Zaslal: st červenec 15 2009, 16:03 Předmět: spinac svetiel
dobry den, mam isty problem a dufam ze mi s nim niekto bude vediet pomoct.
kupil som starsie auto, byvali majitel si viditelne rad opravoval veci "podomacky" a preco vela veci funguje trochu inak ako v originalnom aute.
jedna z tychto veci je zapinanie svetiel, na palubnu dosku je vyvedeny 3-polohovy prepinac, ktory sluzi na zapnutie/vypnutie svetiel. tak isto je tam vyvedeny aj prepinac na zapnutie/vypnutie ventilatora, ten vsak zhorel, pravdepodobne nevydrzal take napatie (neskor som zistil ze som ho asi nemal nechat zapnuty na dlhsiu dobu).
teraz sa chystam na dlhsiu cestu a obavam sa ze zhori aj prepinac na svetla, co by bol celkom problem (uz teraz po case citit ze je prepinac horuci).
tak som to rozobral, odmontoval prepinac, isiel do obchodu s elektronikou, kde mi povedali ze silnejsi nemaju ale ze by bolo asi lepsie keby som svetla zapinal/vypinal cez relatko. tak som kupil relatko ale teraz vobec netusim ako ho spravne zapojit.
nie som ziadny elektrotechnik, nejake zaklady viem, ale toto sam asi nezvladnem.
ten povodny prepinac ma 3 polohy, zo spodu 6 konektorov na ktore boli pripojene 4 kable. (je na nom napisane 10A 125VAC/6A 250VAC)
relatko (NVF4-2C-Z30c) ma konektorov 5.
teraz mi nie je uplne jasne ako to zkombinovat, ci to vlastne je mozne zkombinovat a ci to bude fungovat...
vedel by mi niekto poradit (z tohto mojho popisu) a pomoct so zapojenim?
Podľa toho ako to opisuješ bude lepšie , ked to zveríš nejakému autoelektrikárovi.. tomu nebude robiť problém zapojiť relátko s 5 vývodmi, ked dva sú spoločné.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19523 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st červenec 15 2009, 18:06 Předmět:
Vlákno jsem přesunul.
Ono ani tak nejde o napětí, těch 12V snese kdejaký mikrospínač. Horší je to s proudem: parkovačky a číslovka mají odběr dohromady nějaké 4A, to jde celkem v pohodě spínat obyčejným vypínačem z Elektry.
Ale hlavní světla si žerou kolem 10A (podle použitých žárovek). A co horšího, studené vlákno žárovky žere i 5x víc, takže při zapnutí je to facka.
Podobně ventilátor, ten se v některých vozech jistí 30A pojistkou, proč asi?
Měls prostě smůlu na elektrozedníka, kterému celé auto neshořelo jen nedopatřením. Podle popisu to mělo udělat už dávno.
Takže dvě relé určené pro auta (koupíš v prodejnách autodílů), cívka žere zlomek ampéru, tu si ovládej třeba přepínačem vlnových rozsahů z rádia.
Jedno pro světla, druhé pro ventilátor.
Ale nevíš, jak na to, honem tě to tu nenaučíme. Fakt si najdi někoho, kdo už si to nějaký rok cvičí.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.