Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

nabíjení akumulátoru
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: ne listopad 23 2008, 11:08    Předmět: nabíjení akumulátoru Citovat

Včera jsem nabíjel akumulátor přímo v autě (bez toho abych ho odpojil), proudem cca 3A, pro zajímavost jsem změřil napětí na aku během nabíjení a naměřil jsem cca 16V. Zajímalo by mě jestli takovéto nabíjení (kdy je aku připojen k autoinstalaci) nemůže být nebezpečné pro elektroniku v autě (řídící jednotka atd.)?, je lépe ho při nabíjení odpojit? Předpokládám že při nabíjení vyšším proudem by bylo napětí ještě výrazně vyšší
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19522
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne listopad 23 2008, 11:37    Předmět: Citovat

Záleží na tom, jaké je napětí přímo na akumulátoru. Jestli ho měříš na začátku vodičů, naměříš hodnotu vyšší o úbytek na přívodních vodičích. Samozřejmě je tento úbytek přímo úměrný proudu. Samotný akumulátor, pokud má šanci ještě na nějaký zimní provoz, si drží to napětí do nějakých 14V.
Za jízdy regulátor hlídá napětí v palubní síti, aby nepřelezlo 14,4V.
Jedině v případě, že by akumulátor měl velký vnitřní odpor
(jeden či víc článků v háji) a napětí na něm při nabíjení se zvětšilo o úbytek vyvolaný nabíjecím proudem na tomto vnitřním odporu na víc, než asi 18V, začal bych se obávat. V palubní síti se totiž mohou vyskytnout indukční špičky (zapalování, rozpínání relátek), proti kterým musí být elektronika imunní, i když se přednostně instaluje tak, aby větší část těch špiček odfiltroval přímo akumulátor, další část odrušovací členy, a teprve to, co přeleze těch 18V po delší dobu, chrání vlastní přepěťové ochrany, kterým by se dlouhodobé přepětí nemuselo zamlouvat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: ne listopad 23 2008, 12:00    Předmět: Citovat

takže jestli to chápu správně, tak pokud je aku OK, tak i po připojení nabíječky - s charakteristikou I, tedy zdroje konstantního proudu by nemělo napětí na AKU přelézt přes těch cca 14,4V ani při vyšším nabíjecím proudu např. 6A, je to tak?? já jsem totiž těch 16V naměřil přímo na svorkách aku, takže by to znamenalo že je aku "po smrti", přesto že jsem nabíjel jen preventivně a zatím jsem s ním vždy bez problémů nastartoval?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasX



Založen: Aug 12, 2005
Příspěvky: 638

PříspěvekZaslal: ne listopad 23 2008, 12:02    Předmět: Citovat

Ve všech manuálech k autům je s vykřičníkem napsáno: "Aku nabíjet mimo vůz nebo aspoň odpojený".
Při těch 16V dostával pěknou "čočku" regulátor v alternátoru. (pokud nemáš Š120) Řídící jednotky mají většinou ochranu proti přepětí. (jsou blbuvzdorné) Wink
P.S. Jak psal Hill, takový aku nepřežije zimu. Já bych řekl, že nepřežije tak dva starty.

_________________
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...


Naposledy upravil TomasX dne ne listopad 23 2008, 16:31, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19522
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne listopad 23 2008, 12:04    Předmět: Citovat

Jestli máš na aku při 3A napětí 16V, chtělo by to hustoměr a zkontrolovat elektrolyt. Nejlíp v nejbližším akuservisu, jsou tam vybavení na to, něco s tím udělat. Maximálně ti řeknou, že je to v toleranci a ještě dobrý. Nebo taky ne.
Mně se takhle jedna dvouletá Britka chová taky, ale přitom maká jak vzteklá.
Nicméně elektronice těch 16V ještě nic neudělá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne listopad 23 2008, 13:47    Předmět: Citovat

12V akumulátor MŮŽE mít přímo na svorkách až 16,8V - pokud je nabíjen jak píše "kosák" zdrojem proudu, po nabití na úplných 100% kapacity vystoupí napětí až na 2,8V na článek - hustota v takovém případě dosahuje maxima (neměla by přelézt v našem podnebí 1,28g/cm3), protože další energie už se neukládá a jen se spotřebovává na elektrolýzu vody - tím akumulátor velmi silně plynuje. Takže pokud S PŘIPOJENÝM NABÍJEČEM bylo naměřeno 16V na svorkách aku, není to nic, co by bylo nenormální. Nenormální by to bylo, kdyby toto napětí do řádově několika minut po odpojení nabíječe nekleslo na zhruba 12,5V nebo kdyby toto napětí bylo udržováno alternátorem za chodu motoru - to by znamenalo závadu a ohrožení aku. V autě vestavěné elektronice by nemělo, jak píše Hill, nic hrozit až do hranice řádově 20V (různé impulsy za provozu jsou i vyšší...)
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18667
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: po listopad 24 2008, 6:33    Předmět: Citovat

Taky záleží jakým měřákem měříš a jaký je průběh nabíjecího proudu . Měření hustoměrem v případech podezření na chybu se nelze vyhnout . Jen napětí neposkytne celý obraz stavu AKU .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po listopad 24 2008, 10:54    Předmět: Citovat

Bobobo - na baterii s jejím mimořádně nízkým vnitřním odporem (olovo zejména) naměříš skoro ideálně hladký stejnosměr, ať do ní nabíječka cpe jaké chce impulzy - pokud délka periody nepřekročí určitou setrvačnost, kterou se vyznačuje průběh nabíjecí reakce, bude zvlnění přímo na vývodech baterie neřeknu nemožné změřit - to bych kecal, ale budeš na to muset hodně přitlačit na zesílení střídavého signálu. Akumulátor se sám o sobě chová jako integrátor s velmi vysokou časovou konstantou.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3489

PříspěvekZaslal: po listopad 24 2008, 11:22    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Bobobo - na baterii s jejím mimořádně nízkým vnitřním odporem (olovo zejména) naměříš skoro ideálně hladký stejnosměr, ať do ní nabíječka cpe jaké chce impulzy - pokud délka periody nepřekročí určitou setrvačnost, kterou se vyznačuje průběh nabíjecí reakce, bude zvlnění přímo na vývodech baterie neřeknu nemožné změřit - to bych kecal, ale budeš na to muset hodně přitlačit na zesílení střídavého signálu. Akumulátor se sám o sobě chová jako integrátor s velmi vysokou časovou konstantou.


Podle mého názoru je třeba rozlišovat vnitřní odpor nabitého aku, na němž je např. 12,5V a vnitřní odpor nabitého aku, na němž se malým udržovacím proudem udržuje napětí např. 14,5V. Když zkusíme v prvém případě zatížit aku např. 50A, klesne jeho napětí např. na 11,5V (vnitřní odpor 0.02), ve druhém případě spadne ze 14,5V prakticky ihned též na 11,5V, takže vnitřní odpor mezi 12,5V a 14,5V je velký. Toho se např. využívá k měření otáček na STK na dieselových motorech (např FEL 1,9D), kde se snímá napětí přímo na svorkách aku a zesiluje se zvlnění od diod na alternátoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18667
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: po listopad 24 2008, 12:37    Předmět: Citovat

To EKKAR , když se někoho zeptáš , tak Ti určitě vysvětlí , že při nabíjení probíhají při jejím konci dvě reakce -elektolýza PbSO4 a elektrolýza obyčejné H2O, zatímco při vybíjení jedna .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po listopad 24 2008, 14:37    Předmět: Citovat

Breta1: S Ri=0,02 ohmu je to buď malá gelovka nebo hoooodně starý zasulfátovaný stařec mezi normálními aku - anebo je hodně vycucaný... Skutečný vnitřní odpor dobrého a nabitého startovacího Pb aku je zhruba o jeden řád menší, než píšeš. Přitom postupným sulfátováním narůstá, stejně jako vybíjením. Proto lze jeho hodnotu používat k diagnostice použitelnosti - říká se tomu měření startovací schopnosti. Navíc nemůžeš za vnitřní odpor vydávat tzv. dynamický odpor - to jsou právě ony rozdíly mezi nabíjením a vybíjením, kdy se na rozdílu svorkového napětí podílí nejen vnitřní odpor, ale i elektrochemické potenciály a energetická účinnost probíhající elektrochemické reakce.

To Bobobo: Na konci nabíjení už právě probíhá téměř výhradně elektrolýza vody - to právě zvedá nabíjecí napětí až na 2,8V na článek. Tedy pokud nenabíjíš charakteristikou "U" nebo "W" - bavíme se pořád o nabíjení zdrojem proudu neboli charakteristikou "I", že?

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3489

PříspěvekZaslal: po listopad 24 2008, 15:16    Předmět: Citovat

[quote="EKKAR"]Breta1: S Ri=0,02 ohmu je to buď malá gelovka nebo hoooodně starý zasulfátovaný stařec mezi normálními aku - anebo je hodně vycucaný... Skutečný vnitřní odpor dobrého a nabitého startovacího Pb aku je zhruba o jeden řád menší, než píšeš. Přitom postupným sulfátováním narůstá, stejně jako vybíjením. Proto lze jeho hodnotu používat k diagnostice použitelnosti - říká se tomu měření startovací schopnosti. Navíc nemůžeš za vnitřní odpor vydávat tzv. dynamický odpor - to jsou právě ony rozdíly mezi nabíjením a vybíjením, kdy se na rozdílu svorkového napětí podílí nejen vnitřní odpor, ale i elektrochemické potenciály a energetická účinnost probíhající elektrochemické reakce.

Já jsem to dával jako příklad- psal jsem "např", takže vím, že ten vnitřní odpor u autoakumulátoru bude menší (při cca 150A startovacího proudu, což tak bývá, když to klesne na 10V při startování, tak mi to vychází na cca 0,017), ale o to teď nejde.
Chtěl jsem jen říci, že pokud budu cpát do té baterky nabité třeba na 75% proud např. 10A několik minut, napětí vzroste jen nepatrně, ale když tentýž proud budu cpát do plně nabité baterky, tak napětí téměř ihned vyletí přes 14V. Takže i to zvlnění napětí na plně nabité baterce , které pochází od altíku, bude mnohem větší, než na nenabité baterce. Možná to píšu trošku kostrbatě, ale třeba si porozumíme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kukinko



Založen: Sep 25, 2007
Příspěvky: 23

PříspěvekZaslal: ne leden 04 2009, 16:00    Předmět: Citovat

nechcem zakladat dalsiu temu tak pisem sem..

mne sa cca raz za 2 az 3 tyzdne uplne vybije bateria v aute. normalne chodi ako ma, ale na druhy den rano sadnem do auta a nic .. ani tuk Sad
baterku doma uplne nabijem a je zas ok...
meral som napatie v aute - pri nastartovanom aute je na baterke 15V - je to ok?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne leden 04 2009, 16:24    Předmět: Citovat

Moc OK to není, na volnoběh by na baterce mělo být asi 12,8-13V a při 1500otáčkách ne víc, jak 14,5V - dál už by to stoupat nemělo. Pokud je na baterce za chodu motoru 15V a rychle se Ti vybíjí, je myslím závada v regulátoru alternátoru - napiš, co je to za auto, jaký má alťas a jakou baterku.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Devo70



Založen: Dec 28, 2007
Příspěvky: 1290
Bydliště: Poprad

PříspěvekZaslal: ne leden 04 2009, 16:25    Předmět: Citovat

kukinko napsal(a):
nechcem zakladat dalsiu temu tak pisem sem..

mne sa cca raz za 2 az 3 tyzdne uplne vybije bateria v aute. normalne chodi ako ma, ale na druhy den rano sadnem do auta a nic .. ani tuk Sad
baterku doma uplne nabijem a je zas ok...
meral som napatie v aute - pri nastartovanom aute je na baterke 15V - je to ok?


Je to veľa. Máš vadný regler. Napätie má byť okolo 14V. Skús odmerať s pridaným plynom.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund