Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Dobíjecí soustava v autě

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
scol



Založen: Aug 28, 2005
Příspěvky: 67

PříspěvekZaslal: so říjen 15 2005, 17:14    Předmět: Dobíjecí soustava v autě Citovat

Chtěl bych vysvětlit jakou funkci při odběru proudu v autě má AKU a alternátor. Kdy je odebírán proud pouze z ALT a kdy z AKU. Je hlavním zdrojem AKU nebo ALT? Jde o 2 paralelní zdroje, každý z jiným vnitřním odporem. Napěťově je výše ALT. Je AKU pouze pro startování nebo z něj je odebírán proud v poměru vnitřních odporů s ALTem i za běžného provozu ? Kdy je AKU dobíjen? Ihned po startu trvale, nebo po nabití určitou dobu ne ? Chtěl bych tomu pořádně rozumět. Vysvětlí mi to někdo detailně? Díky předem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dubhe



Založen: Sep 13, 2004
Příspěvky: 29

PříspěvekZaslal: so říjen 15 2005, 21:19    Předmět: Citovat

Ahoj doporucuji tyto dva odkazy...

http://www.skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380

a

http://www.skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379


najdes tam vsechny odpovedi a jeste neco navic... Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19538
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 8:28    Předmět: TRPĚLIVOST! Citovat

Nezakládej, prosím, stejné téma dvakrát jen proto, že ti obratem nepřišla odpověď. Někdy to pár dní trvá, než se najde někdo, kdo o tom něco ví a je ochotný se podělit.
Jestli sem dáš stejný dotaz každých 7 hodin, neurychlíš to. Tak ten ze so říjen 15, 2005 10:12 am mažu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
scol



Založen: Aug 28, 2005
Příspěvky: 67

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 8:42    Předmět: Dobíjecí soustava Citovat

Díky za odpověď, ale na uvedených adresách není bohužel to po čem se pídím, t.j. popsaná nabíjecí soustava jako celek. Zajímá mě zejména dělení odběru proudu mezi ALT a AKU pokud vůbec k němu dochází, což z teorie 2 paralelních zdrojů z různým vnitřním odporem by snad mělo. Navíc + pól od AKU ke svorce 30 má o stupeň větší průřez, než tentýž vodič od ALTu. Proč? Nejedná se o vodič od AKU ke startéru, ten je zvlášť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dubhe



Založen: Sep 13, 2004
Příspěvky: 29

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 10:27    Předmět: Citovat

No me to prijde pomerne jasne... Ano proud se opravdu deli a to v zavislosti na odberu spotrebicu ve vozidle a stavu nabiti baterie. Tj. pokud je odber spotrebicu ve vozidle prilis velky (nejcasteji pri tuningu kdy se prida sposta svetel a nejakej ten ,,poradnej,, zesilovac ) dojde k vybiti baterie a to i presto, ze vozidlo jelo.... Koneckoncu staci spocitat spotrebu spotrebicu ve vozidle v krajnim pripade... (napr. velka mlha - svetla, sterace, motor topeni, zapalovani) a jsi napr. u Skody s 42A altrnatorem na doraz, pak staci zapnout radio a beres i z baterie... Nebo naopak v zime caste starty, kratke pojizdky, rosviceno trvale... alternator po obslouzeni vsech dalsich spotrebicu ve vozidle neni schopen dodat dostatecny proud (vzhledem k casu na dobiti) na dostatecne nabiti baterie... Baterii je potom nutno jednou za cas nabit zvlast...

Kazdopadne presne nachapu na co presne to podrebujes vedet... Napis to podrobneji a pak se snad dopatrame nejakeho vysledku a pripadne se prida i nekdo jiny - fundovanejsi...

PS. V clanku ,na ktery jsem ti poslal odkaz je vysvetlen princip regulace a zaroven je na serveru vysvetleno i chovani olovene baterie, Z toho si muzes odvodit chovani cele soustavy...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
scol



Založen: Aug 28, 2005
Příspěvky: 67

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 14:18    Předmět: nabíjecí soustava Citovat

Chci vědět, zda-li veškerá zátěž auta je kryta z alternátoru a AKU je jen pro start, případně dokrytí spotřeby nad možnosti ALTu (ten nelze jak známo přetížit), anebo se spotřeba dělí v poměru vnitřních odporu resp. vnitřních vodivostí jak je známo z teorie paralelních zdrojů o které zde jde. AKU má menší vnitřní odpor než ALT, takže teoreticky by se měl na spotřebě proudu podílet více než ALT. Laicky řečeno větší odběr by měl být z AKU než alternátoru. Ten ale zase na druhou stranu musí být dobíjen, takže proud z ALTu jde částečně k nabíjení AKU, částečně ke spotřebiči. Z AKU zároveň ke spotřebiči. Co lze teď nazvat hlavním zdrojem el. energie ve voze AKU nebo ALT? Alt má sice větší napětí než AKU, ale při výpočtu proudu je vlivnější vnitřní odpor, který je ve jmenovateli vzorce a ten má AKU. Jsou to více méně teoretické úvahy o které se s kamarádem přeme a rádi bychom znali názor odborníka za které se sami v této problematice nepokládáme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
janousek



Založen: Mar 27, 2004
Příspěvky: 935

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 16:07    Předmět: Citovat

Myslím, ze jsi si odpověděl první polovinou první věty.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19538
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 16:17    Předmět: tak to rozdělíme Citovat

Myslím, že začínám rozumět, o co tu jde. Nezbude, než si to rozdělit podle situace:

1. motor neběží: veškerý odběr je krytý z akumulátoru, ten se zde tedy chová jako primární zdroj proudu. Tento případ je celkem jasný.

2. motor běží: na soustavu alternátor - regulátor - akumulátor nutno pohlížet jako na zdroj, přičemž akumulátor si můžeme představit jako filtrační kapacitu, jejíž velikost ve [F] lze z [Ah] spočítat. Prostě alternátor živí odběr ve vozidle a vyškeré výkyvy se celkem účinně filtrují akumulátorem, jehož "náboj" je udržovaný na maximálním pomocí regulátoru - tato regulační smyčka má také zabránit vzniku trvalého přepětí (záměrně vynechávám indukční špičky, ty totiž vznikají až dál od akumulátoru, kde se uplatňuje větší odpor vedení).

3. motor běží, ale spotřebiče mají větší odběr, než výkon alternátoru: alternátor, protože je regulovaný na větší napětí, aby byl schopný dobíjet, dodává maximální proud, ale na dobíjení nestačí. Jeho napětí při tomto proudu už totiž kleslo na úroveň napětí akumulátoru a ten dokrývá chybějící proud. Čili logicky se ani nemůže dobíjet.

A teď to snad už bude jasnější, ne?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
scol



Založen: Aug 28, 2005
Příspěvky: 67

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 19:18    Předmět: dobíjecí soustava Citovat

Díky za vysvětlení. Pěkně jsi to popsal s tím filtrem a je mi to už zcela jasné.
Omlouvám se za to zdvojení dotazu, ale šlo o moji nepozornost, že jsem to napsal do jiného tématického okruhu, nešlo mi opravdu o urychleni odpovědi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19538
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne říjen 16 2005, 20:55    Předmět: jasně Citovat

taky jsem na to pak přišel. Nejsi zdaleka první, komu se to povedlo. Ale otravuju s tím každého, kdo z jakéhokoli důvodu poslal stejný dotaz víckrát - v celkovém přehledu se zobrazí všechny bez rozlišení tématu.

Je ale dobře, žes to vydržel číst až do konce a ještě připsal, jestli ti to k něčemu bylo nebo nebylo. To každý nedělá.
Takže necháme omluvy plavat a přijď na bastlírnu zas.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Nagant



Založen: Nov 11, 2005
Příspěvky: 1064
Bydliště: Hradec Králové

PříspěvekZaslal: so srpen 19 2006, 10:14    Předmět: Citovat

A jak klesá napětí na akumulátoru při chodu motoru s každou další zátěží? Mně poklesne napětí z 14,1 voltu při zapnutí světel na řekněme 13,5V, při zapnutí ventilátoru na 13,2V, s vypínáním zátěže zas narůstá. Vidím i vliv zapnutých blinkrů. Otáčky motoru nemají vliv.

Moc se mi to nezdá. Mám nový regulátor, je to trochu lepší než dříve, ale nevím, zda by se napětí nemělo držet stále řekněme kolem 13,8V.
Tak mi jde o to, zda pokračovat v bádání, tedy asi jít do větší repase alternátoru (kroužky, ložiska), ev. jeho výměny.

Alternátor je Bosch 12V/70A, počítám, že při těch 13,2V může být odběr spotřebičů tak 30 - 35A.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Honza.S
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne srpen 20 2006, 8:24    Předmět: Citovat

Dnešní moderní auta maj altík klidně běžně i 100A i více, i když jejich běýžná spotřeba je okolo 15 až 20 A při svícení tlumenými. Přijdou v určitých chvílích špičky, zapne se aut větrák chladiče, klima, atd atd a ty spotřebiče běží pouze kratší čas. Auto s klimou např Opel Tigra má alt 70A a s klimou 100A atd. Teoreticky jseš dobře znalej dyš zde řešíš vnitřní odpory zdrojů atd. Praxe je trochu jiná. Jinak s napětím na aku souvisí taky její stáří, samovibijení, jak jsou zoksidované kontakty aku a kabely, kvalita ukostření motoru , kde vznikaj různé ubytky v mV atd, Zdraví Honza
Návrat nahoru
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund