Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Audio trochu z druhé strany - aneb co na to všecko naše uši?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
honza637



Založen: Dec 03, 2004
Příspěvky: 570
Bydliště: Sezimovo Ústí

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 15:04    Předmět: Citovat

Ještě si dovolím reagovat na příspěvek který tvrdí, že bedna která má 300l nemůže dobře hrát ... Já to myslel zcela jinak. Objem reproskříní musí být dobře volen k místnosti kde se poslouchá. Je to dost velká duchařina, nejlíp to chce vyzkoušet víc typů. Já vyzkoušel 4 typy skříní než jsem byl spokojen. Ohledně té kvality je podle mě dost blbina, že méně kvalitní měnič potřebuje větší skříň . Tady se přeci honí linearita a zkreslení . To ale nemá na svědomí samotný měnič sám, ale i to ostatní. To taky dělá reprobednu reprobednou a taky její cenou. Takový vývoj kvalitní soustavy není nic jednoduchého a hlavně levného.
_________________
Kolik serverů jsi zničil, tolikrát jsi adminem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12348
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 15:48    Předmět: Citovat

honza637 napsal(a):
Právě v oblasti kolem 20kHz a kousek výš se totiž vyskytují harmonické kmitočty nástrojů a dělá to barvu zvuku....


Harmonické některých nástrojů sice nad 20kHz jsou, ale mají až na výjimky (některé perkusní nástroje apod.) naprosto mizivý energetický obsah (zlomky % výkonu a méně). Vzhledem k naprosto malé citlivosti člověka nad akustickou oblastí bych to s klidem zanedbal. Jisté vnímání sice nad 20kHz je, jsou k tomu i 3 výzkumy z 80. let, ale žádná vazba na vnímání barvy zvuku nástrojů prokázána nebyla publikována. Ty závěry z nich jsou spíš zajímavé pro problematiku ultrazvuku vysokých výkonů. Barva nástroje je dána harmonkami pouze v akustickém pásmu. Navíc je takový nezanedbatelný fakt - odkud získá posluchač nějakou nahrávku, kde by byl záznam až do xxx kHz ? CD je řezáno, rádio taky a ještě víc, studiové zpracování to řeže z mnoha důvodů při záznamu a masteringu taky, syntetické nástroje nemají důvod hrát pro netopýry, mikrofony - až na výjimky - toho ultrazvuku na vážné muzice moc nesejmou.


honza637 napsal(a):
... digitální signál není spojitý, ale pouze vzorkovaný velkou rychlostí.


Tohle je téměř čirý asfalt Smile. Film je taky sled diskrétních snímků, TV taky a moc nás tohle netrápí...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
honza637



Založen: Dec 03, 2004
Příspěvky: 570
Bydliště: Sezimovo Ústí

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 16:02    Předmět: Citovat

Tak to ti budu oponovat. Klasické záznamy a nejvíc z USA v době LP tím disponují a mimo jiné patří mezi poměrně "fenomenální nahrávky". Ještě je otázka, jak kvalitní je vůbec převod mezi analogem a digitálem. Možná bych se ptal, proč před pěti lety Studer dělal pro studia v USA serii 1000 magnetofonů. A za pár korun to nebylo. byl to typ A827 tuším 24 stop.
_________________
Kolik serverů jsi zničil, tolikrát jsi adminem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12348
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 16:43    Předmět: Citovat

A viděl jsi ten rozbor fenomenálních nahrávek ? Vím že o tom byla kdesi nadšená recenze a pak přišla analýza. Většina toho z desek pořízený nebyl záznam, ale druhá a třetí harmonická, vzniklá zkreslením systému rytí-deska-snímání Very Happy . Čímž samozřejmě nevylučuji, že se něco nad 20K nahrát dá, ale na přehrávání se dívám skepticky a na rozumné reálné vnímání taky. Mám někde na disku nějaké nové výzkumy, tuším je to pokračování výzkumu medtýmu z Japonska a o slyšení není ani slyšení, jenom nějaké EEG aktivity bez bezprostřední vazby na sluchové vnímání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jenda_KL



Založen: Sep 10, 2008
Příspěvky: 1173
Bydliště: Kadaň

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 16:45    Předmět: Citovat

jde o to že mozek vnímá hudbu nejen jako zvuk,nástroje,jejich barvy,pozadí,odrazy, šumy, dozvuky, staré židle atd co v muzice je, kvalitu nahrávky dělá i pocit z poslechu,což u digitálu prakticky neeistuje, tam jsou vzorky, frekvence, rozlišení a antialiasing...
přes veškerou snahu všechno digitalizovat stejně večer vypnu ledničku, sednu před stereo a pustim jednu z těch málo desek ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elipsa



Založen: Jul 02, 2008
Příspěvky: 98

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 16:54    Předmět: Citovat

Pokud se při záznamu nevyužívá plná dynamika , čili pohybuji se těsně pod "nulou" ,je zvuk pro mne použitelný. Pokud si však necháte rezervu na dynamické špičky a pohybujete se někde pod -40dB je to již hrozné. Mluvím o CD kvalitě.24/96 nemám vyzkoušenou, ale problém bude stejný . Řešení vyžaduje nejlépe znalého muzikanta, který pracuje se vzdáleností od mikrofonu . Nebo lítat s potenciometrem. Nebo nasadit techniku. Ta je však většinou rušivě slyšet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12348
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 16:58    Předmět: Citovat

Komprimace už při záznamu je prakticky vždycky vždy a nikdo s poťákem necvičí...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12534

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 16:59    Předmět: Citovat

Na toto téma jsem četl zajímavý článek, s jehož obsahem se víceméně ztotožňuji. Je tady: http://www.digizone.cz/clanky/zlaty-analog-podruhe/ Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12348
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 17:32    Předmět: Citovat

Tohle taky není moc vhodná literatura Confused
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elipsa



Založen: Jul 02, 2008
Příspěvky: 98

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 17:35    Předmět: Citovat

Dříve se záznamová úroveň ladila ručně ,dle citu a znalosti té skladby či kapely. Výsledky záležely od člověka. Já jsem například zatím komprimaci při záznamu nepoužíval a vždy se dohodnul s muzikantem a podle znalosti skladby i jemně doladˇoval záznamovou úroveň.
Kompresory a limitery ,které jsem měl možnost slyšet ,vždy něco nepříjemného přidaly .V tomto ohledu jsem nepřijal ani dbx u kazeťáků. S výškami se zvedal i šum. Což bylo pro mne rušivější než šum konstantní (dolby).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12348
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 17:39    Předmět: Citovat

No jo, když máš to dbx blbě nastavené, tak přidává šum Smile. Já jsem dělal 14 dní s Fostexem, dbx trvale a bez problému, a to se na tom díky jednomu "majstrovi" omylem natočilo 8 stop na úroveň -30dB, naštěstí to byly nástroje z "pozadí".
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elipsa



Založen: Jul 02, 2008
Příspěvky: 98

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 17:46    Předmět: Citovat

Byl to jen Technics Smile , ale před nahráváním jsem jej nechal odborně seřídit na Žižkově. Prý to lépe nešlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12348
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 17:52    Předmět: Citovat

No jo, kazeta, fuj Very Happy . Pokud to odborně seřídili, ale na jiný pásek, tak to dýchá a dělá kdovíco, nebo zase dusí. Já měl dbx v RS-B50 a nefungovalo to špatně, udělal jsem s tím cca 100 nahrávek koncertů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elipsa



Založen: Jul 02, 2008
Příspěvky: 98

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 18:00    Předmět: Citovat

Přestože jsem to nechal seřídit právě na ten pásek ,na který jsem nahrával. Jinak na kazetě jsem se učil. Cool A jedný kapele ... Holt koníček
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19566
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne září 14 2008, 18:16    Předmět: Citovat

Vrátím se k těm harmonickým: na pikolu jde "přefouknout" flažolet, jehož základní kmitočet je těsně kolem 7kHz. Harmonických má dost, ale od třetí už se zanedbatelnou amplitudou, čili rozsah do 21kHz by měl stačit ke spolehlivému rozlišení barvy tónu. Jak často se takový tón ale v hudbě vyskytuje? A jak často v té dnešní?
Ale dejme tomu, že ano. Nakonec harmonické některých bicích nástrojů a elektronických nástrojů mohou jít dost vysoko přes 20kHz a přesto je také rozeznáme i v těch empétrojkách, v nichž už ani být nemohou. I když... mohly by. Komprimace nespočívá v odstranění vysokých kmitočtů ani harmonických. Ta je o něčem úplně jiném.
Ale to není to hlavní.
Potíž je, že žijeme v hlučném prostředí a statistiky ze 70.let, kdy 19kHz měl teoreticky šanci slyšet nejméně každý čtvrtý člověk nad 30 let, už neplatí. Na audiometru mi loni potvrdili, že ve čtyřiapadesáti si můžu k téměř 18kHz gratulovat, že tam častěji mají případy neslyšící od 14kHz vůbec a navíc se značnou odchylkou od Fletcher-Munsonových křivek v oblasti hlasových kmitočtů, ty slyší špatně. Prý důsledek zanedbání ochrany sluchu v prostředí s různými pohony. Čili skoro všude, zejména ve fabrikách, dopravě... lidi si málo váží svého sluchu, neberou si chrániče ani v kovárně, a pak už to spravit nejde. Já v tkalcovně špunty v uších, které mám docela rád, nosím, bez nich je to blbá frajeřina.
Nepopírám existenci lidí slyšících přes 20kHz jen proto, že žádného z nich jsem neměl příležitost v životě potkat, nejsem však příliš velkým optimistou v očekávání, že se mi to jednou podaří.


A ještě něco: formát CD audio potkal podobný osud, jako kódování barvy v systému NTSC v televizi. Svět (rozumějte - tehdy USA) v roce 1953 potřeboval komerčně využitelný systém barevné televize. Teprve později se přišlo na nevýhody systému a na jeho základě vznikly systémy jiné, zbavené hlavních nevýhod, ale původní systém, právě z komerčních důvodů, nebyl ve státech, které ho používají dodnes, nikdy nahrazen, ačkoliv už z principu není schopný zdokonalení.
Zrovna tak formát CD audio byl dotažený do stádia, kdy byly technologie výroby nosičů i ceny přehrávačů akceptovatelné natolik, že je šlo bez váhání vrhnout na trh. Úžasná dynamika záznamu, kmitočtová linearita i zkreslení v hodnotách nedosažitelných analogovou technologií, přehráváním neopotřebovatelný nosič - to vše byly silné argument proti analogovému záznamu. Vědělo se, že není vše tak skvělé, ale jen mezi zasvěcenými.
Prostě digitální záznam má svá fyzikální omezení, ale naprostá většina lidí jimi při poslechu v životě omezená nebude.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 2 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund