Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Automatické rozsvícení světel
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
DolfiG



Založen: May 25, 2008
Příspěvky: 375
Bydliště: Prešporok

PříspěvekZaslal: ne červen 01 2008, 8:42    Předmět: Citovat

Nikto sa nepustí do debaty, či má zmyseľ svietiť celý rok aj cez deň ...? (Ekológia, ekonomika, prínos rozsvietených svetiel v letný slnečný deň, každé "tretie" poloslepé vozidlo večer a pod.).

Kontrolka nie je optimálne riešenie. No nejaké nepríjemne oneskorene pískajúce čudo, prípadne s vypínačom, je stopercentne účinné. Laughing A naviac, ste pánom situácie.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33893
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: ne červen 01 2008, 22:40    Předmět: Citovat

Jenys napsal(a):
Kontrolka je na prd....fakt nejlepší je automat, pak se o nic nemusíš starat...

Automat ma ale obmedzuje - nemozem mat nastartovany motor a zhasnute svetla. To sa hodi, ked v zime potrebujem niekde chvilu pockat.

Kontrolka nie je optimalna, ale v mnohych pripadoch dostatocna - skor si vsimnes, ze ti pocas jazdy svieti nieco na oranzovo (napr.) ako to, ze ti tam nieco nesvieti (kontrolka rozsvietenych svetiel - ktoru mnohe auta ani nemaju).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jenys



Založen: Feb 11, 2008
Příspěvky: 2120
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: ne červen 01 2008, 22:58    Předmět: Citovat

Tak pokud kontrolka nebliká, často ji člověk přehlédne. Ale já můžu při nastartovaném motoru vypnout hlavní světla, jen zůstanou parkovací. Pokud vypnu na palubce vypínač na hlavní světlomety, tak normálně zhasnou a v tom je to dokonalé. I opuštěný automobil, pokud potřebuji jen odskočit, zůstane viditelný i při zhasnutých hlavních světlech. Wink Very Happy
_________________
Když něco nevíte...klidně se zeptejte Smile Co vás nezabije, to vás posílí Smile Jenys Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Deny



Založen: Sep 23, 2004
Příspěvky: 102
Bydliště: Severní Morava

PříspěvekZaslal: ne červen 15 2008, 10:05    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
Automat ma ale obmedzuje - nemozem mat nastartovany motor a zhasnute svetla. To sa hodi, ked v zime potrebujem niekde chvilu pockat.


Stačí přeci vložit do napájení automatu vypínač, kterým v případě potřeby stání s nastartovaným motorem bez zapnutých světel zařízení vypneš. Jakmile budeš chtít svítit, zapneš vypínač a jedeš. No problemo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
palo116



Založen: Jan 09, 2017
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: čt leden 19 2017, 12:58    Předmět: Citovat

masar napsal(a):
Jest-li chceš bastlit, tak můžeš vyzkoušet tohle:

Po nastartování se napětí palubní sítě zvedne nad 13V. Při tom trimrem nastavíme sepnutí relé. Rozepnutí relé je vlivem hystereze prakticky až při vypnutém klíčku. Kondenzátor C1 zajišťuje zpoždění sepnutí. Wink



IMG_20170123_094554.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  IMG_20170123_094554.png
 Velikost:  198.15 kB
 Staženo:  261 krát



Naposledy upravil palo116 dne po leden 23 2017, 9:50, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3364
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: čt leden 19 2017, 19:12    Předmět: Citovat

To je dobrá zpráva... po tolika letech Rolling Eyes
No kdyby to bylo pořešené profesionálně, tak by to asi přežilo i přepolování a nějaké ty špičky, co se v síti auta běžně vyskytují. Dávat na spínání relé 10A FET je taky trochu mrhání komponenty.
Doporučuji dát na vstup diodu proti přepolování a neškodí nějaký transil - cca 30V, aby pobral ty špičky sice s malou energií, ale vysokým napětím. Pokud to neuděláš, tak se časem můžš potýkat s "podivným" chováním obvodu. Záleží na stavu instalace, kam to chceš naroubovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: čt leden 19 2017, 21:26    Předmět: Citovat

Stačí relé s malým odběrem přímo na kontrolku alt. Nebo dávám tranzistor na posílení, +odpor a dioda. Na co tahle složitost?
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
palo116



Založen: Jan 09, 2017
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: so leden 21 2017, 9:53    Předmět: Citovat

je dobre ked sa navrhnu vylepsenia ale nikto to sem neda do schemi aby si to pozreli vsetci
nie kazdy je profesional v danom obore ale dokaze rozne veci zrealizovat
schemi by mali byt predimenzovane a funkcne aby vydrzali na "veky" a nebol s nimi v buducnosti problem
tato schema spina pri zvyseni napatia zapoji sa na spinacku v polohe zapnutych kontroliek este sa nic nedeje az sa nastartuje motor tak sa zvysi napatie a az potom relatko zopne vypne sa az po vypnuti klucika tak ak nahodou prestane dobijat rele je stale zopnute
ak su teda funkcne vylepsenia tak sem s nimi
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: so leden 21 2017, 15:50    Předmět: Citovat

Toto taky sepne až při zvýšení napětí a vypne až když spadne. Ale dělal jsem to takhle asi 10x a no problem.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
badoch



Založen: Feb 23, 2005
Příspěvky: 592
Bydliště: SM

PříspěvekZaslal: so leden 21 2017, 17:29    Předmět: Citovat

Měl jsem dlouhé roky na feldách svojich i jiných toto :
Jednoduché funkční, spolehlivé, roky ověřené. Dnes mám jiné auta ty to mají origo tak to neřeším.
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
palo116



Založen: Jan 09, 2017
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: po leden 23 2017, 20:12    Předmět: Citovat

TAKJAN napsal(a):
Stačí relé s malým odběrem přímo na kontrolku alt. Nebo dávám tranzistor na posílení, +odpor a dioda. Na co tahle složitost?

co tak sem hodit schemu-zapojenie ved je to lahsie ako zostrojenie alebo nie? a preco ju zapajat na kontrolku dobijania ved napatie po starte sa zvysi v celom aute tak by som to mohol napojit kde kolvek aj priamo na baterku a ked klesne napatie tak sa vypne ale pri predchadzajucej scheme sa vypne az pri vypnuti klucika a nie poklese napatia
ja to mam v aute ked nastarujem tak pri zvyseni napatia mi zapne rele a pri poklese vypne rele a napojene to mam priamo len na baterku ale chcel som sa vyhnut tomu ked mi klesne len napatie"prestane dobijat" aby mi to nevyplo napr. uz spominany tunel
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: út leden 24 2017, 19:17    Předmět: Citovat

Protože nic neporovnávám. Je napětí/není. Ale to je jedno, myslím.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jarmilerik



Založen: Sep 08, 2009
Příspěvky: 164

PříspěvekZaslal: čt říjen 18 2018, 11:33    Předmět: Citovat

Ahoj lidi, dělám toto zapojení jako modul do auta.
Potřeboval bych, ale doplnit obvod o funkci vypnutí při zapnutých hlavních světlometech.
Tedy připojením plusu získaným z obrysovek přes diodu a nějakého tranzistoru.
Funkce by byla taková, že by po připojení plusu z obrysovek obvod ihned rele vypnul a po vypnutí hlavních světel ihned rele sepnul. Tedy žádná hystereze.
Typicky, když se projíždí tunelem.
Díky za konstruktivní odpověď.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31827
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt říjen 18 2018, 13:04    Předmět: Citovat

Doplníš 1 tranzistor vodivosti NPN, 1 (křemíkovou) diodu naprosto libovolnýho typu a 2 odpory. Tranzistor stačí bohatě nějakej BC546 a podobnej, Dioda vyhoví 1N4148 nebo 1N4001 nebo doslova cokoliv jinýho, odpory první 1 až 3,3kΩ a druhej 10kΩ.
Novej NPN tranzistor připojíš emitorem na společnou zem, kolektorem na bázi/hradlo toho už namontovanýho trandu, kterej spíná relátko. Novýmu tranzistoru zapojíš mezi bázi a zem odpor 10kΩ, kterej ho spolehlivě udrží za všech okolností uzavřenej. Otevírat ho budeš jen tím "plusem od hlavních světel", kterej přivedeš zase na tu bázi pomocnýho tranzistoru, ale přes sériově spojenou diodu (ochrana proti přepólování) a odpor 1 až 3,3kΩ (omezení proudu do báze). Zapneš klíček, nic se neděje. Nastartuješ motor, zvednutí napětí dobíjení překlopí OZ (komparátor), ten sepne tranzistor a přes relé sepne denní světla. V momentě, kdy sepneš hlavní (potkávací) světla, kladný napětí přivedený přes diodu a odpor sepne pomocnej tranzistor, ten zkratuje buzení trandu ovládajícího relátko na kostru a relé odpadne - DLR zhasnou. Bez další úpravy zapojení to ale nejde provozovat v případě, že jako DLR sloužej přímo přední hlavní světla (je nutný další oddělení obvodů minimálně pomocí výkonovejch diod).

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jarmilerik



Založen: Sep 08, 2009
Příspěvky: 164

PříspěvekZaslal: pá říjen 19 2018, 5:08    Předmět: Citovat

Takže nějak takhle?


drl.png
 Komentář:
 Velikost:  14.55 kB
 Zobrazeno:  144 krát

drl.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 2 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund