Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

automatické sepnuti světel v autě
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
luboszatopek
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2005, 20:12    Předmět: automatické sepnuti světel v autě Citovat

zdravím všechny Very Happy potřeboval bych od vás zdatnějších poradit nějaky zpusob jak docílit toho aby se mi automaticky po nastartovaní rožli světla,a po vypnutí motoru A vytáhnutí klíčku ze zapalování zase zhasly.nemužu nikde najit schématko tak to skouším tady.předem díky za nápady.nebo aspon něco podobného
Návrat nahoru
Jirka



Založen: Jul 01, 2005
Příspěvky: 2031
Bydliště: zbídačený kraj

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2005, 20:34    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2005, 20:49    Předmět: Citovat

Nejjednodužší je to pomocí dvou relátek.Cívku jednoho relé připojit na kontrolku dobíjení a rozpínací kontakt tohoto relé zapojit do serie s cívkou druhého relé,které je spínáno klíčkem zapalování.Kontakty druhého relé (ideálně dva spínací,zvlášť pro obrysová a tlumená světla) zapojit paralelně ke spínači světel.
Já používám upravené zapojení,kde to první relé spíná dva časovače 555,které spínají nezávislá relé pro obysová i tlumená světla.Obrysová světla spínají po 3 sekundách po nastartování,tlumená po 6 sekundách.Při náhodném zhasnutí motoru (né při vypnutí klíčku) tlumená světla zhasnou po 10 sekundách a obrysová po 30 sekundách.Takže když mě náhodou v noci chcípne motor,auto není hned potmě a mám čas ručně rozsvítit.
Když bude zájem,mohu zde zapojení uveřejnit.

_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
janousek



Založen: Mar 27, 2004
Příspěvky: 935

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2005, 21:04    Předmět: Citovat

Nejjednodušší je od tlakového spínače mazání. Ve schematech je použit tranzistor a relé. Já jsem místo tranzistoru použil tyristor. Má to výhodu, že když někdy v zimě při studeném rozjezdu chcípne motor, tak nezhasnou světla. Dají se vypnou klíčkem zapalování. Používám to od doby, kdy je povinné svícení. Plná spokojenost, žádná starost jestli svítím a nebo nesvítím.
P.S. mám to na Favoritu, nevím jak na nových vozech plných elektroniky, to by měl snad dodat výrobce vozu.

Je to zapojení od cyberaxe, akorát ten tyristor řady KT 501 , spínač Léto/zima mám natvrdo, svítím i v létě. Považuji to za rozumné.

http://cyberax.szm.sk/svetla.jpg
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Antony



Založen: Oct 18, 2004
Příspěvky: 105

PříspěvekZaslal: ne listopad 06 2005, 21:04    Předmět: Citovat

007 napsal(a):
Nejjednodužší je to pomocí dvou relátek.Cívku jednoho relé připojit na kontrolku dobíjení a rozpínací kontakt tohoto relé zapojit do serie s cívkou druhého relé,které je spínáno klíčkem zapalování.Kontakty druhého relé (ideálně dva spínací,zvlášť pro obrysová a tlumená světla) zapojit paralelně ke spínači světel.
Já používám upravené zapojení,kde to první relé spíná dva časovače 555,které spínají nezávislá relé pro obysová i tlumená světla.Obrysová světla spínají po 3 sekundách po nastartování,tlumená po 6 sekundách.Při náhodném zhasnutí motoru (né při vypnutí klíčku) tlumená světla zhasnou po 10 sekundách a obrysová po 30 sekundách.Takže když mě náhodou v noci chcípne motor,auto není hned potmě a mám čas ručně rozsvítit.
Když bude zájem,mohu zde zapojení uveřejnit.


O toto zapojení bych měl zájem, jestli mi ho můžeš poslat na adresu krala@quick.cz . Díky

Slyšel jsem že by se měly prodávat relátka denního svícení bez nutnosti připojovat se na dobíjení nebo mazání. Mělo by to poznat zvýšené palubní napětí při dobíjení a pak sepnout světla.

Máte někdo o tom nějaké info, nebo kontakt? Ještě jednou díky.
Antony
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: ne listopad 06 2005, 21:38    Předmět: Citovat


_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: ne listopad 06 2005, 21:56    Předmět: Citovat

Odpor R1 určuje,za jak dlouho po zhasnutí kontrolky dobíjení se rozsvítí obrysová světla,R3 tlumená světla.R2 a R4 určují,za jak dlouho po rozsvícení kontrolky dobíjení zhasnou obrysová (R2) a tlumená (R4) světla.
Relé jsou s cívkama na 12V,RE2 a RE3 s kontakty dimenzovanýma na proud,který budou spínat.Obvod s tranzistorem a zenerkou slouží k potlačení napěťovejch špiček,tranzistor dimenzovat na proud asi 1A.Součástky jsou "co dům dal",takže typ neuvádím.Led diody lze vynechat,je to jen kontrola stavu (D1 zapnutý zapalování,D2 svítí kontrolka dobíjení,D3 obrysová světla,D4 tlumená světla).Po vypnutí zapalování světla zhasnou ihned.
Kontakty relé RE2 a RE3 mám připojený paralelně ke spínačům světel.

_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: po listopad 07 2005, 14:17    Předmět: Automatické rozsvícení světel. Citovat

Zdravím kolegy, kteří řeší otázku rozsvícení světel a autech a přidávám do diskuse několik svých zkušeností.
1. Na Felicii jsem automatické rozsvícení vyřešil světel pomocí relé, jehož pracovní kontakt byl zapojen paralelně s kontaktem tlačítkového spínače parkovacích světel (většina majitelů Felicie nebo Favorita má trvale sepnuté tlačítko světlometů a světla zapíná jen tlačítkem obrysových světel). Relé se spínalo od tlaku oleje pomocí tranzistoru (když se po vzrůstu tlaku oleje rozepnul kontakt tlaku oleje a zhasla kontrolka, otevřel se proudem přes kontrolku oleje tranzistor, který sepl relé a rozsvítila se světla).
Zapojení vyžadovalo jednoduchý modul napojený na panel relé a pojistek a na tlakový spínač oleje.
Nevýhoda: a/ Montáž modulu do auta nezvládne naprostý laik; b/ Pro zapojení na panel relé byly dvě verze podle roku výroby Felicie; c/ Když jsem jel jiným autem bez automatického rozsvícení, hrozilo že zapomenu a budu platit pokutu (síla zvyku); d/ K návrhu připojení bylo nutné mít schéma auta a panelu s relé.

2. Nyní mám Fabii, vše je v autě řízeno počítačem, schéma zapojení auta nemám, chtěl jsem, aby modul mohl připojit naprostý laik.
Řešení mám následující: Přímo pod víkem pojistek mám jednoduchý modul s piezo pípátkem (50 Kč) a RC zpožďovacím obvodem s tranzistorem, který sepne pípátko (vše i s pípátkem asi za 65 Kč). Pokud do 10 sec od zapnutí zapalování nerozsvítím světla, upozorní mne na tuto povinnost akustický signál. Montáž modulu je triviální, povolí se šroubek nad pojistkami a pod něj se přitáhne modul, automaticky se tím přivede minus z kostry vozu. Z modulu vedou dva kablíky s autopjistkami 5A. Z panelu pojistek se vyndají stanovené původní pojistky a nahradí pojistkami na kablíku. Tím je montáž hotova a zařízení je funkční.
Výhody: 1/ Normální je rozsvítit, takže jen pokud zapomenu, ozve se pípání (nezvyknu si tak na automat, což pak dělá problém v jiných autech); 2/ Vůbec se nemodifikuje stávající zapojení auta, je možno realizovat i v záruce, před servisní kontrolou se snadno demontuje (1 minuta); 3/ Nízké náklady; 4/ Modul je jednoduchý, udělá snadno amatér, montáž zvládne i laik; 5/ Při napojení na nesprávné pojistky se nic nemůže pokazit, jen modul nebude pípat jak má.

V případě zájmu zveřejním foto. Další podle zájmu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kocur



Založen: Mar 27, 2005
Příspěvky: 343
Bydliště: Loštice

PříspěvekZaslal: po listopad 07 2005, 17:18    Předmět: Citovat

No ona je otázka do jakého auta to člověk montuje.Felicie a fábie mají myslím pípák když vypneš klíček a necháš zaplý světla,tak to začne pískat,jenže v mým případě u škody 105 jsem kolikrát přišel,otočil klíčkem že nastartuji a nic,baterka kaput..Jinak s tím zvykem s tebou souhlasím,ale je to zase pohodlíčko.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Autoelektro



Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 34
Bydliště: Severni morava

PříspěvekZaslal: po listopad 07 2005, 22:17    Předmět: Neco malo do mlyna Citovat

Proto ze se tim taky zabyvam tak ve vozech typu skoda favorit felicie je to celkem jednoduche ja popsal p.Brozicek tam zustava funkce prepinani mezi tlumenyma a dalkovyma nezmenena, ale u vozu peugot a jinych znacek,u kterych se svetla ovladaji az po otoceni packy na volantu je vhodne zapojit kontakty rele do serie z privodnimi vodici pro packy.
Co do funkce zapojeni ovladani rele se hodi jak kotrolka mazani tak alternatoru ale ,nektere typy alternatoru nemaji vystup na kontrolku dostatecne dimenzovan pro spinani rele a mohlo by dojit k poskozeni regulatoru.
a kontrolka mazani zase nejde vyuzit u vozu nemecke produkce tyto maji dva spinace mazani a to jeden na filtru oleje a druhy na vacce ventilu a ty jsou zapojeny proti sobe .
Proto jsem si navrhnul take jednoduche zapojeni ktere spina od okamziku zapnuti klicku a v dobe startu je vypnute a v pripade ze nedobiji alternator svetla zhasnou.
Asi to bude nutnost od noveho roku mit neco podobneho namontovano ve vozidle protoze svitit se bude cely rok.
Mozna ze pisu trochu zmatene pro nektere lidi ale slohovky nebyly moje silna zalezitost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: út listopad 08 2005, 6:53    Předmět: Ještě jednou upozorňování na rozsvícení světel ve FABII. Citovat

Pokud má někdo FABII Elegance nebo podobný model s palubním počítačem, jsou možná pro rozsvícení světel dvě řešení:
1. Počítač prý jde v servisu naprogramovat tak, aby se světla rozsvítila automaticky po nastartování (toto je asi určeno pro severské země, kde je již svícení dlouho celoročně povinné).
2. Pokud někdo ví, kde je spínač (pokud je to kontakt, ne senzor) od zatažené ruční brzdy, nebo které vodiče k němu vedou (já jsem ho bez návodky k vozu zatím nenašel a nechtěl jsem se dobývat pod kryty páky ruční brzdy), nabízí se velmi jednoduché řešení:
- K některé pojistce od světel (např v pravé řadě třetí shora 5 A) připojit proti kostře relé (nezapomenout na ochrannou diodu k cívce relé nebo použít automobilní relé s tlumícím odporem u cívky).
- Klidový kontakt relé připojit paralelně ke spínači brzdy (pokud se přes spínač spojuje signál s kostrou, stačí natáhnout jen jeden vodič od relé a druhý spojit s kostrou hned u relé.
- Pokud nyní zapnu klíček, rozvítí se kontrolka brzdy a pokud ji přehlédnu, ozve se po rozjezdu akustický signál. To značí, že jsem zapomněl odbrzdit ruční brzzdu nebo nerozsvítil světla - jednoduchý výběr ze dvou možností.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kocur



Založen: Mar 27, 2005
Příspěvky: 343
Bydliště: Loštice

PříspěvekZaslal: út listopad 08 2005, 12:26    Předmět: Citovat

No není to špatný,ale co když někdy nezatáhneš ruční brzdu,tak to zapomeneš i rozsvítit jestli jsem to dobře pochopil.Já třeba na rovince nezatahuji ruční brzdu a zvlášt když dýl stojím a v zimě,protože se brzdový bubny teplem orosí a přimrznou a není lehký je pak urvat.Neber to jako že bych proti tvým nápadům něco měl,ale je potřeba probrat vše.V AR bylo popsáno taky několik zapojení,z toho dvě se mě líbily a byly spouštěny od startéru.Jedno jsem si udělal bylo to s NE555,ale zase tomu vadí výkiv palubní sítě při startu.Není to nic závažnýho,akorát se někdy světla spustí ihned při startu a né až po nastavené době.Stane se to 1×z 15 startů.Nechce se mi to řešit,je tam mizernej přístup k tomo plošnáku a navíc světla se spustí vždy,tak to zatím počká.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Pjotr



Založen: Mar 12, 2005
Příspěvky: 31

PříspěvekZaslal: út listopad 08 2005, 13:37    Předmět: dvě poznámky Citovat

taky si stavím automat na rozsvěcení a k výše popsaným konstrukcím mám dvě poznámky (subjektivní) :
1. rele je moc drahý (a velký a přežitý). Auto rele stojí stovku a fet (např IRF 7416) stojí 30,-.
2. světla zapínám po překročení 13,5V v palubní síti (když alternátor dobíjí). Nemusím tahat další drát (je to pro mě komplikované) od oleje resp. altíku. A světla mi neblikají pokud se kontrolka občas (při startu a v nízkých otáčkách) rozsvítí. Spínám to pomocí zenerky a tyristoru napětím od klíčku.

Navíc chci žárovky spouštět s nažhavením vlákna, abych si mohl koupit žárovky co hodně svítí (ale praskají) a vydrželi mě.

pjotr
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: st listopad 09 2005, 9:27    Předmět: Pro kolegu Kocur (i ostatní) - FABIA, ruční brzda a světla. Citovat

Zdravím a posílám vysvětlení k mému příspěvku na možnost využít signalizaci zatažené ruční brzdy také k signalizaci nerozsvícených světel u FABIE s palubním počítačem (Elegance apod.).
Signál zatažené ruční brzdy a nerozsvícených světel je podle mého návrhu možného řešení vždy paralelní, takže kontrolka na palubní desce a pípnutí po rozjezdu se objeví vždy nezávisle na obou vstupech:
- Když zapomenu odbrzdit.
- Když zapomenu rozsvítit.
- Když zapomenu obojí.
Takže pro signalizci nerozsvícených světel není nutno mít současně zabrzděnou ruční brzdou.
Jinak pokud někdo občas používá různá služební auta, ale své auto používá nejčastěji, pak nedoporučuji na svém autě realizovat automatické rozsvícení. Je to přímá cesta k pokutám při jízdě jiným autem, kde tento automat není (zvyk je železná košile).
Jak jsem dříve uvedl, měl jsem automat na Felicii, ale nyní u FABIE jednoznačně preferuji jen zpožděnou signalizaci, že jsem na světla zapoměl. Normálně musím mít návyk rozsvítit a signalizace jen skrytě čeká, až na to někdy zapomenu. Občas signalizaci otestuji tím, že zapomenu rozsvítit schválně.
Opakem je signalizace nezhasnutých světel, která je u všech nových vozů stadardem. U starších vozů řeší automat rozsvícení i nezhasnutí. Pokud se navrhuje pro starší vůz jen signalizace nerozsvícení, je vhodné realizovat nějaký systém i pro případ zapomenutí zhasnout.
Každému podle jeho gusta a potřeb, univerzální řešení pro všechna auta a lidí se nenajde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: st listopad 09 2005, 17:08    Předmět: Citovat

Na hlídání stavu kontrolky dobíjení používám jazýčkové relé,které má proud cívkou několik miliampér,takže regulaci alternátoru nezatěžuje.Relé ná výhodu v dokonalém oddělení obvodů,testoval sem i optočlen,ale zůstával sepnutý (i na zhasnuté žárovce dobíjení jsou až 3 V).
_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund