Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Výkon elektromotora 3kW
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19533
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 5:17    Předmět: Citovat

liman napsal(a):
Dá sa to nejako zistiť? Mohol to zistiť ten, čo to navíjal?

Asi by mohl podle cos fí a nejlépe na zkušební brzdě, ale tu zdaleka každý nemá. Bez ní je ta hranice rozpoznatelnosti dost široká a rozmazaná.
Takže by to nanejvýš mohl odhadnout a to se někdy ani starému praktikovi nemusí vždy povést. Nepovažoval bych ho proto za špatného motoráře.
Zkus ho ale, jestli nemá jiný rotor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PLV



Založen: Oct 21, 2007
Příspěvky: 400
Bydliště: Litovel

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 5:49    Předmět: Citovat

Já bych viděl problém také v rotoru, nebo v nějakém jiném materiálu, použitém na výrobu statorových plechů. Překvapuje mne ale že ti takový motor neutáhne jistič. Motor o příkonu 3Kw i 4.2Kw musí utáhnout jistič 16A. Jedině by to musel být jistič s nevhodnou charakteristikou.
_________________
Netřep se mnou!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
liman
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 8:01    Předmět: Citovat

PLV napsal(a):
Já bych viděl problém také v rotoru, nebo v nějakém jiném materiálu, použitém na výrobu statorových plechů. Překvapuje mne ale že ti takový motor neutáhne jistič. Motor o příkonu 3Kw i 4.2Kw musí utáhnout jistič 16A. Jedině by to musel být jistič s nevhodnou charakteristikou.


No veru, ten motor sa v povodnom stave na 16A trojuholnik nechcel rozbehnut. A to nie len u nas, ale aj u suseda.
Návrat nahoru
Devo70



Založen: Dec 28, 2007
Příspěvky: 1290
Bydliště: Poprad

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 8:24    Předmět: Citovat

Motor môže mať na štítku určitý údaj a navíjaný môže byť inak. Dobrý odborník dokáže pri pohľade na vinutie a svorkovnicu zistiť potrebné daje - porovnať ich zo štítkom. Podľa použitia previnúť motor na X spôsobov. Prevíjať vraj zlý nezhorený motor na pôvodný spôsob je potom hovädina.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
liman
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 9:42    Předmět: Citovat

Tu prikladám foto štítku.

Motor je ale teraz previnutý meďou na 4,2kW 1440ot/min.



stitok.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  stitok.jpg
 Velikost:  225 kB
 Staženo:  162 krát

Návrat nahoru
honza_jan



Založen: Nov 22, 2007
Příspěvky: 425
Bydliště: Doma

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 11:36    Předmět: Citovat

Nevím, proč se pořád pokouší lidé motor trápit nějakým přepojováním. Je úplně logické, že když je motor navinutý pro zapojení do hvězdy, tedy na napětí 380V, tak při zapojení do trojúhelníku vyrazí jistič. Motor je po přepojení do trojúhelníku připojený na 1,73 x vyšší napětí, než takto zapojený motor trvale snese!!!! Důsledkem jsou vyražené pojistky a po několika pokusech i napálené vinutí. Údaje na štítku motoru tam nejsou pro legraci. Zcela jistě tam bude údaj o napětí 380/220V. Nikoho snad už nenapadne připojit žárovku na 24V na 220V síť, ale u motoru se nad tím dost lidí ani nepozastaví a tento motor přepojený do trojúhelníku je potom pro připojení na síť 3 x220/127V, připojí na 3 x 380V! Když vyrazí pojistky na zásuvku, nevadí, dáme hřebík. Vyrazí hlavní pojistky, nevadí, dáme kladivo. Při dalším pokusu o zázrak vyrazí pojistky na sloupě, nevadí, dáme sekyru. A až je celá vesnice potmě, tak teprve připustí že je něco asi špatně. Škoda jen, že ten motor nemá nohy...
V předchozích příspěvcích padlo několik otázek, proto se je budu snažit trochu objasnit. Dobrý naviječ by měl motor nejdřív proměřit, než začne bourat vinutí. Pokud vinutí mezi fázemi a proti kostře nemá svod a odpor vinutí jednotlivých fází má zanedbatelné rozdíly, lze motor připojit přes "měřící kufr" na síť. Proudy ve fázích mají být symetrické a nepatrné proti jmenovitému proudu motoru. Platí to pro standartní konstrukce motoru a ne pro speciály. Z příkonu naprázdno a z hlučnosti lze usoudit na stav ložisek. Na hřídel se nasadí kotouč pásové brzdy (to v horším případě u chudšího naviječe) a motor se zatíží vhodnou zátěží. Příkon se odečte na přístrojích měřícího kufru. Odměří se rozdíl otáček se zátěží a na prázdno. Na momentové charakteristice motoru zveřejněné výrobcem zjistíme tabulkové parametry. Podle velikosti rozdílu otáček se posuzuje stav klece rotoru. Jestli jsou synchronní otáčky 3000/min a jmenovité otáčky při zátěží štítkovým výkonem 2800 a je naměřeno např. 2500/min při zátěži třeba 20%, tak je vadný rotor. Teprve po takovéto zkoušce, pokud je ji motor schopen celou absolvovat, určíme postup další práce. Když si prohlédneme momentovou charakteristiku motoru s kotvou nakrátko, tak moment zvratu je cca v 70-80% jmenovitých otáček a charakteristika je za ním už velmi strmá. Každá prasklá tyč maximální moment snižuje a posouvá jej k nižším otáčkám Movitější naviječ se může dívnout osciloskopem na proud motoru v jednotlivých fázích. Propustí odfiltruje základní kmitočet sítě a vidí nějaké sinusovky s proměnnou amplitudou, která se cyklicky opakuje s kmitočtem odpovídajícím skluzovým otáčkám. Počet superponovaných sinusovek odpovídá počtu rotorových tyčí. Jejich amplitudová deformace, proti sousedním sinusovkám ukazuje na poruchy magnetického pole příslušné tyče. Prasklá tyč už žádné pole nevytváří a tudíž není ani vidět interakci jejího pole s polem statoru. Takováto diagnostika je ovšem poněkud nákladnější a zdlouhavější. Provádí se hlavně na velkých strojích a za běžných provozních podmínek motoru jako prevence.
Naviječ si ale potřebuje vydělat, tudíž hlavně navíjí. Zákazník je v případě nebezpečí života svolný zaplatit i nějaký peníz za převinutí, ale kdyby měl zaplatit za diagnostiku, tak by se mu zdálo asi o čertech. Je to ale obecný jev. zákazník je svolný něco zaplatit za viditelnou fyzickou práci a za spotřebovaný materiál , ale není ochotný platit za práci hlavou. Takže dilema, které se řeší nejschůdnější cestou. Tento fenomén poznalo hodně lidí, kteří se "živí" elektrikou.
Kolegové "dráteníci" mi jistě prominou drobné nepřesnosti v mém traktátu, ale příspěvek je určen pro osvětu lidem, jimž je tato problematika po teoretické stránce dost vzdálená a záhadná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
liman
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 12:42    Předmět: Citovat

honza_jan napsal(a):
Nevím, proč se pořád pokouší lidé motor trápit nějakým přepojováním....


Velmi pekne dakujem za vyčerpávajúcu odpoveď.
Ja celú vec beriem z pohľadu spotrebiteľ vs. odborník, ktorý sa tým živí.
Mal som na výber - buď kúpiť motor, ktorý mi fungoval, alebo nechať opraviť motor tento. So zaručením sa, že motor po previnutí bude fungovať som ho teda previnúť nechal a to aj z ohľadom na predchádzajúce osobné skúsenosti, ktoré boli vždy pozitívne.
Dnes mám v pláne sa u neho zastaviť a konfrontovať ho so vzniknutou situáciou, ako aj vašími názormi, za ktoré ešte raz veľmi pekne ďakujem.

Som veľmi rád, že fórum tohto typu existuje.

Prajem všetkým príjemný deň.

Možno by som ešte rád na záver poprosil o nejaký koncentrovaný zdroj informácií, kde sa dozvedieť, ako čítať štítok na motore.
Návrat nahoru
honza_jan



Založen: Nov 22, 2007
Příspěvky: 425
Bydliště: Doma

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 14:28    Předmět: Citovat

Napíšu ti to po řádcích:
* MOT 3~ = 3 fáz. motor, TYP AF422/4A = zakódované údaje výrobce o konstrukci motoru (patkový zavřený 4 pólový motor)
* IP44/g = krytí živých částí motoru pod napětím. Odolné proti občas kapající vodě a proti vniknutí předmětů o průměru větších než 1 mm, TVAR HO = uspořádání volného konce hřídele, č. 2275757 = výrobní číslo
* 3,0 kW = výkon motoru, ležatá osmička = trvalá zátěž ( jinak tam bývá doba chodu v minutách, nebo % doby za nějaký čas, 50 Hz = kmitočet sítě
* Y/D = zapojení hvězda / trojúhelník, Jmenovíté napětí pro tato zapojení = 380/220 V, 1440 ot/ min = jmenovité otáčky motoru
* 6,5 / 11,2 A = jmenovité proudy pro napětí 380 / 220 V, IZOL. E = tepelná odolnost izolace motoru. ( hodnotu teploty která odpovídá kódu si už nepamatuji)
* 50 kg = váha stroje, 1968 = rok výroby (nevím, jestli jsem přečetl správně)

Hvězdičkou jsou označeny začátky řádků.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
liman
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 16:12    Předmět: Citovat

Ďakujem za vysvetlenie.
Návrat nahoru
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3697
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 17:01    Předmět: Citovat

Děkuji uživateli honza-jan za možnost nahlédnout do věcí, které běžnému slaboproudaři unikaji. To dá nápad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kbulda



Založen: Oct 23, 2007
Příspěvky: 1526
Bydliště: u Mělníku

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 17:50    Předmět: Citovat

To honza_jan

A nepřevinul ho ten převíječ rovnou do trojůhelníka 3 x 400 V , zapojené přímo ve vinutí, vyvedené pouze 3 dráty do svorkovnice ? Někteří převíječi to tak dělají, že vyvedou pouze 3 dráty.
Soudím to podle toho, že liman píše:
" Previnul ho meďou, otáčky zostali, výkon zvýšil na 4,2 kW."

To liman

vyfoť prosím svorkovnici, optej se převíječe jak ho skutečně zapojil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
liman
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 18:23    Předmět: Citovat

Tu pripájam foto svorkovnice i pôvodnej schémy zapojenia z krytu svorkovnice.


svorkovnica.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  svorkovnica.jpg
 Velikost:  297.45 kB
 Staženo:  134 krát

Návrat nahoru
liman
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 18:24    Předmět: Citovat

Schéma


schema.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  schema.jpg
 Velikost:  136.75 kB
 Staženo:  147 krát

Návrat nahoru
honza_jan



Založen: Nov 22, 2007
Příspěvky: 425
Bydliště: Doma

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2008, 21:10    Předmět: Citovat

Pánové, podle fota svorkovnice je motor zapojený stejně, jako je původní zapojení od výrobce. Mosaznými propojovacími pásky je propojeno vinutí do trojúhelníku a to je špatné, protože je motor přepojen na napětí 3 x 220 V a pouští se do něj 380 V. Správně má být pomocí propojů propojena horní, nebo spodní trojoce svorek a na zbývající trojici svorek přivedeme napájení. Motor je potom zapojen do hvězdy a pro provoz potřebuje vyšší napájecí napětí. Podle štítku to je 380 V, které máme i v "motorových" zásuvkách.
"Zmužnění" motoru ze 3 kW na 4,2 kW je jednoduché. Pokud bylo původní vinutí hliníkové a nové vinutí měděným drátem stejného průměru, tak bez jakýchkoliv výpočtů a pokusů můžu motor zatěžovat na ty 4 kW, aniž by motor trpěl. Měrný odpor hliníku je 0,027 ohmu/mm2/m a u mědi to je 0,0178. Z důvodů oteplení se hliníkové vinutí zatěžuje proudem cca 2,5 A/mm2 a u mědi to je 4A/mm2. Magnetické obvody motoru jsou na tento výkon dostatečně dimenzované, protože se motory navrhují v konstrukčních řadách, které se překrývají. Při výrobě se potom volí taková velikost železa, aby se vešlo potřebné vinutí pro požadované parametry motoru. Motor nějakého výkonu vinutý mědí byl potom o 1 stupeň v rozměrové řadě menší, než motor o stejném výkonu vinutý hliníkem. Obdobný problém potom je u pomaluobrátkových motorů, vinutých mědí a na stejný výkon, kdy motor na 2880 otáček je rozměrově nejmenší a motor na 960 otáček stejného výkonu je o 2 stupně v rozměrové řadě větší. Bylo to svým způsobem plýtvání materiálem, ale bohatě to potom v provozu vyvážila jistá unifikace náhradních dílů. Dneska je situace asi poněkud jiná a motory se vyrábějí spíše jako vestavěné jednoúčeláky a když shoří motor tak se zahodí celá mašinka, protože motor tam je zalisovaný, nebo zavařený a převinutí je nemožné. Zaplať Bůh, jsem už v důchodu a už mě z toho nemusí bolet hlava.


Naposledy upravil honza_jan dne ne listopad 22 2009, 10:11, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PLV



Založen: Oct 21, 2007
Příspěvky: 400
Bydliště: Litovel

PříspěvekZaslal: po květen 05 2008, 6:04    Předmět: Citovat

Po shlédnutí štítku a fotky svorkovnice motoru je mi jasné, jako Honzovi, kde je zakopaný pes. Very Happy
_________________
Netřep se mnou!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund