Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Startovací zdroj
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Masob



Založen: Jun 27, 2007
Příspěvky: 194

PříspěvekZaslal: čt listopad 22 2007, 21:20    Předmět: Startovací zdroj Citovat

Přemýšlel jsem, jak by šla využít stará střídavá svářečka a napadlo mě, jestli by nešlo použít trafo na stavbu startovacího zdroje. Proudu dá svářečka asi dost, táta s ní "krájel" traverzy, ale nevím, jestli je trafo pro svářečku vhodné pro stavbu startovacího zdroje. Moje prvotní představa byla, sehnat polovodiče a stabilizovat napětí řízeným usměrňovačem, ale nevím, jestli by bylo vůbec možné regulovat napětí na poměrně přesnou hodnotu (10-13V) a jak by se na to tvářila baterka a spotřebiče v autě.

Je to možné, nebo na to mám zapomenout?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31903
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt listopad 22 2007, 22:26    Předmět: Citovat

Samotným trafem bych to neriskoval, ani s nějakou jednodušší tyristorovou nebo triakovou regulací na primáru. Musel bys simulovat zvýšení sériové vstupní impedance, aby se to přetransformovalo na sekundár v podobě omezení napětí na těch cca 12-13V při startovacím proudu v řádu stovek Ampér. Se starou svářečkou UTA (žlutou, typ si nepamatuju) jsem úspěšně startoval dieselagregát / kompresor s motorem Tatra - myslím, že to byl 6válec, asi půlka T138... Mělo to 12V baterku 55Ah, ale zmrzla a my potřebovali vzduch pro pikovačku... Tak jsme vzali svářečku, nastavili proud 40A, zemní kleště na kostru (mají záporný potenciál) a do svářecích kleští normální 5mm elektrodu. Smáčknul jsem START tlačítko na agregátu, kámoš vzal za regulátor svářečky, já přitisknul konec elektrody na + svorku baterie a držel, kámoš přidal proud. Startér se roztočil a když dehťák naskočil, utrhnul jsem elektrodu pryč a bylo. Ale bez relativně složité elektroniky regulující proud bych to dělal opravdu nerad.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 7:55    Předmět: Citovat

Z toho bych měl velký strach, pokud by se nejednalo o starý traktor zetor 25. Dneska má každé auto nějakou elektroniku, stačí aby kvůli špatné baterce vyletělo napětí v palubní síti nad 20V a může být problém.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jano2



Založen: Dec 28, 2006
Příspěvky: 1753
Bydliště: Orava,sever

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 8:11    Předmět: Citovat

Ja som k voli regulatoru napeti pre alternator prišiel o slušne radio,a par žiarovek.Iba,,,Odpoilo sa kostrenie a tym napetie vyskočilo,možno nie viac ako na 20V.
_________________
Malo toho viem,radšej sa spytam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Masob



Založen: Jun 27, 2007
Příspěvky: 194

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 10:56    Předmět: Citovat

A nějaké schéma na regulátor asi není, co?

Používal bych to na startování Š120, tam krapet vyšší napětí nic nezničí.

Takže radíte, raději se do ničeho takového nepouštět.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 17:08    Předmět: Citovat

Na nudzove nastartovanie tej skodovky by ti to stacilo usmernit, za predpokladu ze to pripojis na akumulator, ktory bude posobit ako zataz a tym padom poklesne napatie tej zvaracky. Ale na bezne a pravidelne startovanie urcite nie. Potom uz len zbastlit riadiacu elektroniku tomu usmernovacu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
zdenoeddie



Založen: Oct 31, 2007
Příspěvky: 2491
Bydliště: uz len Presov :)

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 18:14    Předmět: Citovat

Masob napsal(a):
A nějaké schéma na regulátor asi není, co?

Používal bych to na startování Š120, tam krapet vyšší napětí nic nezničí.

Takže radíte, raději se do ničeho takového nepouštět.

U nas jeden expert si upravil startovanie MB na kliku.Do zadneho cela nad naraznik navrtal dieru na kliku,3x-4x pretocil a skocilo to Shocked Laughing Je to dabel,teraz ma favorita som zvedavy co tam zase modifikuje Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
jano2



Založen: Dec 28, 2006
Příspěvky: 1753
Bydliště: Orava,sever

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 18:27    Předmět: Citovat

zdenoeddie napsal(a):
Masob napsal(a):
A nějaké schéma na regulátor asi není, co?

Používal bych to na startování Š120, tam krapet vyšší napětí nic nezničí.

Takže radíte, raději se do ničeho takového nepouštět.

U nas jeden expert si upravil startovanie MB na kliku.Do zadneho cela nad naraznik navrtal dieru na kliku,3x-4x pretocil a skocilo to Shocked Laughing Je to dabel,teraz ma favorita som zvedavy co tam zase modifikuje Laughing

Pred dvedsat kokmi som mal urobene tiež na kluku a tam nebolo treba točit,len najst tau spravnu polohu a drngnut do kluky a bežala.Bola to ŠKODA 1000MB,to bol nezmar.jazdil som na benzin nafta,1:1.

_________________
Malo toho viem,radšej sa spytam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Masob



Založen: Jun 27, 2007
Příspěvky: 194

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 20:00    Předmět: Citovat

Ano, bylo by to vyloženě na nouzové nastartování, jen např. 3x do roka. Baterku bych tam samozřejmě nechal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31903
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá listopad 23 2007, 20:30    Předmět: Citovat

Klikou se daly natočit VŠECHNY škodárny s motorem podél - to je od prvních předválečných až po řadu 105/120/130, jen u těch posledních se musel na kliku našroubovat unášeč a do čela a někdy i nárazníku bylo potřeba prostříhnout patřičnou díru. A to startování se dělalo tak, že se s vypnutým zapalováním motor několikrát protočil dokola, aby se do válců nasála směs a uvolnil se zalepený olejový film. Na závěr se klika dotáhla těsně před "hup" - neboli před kompresi, kdy s charakteristickým hupnutím překonává některý z pístů kompresní fázi v horní úvrati - a musel se vybrat "hup" na úseku, kdy startující táhl kliku směrem nahoru. Kdo to zkusil opačně, při pokračování splakal - pak se totiž zapalování zapnulo a krátkým "cuknutím" za kliku se motor "přehodil" přes onu kompresi - když byl dobře seřízený, autu stačily 2 ploché baterie, aby "chytlo". Proto se muselo za kliku tahat, ne ji tlačit - v takovém případě hrozilo, že se startujícímu motoristovi klika zaplete mezi nohy nebo ruce a urazí mu je, nebo že mu podklouznou nohy a on políbí dlažbu - a to beze srandy, kdo to neuměl, často přišel k nějakému úrazu. Bohužel, modernější Škodule Fáčkem počínaje mají motory napříč, takže případná startovací klika by se musela nastrkovat odkudsi z prostoru pravého podběhu - kdyby tam teda nebyl "šusplech" a kolo...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1772
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: so listopad 24 2007, 23:39    Předmět: Citovat

Zajdi si na vrakoviště a z motoru nějaké Š odmontuj ten šroub na řemenici který je přizpůsoben na strartování klikou (musí mít vyhazování kliky, jinak to bude s tebou bouchat o zem až to naskočí). Už si nepamatuju jak to vychází osově, jestli půjdeš zkrz nárazník nebo jenom zkrz masku. Budeš muset udělat pomocný držák startovací kliky, protože zasunutí kliky do té matice a opřením by jsi mohl vymačkat zadní masku nebo nárazník. Pamatuji si že na naší staré Š110LS toto bylo a někdy tomu musel táta pomoci ten motor jen utrhnout. Já cca před 5 lety jsem měl na LADA 1500 (VAZ 2103) také kliku na startování. V marné snaze že si to vyzkouším. Bylo kolem 0 stupňů. Nasadím kliku. Díra zrovna pod SPZkou trošku ji vyhnu abych ji nemusel sundávat a otočím. Nic. Znova. Zaberu víc. Povolila plastová cedulka pod SPZ. Nasr... sednu a natočím to startérem. Za týden jedu do Trutnova (cca 20km) a koukám teplota do červeného z podkapoty pára. Zastavím a zjistím že jsem ztratil ten šroub na řemenici který byl přizpůsobený na kliku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kellik



Založen: Sep 12, 2007
Příspěvky: 154

PříspěvekZaslal: ne listopad 25 2007, 0:11    Předmět: Citovat

kód:
Ja som k voli regulatoru napeti pre alternator prišiel o slušne radio,a par žiarovek.Iba,,,Odpoilo sa kostrenie a tym napetie vyskočilo,možno nie viac ako na 20V.

To buď rád, že len 20V. Taký alternátor keď nie je zaťažený baterkou ti môže vyletieť až na 100V. Potom by si videl ten ohňostroj. Evil or Very Mad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Split



Založen: Dec 02, 2006
Příspěvky: 762
Bydliště: Komárno

PříspěvekZaslal: út březen 11 2008, 7:12    Předmět: Citovat

a nebolo by mozne spravit startovaci zdroj zo spinaneho zdroja?
_________________
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: út březen 11 2008, 13:32    Předmět: Citovat

Split napsal(a):
a nebolo by mozne spravit startovaci zdroj zo spinaneho zdroja?


Teoreticky ano, ale to už jsme v konstrukcích typu svářecích invertorů, tam se amatér jen obtížně vyřádí
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
anonym






PříspěvekZaslal: so duben 26 2008, 14:46    Předmět: Citovat

Zdravím,
v princípe by šlo použiť toto: http://hw.cz/Teorie-a-praxe/Zacatecnici/ART534-Stavba-zdroje-14V-25A.html
Paralelne zo 5 až 10 ks tranzistorov, napr. KD503, treba trochu spárovať na zosilnenie, trebárs pri 10 A a rovnaké Ube. Do báze jednotlivých tranzistorov zaradiť tak 1 až 2,2 ohm odpor.
Výstup je cca 14,4 V naprázdno pri použití stabilizátora 15 V, max. výstupný prúd je určený zosilnením tranzistorov a max. prúdom stabilizátora, čiže je to skratuvzdorné Very Happy Very Happy Predpokladá to prítomnosť aspoň polohnilej batérie, ktorú predtým necháme aspoň pol minúty nabíjať a ktorá nám pomôže motor nahodiť.
Zariadenie môžene bez problémov použiť aj ako "rýchlonabíjačku". Pri kontrole teploty elektrolytu dokážeme za niekoľko desiatok minút batériu nabiť takmer naplno. (Po dosiahnutí napätia 14,4 V začne prúd exponenciálne klesať a za "nekonečný" čas bude batéria plne nabitá.
Pre väčší prúd, (do 200 A?), bude treba zapojiť koncové tranzistory do Darlinkronu ešte s jedným výkonovým tranzistorom. Skratuvzdornosť, dúfajme, zaistí zváracie trafo Very Happy Very Happy
Za predpokladu dostatočného množstva a dostatočného chladenia výkonových tranzistorov, (aby sa opätovne nepretransformovali do (polo)vodivého stavu, nehrozí žiadna ujma elektronike auta.
Veľa úspechov pri experimentovaní, Dolfi
Návrat nahoru
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund