Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Rychlý test autobaterie
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Lepo



Založen: Apr 01, 2006
Příspěvky: 243

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 13:48    Předmět: Rychlý test autobaterie Citovat

Mám v autě půl roku starou baterku 74Ah. Jak co nejrychleji a nejefektivněji provést kontrolu zda je OK. Počáteční stav=plně nabitá. Jak a čím zatížit? Děkuji za každou radu

PS: kolik mám naměřit na svorkách baterie při nastartovaném motoru, pokud je dobíjení OK. Nebo jak zjistit zda auto optimálně dobíjí
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 14:14    Předmět: Citovat

V klidu bez spotřebičů napětí na dobré baterce má být 12,5-12,8V. Přímo při startování by neměla spadnout pod 9V, pokud je nová - starší může až k 8V a i to pořád ještě utočí motor. Bez nastartovaného motoru by při rozsvícení světel (předpokládám halogeny 55-60W), mlhovek a zapnutí ohřevu zadního skla nemělo napětí na akumulátoru spadnout pod 12V. Tento odběr se pohybuje kolem 20-25A, což by měl dobrý akumulátor po nějakou dobu (10-20 minut!!) bez problémů utáhnout. Celou tu dobu by neměl spadnout pod 12V, jak začne padat dřív, není s ním něco v pořádku - samozřejmě musíš měřit přímo na svorkách akumulátoru. Veškerá měření při nastartovaném motoru jsou měřením nabíjecí soustavy, nikoliv akumulátoru. Před takovýmihle frajkumšty samozřejmě doporučuji akumulátor dobít podle hustoměru na maximum a před nabíjením i po něm doplnit hladinu elektrolytu na správnou výšku.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Josif



Založen: Mar 23, 2008
Příspěvky: 30
Bydliště: Galanta-SR

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 15:08    Předmět: Citovat

Pri naštartovanom motore 14V
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 15:26    Předmět: Citovat

Josif napsal(a):
Pri naštartovanom motore 14V

Blbost - tohle napětí kolísá, není jednoznačně dané ani u více vozů jedné značky a nelze je už vůbec generalizovat pro všechna auta. Záleží na výrobci alternátoru/regulátoru, na jakou hodnotu ho nastaví, na momentálních otáčkách motoru i na okamžitém zatížení spotřebiči. Obecně se toto napětí pohybuje mezi 13 a 14,5V, menší napětí než cca 13V znamená, že alternátor je buď regulátorem podbuzen, nebo má přetížený výstup nadměrnou zátěží - v obou případech nestíhá dobíjet, opačně při vyšším napětí za chodu motoru než cca 14,5V je jednoznačně vadný regulátor, protože přebuzuje alternátor a hrozí poškození některých citlivějších prvků elektrovýzbroje a hlavně akumulátoru přebitím a "vyvařením" elektrolytu. Okamžité napětí navíc obsahuje nemalou složku střídavou, která se mění ještě rychleji, než vzniká - způsobují ji nejen samotný alternátor a jeho usměrňovače, ale i provoz ostatních spotřebičů ve voze. Takže napsat 14V za chodu motoru je jen půlka pravdy, spíš ještě míň...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Josif



Založen: Mar 23, 2008
Příspěvky: 30
Bydliště: Galanta-SR

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 15:58    Předmět: Citovat

EKKAR: Máš pravdu.Napísal som len približne priemernú hodnotu a neupresnil som to.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
souba



Založen: Jan 21, 2005
Příspěvky: 706

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 20:00    Předmět: Citovat

Josif napsal(a):
Pri naštartovanom motore 14V


Pokud chceš někomu poradit tak než něco napíšeš tak si uvědom že uvedeš tázaného svojí radou uplně jinam.
Jinak plně bez výhrady souhlasím co píše EKKAR.
Jenom dodám,že podle hustoměru je kontrola nejpřesnější.

Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí .
Pokud nejde o život není kam spěchat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jave



Založen: Nov 26, 2005
Příspěvky: 1602
Bydliště: jizni cechy

PříspěvekZaslal: ne červenec 06 2008, 20:49    Předmět: Citovat

Jo take jsem kdysi delal rychle zavery a nakonec to byla blba zeme!!!! Nekdy kravina stoji mraky energie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po červenec 07 2008, 19:10    Předmět: Citovat

Někdy blbá zem a baterka plusem opřená o kostru znamená kompletní zničení kabeláže v autě...
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po červenec 07 2008, 20:03    Předmět: Citovat

Známému urezla (kdysi dávno) ta pixla, co v ní pod levým zadním opěradlem vozily baterku staré škodule 100. Než by sháněl někoho se svářečkou CO2 a pixlu měnil, raději si baterku přemístil do motorového prostoru. Co čert nechtěl, nějak si to špatně vyměřil a musel ji umístit kladným pólem k blatníku. Půl roku se nic nestalo - pak jel do servisu na jakousi malou opravu. Samozřejmě, náhody se vždycky potkávají v té nejnevýhodnější konfiguraci, takže na baterku nějakému mechánovi upadl plochý maticový klíč - a zrovna šlusnul plus na kostru. Rána, výbuch jisker, mechanik oslepený, z motorového prostoru šlehající plameny - nějaký žhavý kousek zapálil šmír na šusplechu pod motorem... Vše zachránil duchapřítomný mistr, který do motoru vychrstnul kýbl vody - plameny tím naštěstí uhasil. Známý se ale strašně divil nad očouzeným miláčkem...
Prostě je to Murphy - co se může pos*at, to se taky pose*e...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po červenec 07 2008, 20:13    Předmět: Citovat

Já jsem takhle zachraňoval kouřící Citroen - prasklo mu lanko od spojky a jak to cuklo, baterka vyskočila a přismahla se na karoserii. Jenže mezi karoserií a motorem byla ta nejdelší zem, co se v autě dala najít... Navíc ten blázen ani neměl nářadí, tak jenom zastavil a zazvonil....
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
DolfiG



Založen: May 25, 2008
Příspěvky: 375
Bydliště: Prešporok

PříspěvekZaslal: út červenec 08 2008, 11:26    Předmět: Citovat

Josif napsal(a):
Pri naštartovanom motore 14V


Já by som tvrdo oponoval. Josif má (čiastočne) pravdu. Ak je nabíjacia sústava v poriadku a baterka nie je vybitá, (prípadne nemá rozsypaný článok) a nemáme zapnuté ŽIADNE spotrebiče, napätie na baterke by malo byť min. 14,0 V aj na voľnobehu. Inak sa asi baterka veľmi nebude dobíjať.

Dokonca by som si dovolil, (opätovne), upozorniť, že sa regulátory napätia nastavovali tak do roku 1998 - 2000 nižšie, na napätie 14,0 - 14,2 V a v súčasnosti na napätie 14,6 - 14,8 V. Dokonca si myslím, že je vhodné si zistiť alebo odmerať výstupné napätie alternátora a podľa toho kupovať aj typ baterky, (výrobná technológia).

(Zdokumentujem to aj na vlastnej skúsenosti. Dve autá, jedno má nastavené 14,2 V a druhé 14,8 V. Baterky nahodené presne naopak. Samozrejme, že to štartovalo. No po prehodení 74 Ah baterky, (CaCa technológia), na 14,8 V, sa neuveriteľne "zvýšila" kapacita, keď ju používam cez menič. /Viem, použiť štartovaciu baterku takto sa nepatrí ... /).


Naposledy upravil DolfiG dne út červenec 08 2008, 11:45, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DolfiG



Založen: May 25, 2008
Příspěvky: 375
Bydliště: Prešporok

PříspěvekZaslal: út červenec 08 2008, 11:43    Předmět: Citovat

Lepo napsal(a):
Mám v autě půl roku starou baterku 74Ah. Jak co nejrychleji a nejefektivněji provést kontrolu zda je OK. Počáteční stav=plně nabitá. Jak a čím zatížit? Děkuji za každou radu

PS: kolik mám naměřit na svorkách baterie při nastartovaném motoru, pokud je dobíjení OK. Nebo jak zjistit zda auto optimálně dobíjí


Asi som mal najskôr reagovať na tento príspevok. Chýbajú tam dve zásadné informácie. Aké je, (podľa dokumentácie, servisu, ... ) štandardné výstupné napätie auta a aká je to baterka, (výrobca , model/ technológia).

V podstate platí, že alternátor by pri bežiacom aute, (bez záťaže a pri nabitej baterke), mal zdvihnúť napätie na jeho menovitú úroveň, (t.j. v rozsahu 14,0 - 14,8 V). Baterka je potom nabíjaná zdrojom konštantného napätia.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út červenec 08 2008, 14:10    Předmět: Citovat

O těch mezích lze diskutovat, jedním neoddiskutovatelným faktem ale je, že pokud má baterka splňovat požadavek na co nejmenší množství údržbových prací v průběhu provozu, neměla by trpět nadměrným úbytkem elektrolytu. Což nelze dosáhnout, pokud baterie při provozu intenzívně plynuje ("vaří") a tím dochází k velké ztrátě vody elektrolýzou a k rozstřiku kyselého aerosolu - takto provozovaný akumulátor během roku přijde o tolik elektrolytu, že ztratí funkčnost a musí se tedy nejméně jednou za měsíc kontrolovat a dolévat - a to kyselinou, protože ztrácí nejen vodu. Elektrochemicky daná napěťová mez tohoto děje je u Pb článku 2,4V neboli 14,4V u šestičlánkového akumulátoru, který obecně nazýváme dvanáctivoltovým. Z tohoto důvodu NEDOPORUČUJI nikomu, aby provozoval svůj automobil s nabíjením nastaveným na napětí více než 14V, protože i když bude mít "zvětšenou" kapacitu pro měničový provoz, za jízdy bude jeho baterie trpět přebíjením víc, než je pro její dobrou funkci vhodné. Zapnutá světla na tom nic nezmění, nastavené napětí je udržováno poměrně tvrdě - a to škodí víc, než by si někdo myslel.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
DolfiG



Založen: May 25, 2008
Příspěvky: 375
Bydliště: Prešporok

PříspěvekZaslal: út červenec 08 2008, 18:26    Předmět: Citovat

Asi ťažko bude niekto siahať do profesionálne nastaveného regulátora od renomovaného výrobcu áut ... Uvádzané napätia sú reálne a používajú ich napr. Ford, Honda, Nissan, ...

A o batériách si môžete čo-to prečítať na stránkach Banner, Varta, ... A zistíte, že netáram. A ak budete mať šťastie, tak u veľkých predajcov batérií dostanete aj panflet, kde sa Vás pokúsia uviesť do reality ...

Napätie 14,4 V ako plynovacie akceptujem na klasických typoch akumulátorov, nie však na najnovších technológiách ...

A naviac, tie najnovšie baterky sú robené takmer výlučne ako bezúdržbové, kde sa výrobcovia snažia maximálne eliminovať rozstrek elektrolytu a únik elektrolyticky rozloženej vody. (Rekombinuje sa H2 a O2 späť na vodu).

P.S.: Dokonca si myslím, že by snáď bolo užitočné, ak by sa, (klasická baterka), dalo nastaviť na regulátore v lete napr. 14,0 V a v zime 15,0 V. Nebolo by to však "blbuvzdorne bezúdržbové". Ale baterke by to určite prospelo, najmä pri občasnom poskakovaní po meste.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
DolfiG



Založen: May 25, 2008
Příspěvky: 375
Bydliště: Prešporok

PříspěvekZaslal: út červenec 08 2008, 18:47    Předmět: Citovat

Lepo napsal(a):
Nebo jak zjistit zda auto optimálně dobíjí


A v podstate Vám nikto neodpovedal na Vašu otázku. Správne dobíjanie je v podstate určené správnou výškou napätia v elektrosústave automobilu.

Kapacitu akumulátora by ste dokázali zmerať tak, že ubastlíte zdroj prúdu a budete vybíjať baterku tuším do 1,9 V na článok a merať čas. Len teraz neviem, či štartovacie akumulátory udávajú kapacitu pri 1/10 alebo 1/20 Ah alebo ako ? (Pre trakčné baterky udávajú kapacitu pri 1/5 a 1/20 Ah).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund