Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20268 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne únor 01 2009, 15:58 Předmět:
Baterka s vadnými články ti přesto bude střídavou složku filtrovat a může se na ní objevit napětí klidně přes těch 18,5V.
Pak bude tranzistor napůl otevřený a bude docela kumšt ho uchladit.
Leda bys na výstup zařadil ještě jednu diodu, aby ti baterka nemohla krmit žárovku.
Tyristor si prostě zkratuje zbytek půlvlny s podstatně menší výkonovou ztrátou. A ta druhá dioda tam právě z výše uvedeného důvodu je.
Elektronická záťaž by podľa mňa išla vyriešiť zenerkou 18V s predradným odporom, odtiaľ do báze výkonového darlingtona, bázu ešte blokovať ďalším odporom proti zemi. Emitor tiež uzemniť, medzi + a kolektor zapojiť žiarovku 24V/60W. Samozrejme, darlington dostatočne chladiť. Je to najjednoduchšie riešenie...
nejsem moc odborník, takhle nějak byste to myslel s tou zátěží? jestli to chápu správně, tak nepřekročí-li napětí nějakých 18V, tak je tranzistor uzavřený a nabíjí se baterka (+ teče proud R1+R2). pokud je napětí vyšší, tak ten tranzistor otevře a připojí tu žárovku. chápu to správně?
Takhle je tam ta zenerka zbytečná a tranzistor bude už od cca 1.5 V otevřený. Zenerka má být nahoře v sérii s R1.
Elektronická záťaž by podľa mňa išla vyriešiť zenerkou 18V s predradným odporom, odtiaľ do báze výkonového darlingtona, bázu ešte blokovať ďalším odporom proti zemi. Emitor tiež uzemniť, medzi + a kolektor zapojiť žiarovku 24V/60W. Samozrejme, darlington dostatočne chladiť. Je to najjednoduchšie riešenie...
nejsem moc odborník, takhle nějak byste to myslel s tou zátěží? jestli to chápu správně, tak nepřekročí-li napětí nějakých 18V, tak je tranzistor uzavřený a nabíjí se baterka (+ teče proud R1+R2). pokud je napětí vyšší, tak ten tranzistor otevře a připojí tu žárovku. chápu to správně?
Takhle je tam ta zenerka zbytečná a tranzistor bude už od cca 1.5 V otevřený. Zenerka má být nahoře v sérii s R1.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: po únor 02 2009, 1:22 Předmět:
domogurec napsal(a):
takhle?
Áno, presne takto zapojené som to mal na mysli. Malo by to ochrániť trafák proti odpojenej záťaži, alebo pri nabíjaní akumulátora s prerušeným článkom. R1 by som navrhoval tak okolo 180R, R2 tak 2k2. Mohlo by to tak fungovať, nie?
Edit: Hodnotu R1 som ešte zväčšil, aby nebola zenerka preťažovaná. _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Naposledy upravil helios dne po únor 02 2009, 8:32, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 19524 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po únor 02 2009, 8:27 Předmět:
Není to nějak vzhůru nohama ? Proč dělat elektroniku omezení výstupu . když tak dělej hned regulaci proudu na výstupu . Cena součástek na toto zapojení v "Teslách" bude v korunách , či zadarmo . A regenerace jednoho článku akubaterie , je pro zachování JISTÉ spolehlivosti dopravního prostředku , absolutně iluzorní !
Není to nějak vzhůru nohama ? Proč dělat elektroniku omezení výstupu . když tak dělej hned regulaci proudu na výstupu . Cena součástek na toto zapojení v "Teslách" bude v korunách , či zadarmo . A regenerace jednoho článku akubaterie , je pro zachování JISTÉ spolehlivosti dopravního prostředku , absolutně iluzorní !
jak si to myslel? vždyť to je regulace na výstupu - buďto zapojení p. Belzy, které v případě odpojení zátěže zkratuje výstup přes tyristor, nebo řešení "breta 1" anebo řešení p. "heliose", které udělají totéž, nebo připojí žárovku. obé asi funkční.
PS: nechci měnit princip nabíjení, chci kondenzátorovou nabíječku, ale nechci to, když třeba odskočí krokodýl od kontaktu, abych vyhořel a podobně.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 19524 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út únor 03 2009, 6:23 Předmět:
S tímto můžeš nabíjet aku od 6-24 V 0-16A , dle trafa a tlumivky . Obavy o dobré aku neměj , alternátor do něj pere po nastartování podle typu 35-55A . Těchto nabíječek jsem postavil několik a jen jedna rada , do obvodů zapalování tyristorů přímo před G , vložit pojistku 0,1-0,6A . Název fota je číslo AR .
Jestli ti muzu poradit, udelej to podle Belza nebo vyzkousej to moje doporuceni a budes spokojeny, neni treba z toho delat velkou a slozitou vedu.
díky, to jsem potřeboval slyšet včera jsem to zkoušel bez ochrany výstupu, při zkratu svorek 4A, při připojení baterie cca 3A, v trafu nějak bzučelo, ale snad to ustojí. ráno byla baterka nabitá. dobastlím ten výstup a pak se uvidí.
to BOBOBO: už to amáro stahuju, podívám se na to. díky za tip
Založen: Mar 20, 2006 Příspěvky: 109 Bydliště: Světlá nad Sázavou
Zaslal: po březen 23 2009, 8:19 Předmět:
Zdravím. Jaký máte názor na tohle. Kdysi dávno sem vyděl schéma nabíječky na akumulátor z auta. Bylo tam nastavení nabíjení buď 10:90 až po 90:10 poměr nabíjení a vybíjení. Co vy na to??
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33485 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 23 2009, 8:48 Předmět:
Zbytečně složité zapojení, reguluje s pomocí čítače do 10 počet půlvln, které projdou tyristorem do aku (tyristor je za můstkem) a paralelně k baterii lze připojit vybíjecí zátěž - to už je jednodušší použít místo můstku jen 2 usměrňovací diody antiparalelně, k jedné dát do série žárovku, která určí nabíjecí proud a ke druhé jinou, která určí proud vybíjecí - ve druhé půlvlně proudu. Poměr proudů se dává obecně 10(nabíjecí):1(vybíjecí), například pro 1A nabíjecího proudu se dává 0,1A vybíjecího. Celková nabíjecí doba se protáhne zhruba o 10%, úroveň nabití je dobré hlídat s pomocí hustoměru, napětí hlídající komparátory při této metodě nabíjení nejsou příliš spolehlivé. POZOR, ta "vybíjecí" žárovka se musí navrhovat na součet napětí baterky a nabíječe! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 20, 2006 Příspěvky: 109 Bydliště: Světlá nad Sázavou
Zaslal: po březen 23 2009, 9:28 Předmět:
Takže vlastně při první půlvlně nabíjet baterku a při druhé baterku vybíjet. Mám totiž takový problém. Mám baterku cca rok a začala ztrácet kapacitu. Vydrží tak dva dny po jízdě. Pak už nastartovat nejde. Donesl sem ji na reklamaci a tam mi řekli že byla jen vybitá. Mám jakousi nabíječku 12V\max6A jako baterku nabije ale je to jen tak pro první start.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.