Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: pá září 05 2008, 23:06 Předmět: Elektricky pohon bicykla.
Zdravim vsetkych. Zhanam schemu regulatora cinskeho skutra, alebo nejaku inu schemu imp zdroja prudu. Chcem pouzit motor 36V/350W 2700ot z cinskeho skutra na pomocny pohon bicykla. Chcem to napajat zdrojom konstantneho prudu, aby to davalo konstantny tah. Motor nema vyznaceny smer otacania, teda je obojsmerny? Vydrzi to, ak to trvale budem napajat zo 48V, teda vykon stupne na takych 500W?
Když to budeš napájet zdrojem konstního proudu, tak ti to pojede rovnoměrně možná tak po rovné silnici. Jakmile se dostaneš na terenní nerovnost, tak ti to bude zpomalovat, jelikož motoru se bude zvětšovat odběr... Spíše by to chtělo nějakej zpětnovazební PWM regulátor.
Jinak jak jsi přišel na to, že po to zvýšení napětí bude mít ten motor výkon okolo 500W?
Když tohle zvýšení napětí vůbec přežije, tak ho celkově budeš přebuzovat, zvýší se v něm ztráty, prudce spadne účinnost, začne víc topit a výsledný výkon se zvýší jen o pár %... To už nemluvím o tom, že takhle přetažený motor neukrmíš, protože díky snížení účinnosti mu vyskočí spotřeba nahoru...
Pokud chceš větší výkon, tak si sežeň výkonější motor. Tohle řešení nemá smysl.
k tomu aby to slušně jelo potřebuješ tak 1kW DC motor, do kterého budeš cpát jen 800W. Jinak bys ho mohl do kopce oddělat. Být tebou použiju raději střídavý motor v náboji kola. Mají ho v EVT.
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: so září 06 2008, 7:21 Předmět:
Chcem, aby sa to co najviac podobalo jazde na motocykli. Spalovaci motor ma tiez skor charakteristiku momentovu, teda konstantny tah. Zvysenie napatia o 25% by malo znamenat podla mna len zvysenie otacok o 25% t.j. na 3375 ot/min. Jednosmernemu motoru skor vadi prudove pretazenie comu pri napajani zo zdroja konst. napatia moze kedykolvek dojst (napr. pri rozbiehani).
Motor z čínského skútru má čínskou životnost, to za prvé. Ta čínská koloběžka je sama o sobě bicykl s přídavným motorem a má takové parametry, že při čemkoliv nad 12leté dítě (50kg) motor shoří, to už se tu v bastlírně komentovalo.
U el. pojezdu nejde o jakoukoliv regulaci, ale měl by tam být kvalitní měnič schopný pracovat v 4-kvadrantovém režimu, aby uměl rekuperovat energii. Nějaký jednoduchý pwm který maří energii indukčnosti při rozpínání, znamená míň než poloviční dojezd. I tak je největší problém takového pohonu zdroj a jeho váha.
Elektrokolo nikdy nebude "jako motorka", protože pohotovostní váha versus akcelerace bude poplatná poměru specifické energie benzínu vs akumulátorů. Nepředstavuj si, že se prohrábne do kopce s 85kilovým chlapem až bude hlína stříkat a přitom bude mít elektrokolo pod 100 kg
Výkonové přetěžování motoru má svoje jasné hranice, jednak se vinutí zničí tepelně a hlavně, při překročení proudu se nevratně zhorší moment vinou odbuzení permanentních magnetů. Napájet motor konstatním proudem (vlastně nadproudem) při otáčkách od nuly je hovadina, vinutí potřebuje chlazení úměrně výkonu.
Zpátky na zem
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: so září 06 2008, 8:55 Předmět:
Samozrejme nepotrebujem nejaky trhac asfaltu, ale aby som sa mohol dopravit do ciela co najmenej vycerpany, lebo tam ma bude cakat dalsia fyz. namaha (vystupdo kopca). Zdroj konst. prudu by mal zabezpecit vlastne aj prudovu ochranu motora (omedzovac prudu). Co sa tyka chladenia, nepredpokladam, ze budem trvale napajat stojaci motor maximalnym prudom, ved mam este pedale...
jak říká Mirra1, zdroj konstantního proudu v praxi znamená, že pohon bude většinu času zrychlovat i tam kde to nechceš a naopak při špičkových potřebách krouťáku nebude stačit a budeš stát. Ledaže by konstantní proud = maximální proud. Pak by tě to fakt ale jenom roztláčelo. Při trakci je obyčejně jediným a hlavním parametrem zadání rychlost, případně dosažení rychlosti po nějaké akcelerační křivce.
V praxi potřebuješ nějaký nominální výkon pro krytí mechanických ztrát, občas špičkový moment pro překonání nerovností, stoupání, průjezd měkkým terénem atd., občas moment záporný=motor by měl sloužit jako brzda a dodávat energii do baterie a tím i šetřit. Požadavek konstantního proudu vidím jako akademický parametr.
Pro ekonomický pohon by byl dál žádoucí převod s co nejvyšší účinností a dobré dimenzování zdrojů aby se maximálně využila kapacita a v delším čaasovém měřítku životnost. Malá lehká baterie ždímaná na maximální dojezd dá pár cyklů. Cena je přitom dost surová.
Heldybeldy, motor na bicykli by mal byť iba doplnkový (pre pohon na rovine). Akcelerácia ti zožerie najviac energie a ničí ti baterky. Zbytočný veľký výkon ti nadmerne zvyšuje váhu bicykla. Preťažovať motor nedoporučujem. Napájať prúdovým zdrojom je takisto nevhodné, potrebuješ však slušnú prúdovú poistku a reguláciu, napr. PWM. Rekuperácia je síce pekná vec, ale je technicky hodne náročnejšia ako obyčajný regulátor. Ak máš záujem, pošlem ti schému jedného regulátora z čínskej kolobežky, ktoré som v minulosti opravoval.
Ináč podľa môjho názoru je najlepší nábojový motor. V reťazových prevodoch tých kolobežiek sú dosť vysoké straty.
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: so září 06 2008, 23:45 Předmět:
Dolac, v podstate suhlasim s tym co uvadzas, az na tu nevhodnost prudoveho zdroja. Jeho pouzitie prinasa niekolko vyhod. Nepotrebujes nadprudovu poistku lebo to riesi samotna prudova regulacia, maximalne napatie na motore je omedzene napajacim napatim, maksi rozjazd ako pri napatovej regulacii, motor v podstate nikdy nebude bezat naprazdno (ak bude zapnuty) ako je to mozne pri napatovej regulacii (pri pouziti volnobezky), pri spalovacom motore pridavanim plynu tiez menime skor tah motora ako jeho otacky ,to pre jedosmerny motor znamena skor zmenu prudu ako napatia. Pouzitie prudoveho zdroja nevylucuje PWM regulaciu, rozdiel oproti napatovej bude len v sposobe zavedenia spatnej vazby. O rekuperacii zatial neuvazujem pre pouzitie volnobezky (musel by som ju nejako vypinat). Nabojovy motor je sice pekna vec ale draha a neda sa menit prevodovy pomer (ako medziprevod je peuzita trojstupnova nabojova prevodovka s volnobezkou). O tu schemu by som mal zaujem, ak ta to velmi nezatazi tak ju posli.
Crifodo, je pravda ze motor bude zrychlovat, ale len dovtedy kym sa navyrovnaju sily, t.j. tah bicykla a odpor prostredia. Tam kde nechcem aby zrychloval jednoducho uberiem "plyn", t.j. zmensim hodnotu konstantneho prudu (znie to ako somarina, ale myslim ze si rozumieme). Prekonavanie nerovnosti pouzitim spickoveho vykonu hodlam riesit zapojenim vlastnych svalov do siloveho obvodu. Pouzitie rekuperacie by malo zmysel asi len pri style jazdy "brzda, plyn" co pri tomto vykone motora asi neprichadza do uvahy, alebo pri dlhych klesaniach, kde uz treba brzdit...
On se ti o zdroj konstantního proudu postará po čase samotný akumulátor, až mu naroste vnitřní odpor (znají majitelé mobilů a dig. foťáků, aku je nabit, a přitom mobil po zazvonění zvadne, foťák se při vysunutí objektivu vypne).
Metodu dodávání šlapací energie k slabému pohonu nedovedu posoudit, mně osobně by takový styl jízdy připadal frustrující, ani ryba ani rak. To bych snad radši šlapal když můžu a pak se zase 20 minut vezl a odpočíval, než být permanetně připraven přišlapávat. Možná jako nějaká rehabilitační pomůcka
Ale je fakt, že jsem kdysi vídal strejce, kteří takhle přišlapávali takový ten poddimenzovaný ficht (Stadion? http://www.mopedklan.cz/stadion/stadion-uvod.html )
Rekuperace je žádoucí vždycky, protože otázka zdrojů tě bude limitovat nejvíc ze všeho. Tedy, jestli nejezdíš na zoufalé rovině jako je Ukrajina nebo Poděbradsko. Tam ale zase nepotřebuješ pro kolo přídavný motor.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: ne září 07 2008, 10:40 Předmět:
Ak budeš jazdiť prevažne po rovine, rekuperáciu moc nevyužiješ, tých päť sekúnd do zastavenia mnoho energie nevráti. Na to je bicykel príliš pomalý a ľahký. Ak však bývaš v hornatom kraji, brzdenie motorom a rekuperácia je výhodná, sám to mám vyskúšané na bicykli s 300W motorom v náboji, pri jazde z kopca brzdím len motorom, úplne to stačí. Klasické brzdy využijem len výnimočne, v prípade veľkého sklonu cesty alebo pri potrebe okamžitého zastavenia.
Sú to skúsenosti počas štyroch rokov a najazdených 2000 km... _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: ne září 07 2008, 21:00 Předmět:
Ked mam pravdu povedat, tak vela rovin si tu neuzijem "podtatransky kraj", preto som aj pouzil trojstupnovu prevodovku s volnobezkou na kazdom stupni. Problemom vsak je vyradit volnobezku aspon na jednom stupni, aby mohlo nastat brzdenie motorom. Mal som to uz aj rozobrate, ale som z toho jelen. Je tam jeden planetovy prevod s pomerom 4 ku 3 a niekolko rohatiek a zapadiek ktore to vseliako prepinaju podla zvolenej rychlosti. Tak som to radsej rychlo zlozil naspat pokial som si to este pamatal. Poklial sa jedna o motor v naboji, je to urcite perspektivna vec, len skoda ze sa tam neda menit prevodovy pomer a jazda na "volnobeh" je zatazena stratami v motore pri behu naprazdno. Tiez neviem ci tieto motory su vyrabane ako komutatorove alebo synchronne, keby to tak bolo na sposob tohoto: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5139&Product_Name=HXT_80-100-A_180Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-55) bolo by to super...
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: ne září 07 2008, 21:44 Předmět:
Motory v náboji majú pri voľnobehu minimálny odpor, menší ako pri použití bicyklového "dynamka".
Robia sa vo verzii komutátorovej (brushed) ako aj trojfázové bezkomutátorové (brushless) s frekvenčným meničom. Len bezkomutátorové umožňujú rekuperáciu.
Počul som, že už existujú aj motory v náboji s integrovanou automatickou dvojstupňovou prevodovkou, ale zatiaľ som sa naživo s takým nestretol. _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.