím způsobem,že se baterie plynuleji dobíjela .
Což se projevilo delší životností.
Dynamo má v nižších otáčkách menší dobíjecí schopnost .Což se projeví zvláště při málo nabité baterii.Dřívější regulátory toto nezvládaly a při vyšších otáčkách zase baterie " vaří "
Myslím ,že by to nezachránila ani současná elektronická regulace.
Je možno pozorovat rozdíl v intenzitě při rosvicených světlech v závislosti na otáčkách.V porovnání u alternátoru a dynama je rozdíl dost poznat.
Ještě k dynoamostartérům co se pamatuji bylo používáno u skůtru ČZ175.Byli použity 2 baterie 6 V kapacitu si již nepamatuji,při startování se spojily dvě baterie do série na 12v a při dobijeni baterie paraelně 6v.
Toto řešení bylo i u nákladních aut PV3S a PS5T. Dvě baterie 12v .Startování v serii 24v a dobíjení paraelně 12v.
Řešení samozřejmě ne moc šťasné,protože při paraelním spojení baterii,které měli po určitém čase pochopitelně jinou kapacitu a v tomto případě pak docházelo při nečinosti dynama ( odstavení vozidla ) k vyrovnávání mezi sebou.


Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí .
Pokud nejde o život není kam spěchat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19523
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne září 13 2009, 8:34    Předmět: Citovat

Ten indikátor z Pandatronu bys musel teplotně vykompenzovat. Je určený do kabiny, kde si v zimě topíš a udržuješ teplotu v menším rozsahu, než je venku. Navíc rozlišení hladin napětí je poměrně hrubé, tak nevadí ještě dost velká nepřesnost. A navíc nic neřídí.
Regulátory jsou už kompenzované tak, jak potřebuje baterka.
U dynama je jedna velká nevýhoda: při překročení určitého napětí nestačí jen odpojit buzení, napětí může s otáčkami dále růst a je třeba budicí vinutí zkratovat - odpojením hlavního vinutí od baterky se totiž napětí nesníží a po opětném připojení k baterce je to facka, která, když baterka, kontakty v kabeláži nebo kostření nejsou zcela v pořádku, likviduje například žárovky.
Navíc k obojímu potřebuješ dostatečně rychlý a výkonný spínač. Jde to samozřejmě i s tranzistory (už jsem viděl regulátor s Ge tranzistory 3NU74, ale reference na něj nemám, jak dlouho vydržel).
Ale elektronická regulace se nejrychleji rozšířila až s alternátory, u dynam se dlouho držela klasická kontaktní. Mezi dnešními součástkami je už na výběr, čím to budeš spínat a řídit, ale pořád se budeš pokoušet řídit starý krumpl, který se řídit třeba už vůbec nedá.
A věř tomu: dynamo po tolika letech už by potřebovalo nejméně generálku a přesto to bude pořád jen dynamo. A přitom stačí vykoumat uchycení alternátoru, řemenici na kliku, připevnit, nahodit a napnout klíňák a připojit dva dráty: hlavní na baterku a napájení regulátoru od klíčku. Případně tři, pokud je kontrolka dobíjení vyvedená zvlášť.
A dynamostartér používat jen jako startér (a i proto by se vyplatilo mu udělat repasi, neudržovaný už může žrát i dvakrát víc, než je třeba pro nahození motoru).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund