tak jsem vadnou "žárovku" rozebral, uvnitř to tedy vapadá takto,
(to znamená jeden vývod na "prstenec", druhý na vlákno+"bimetal", poslední třetí vývod na druhý konec vlákna - na této konkrétní žárovce je vlákno přepálené, zajímavé je, že jak jsem již psal, v té lampičce do které to patří jsou zapojeny vývody jen 2 (jeden z nich je určitě ten na kterém je zbytek vlákna+bimetal)
To vlákno má zbytek emisní vrstvy. Pokud jsi někdy rozkřápl zářivku, jsou tam ty vlákna ty samý.
Podle mě to funguje asi takto:
1. Připojím napětí - v klidu je bimetal spojen - vlákno se rožžhaví .
2. Vzniklé teplo rozpojí bimetal a protože je vlákno žhavé, vznikne výboj mezi vláknem a tým prstencem (v klidu to bylo skratovaný)
3. výboj svým průchodem to vlákno drží na teplotě, kdy ještě emituje .
V tý lampičce musel být nějaký předřadník (odpor, nebo tlumivka )
v lampičce žádný předřádník není (jedině je možný že mohl být v elektroinstalaci mimo lampičku), ale v každém případě dobrá žárovka svítí i bez předřadníku
Předřadník tam není nutný, výboj má podle délky trubice jmenovitý výkon při napětí mezi elektrodami v desítkách V, takže to asi vychází. Některé krátké výbojky těch 20V pro udržení výboje mají. Předřadník je u nich proto, že se provozujou na síťové napětí které je nutné pro zapálení výboje, tady se zapálení děje jinou oklikou (dotované materiály elektrod, možná by i tikaly v geigeru.)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31871 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út listopad 25 2008, 17:47 Předmět:
Tritiová fluorescenční barva se pouřívá i dnes, je to základní zabezpečení viditelnosti základních letových (aerodynamických) přístrojů i při totálním výpadku napájení. I když ta úplně nejmodernější letadla s elektronickým kokpitem už mají na všecko obrazovky a displeje - tam když padne napájení, může si pilot tak leda otevřít okno... A co se tak zajímám o vývoj, tak vše směřuje k uzavřeným kokpitům bez oken, pouze s velkoplošnými zobrazovači - aerodynamika je neúprosná a okna jsou při konstrukci zdrojem potíží - hlavně pro letadla s rychlostmi Mach 2 a více. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.