Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Pobeží zářivka z tramvaje na 230 V 50 Hz?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
dopravopat
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: pá říjen 24 2008, 22:22    Předmět: Pobeží zářivka z tramvaje na 230 V 50 Hz? Citovat

Zdravím. Potrebujem do garáže svetlo a mám možnosť zohnať staré telesá a nejaké žiarivky zo starých tramvají. Tie klasické oválne telesá, určite ste videli, žiarivky v nich majú 1 meter a tuším 40W alebo tak nejak. V tamvajách sú zapojené dve do série s predradným odporom priamo na 600V pokial viem (vždy vypadnú po dvoch, nikdy iba jedna). Najstaršie tramvaje majú ešte ručný prepínač polarity aby sa rovnomerne opotrebovali, na novších sa polarita mení automaticky po istom čase, najnovšie už majú úplne iné, bežia na 24 V. Myslím že by nemal byť problém donútiť staré metrové trubice bežať na 230 V 50 Hz. Stačí dať vhodný štartér a tlmivku, nie? Možno tam aj nejaká origo tlmivka bude. Prípadne dať dve na jednu tlmivku. Skúšal to už niekto? A čo s kondíkom? Je súčasťou tlmiviek alebo ako sa vyráta? Som strojár, o elektrine viem iba základy...
Návrat nahoru
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1768
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: pá říjen 24 2008, 22:44    Předmět: Citovat

Je na té trubce něco napsané?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mety



Založen: Mar 06, 2005
Příspěvky: 634
Bydliště: Planeta Zem

PříspěvekZaslal: pá říjen 24 2008, 23:24    Předmět: Citovat

Laughing
Tie žiarivky neidu na 600V z predradenym odporom.
Pracoval som v depe v Prahe v opravovni električiek.
Električka ma staticky menič ktory normalne vyrába 230V.
Tie žiarivky som zapajal,ale už si to veľmi nepamätam.Zapajalo sa to ako klasicka žiarivka.
Malo by to byť preto normalne na 230V Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dopravopat
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: so říjen 25 2008, 9:13    Předmět: Citovat

vrky:
Ešte tie telesá a trubice nemám, ale pracuje sa na tom. Momentálne ide nejaká K2 do Šumperku na modernizáciu, tak z nej by sa to dalo vykuchať.

mety:
Určite idú na 600 V, staré T3 majú osvetlenie aj kúrenie priamo na 600 V. Podľa novej normy už nesmú byť interiéri žiadne zariadenia na také napätie, takže novšie vozy to majú cez menič, ale všetky T3 (T3SUCS) a K2 (z ktorých sa to pokúsim zháňať) to mali od výroby na 600 V, po dvoch v sérii (takisto ako kúrenie v "nohách" pod sedadlami, vždy boli tuším tri v sérii, ale nepoužívalo sa to, kúri sa odpadovým teplom od zrýchlovača). Ono rekonštrukcie T3 ktoré mali už statický menič často mali už aj iné telesá, aj v Bratislave majú vozy T3G (TV8) iné osvetlenie, samozné teleso má úplne iný tvar takže je to na prvý pohľad vidieť.
Návrat nahoru
mety



Založen: Mar 06, 2005
Příspěvky: 634
Bydliště: Planeta Zem

PříspěvekZaslal: so říjen 25 2008, 13:16    Předmět: Citovat

Robili sme rozbierky starych T3 pred renovaciou a hovorim,že tam ten staticky menič bol.
Bolo to na podvozku na vodičovej strane.
Dobre si to pamätam ako sme ho vždy vyberali z vysokozdvižnym vozikom.
Bol to elektromotor na 600V spojeny z generatorom na koncoch to malo ventilatory pre chladenie.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dopravopat
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: so říjen 25 2008, 15:10    Předmět: Citovat

mety:

To čo ste vyberali je motorgenerátor. Statický menič je niečo úplne iné. Neviem kto ti tvrdil že je to statický menič, každopádne sa strašne mýlil. Nie je to na podvozku, je to oproti 2. dverám. Je to prachsprosté točivé zariadenie, motor roztáča generátor a ten vyrába 26 voltov pre riadiace a pomockné obvody (radič, stierače, pohony dverí, signlizácia a pod.). Osvetlenie interiéru je však priamo zo siete, t.j. 600V. Keby bolo osvetlenie na 24, tak pri každom vypadnutí prúdu (napr. prejazd sekciuo alebo vzdušnou križovatkou tramvaj - trolejbus) tie svetlá jednoducho nezhasnú (išli by z batérie). Tie ventilátory na koncoch sú naozaj na chladenie, konkrétne na chladenie zrýchlovača a trakčákov a takisto aj na prefukovanie skykačových skríň, totiž el. oblúky tam ionizujú vzduch a ten podporuje koróziu, tak sa to aspoň prefúkava. Statický menič je od slova statický, nič sa v ňom netočí. Aj v počítači máš statický menič, hovorí sa mu zdroj. Takisto by si tam mohol mať malý motorček na 220, ktorý by roztáčal malé dynamo ktoré by vyrábalo 12 V js pre počítač (ok, je tam toho viac, aj 5V, aj menšie napätia).
Návrat nahoru
mety



Založen: Mar 06, 2005
Příspěvky: 634
Bydliště: Planeta Zem

PříspěvekZaslal: so říjen 25 2008, 15:34    Předmět: Citovat

No neviem ,mne to tak bolo povedane.
Asi viem čo mysliš(staticky menič).
Bolo to položene na palete a boli tam nejake výkonne polovodiče + chladiče.
Pamätam si to,lebo som o to zakopol Smile
Ale fakt si nemyslim žeby to šlo priamo na 600V.
To by bolo trochu nebezpečne nie??
Staval som rozvadzače do renovovanych električiek.
Na ostatne veci tam boli iny ľudia preto sa nebudem hadať Smile .
A nebude tam nahodou nejaky menič pre žiarivky ako v autobuse?
Veď to malo baterie a napätie 24V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33911
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po říjen 27 2008, 12:38    Předmět: Citovat

Nikdy som to rozobrate nevidel, ale jednu vec viem urcite: po zapnuti to neblika a hned svieti, takze starter tam nie je. A tym padom to na 230V nebude.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dorpavopat
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt listopad 13 2008, 21:47    Předmět: Citovat

Takže na telese je napísané že Tramvajové svítidlo 600 V, elektrotechnické podniky Praha alebo niečo také, už si nepamätám presné znenie textu. Každopádne je tam 600 V a nejaké ampére a schéma zapojenia, hodnoty som zabudol. Z telesa na zadnej strane vystupujú navarené konzoly ktoré držia svorkovnicu. Každé druhé svetlo má ešte väčšiu konzolu ktorá drží oroginálnu tlmivku a odporom. Dve telesá sú vždy zapojené do série, spolu bežia priamo na 600 V z troleja. Konzoly na tlmivku a svorku sú schovné v streche, mne však boli nanič, tak som ich rozrezal ručnou pílkou na železo a polovice vykýval, zvyšky po bodových zvaroch som zahladil karbobrúskou. Boli zbytočne veľké a zavadzali by. Samozrejme súčasťou telesa boli origo káble na 600 V, majú oveľa tučnejšiu izoláciu ako bežné 230 V vodiče, čo je logické. Vyhodil som ich do preč. Paralelne k žiarivke sú umiestnené aj vykurovacie telesá, ktoré som tiež vyhodil. V zimných mrazoch si viem predstaviť že patrične vychladená žiarivka má problém "nakopnúť". Rozobral som pätice. Ku každej viedol iba jeden kábel a boli skratované, proste vlákno sa napájalo z oboch koncov. Štartér v zapojení určite nebol. Túto skratovaciu úpravu som jednoducho vycvakol, aby to dobre žhavilo vlákna žiarivky keď ide prúd cez paralelný obod štartéra. Navyše by to asi aj vyrazilo poistku, nakoľko by to bol praktický tvrdý skrat, vlákna budú mať asi väčší odpor ako kus drôtu. Dokúpil som tlmivku a štartér vhodného výkonu a drobnosti ako káble a objímkou štartéra. Celé to bolo asi za 250 Sk vrátane vodičov. Poľské žiarivky zn. PILA som nechal. Píše sa na nich hodnota 25 W (tlmivka utiahne podľa údajov 1 x 26 W). Do telesa som vyvŕtal 4 otvory o priemere 3,5 mm a priskrutkoval tlmivku a objímku štartéra, patrične to nakábloval, a teleso, nakoľko je kovové, som aj uzemnil. Všetká elektornika je priamo na zadnej strane telesa, takže sa to nedá prichytiť priamo o plafón. Vovnútri nie je miesto, naozaj sa tam zmestí iba žiarivka a nič viac. Zapol som vypínač... Pár krát to bliklo a rozvietilo sa. Svieti to veľmi dobre, tlmivka sa ani po dlhšej prevádzke nezahrieva, keď som to asi po hodinke vypol a dal na ňu ruku, bola iba mierne teplá, určite nie vrelá. Môžem povedať že zdroje k notebookom sa zohrievajú podstatne viacej (som IT technik, máme toho v práci dosť a viem to porovnať), takže ani tepelné straty nebudú veľké. Myslím že náklady 250 Sk na kus nie sú moc veľké, svieti to fajn. Nevýhodou sú metrové žiarivky, ktoré sa ťažko zháňajú, ale naškrečkujem si ich na "sklad" a budem meniť podľa potreby. Som zvedavý ako dlho vydržia. Dúfam že aspoň 10 rokov. Ináč je to aj dobré imidžové svetlo. Už som kúpil plastovú lištu 40 x 60 do ktorej nacpem tlmivku so štartérom, budú vedľa telesa. Takto budem môcť urobiť montáž priamo na plafón. Premýšlam že si to dám do bytu. Smile Šotouši to môžu doplniť aj laminátorvými škrupinami (sedadlami) z T3. Very Happy
Návrat nahoru
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9765
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: pá listopad 14 2008, 17:14    Předmět: Citovat

Když si postavíš násobič napětí z 230V, tak nemusíš mít taky startér a máš to ze všema "výhodama" - jednou za čas přepólovávat trubku, aby se Ti opalovaly obě strany. Kdysi to vyšlo v amáru.
Proud ale stejně omezovat něčím musíš - Odpor, tlumivka, nebo výstupní impedance transformátoru (tranzistorový měniče).

Adaptoval jsem zářivku z vozu Bymee na 230V použitím plošňáku ze spořivky a funguje to už asi 3 roky. Na tlumivku tam nebylo místo
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dopravopat
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2008, 0:07    Předmět: Citovat

Artaban001:
Vypálila sa mi ďalšia Philipska 20W. Po cca 5,5 roku prevádzky v kúpeľni. Nevyhodil som ju. Asi pred dvoma týždňami som rozobral tiež jednu vypálenú 20W Philipsku, ktorá mi pred cca pol rokom odišla na WC. Reku skúsim zo srandy napojiť ten obvod na 25 W trubicu v tramvajom svietidle. Fakt som nečakal že to bude fungovať, ale na moje prekvapenie to bez problémov nakoplo a svieti to veľmi príjemne a hladko. Tipujem že v tom bude nejaký ten frekvenčný menič, nemám pocit že by to išlo na 50 Hz. Výhododou je že obvod sa dá, síce testne, nacpať priamo do telesa vedľa objímky. Ďalšie telesá už budem kŕmiť týmito obvodmi, ešte sa budú vyraďovať tramvaje a foter to chce k sebe do garáže tiež (videl to u mňa). Takže teraz mám už dva obvody z vyhoretých 20 W Philipsiek, jednu novú sa mi podarilo predvčerom pri výmene rozbiť, padla do vane a pukla. Já nic, já muzikant Nakoľko som ich kupoval pred necelými šiestimi rokmi a životnosť je 6 rokov tak čakám že časom odídu ďalšie žiarivky a budem z nich dojiť obvody. Zatiaľ všetky čo odišli odlišli na spálené vlákno, ktorého zvyšky sa hojdajú v ohybe trubice. Elektronika nebola príčinou zlyhania.
Návrat nahoru
PvvS



Založen: Nov 25, 2008
Příspěvky: 464
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: út prosinec 09 2008, 10:12    Předmět: Citovat

Jednoduche. U T3 a starych klonu byly zarivky spojovany do serii tusim po 6 a pripojovany primo na trakcni vedeni. Casto se tam pouzivaly i zarovky s prerusenym vlaknem, zapalovaly bez vetsch problemu. Novy typy, tedy takovy ty hranatekulaty uz maji v sobe vlastni napajeni i s menicem a jsou pripojovany na 12/24 (podle nastaveni menice).
Jinak tyhle upraveny zarivky pouzivam doma vcelku dlouho a az na to ze puvodni odejdou pri provozu na St proud velice rychle, tak zadny problem. Klasika zapojeni tlimivka/starter/kodan. A novych metrovych zarivek je na trhu dost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.26 sekund