Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Explodující autobaterie
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Martousek



Založen: Mar 30, 2006
Příspěvky: 76
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 10:00    Předmět: Explodující autobaterie Citovat

Zdravím všechny motoristy. Nedávno jsem nabíjel zánovní celoplastovou autobaterii Varta 6V 75 Ah a jako vždy jsem nedodržel zásadu - nejdříve odpojit nabíječku ze sítě a teprve potom od nabíjené baterie. Doposud se mi nikdy nic nepřihodilo, ale tentokráte tomu bylo jinak. Baterie už řádně plynovala a tak došlo k výbuchu aku pod mýma rukama. Ihned jsem opláchl elektrolyt z rukou a obličeje a druhý den jsem už dokonce i normálně slyšel na levé ucho. Proč to ale píšu. U akumulátoru došlo k masivnímu poškození pouze vrchního dílu - plastového deklu s víčky. Tento je rozpraskán, jako po zásahu kladivem. Aku jsem proto ihned přikryl vandlíkem, aby do něj nepadal nepořádek. Desky, elektrolyt, vývody, vše je na svých místech. Otázka proto zní : dá se nějakým způsobem vyměnit víko za nové, případně jiné? Lze toto vážné, nikoliv však totální poškození aku nějak opravit za rozumnou cenu? Ceny autobaterií poslední dobou nebývale narostly, zejména pak ceny šestivoltových aku. Proto by byla věčná škoda odepisovat aku jen kvůli mechanickému poškození. Foto pořídím ihned, jakmile to bude možné. Díky za náměty. PS: už vím že nejdříve od sítě a potom od baterie.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jano2



Založen: Dec 28, 2006
Příspěvky: 1753
Bydliště: Orava,sever

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 10:07    Předmět: Citovat

Niečo podobne sa stalomojmu susedovi a zlepil som mu to silikonom.Pri trochu trpezlivosti sa to da.Je tomu skoro dva rori a baterka funguje.Bol tiež vytrhnity vrchny krit okolo kladneho vyvobu.
_________________
Malo toho viem,radšej sa spytam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pibroch



Založen: Jan 28, 2007
Příspěvky: 40
Bydliště: West Slovakia

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 10:53    Předmět: Citovat

nebude bezpecnejsie kupit novu baterku ?
co ked cez zle zalepenu prasklinu vytecie kyselina ?
narobi dalsiu skodu...

_________________
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 11:46    Předmět: Citovat

jako baterie někam pod stůl na nouzové osvětlení bych to třeba řešil nějakou kombinací lukoprenu a plexi, ale do auta bych ten slepenec nedával, nikdy nevíš, jestli se nějaký renonc té baterky neprojeví až budeš potřebovat rychle odvézt dítě do špitálu nebo když ti zdechne motor na přejezdu. Pak by byla ta "věčná škoda" vyhodit skoro dobrou baterii dost relativní.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
helios



Založen: Aug 08, 2007
Příspěvky: 2914
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 12:46    Předmět: Citovat

Ako záložný aku ešte poslúži, do auta by som ho radšej už nedával. Praskliny by mohli ísť opraviť asi aj tavným lepidlom, ktoré znesie aj kyselinu.

Čosi podobné sa mi stalo na vojne s alkalickými NiCd aku, vadná spojka článkov spôsobila výbuch vodíka. Obal bol plechový, takže prežili, akurát sa potom blbo vysvetľovalo, prečo sú všetky zboku tak bombírované. Razz

_________________
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kellik



Založen: Sep 12, 2007
Příspěvky: 154

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 13:59    Předmět: Citovat

Kamarát nabijal baterku a 3 metre ďalej rezal s flexou. Myslel som že buchol granát. Baterka bola rozletená po celej garáži. Chudák triasol sa ešte 2 dni. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 16:20    Předmět: Citovat

Jo, pánové, vodík s kyslíkem dokupy, to není dobrá kombinace v uzavřeném prostoru - a nejhorší na tom je, že Pb akumulátor tuhle kombinaci produkuje jaksi od přírody. Na vývin téhle třaskavé směsi je jediným lékem pouze snížení nabíjecího proudu pro snížení plynování nebo omezení nabíjecího napětí pro úplné zamezení tvorby plynů. Obojí má za následek pomalejší nabíjení a nemožnost dosáhnout plného 100% nabití. Takže zbývá jediné - DOBŘE VĚTRAT!!! Když budete mít baterku v průvanu, může se "vařit klokotem" a Vy kolem ní (málem) mávat zapálenou letlampou nebo autogenem a nevybuchne nic, průvan stačí vodík odnést. Proto doporučuji při nabíjení baterky v autě mít auto otočené tou baterkou co nejblíž k vratům - při otevření garáže se nahromaděná třaskavá směs rychle rozptýlí a nebude hrozit žádné nebezpečí.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 20:14    Předmět: Citovat

KOlegovy se v práci stalo něco podobnýho. Nedostatečně odvětrán bateriový prostor, který se při výbuchu nafoukl a praskl jako balonek. Bateriím se nic nestalo. Jen ta propojka, od který to vzniklo se musela vyměnit..
Každopádně i ty olověný akumulátory prezentovaný jako gelový nejsou
plynotěsný a musí se provozovat v dostatečně větraných schránkách. Některý se dají po odlomení deklíku a sejmutí gumových zátek dolít destilovanou vodou, pokud se provozují s nevhodnou nabíječkou..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 31 2007, 21:35    Předmět: Citovat

Dolít se dají všecky, jenže spousta lidí , co se k tomu odhodlají, k takové operaci dostane odvahuaž ve chvíli, když takový geláč ztratí ÚPLNĚ kapacitu. To už je pozdě, protože je mrtvý, zasulfátovaný. Dolít se musí ve chvíli, kdy je poprvé zaznamenán úbytek kapacity větší, než asi 10% nominální hodnoty. Jinak je to pokus o znovuoživování mrtvých, to mohlo vyjít jen tak akorát Kristovi a to ještě jen jednou...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5228

PříspěvekZaslal: čt listopad 01 2007, 9:28    Předmět: Citovat

Tu baterku ničím nezalepíš. Už se to to řešilo na jiném foru a vyzledkem bylo že na to nic nefunguje. Díky agresivitě prostředí a vibracím vše dříve či později odpadne. Zkoušeno od silikonu po různé epoxidy.
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stevo59



Založen: Jun 16, 2007
Příspěvky: 469
Bydliště: pod Tatrami

PříspěvekZaslal: čt listopad 01 2007, 14:15    Předmět: Citovat

Pred rokmi som takto lepil baterku (použil som epoxy 1200) a aj tak to nevydržalo, to prostredie je agresívne. Tak či tak som musel kúpiť novú. Š.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt listopad 01 2007, 16:49    Předmět: Citovat

Ono je to i tím, z čeho je ta nádoba. Staré "asfaltové" baterie v černé nádobě z tvrzené gumy se daly zatavit nebo zalepit dvousložkovou pryskyřicí z řady UPON (průmyslově používané polyesterové pryskyřice) - často se daly sehnat v navijárnách a nejrůznějších provozech na opravu motorů a transformátorů. Modernější baterie v nádobách z polyetylénu právě kvůli vlastnostem tohoto materiálu zalepit nejdou, musely by se zatavit, ale kyselé prostředí v přítomnosti vlhkosti je proti. Prostě popraskaná nádoba znamená u moderní baterie její smrt. Nevím, jestli je to záměr, donutit majitele poškozené baterie koupit novou místo opravy, nebo jestli je to jen vedlejší nežádoucí účinek použití modernějších a lehčích materiálů. Tu černou "gumovou" baterii jsem naposledy v obchodě viděl někdy kolem roku 1975, možná ještě o rok - dva později, po roce 1980 to už ale nebylo - myslím tím baterku pro osobní auto, v traktorech a náklaďácích jsem je potkával ještě poměrně nedávno...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martousek



Založen: Mar 30, 2006
Příspěvky: 76
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá listopad 02 2007, 16:12    Předmět: Citovat

No, pokud vezmu stejnej matroš, tak by to mělo jít tím zalepit, respektive zatavit. Kde ho ale vzít? Jedině ze stejné baterie a to bude problém. A nebo zkusit nějakou dvanáctku v bílým plastu. A záplatovat a záplatovat. V autě to bude ale stejně mechanicky namáhaný, takže to bude praskat. Zatr., to je bezvýchozí situace.Asi to bude jen pomocný zdroj šesti voltů v domácnosti Smile.Ale rozhodně se o něco pokusím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: pá listopad 02 2007, 18:44    Předmět: Citovat

Nejde ten vnitřek nějak vyndat a přesunout do obalu od vadné baterky?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31871
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá listopad 02 2007, 19:11    Předmět: Citovat

Tohle by asi bylo nejlepší řešení - pro toho, kdo má přístup k náhradní nádobě a víku. Muselo by se to svařit ještě před nalitím kyseliny, dokud je to suché, buď vysokofrekvenčním svárem, nebo ultrazvukem - ubojí s dostatečným přítlakem, aby byla výsledná "nová" baterka těsná proti úniku elektrolytu. Ten svár pouzdra by měl jít nahradit dobrým epoxidem - ale opravdu pečlivě, jinak to nebude těsnit a baterka poteče se všemi následky úniku elektrolytu do okolí. Vlastní "střeva" článků by neměl být problém přenést, jen nesmějí být příliš dlouho na vzduchu bez kyseliny - hodina není velký problém, ale nechávat deskový svazek "na suchu" přes noc bych nikomu neradil. Při manipulaci je potřeba dát pozor na možnost mezideskového zkratu jakýmkoliv vodivým předmětem, který by se dostal do separátorů mezi desky, nebo vůbec jakýmkoliv předmětem, který by poškodil separátory a umožnil volný kontakt mezi deskami. Dotyčný článek a s ním i celou baterii to poměrně spolehlivě a během velmi krátké doby zabije.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund