Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

odpojit ci neodpojit ??!!
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
DeluxSxan
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt červenec 10 2008, 21:10    Předmět: Citovat

Pokaždé když svařuji na autě a je jedno čím tak zásadně nic neodpojuji. Pokud vařím někde kde je to špatně dělané tak teoreticky odpojit ale pokud proud nejde přes ložiska tak se nic neděje. Od čeho jsou asi jinak v autě pojistky. Jinak většinou se svařuje kastle a ten proud nemá kam utíkat. Ale beru to v potaz jenom na starší auta. Jenom jednou se mi stalo že ten proud utekl až někam k motoru. Ale chytlo to relátko a pojistky takže to je v klidu. Jinak máte pravdu že by se měl odpojit alespoň černý kabel kvůli možnosti přeskoku jiskry ale ruku na srdce kdo z vás dodržuje bezpečnost práce?
Návrat nahoru
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19534
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt červenec 10 2008, 21:20    Předmět: Citovat

Bohužel, pojistky v autě nejsou dostatečně rychlé, chrání jen proti požáru (mají dost času odpojit, než se z dráty přehřejí). To tranzistory jsou o dva tři řády rychlejší (a v řídicí jednotce jich je "na ráně" několik desítek, to jsou ty na vstupech a výstupech, uvnitř se počítají na desetitisíce), vývody integrovaných obvodů přehoří často rychleji, než pojistka, průraz napětím nestihnou pojistky vůbec zaznamenat.
Zkrátka ani ty pojistky tam nejsou navrhované s tím, že tam někdo bude svářet s připojenou baterkou a nebude si přitom chránit kabely.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: čt červenec 10 2008, 21:59    Předmět: Citovat

Možná by bylo bylo dobré, kdyby někdo popsal případ, kdy se poškodila elektronika při sváření na kostře vozidla. Já ten případ neznám. Často při sváření hrálo rádio zabudované ve vozidle a alternátor se zapoměl odpojit. Mnohokrát jsem se ptal, jestli někdo osobně zažil poškození diod alternátoru při sváření, ale s nikým takovým jsem se nesetkal.
Samozřejmě, že odpojením se nic zkazit nemůže, ale kvůli tomu přece není potřeba žít v nějakých mýtech.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
honza_jan



Založen: Nov 22, 2007
Příspěvky: 425
Bydliště: Doma

PříspěvekZaslal: pá červenec 11 2008, 6:22    Předmět: Citovat

Poničení diod alternátoru se traduje od dob, kdy byly alternátory u aut zavedeny, protože tam byly tenkrát jediné polovodiče v autě. Ale to nic nemění na skutečnosti, že se to nemůže přihodit. Z dřívějších dob, kdy mě to ještě bavilo, tak jsem řešil hodně záhadných závad, kdy bylo odbuzené dynamo, nebo dokonce přepólované a články baterky vylezly samy z futrálu. vždy se majitel přiznal, že si na autě nechal něco přivařit, nebo sám vařil elektrikou a pak "to začalo samo takhle blbnout". Pokud svářeč poruší základní povinnost, že zemnící svorka se připojuje na svařenec co nejblíže místa svaru, tak bludné proudy opravdu běhají nevyzpytatelnými cestami, ale vždy cestou nejmenšího odporu. Rezaté, nalakované díly, které se mají svářet a když nejsou očištěny v místě sváru na čistý kov, tak tomu velice pomáhají, aby se svařovací proudy prohnaly tam, kde nemají. Pokud ale dodržíš při přípravě dílů vše, co se musí a má, tak se celkem není čeho bát. Čert ale nikdy nespí, aneb, náhoda je hovado. Je lepší proto udělat 2 opatření navíc, než jedno ošidit.
Pár aut jsem už povařil, žádné mi neshořelo a myslím si, že o tom něco vím. Udělal jsem si kdysi pro tyto účely i svoji CO2. Hořice tenkrát rozjely Výrobu LSP 250 se selenovým usměrňovačem. Ten se mi zdál velký a tak jsem dal na můstek 6 KY718 paralelně do každé větve a vaří sváředlo dodnes. Dal jsem akorát modernější výkonové diody.
Zažil jsem i případ u nás ve firmě, kdy svářeč porušil tuto povinnost připojit zemnící svorku k místu svaru. Natáhl kabel s kleštěmi na kabelový kanál a "zem" si přivedl kusem položené kulatiny a tam svářel. Ovšem jen do doby, než jeřáb, který převážel 5 tunový balík trubek škrtnul koncem balíku o svařovací rošt. 16 mm vázací lana shořely jak prskavky. Štěstí bylo. že chlapi stihli zalehnout pod svářecí rošt a nic se nikomu nestalo. Doveda samozřejmě hned kulatinu uklidil, ale kleště s kabelem tam nechal. Když přijela kriminálka, tak jsem se jako osoba odpovědná za elektrozařízení i dost potil, než jsem našel opaly, kde byla kulatina položená a dokázal, že jeřáb, jako vyhrazené zařízení není v bordelu, ale že byl darebák svářeč, který porušil povinnosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TomasX



Založen: Aug 12, 2005
Příspěvky: 638

PříspěvekZaslal: pá červenec 11 2008, 11:51    Předmět: Citovat

Každý svářeč, který při sváření ( na autě) něco zničí je IDIOT a měl by vařit jen brambory prasatům. Evil or Very Mad
_________________
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DolfiG



Založen: May 25, 2008
Příspěvky: 375
Bydliště: Prešporok

PříspěvekZaslal: pá červenec 11 2008, 13:01    Předmět: Citovat

Nedokážem posúdiť túto problematiku z odborného hľadiska. Nezváram ani neopravujem autá. No čo som videl, tak pri CO2 zváračkách automechanici nič neodpájajú, lebo "to nie je treba".

No mám osobnú skúsenosť z asi pred 15 rokov. Po oprave, aj klampiariny, na Nissan P10 bol "odídený" regulátor napätia na alternátore. Nikto sa k prúseru nepriznal. Stálo ma to tuším 12 tis.Sk, (súčasťou alternátora bolo aj hydraulické čerpadlo. A oprava "fungovala" len "výmenníkovým" systémom).

Najhoršie bolo, že som sa vytrepal cez pol Slovenska a závadu som spozoroval až večer, keď sme sa vracali domov. Tŕpol som, či dôjdem. Došiel som, za pomoci všetkých elektrospotrebičov v aute. A predstavte si, baterka potom ešte dožila do konca aj s autom. Nič jej nebolo, napriek napätiu cez 17 V ...!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5228

PříspěvekZaslal: po červenec 14 2008, 15:56    Předmět: Citovat

pohybuji se vetsinou mezi traktristy a ti jsou schopni svaret i na nastartovaném a nevím o pripadu kdy by neco odeslo.
Pokud se jedna treba o abs myslim ze musi byt konstruovano hodne predimenzovane. Vzdyt v aute zvlast se zazehovym motorem musi byt spicek kupa. A v dobe invertoru kdy se na vystup nedostane vic jak nejakych 80V ani pri rozpojovani oblouku bych se nebal zniceni. Tedy pokud se dodrzi urcita pravidla. Pokud se pravidla nedodrzuji neni v bezpeci nic.

Jinak takova kuriozitka ze sveta traktoru. Kolega si koupil starsi traktor. A ze mu nenabiji. Tak koupil novy alternator a baterka varila jako vztekla. Pak regulator a porad to same. Byl s tim u me. Proste nestesti. Nakonec jsem prisel na to ze on na druhem zetoru mel 24V elektriku a ten mel jen 12V. A on jak ze zvyku tak koupil 24V alternator a k nemu 24V regulator. Jen tu jednu baterku nejak nepridal Laughing A zkuste najit takovou zavadu. Rolling Eyes

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: po červenec 21 2008, 13:50    Předmět: Citovat

Selský rozum mi říká toto - když už musím svařovat, neodpojovat baterku, protože veškeré napěťové špičky se nemají na čem zachytit - při odpojení baterky je impedance na odpojených připojovacích svorkách vysoká (miliampéry při 12V jsou kiloohmy, hrozí poškození nejen alternátoru ale též ŘJ).
Ovšem jako nejlepší způsob ochrany bych viděl odpojit baterku, ty tlusté přívodní kabely k ní pořádně zkratovat a až potom svařovat. Těžko už mohu pro to udělat více, leda demontovat altík i ŘJ.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
makino



Založen: Apr 20, 2008
Příspěvky: 254

PříspěvekZaslal: čt říjen 02 2008, 9:56    Předmět: Citovat

Pri cenách ND na dnešné autá by som bol opatrný pri každej činnosti spojenej s elektronikou.Väčšina elektro komponentov v autách je dimenzovaných tak akurát alebo sú poddimenzované.Týka sa to hlavne rôznych spínačov, relé a kontaktov.Príklady: Peugeot 306 spinače sťahovania okien riešené cez mikrospínače na max. 2 A bez relé na motorček (cena cca 1500 Sk) , nekvalitná DPS, zlý prístup na opravu.
Mazda 323F : takisto poddimenzované spínače sťahovania okien , samozrejme všetko zalisované ako keby sa to nemalo nikdy pokaziť.Ford Focus (6 ročný garážovaný) 80% šroubov nesie stopy korózie pričom lak je bezchybný. prepálený kábel v motorčeku stierača - samozrejme rotor motorčeka zalisovaný aby sa ani náhodou nedal opraviť ale len vymeniť celý.Peugeot 406 regulácia ventilátora kúrenia - celá elektronika zalisovaná, po otvorení vadný tyristor s nápisom Peugeot bez akéhokoľvek označenia typu - v servise chceli za novú reguláciu 3600 Sk !!! Dokopy je tam 15 súčiastok za cca 150 Sk. A podobných príkladov má iste každý dosť, všetko je robené len na výdrž počas záruky a potom klient plať za servis alebo kupuj nové.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33945
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt říjen 02 2008, 16:03    Předmět: Citovat

V Mazde sa spinace kazia tak po 15-20 rokoch Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund