Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

indikace odběru proudu v úseku

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
JirkaK



Založen: Jul 18, 2007
Příspěvky: 80

PříspěvekZaslal: so prosinec 01 2007, 21:13    Předmět: indikace odběru proudu v úseku Citovat

Zdravím, na základě dobrých praktických rad posílám další schéma.
Princip: proud motoru LOKO prochází přes D3,D4 a pokles napětí (1V) otevře tranzistor (T1 nebo T2) = LED se rozsvítí. Toto funguje, ale je nutné pomocné napětí od "pravé" strany schématu. To musí být připojeno na společnou zem se zdrojem A resp. s kolejnicí. Velmi rozšířený způsob, avšak právě toto společné spojení je pro mnohé další nežádoucí.
Ptám se znalých elektroniků: Jak by bylo možné obecně indikovat průchod proudu v odděleném úseku, jakmile do něho vjede loko. Zdroj A dává provozní napětí pouze, když je loko v pohybu. Ten úbytek napětí by měl snímat "nějaký" obvod NEMAJÍCÍ SPOLEČNÝ VODIČ se zdrojem A.
Hodnoty pro loko: motory berou proud 50-150mA, napětí od cca 2V do 8-9V. Tento dotaz dávám právě pro mnohé elektroniky, kteří nejsou zatíženi dříve používanými zastaralými indikačními obvody mod. železnice. Předem děkuji za možnosti.



indikace.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  indikace.jpg
 Velikost:  54.46 kB
 Staženo:  83 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jasin



Založen: Feb 22, 2005
Příspěvky: 1440
Bydliště: Kunratice u Prahy

PříspěvekZaslal: ne prosinec 02 2007, 20:43    Předmět: Citovat

Pokud by nevadil úbytek napětí větší o 1 V než dosavadní provedení, tak nejjednodušší je zapojit místo D3 a D4 diody optočlenů. Pak by indikace ukazovala i směr jízdy Smile
Nebo, když není indikace směru potřeba zapojit výstupy obou optočlenů paralelně, případně použít optočlen na střídavý proud.

_________________
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka



Založen: Jul 01, 2005
Příspěvky: 2031
Bydliště: zbídačený kraj

PříspěvekZaslal: ne prosinec 02 2007, 21:42    Předmět: Citovat

Ty motory berou 50 - 150mA, při zatížení nebo rozjezdu možná i víc. To snesou některé optočleny?

(já nevím , proto se ptám)

_________________
*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
JirkaK



Založen: Jul 18, 2007
Příspěvky: 80

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2007, 12:28    Předmět: Citovat

Pro jasin: tato možnost mě také napadla, ale zatím nevím o optočlenech, které by snesly 100 a více mA na vstupu. A jinak v optočlenech jsou přece diody LED, které musejí mít vždy předřadný rezistor. Pokud však motoru LOKO dáte do cesty rezistor již 50-100 Ohmů, tak se již nerozběhne. Avšak zkouším dávat do toho úseku více antiparalelních diod a využít právě jejich úbytku napětí. Již mám určité výsledky, ale záleží i na použitých součástkách. Chci využívat běžně dostupných.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3697
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2007, 17:46    Předmět: Citovat

Jednoduché, i když ne zrovna nejmodernější je použít kontaktu jazýčkového relé. Na něj se namotá okolo 100 závitů drátu průměru 0,3 mm. Sepnutím kontaktu se indikují proudy od 16 mA výše. Pro větší proudy bude méně závitů - vyzkoušet. Výhoda je v zanedbatelném úbytku napětí a galvanickém oddělení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PavelFF
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2007, 21:31    Předmět: Citovat

citace:
"...Na něj se namotá okolo 100 závitů drátu průměru 0,3 mm. Sepnutím kontaktu se indikují proudy od 16 mA výše. Pro větší proudy bude méně závitů... "
Metoda jazýčkového relé mě taky napadla, jenom se mi jen tak od oka nezdálo dostatečně citlivé, aby na vinutí nebyl velký úbytek a něco zbylo pro mašinky.
Zkusil jsem to na jazýčku z bulharské kalkulačky (je celkem malinký) a při 100 závitech sepnul až při proudu kolem 0,4A.

V knize Elektronické součástky od Nečástka a spol jsem našel citlivost tesláckého jazýčku na sepnutí asi 66 AmpérZávitů. Takže 16mA při 100z je asi dost nereálná hodnota. Spíš to vychází na tisíce závitů.
Návrat nahoru
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2007, 21:57    Předmět: Citovat

Môžeš použiť dve vinutia. Jedno o večšom počte závitov s napájaním z cudzieho zdroja s možnosťou nastavenia prúdu - na "predmagnetizáciu".
Druhé vinutie s hrubším vodičom a menšom počte závitov na indikáciu prúdu v koľajnici. Neviem, aká je hysterézia jazýčkového relé, ale myslým že by sa dal nájsť taký "predmagnetizačný" prúd, pri ktorom by po zániku prúdu v koľajnici došlo k odpadnutiu kotvy. Za pokus to snáď stojí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12332
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2007, 22:12    Předmět: Citovat

Moc složité... pro jednoho modeláře jsem alikoval bočník ze dvou dvojic sériově zapojených diod (nevím přesně typ, philips 1,5A ve skle, úbytek 0,88V při 1A) a snímá se to dvojicí optronů, zapojených přes odpor cca 100R. Je tím rozlišen směr, je to galvanicky oddělené a s úbytkem cca 1,5V se počítá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JirkaK



Založen: Jul 18, 2007
Příspěvky: 80

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2007, 22:13    Předmět: Citovat

Pro všechny (mtajovsky, jandu, PavelIFF): Ano, tato metoda je velmi stará, ale má přesně ty nevýhody, které jste popsali. Dnes je nutná vysoká citlivost při nejnižších rychlostech pro různé typy nasazených vozidel. Již jsem trochu upravil MNOU ZASLANÉ SCHÉMA a zatím do dává nějaké výsledky - uvidíme až při osazení modelu. Děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3697
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út prosinec 04 2007, 15:24    Předmět: Citovat

Tak se musím podívat pořádně, jak jsem to udělal, je to několik let. Zapojení s jazýčkovým kontaktem jsem použil na indikaci nabíjecího proudu pro malý olověný zabudovaný akumulátor a pamatuji, že to vypíná asi při 13 mA. Ověřím zapínací proud, počet závitů a úbytek napětí. Ten kontakt je vybrakován z nějakého maďarského zařízení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 6306
Bydliště: Husinec-Řež

PříspěvekZaslal: út prosinec 04 2007, 16:39    Předmět: Citovat

tak jsem se byl nahodou podivat na strojni fakulte CVUT, mel jsem asi 5min nez prisel clovek na ktereho jsem cekal. Tak jsem si zatim cetl nastenky. Meli tam ukol pro studenty - rizeni vlacku s moznosti zmenit smer, rizeni zavor na projizdeni auta na baterky a nejaky "semafor". Polohu vlacku snimali nekolika optozavorami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JirkaK



Založen: Jul 18, 2007
Příspěvky: 80

PříspěvekZaslal: út prosinec 04 2007, 19:14    Předmět: Citovat

Ano, různé snímače pro spuštění "toho či toho" příslušenství, to není až takový problém. Ale právě ta indikace o poloze vlaku (analog či digi) je již poněkud jinde a dnes je to prakticky základní věc jakožto informace pro různé systémy řízení.
Pro mtajovsky: to vámi popisované, prosím, nemusíte hledat, to by byl prakticky "krok zpět". Zatím využívám ve zkouškách úbytku napětí na diodách a uvidíme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund