Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31965 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 07 2008, 14:00 Předmět:
Půjde, bude to jen další trand navíc - na chladiči a spínaný nějakým impulsem v momentě pustění tlačítka ovladače tak, aby zkratoval motorek (přívodnice dráhy mezi sebou) - ten se vzniklým brzdným momentem skoro okamžitě zastaví. Musí se to logicky svázat s výkonovým prvkem PWR, aby do toho "brzdného trandu" náhodou nepustil výkon, jinak bude z regulátoru generátor dýmu... Máš výhodu - na autodráze se obvykle jezdí jen jedním směrem, u modelů vláčků se ke vší problematice ještě přidává potřeba komutace výstupního napětí kvůli změně směru (pokud tedy někdo nepoužívá "telexové" ovládání od Märklina). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tu výhodu bych nechtěl. Původně jsem chtěl jezdit oběma směry, ale to půjde vyřešit přepínačem těsně u trolejí, který prohodí +/- na motoru. Jinak celé schéma může zůstat stejné. (couvat nechci)
Mohl bys mi nakreslit do schématu ten trend? Nerad bych si postavil svářečku.
Předpokládám, že pouze P1 bude v ručním ovladači. Jak ho mám nahradit , aby byl ovladač ovladatelný jednou rukou (jako staré palcem, nebo novější spouští jako pistole)
Banda napsal(a):
2) Ne, stavět více ovladačů není potřeba. Prostě se jen omezí max. délka impulsu a autíčko rychleji nepojede. Dosáhnout se toho dá obyčejným přepínačem. A není třeba dávat do cesty silového vedení diody a ostatní součástky, aby zbytečně hřáli.
Pro omezení max. rychlosti mám tedy vložit další potenciometry s různým nastavením a přepínačem volit který z nich bude zapojený pro např. 40%; 70%; 100% max. rychlosti?
Jak je mám zapojit?
Zdravím. Autodráha je již v provozu. Regulaci napětí jsem provedl v několoka stupních. 1. v hlavním panelu za pomoci IO 78xx
2. ruční ovladač zde jsem zkusil postavit PWM dle odkazů. Při testech jízdy se ukázalo, že auto s ovladačem PWM je mnohem pomalejší cca 75% než s ovladačem z odporového drátu. Pravěpodobně protože: Na výstupu PWM je BUZ 11 a ten sníží max. napětí o 0,7V a zároveň údajně motor reaguje na střední napětí z výstupu což u PWM je mnohem nižší.
Pojistky jsem také stavěl dle zmíněného odkazu. Po drobné úpravě fungují celkem OK, jen je poměrně složité nastavit přesnou hranici regulace. (velký rozdí mezi sepne-vypne). Důvodem je BUZ 11 není úplně nejlepší malá změna napětí na bázi vyvolá obrovskou změnu proudu na výstupu. Na Gesu jsem našel vhodnější se stejnou ampérovou zátěží (asi 10A), ale na bázi s pozvolnější regulací. Bohužel asi 4x dražší.
Na dráze jsou i výhybky pro nájezd do boxů a IR závory pro měření časů. Vše řízeno z PC.
Dotaz: Jak mám propojit dva zdroje?
Pro napájení jemné elekt. jsem použil slabé trafo 9V/0,5A. Odtud chci přivést +9V na bázi tranzistoru. Colektor a emitor bude připojen k druhému zdroji 13,8V/10A. Aby bylo možné tranzistorem ovládat silnější zdroj musí být propojeny kostry obou zdrojů. Mohu je propojit natvrdo, nebo raději velkým-malým odporem, nebo nějakým keram. kondenzátorem? Díky.
Zdravím. Mám dotaz, pomůže mi někdo odhalit chybu? Pro měření času používám zapojení dle schéma. Vše funguje přeba 60x tak jak má, ale po 61. se při průjezdu auta některou z IR závor sepne i některá jiná, někdy všechny tři. Pak zase vše OK.
Prosím nekomentujte zbytečné množství tranzistorů. Původně BC337(horní) měl spínat předřazené relé k zemi. Ale jelikož čas přerušení paprsku v IR je cca 0,004s nestihlo relé sepnout. Ani přímé připojení na COM PC nebylo dostatečně rychlé. Tak jsem dostavěl časovače s 555kou, které prodlouží dobu signálu na cca 1,2s. (2,2mF = mikroF). Původně v zapojení nebyly ani diody, ale pak téměř pokaždé sepnul i jiný časovač. Při pokusech o odstrnění chyby jsem u jedné IR odpojil drát mezi horním BC337 a dolním BC337. Zkusil průjezd na ostatních IR. Ty se mezi sebou vzájemně ovlivňovali, ale odpojený časovač od IR ne. Pak čistě náhodou jsem si připojil drát zpět přes diodu a výsledek byl velice dobrý. Nechápu proč?!
Napadá mi, že jsem místo diod měl dát odpory. Nebo, žeby se vybíjely i ostatní kond., ale přes 510K za 0,004s to je blbost (popř 1M za 1,2s také ne, chyba nastane okamžitě), čemuž odpovídá i odpojený drát mezi BC. Nebo použít nějaké filtry?
Poraďte prosím.
Jezí se sice fajn, ale hlídat PC jesti neudělal chybu...???
[img][/img]
Ta kaskáda tranzistorů nejen že je zbytečná, ale ta ti to nejspíš ku*ví. Chybí ti tam omezovací odpory do bází, takže sepnutí těch tranzistorů nejspíš zůsobí přetížení zdroje a překlopení ostatních časovačů. Taky tam nemáš blokovací kondíky u každého časovače a to tomu blbnutí napomáhá.
Chybí ti tam omezovací odpory do bází, takže sepnutí těch tranzistorů nejspíš zůsobí přetížení zdroje a překlopení ostatních časovačů...
Kdyby docházelo k přetížení zdroje a resetu, tak by se musely přepnout všechny 555ky, Ale většinou se ovlivní pouze dvě. Navíc při odpojení drátu jak jsem psal tato 555ka nikdy nepřeklopí, což při resetu by se překlopila, ať se zapojeným drátem či bez něj!!
Odpory i kondíky určitě zkusím.
Kdyby docházelo k přetížení zdroje a resetu, tak by se musely přepnout všechny 555ky, Ale většinou se ovlivní pouze dvě. Navíc při odpojení drátu jak jsem psal tato 555ka nikdy nepřeklopí, což při resetu by se překlopila, ať se zapojeným drátem či bez něj!!
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4050 Bydliště: Zlín
Zaslal: po září 28 2009, 15:58 Předmět:
Kdysi jsem fušoval i do automodelářství a na napájení se používaly jen NiFe baterie, regulace pak zásadně lineární odporová. Napětí prý musí být dokonale vyhlazené, jinak se motorek zbytečně hřeje (?). Ovladač měl podobu drátového reostatu, profíci pak používali přepínač a odpor s odbočkami. Nijak moc to netopilo. Když se ,,spoušť" ovladače pustila, přívody pro autíčko se zkratovaly, takže to brzdilo. Profíci opět měli něco extra - těsně u banánků pro zapojení k dráze bylo autorelé, aby na brždění pokud možno neměl vliv odpor přívodních vodičů. Asi to mělo smysl, autíčka zkušených jezdců dosahují rychlosti až 130 km/h. Proud se uvažoval v desítkách ampér, motorky měly dost silné magnety a třípólovou kotvu. Na sběrací katráče se patlala nějaká špeci vodička, aby to dobře vedlo a málo drhlo.
Pro kluka bude bohatě stačit ta PWM regulace, brzda není nutná.
EDIT: hm, opět jsem přehlédl druhou stránku, tak to berte jen jako doplnění
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.