Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

alternátor
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: út červen 02 2009, 6:36    Předmět: Citovat

K tej kontrolke dobíjania - na palubnej doske je to kontrolka, ktorá je zobrazená ako akumulátor? Svieti vtedy, keď budiacim vinutím prechádza prúd z akumulátora alebo inokedy?
Návrat nahoru
rolandt



Založen: Jan 11, 2009
Příspěvky: 134
Bydliště: vychod slovenska

PříspěvekZaslal: út červen 02 2009, 8:40    Předmět: Citovat

k tej kontrolke, je to ziarovka zapojena medzi plus pol baterie a vyvod z alternatora ktory sucasne napaja budenie. ak svieti tak z alternatora, regulatora dostava kostru a z baterky plus. ak su napatia rovnake, takze alternator dodava prud, na tom vyvode pre budenie je napatie rovnake ako na aku, ziarovka nesvieti.
ak za chodu motora trocha preblikava, moze to znamenat nedostatocne nabijanie, alebo prebijanie. treba merat rozdiel napatia a podla toho hladat bud zly kontakt, diodu, regulator, uhliky.
alebo lozisko v alternatore.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st srpen 05 2009, 19:40    Předmět: Citovat

Môže mi niekto objasniť po fyzikálnej stránke, prečo je z alternátora možné odoberať len určitý max. prúd a aj pri skrate ho nemožno prekročiť?
Návrat nahoru
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st srpen 05 2009, 21:04    Předmět: Citovat

Proud omezuje podle Ohmova zákona VNITŘNÍ ODPOR ZDROJE A ZÁTĚŽE - tedy součet odporů v celém obvodu. Dále je výstupní výkon generátoru omezován množstvím mechanické práce, kterou je možné na jeho hřídel přivést z poháněcího stroje - motoru, takže pokud zkratuješ alternátor, jednak bude jeho výstupní proud omezen součtem odporu vinutí a dynamického odporu diod v usměrňovači a dále i tím, že zatížený alternátor bude klást své řemenici takový odpor, že může dojít i k prokluzu řemene po řemenici - prostě alternátor bude odběrem natolik brzděn, že řemen proklouzne a nepřenese tak dostatek výkonu k dalšímu navyšování proudu.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2009, 8:18    Předmět: Citovat

Na akú hodnotu max. prúdu sú konštruované alternátory v dnešných autách? Sú to rovnaké hodnoty pre 12V a 24V sústavu?
Návrat nahoru
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2009, 18:59    Předmět: Citovat

Běžně je to kolem 55A až 72A (osobáky), náklaďáky mají i víc - 100A běžně. A napětí není 12 a 24V, ale 14,5V a 28V - aby to bylo schopné nabíjet baterku.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Mendor



Založen: Apr 16, 2008
Příspěvky: 223
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2009, 19:47    Předmět: Citovat

Jen pro doplnění, dnes se v osobních autech používají spíše 90A a 120A i více.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tyristor
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2009, 21:10    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Běžně je to kolem 55A až 72A (osobáky), náklaďáky mají i víc - 100A běžně. A napětí není 12 a 24V, ale 14,5V a 28V - aby to bylo schopné nabíjet baterku.


Reálne napätie je také, aké uvádzaš, ale vždy sa hovorí o sústave ako 12V, resp. 24V, aspoň ja som nikoho nepočul povedať, že by mal v aute 14,5V sústavu.

V osobákoch je to aj 140A, ako som sa dočítal.

Ešte sa chcem spýtať, ako sa dá zistiť, aký výkon odoberá alternátor motoru? Dá sa to vypočítať ako súčin U (teda 14,5V) a I (napr. 80A) - teda alternátor, ktorý by odoberal 80A pri napätí 14,5V by ubral z výkonu cca 1kW?

A posledná vec, je v normálnej prevádzke niekedy stav, keď sa odber blíži k maximálnemu prúdu, alebo je tam slušná rezerva? Nemyslím skrat ani nejakú inú poruchu, ale keď napr. idú svetlá, zapaľovanie, dobíjanie akumulátora atď. Vtedy alternátor dodáva (zhruba) koľko % max. možného prúdu?
Návrat nahoru
tyristor



Založen: Nov 05, 2009
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: st listopad 25 2009, 17:46    Předmět: Citovat

Akými otáčkami sa otáča rotor alternátora pri voľnobežných otáčkach motora? Je to cca 3 000 ot/min?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3488

PříspěvekZaslal: st listopad 25 2009, 18:12    Předmět: Citovat

1. Odebirany vykon z motoru alternatorem je dokonce o neco vetsi nez UxI
2. Alternator muze dodavat i max. proud [napr pri predchozim dlouhem startovani a pote po zapnutych vsech spotrebiciu].
3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tyristor



Založen: Nov 05, 2009
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: st listopad 25 2009, 18:35    Předmět: Citovat

breta1 napsal(a):
3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru


Tento pomer je taký u väčšiny/všetkých dnes vyrábaných aút alebo sú tam významnejšie rozdiely?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st listopad 25 2009, 18:58    Předmět: Citovat

Ten poměr se pohybuje od 1:1 do 1,5:1 (do rychla) - důvodem jsou nejvyšší povolené otáčky alternátoru a na druhé straně i minimální otáčky, při kterých je alťas schopný dodávat aspoň tolik proudu, aby utáhl klidovou spotřebu auta s motorem na volnoběh - cca 5-10A. Při volnoběžných otáčkách moderních motorů kolem 900-1000/min a při běžné hodnotě "náběhu" charakteristiky alternátoru kolem 1200otáček na jeho hřídeli vychází převod kolem 1,33:1. Větší převod by znamenal, že při maximálních otáčkách motoru v oblasti 5000-6000/min by se alternátor otáčel i více než 10 000x za minutu, což zase klade konstrukční oříšky na kartáče/kroužky, ložiska a vyvážení rotoru...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tyristor



Založen: Nov 05, 2009
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: st listopad 25 2009, 19:23    Předmět: Citovat

Ako je to u nákladných vozidiel a autobusov, kde sa pohybujú max. otáčky motora len okolo 2 500 - 3 000 ot/min? Tam býva ten prevod vyšší?

Optimálna účinnosť alternátorov v aute je nastavená na f = 50Hz?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st listopad 25 2009, 20:05    Předmět: Citovat

Všecko je závislé na konstrukci samotného alťasu a na kombinaci (typově) konkrétní motor x konkrétní alternátor. Ale pokud je nejběžnější alťas 3fázový, se 12 nebo 16pólovým rotorem a má provozní rozmezí otáček 1 500-10 000, rozhodně se nedá hovořit o optimalizaci pro 50Hz...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kminous6



Založen: Jul 01, 2010
Příspěvky: 36
Bydliště: Frýdlant

PříspěvekZaslal: po duben 08 2013, 19:07    Předmět: Citovat

Dobrý den, mám Isuzu Trooper r.v.1987. Po bouračce se koupila nová kasle a vše se přendalo do ní, od té doby zde nefungoval otáčkoměr, podle veškerých rad jsem se tedy pustil do altíku (zapojení do hvězdy) a vyvedl jsem si od jedné z cívek kontakt do otáčkoměru a funguje. Akorát ukazuje málo :/. Dostal jsem další rady, že bych mohl signál přivést ze středu hvězdy, nebo od svorky D+. Tak jestli by jste mi moli poradit vy, abych se do toho nepouštěl nadarmo ;/. Ještě mě napadlo otáčkoměr rozdělat a zkusit ho nějak poštelovat, ale není tam nikde žádný trimr, nebo potenciometr, ale jsou tam čtyři odpory, ale nebudu se do toho radši víc vrtat, jestli mi poradíte něco jiného. Předem děkuji za odpověď.

Ještě jedna věc, když jsem signál proměřil multimetrem, tak mi to ukázalo něco málo přes 6V, tak nevím jsetli to tak má opravdu být.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 2 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund