Zaslal: ne červen 01 2008, 20:06 Předmět: Elektromotor na kosacku
Ahojte. Spalil som elektromotor na rucnej kosacke - vyzinacke.
Statorove vinutie som cele rozobral, malo 213 zavitov s 0,35 mm priemer.
Dvakrat. Chcem sa Vas spytat, ako mam pozapajat tie 4 konce vodicov, vystupov. Diky Vaaam
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: ne červen 01 2008, 20:16 Předmět:
dusan94 napsal(a):
Ahojte. Spalil som elektromotor na rucnej kosacke - vyzinacke.
Statorove vinutie som cele rozobral, malo 213 zavitov s 0,35 mm priemer.
Dvakrat. Chcem sa Vas spytat, ako mam pozapajat tie 4 konce vodicov, vystupov. Diky Vaaam
No zapoj je tak jak byly, nebo jsi si to nepoznamenal Jinak je to většinou v sérii s kotvou a pokud nezapojíš správně konce vinutí statoru, bude se ti to točit obráceně, tak to když tak jen přehodíš. Jinak jeden konec vinutí je na přívod 230V a ten druhý na kotvu a u druhé cívky zrovna tak. Ale, mám dojem, že jestli ti motor shořel, odešla i kotva, ty statory moc neodchází samostatně. _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: ne červen 01 2008, 21:47 Předmět:
workhard napsal(a):
Tak tak - už jsem zlikvidoval kopec nářadí,ale stator neodešel nikdy.
Většinou odejdou ty statorové cívky mechanicky, než elektricky. Jednou se mi posunul celý stator, uvolněný aretační šroubek a odřela ho kovová vrtule, čímž byl zkrat. Podruhé mi natekla umělá hmota mezi rotor a stator, při přehřátí řetězové pily a při rozebírání jsem utrhl vývod vinutí. _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: po červen 02 2008, 8:10 Předmět:
vombat napsal(a):
Obávám se, že při dnešních cenách tohoto ručního nářadí, je v případě vadného rotoru oprava nerentabilní.
Naprostý souhlas....snad jen tak pro potěšení, či dokázat si, že to opravím, je možné si vše převinout doma, ale asi bych našel jinou lepší zábavu. Ještě snad ty statorové cívky doma, ale ... _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Aug 18, 2005 Příspěvky: 747 Bydliště: Chrudimsko
Zaslal: po červen 02 2008, 9:59 Předmět:
Převíjet rotor moderního komutátorového motorku na koleně doma je takřka nemožné - složitá demontáž starého vinutí, zpravidla poškozený nebo proražený komutátor, musí být důkladná vakuová impregnace, vypálení laku - vysoké otáčky, vinutí musí být dostatečně soudržné, aby vydrželo mechanické namáhání, perfektní vyvážení nakonec a nezřídka různě zapojené cívky - někdy problém rozluštit o co jde. Rotory se vyrábějí na speciální lince - z jedný strany nasypeš materiál - z druhý vypadne otestovaný rotor a případné zmetky.
Převíjet rotor moderního komutátorového motorku na koleně doma je takřka nemožné - složitá demontáž starého vinutí, zpravidla poškozený nebo proražený komutátor, musí být důkladná vakuová impregnace, vypálení laku - vysoké otáčky, vinutí musí být dostatečně soudržné, aby vydrželo mechanické namáhání, perfektní vyvážení nakonec a nezřídka různě zapojené cívky - někdy problém rozluštit o co jde. Rotory se vyrábějí na speciální lince - z jedný strany nasypeš materiál - z druhý vypadne otestovaný rotor a případné zmetky.
No tenhle elektromotor Made in China, pochybuji o tom, ze tam bylo a je neco dukladne
Kdyz muze Cinanka na kolene navijat statorove vinuti a popritom kojit dite, zvladnu to i ja
Sem napocital 213 zavitu s 0,35 mm prumerovym medenym kablem. Rotor je po premerani v poradku. A proto nevidim duvod, proc nenavit dve civky na stator.
Akorat nevim to zapojeni vyvodu, protoze dva byly uz urvany. Takze kdyby ste byli hodni a s tim mi pomohli.
Dik.
Zhruba před patnácti roky jsem převíjel na malém stolním soustruhu rotor s dvěmi drticími kameny; byl to vzácný svatební dárek od dobrého kamaráda. No podařilo se. Průměr drátu jsem změřil šuplerou a potom na soustruhu odstranil staré vinutí. Zbytek jsem vyrazil. Rotor upevnil do velkého sklíčidla napříč, jako izolaci cigaretové papírky. Vinul jsem počet závitů co se vlezlo. Orientaci cívek jsem dělal tak, že jsem dal nabarvený magnet plavat do vody a přivedením proudu do cívek a po jejich polarizaci jsem je zapájel do komutátoru. Na závěr jsem pevným konopným provázkem zhotovil bandáž. Jako lak jsem požil běžný napouštěcí acetonový. S vyvážením jsem si hlavu nelámal. Dílo se podařilo! Majitel byl spokojený asi tři roky. Pak potřeboval rotační kámen povolit, tak vrazil šroubovák do kotvy (vinutí) a bylo to v pr...
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: po červen 02 2008, 22:56 Předmět:
dusan94 napsal(a):
vombat napsal(a):
Převíjet rotor moderního komutátorového motorku na koleně doma je takřka nemožné - složitá demontáž starého vinutí, zpravidla poškozený nebo proražený komutátor, musí být důkladná vakuová impregnace, vypálení laku - vysoké otáčky, vinutí musí být dostatečně soudržné, aby vydrželo mechanické namáhání, perfektní vyvážení nakonec a nezřídka různě zapojené cívky - někdy problém rozluštit o co jde. Rotory se vyrábějí na speciální lince - z jedný strany nasypeš materiál - z druhý vypadne otestovaný rotor a případné zmetky.
No tenhle elektromotor Made in China, pochybuji o tom, ze tam bylo a je neco dukladne
Kdyz muze Cinanka na kolene navijat statorove vinuti a popritom kojit dite, zvladnu to i ja
Sem napocital 213 zavitu s 0,35 mm prumerovym medenym kablem. Rotor je po premerani v poradku. A proto nevidim duvod, proc nenavit dve civky na stator.
Akorat nevim to zapojeni vyvodu, protoze dva byly uz urvany. Takze kdyby ste byli hodni a s tim mi pomohli.
Dik.
Však jsem ti to už psal, jeden konec na rotor (uhlík)a druhý na přívod 230V a to samé u druhé cívky. Zkus to pak zapojit nějak a pokud to nebude točit správným směrem, přehoď vývody. Dodržuj stejné začátky a konce u rotoru a přívodu, pro obě cívky. Až to navineš, tak natvaruj cívky podle statorových plechů a oizoluj to a naimpregnuj lakem. Ty cívky bývají mezi sebou rozepřené nějakým klínkem ve statoru.
Ještě jednou, je to zapojené v sérii, takže jednu cívku na přívod 230V, třeba začátkem a konec dej na uhlík rotoru, druhý uhlík rotoru, na druhou cívku na konec a začátek na druhý přívod 230V. Když nebude točit správně, jen přehoď vývody mezi sebou na uhlících _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Obecný návod na přezkoušení motoru před tím, než ho zničím tím, že ho odpálím svojí blbostí:
Vymontuj kotvu, uhlíky mezi sebou vyzkratuj a pusť do toho stejnosměrných 12V. Kompasem, nebo feritovým magnetem otestuj, zda Ti cívky dávají správnou polaritu (jedna S, druhá N) . pokud ne, přepóluj jednu z cívek statoru. Poté zamontuj rotor, odstraň propojku na uhlíkách a motor připoj zase na 12V. Zkontroluj směr točení (popřípadě přepóluj dráty k uhlíkům) a můžeš jěště, snížit napětí na takovou mez, kdy se rotor teprve začíná roztáčet, přibrzdit rukou. Kotva musí zabírat po celou dobu otáčky stejnou silou. Jinak je v háji. Pokud až sem je vše v pořádku, můžeš pokročit na zkoušku napětím jmenovitým.
Napětím 12, nebo 24V se dají roztočit téměř všechny motorky komutátorového typu (vrtačky, vysavače, flexky).
V obvodu motorku musí být po dobu zkoušky malým napětím přemostěny regulátory otáček.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.