Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Rušenie FM príjmu v aute
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Bezdrátová technika a technologie, VF technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Diamant
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 18:36    Předmět: Rušenie FM príjmu v aute Citovat

Stojím pred problémom, ako vyriešiť kvalitný FM príjem v aute bez strešnej antény. Mám k dispozícii autorádio s dvoma anténnymi vstupmi, tak odpadá problém zlučovania (rádio má 2 tunery a prepína ich).

Nalepovacie antény na sklo nechcem použiť, lebo im akosi nedôverujem a navyše sklá sú pokovené.

Rád by som využil polvlnový dipól (300 ohm) v prednom aj zadnom plastovom nárazníku. Pre toto pásmo to má šírku cca 1,5 metra, čo je prijateľný rozmer. Dipól je zapojený cez symetrizačný člen s 15 dB predzosilňovačom napájaným po kábli. Dipól mám z medeného drôtu cca 1 mm hrubého, dočasne je nalepený páskou na nárazníku. Sila signálu je približne rovnaká, ako zo strešného anténneho prútu (s predzosilňovačomom), problematickejší je príjem z boku.

Existuje spôsob, ako tento problém vyriešiť?
Návrat nahoru
Maskot



Založen: Nov 19, 2004
Příspěvky: 1772
Bydliště: Wien

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 19:19    Předmět: Citovat

Tu budes mit problem,dipol je antena ne vsesmerova,v podstate se da rict ze zeprdu a zezadu prijima z boku ne(ma tzv.osmickovou charakteristiku)v pripade prijmu v aute bys mel mit antenu vsesmerovou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 19:31    Předmět: Citovat

Problém je obávám se neřešitelný z principu. Jestli se chceš s autem přemísťovat, zákonitě se budeš pohybovat v zónách s odraženým signálem, bez signálu, v rušení, s tím nic nenadělá žádná anténa. Leda ve velmi silném poli místního vysílače ale ne za běžného provozu a na trase třeba 50 km. Tam pak zase bude hrát každá náhražka.
Dalším problémem jak píše maskot je směrovost dipoĺu. Předpokládám že nebudeš chtít uzpůsobovat orientaci vozu podle optima příjmu. Dipól z tak tenkého vodiče je navíc úzkopásmový.
Kdysi vyšel v AR návod na samočinně směrovanou autoanténu (tuším Tibor Németh), čtvrtvlnný prut pod úhlem.
Asi bych to nechal být a řešil hudbu buď z CD nebo až doma Wink
Nevím jak by to vypadalo s příjmem DRM na SV, možná to je odolnější, problém je ale zase že ve východní Evropě rádia DRM ještě nevzala na vědomí...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31875
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 19:42    Předmět: Citovat

Nevím, jaké auto máš - ale existují výrobci, kteří pro každý typ auta vyrábějí anténu k nalepení na ZADNÍ okno - je v podobě mřížky, obdobné vytápěcí, tipoval bych, že se bude jednat o logaritmicko-periodickou soustavu v plošné formě. Jinak existují i prutové antény, které není třeba "zavrtávat" do kastle - na karosérii se pouze "přicvaknou" silným magnetickým držákem - nevýhodou je nutnost vést kabel venkem mezi karosérií a dveřmi.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 19:47    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
tipoval bych, že se bude jednat o logaritmicko-periodickou soustavu


kolik asi ta soustava bude mít prvků, při délce vlny 3 m a výšce okna typicky 80 cm?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12471

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 20:08    Předmět: Citovat

Ten Crifodo ti nic neodpustí. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maskot



Založen: Nov 19, 2004
Příspěvky: 1772
Bydliště: Wien

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 20:11    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Nevím, jaké auto máš - ale existují výrobci, kteří pro každý typ auta vyrábějí anténu k nalepení na ZADNÍ okno - je v podobě mřížky, obdobné vytápěcí, tipoval bych, že se bude jednat o logaritmicko-periodickou soustavu v plošné formě. Jinak existují i prutové antény, které není třeba "zavrtávat" do kastle - na karosérii se pouze "přicvaknou" silným magnetickým držákem - nevýhodou je nutnost vést kabel venkem mezi karosérií a dveřmi.

Nez tohle staci oddelit topeni tlumivkami a pripojit koax pres kondenzator primo na tu topnou mrizku,myslim,ze vysledny zisk bude srovnatelny s nalepenym,vsechno to jsou ale nahrazky,asi lepsi nez prut na strese s delkou odpovidajici vlnove delce zrejme tezko najde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19534
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 20:26    Předmět: Citovat

Crifodo napsal(a):
... problém je ale zase že ve východní Evropě rádia DRM ještě nevzala na vědomí...

...svým způsobem naši technici tedy předběhli dobu. Jak informoval na stránkách týdeníku Rozhlas pan Ivo Rottenberg asi před čtyřmi pěti lety, probíhalo několik měsíců pokusné vysílání DRM na středních vlnách z vysílače Stěžery (HK) výkonem EIRP tuším 5kW (za to neručím, tu informaci jsem si neschoval, důvod později) a bylo na autorádiu DRM Lorenz (tehdy prý jediném v republice) zachycené po většině území Čech i Moravy.
Pokus byl zastaven s poukazem na to, že na trhu ještě dlouho nebude dostatek levných přijímačů DRM a tento jediný byl cenově přinejmenším nezajímavý.

K těm autoanténám FM: svého času se zabýval Bosch pro medvědy nebo bavoráky (kdo si to má pamatovat) anténami integrovanými v nárazníku právě pro inteligentní přijímače se dvěma tunery (každý pro jednu anténu). Logika AF měla vybírat příslušný vysílač, na který se ladily oba tunery; ty se přepínaly podle toho, která anténa poskytovala silnější signál téhož vysílače. Pak existoval návrh současného provozu obou tunerů s jedním mezifrekvenčním zesilovačem, přičemž logika měla nastavovat vzájemnou fázi signálů na vstupu mezifrekvence tak, aby signál byl nejsilnější - v podstatě měnila směr vyzařování soustavy dvou antén. Jestli se to povedlo, jsem se nikdy nedověděl - lidi, kdo o tom máte víc informací, dejte vědět. Podle stále instalovaných prutů na střechách těchto vozů ale soudím, že vnější anténa je prostě vnější anténa. A co nejvýše.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Diamant
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st říjen 24 2007, 23:13    Předmět: Citovat

Jedná sa o Octaviu II. Anténu dávam zo strechy dole z viacerých dôvodov, okrem iného aj kvoli vzhľadu, tak nejaká magnetka s káblom v dverách neprichádza do úvahy.

Mám obavy, že to nalepovacie riešenie bude horšie, než dipóly v nárazníkoch. Hoci na druhej strane už mnohé dnešné vozidlá spoľahlivo využívajú vyhrievanie zadného skla na príjem FM (ale aj TV) vysielania. Je ale pravda, že to vyhrievanie má upravený tvar na tento účel, nejedná sa o celkom bežný výhrev. Okrem tvaru drážok to má aj 4 vývody.

Myslím Volvo používa anténu v nárazníku (resp. používalo istú dobu, neviem, ako je to dnes) poslal som už ale človeka na prieskum situácie.

Je mi jasné, že anténa na streche je ideálne riešenie, ale ide to aj bez nej a ja práve hľadám to najlepšie riešenie. Uvažoval som aj nad zahnutím rohov toho dipólu v nárazníku, napokon sa vyrábajú aj vonkajšie FM antény, ktoré sú stočené do kruhu priemeru cca 60 cm (odhad). Problém je iba v tom, že ten dipól dĺžky cca 1,5m je ešte dosť krátky, aby dosiahol až k rohom nárazníka, tak so zahnutím je aj tak problém.

Napadlo mi zrejme blbé riešenie, ale nešlo by umiestniť do každého z nárazníkov 2 menšie dipóly tak, aby boli na rohu a nejako ich zlúčiť? Viem, že čosi takéto sa dá za istých okolností realizovať.

Ohľadom materiálu, je to dosť problém, viem, že hrubší vodič (dutý) je výhodnejší, ale problém je v tom, že nárazníky sú z nejakéh termoplatu, takže lepidlá na tom akosi nedržia (dúfam, že silikón bude aspoň trochu) a skrutky nepoužijem v žiadnom prípade. Tak preto preferujem skôr ten vodič, ktorý by mal snáď ísť prilepiť. Teoreticky by išlo použiť nejaký pásik tenkého plechu, nikde som ale nevidel návrh takého dipólu a zrejme by sa to do značnej miery prejavilo aj na smerovosti takto zhotovenej antény.

Uvažoval som aj nad alternatívnym umiestnením antény, ale stále sa mi lepší zdá ten nárazník. Dnes som aj meral silu signálu z pôvodnej antény a jedného skúšobného dipólu na nárazníku. Meral som 15 rozhlasových staníc v celom pásme a priemerná sila signálu tohoto balíka 15 staníc je 56 dB u strešnej antény a 58 dB u dipólu. Merané v garáži s otvorenými dverami. Ak som auto otočil dipólom k stene, priemer balíka 15 staníc zo strešnej antény je 53 dB a z dipólu 52 dB. Nech vás ale ten priemer nemýli, sú tam silné stanice (72 dB) aj vzdialené a slabé (20 dB) a je to z rôznach smerov. Takže ono to nejako funguje, ale stále mám obavy o ten bočný smer.
Návrat nahoru
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: čt říjen 25 2007, 8:45    Předmět: Citovat

musíš být skutečný milovník FM rádia a ladič stanic, když věnuješ tolik úsilí téhle pošetilosti. Kruhový dipól má zisk redukovaný na úroveň izotropního zářiče ve prospěch nějakého nedefinovaného zeslabení minim ve směrovosti, hlavní problém u tebe je, že to není umístěno ve volném poli ve smyslu vlnové délky, ale ta hmota plechovky bude tvořit něco jako reflektor v opačném směru příjmu. Jednoduché sloučení levého a pravého polodipólu pak způsobí fázové a amplitudové "zplanýrování". Slučování antén do soustav předpokládá jejich umístění ve fázově homogenním prostředí, definovanou délku napáječů, shodné vlastnosti atd.
Statistické vyhodnocování stanic je sice hezké, ale člověk obvykle poslouchá nějaký konkrétní program a ne "balík stanic", takže mi není nic platné, že slabou stanici o kterou mám zájem statisticky vylepší 5 jiných stanic Laughing
Podle mě je to celé pořádná 3,14čovina, ale možná máš nějakou speciální motivaci, bez jejíž znalosti to nejsem schopen pochopit, asi jako duševně nestačím na fialové zářivky na votuněných Š130, tak je prostě pouze respektuju Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Diamant
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt říjen 25 2007, 10:58    Předmět: Citovat

Moje pohnútky nerieš, lebo sa to potom zvrhne niekam, kam nemá.

Celé spektrum frekvencií riešim preto, lebo jednak sa jedná o auto. To sa pohybuje v rôznych lokalitách a teda aj keď počúvam prevažne jednu, resp. 2 stanice, tak v rôznych lokalitách je signál šírený na rôznych frekvenciách a z rôznych smerov. Preto si myslím, že je to posúdenie ako balík programov objektívnejšie. Navyše tie rozdiely u jednotlivých frekvencií nie sú nejako diametrálne odlišné medzi testovacím dipólom a strešným prútom, čo nasvedčuje, že priemerná hodnota sily signálu má vypovedaciu hodnotu.

Chcem ešte urobiť meranie polvlnového drôtového dipólu a dipólu z hliníkovej tenkostennej trúbky, tak uvidíme, ako to bude so silo signálu na rôznych frekvenciách a so subjektívnou kvalitou. Ale aj tak by ma zaujímalo, či by nešlo dipól vyrobiť napríklad z pásu plechu. Myšlienka na dva zlúčené dipóly v rohoch nárazníka je teda zavrhnutá. Viem, že musia byť presne vypočítané ich vzdialenosti a dĺžka vedenia, ale nemyslel som na vplyv kovovej karosérie za dipólmi.
Návrat nahoru
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31875
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt říjen 25 2007, 14:26    Předmět: Citovat

Páskový dipól bude širokopásmovější, nez z např. vodiče kruhového průřezu, také se projeví větší průřez jeho efektivním zkrácením. Co bych na Tvém místě zkusil, by nebyl uzavřený 300Ohms skládaný dipól, ale jeho otevřená varianta - pouhé pahýly roztažené do stran bez smyčkového uzavření. Takový dipól má impedanci blízkou 150 Ohmům, což je i impedance svodů autoantén - nemusel bys nic přizpůsobovat, pouze bys "rozsymetrizoval" symetrický dipól na nesymetrický kabel k rádiu. Měl bys to i konstrukčně jednodušší, dva pásky plechu izolovaně v nárazníku a podle potřeby bys je jen zkracoval např. odstřižením - nemusel bys nic vyndavat a po zkrácení znovu ohýbat do ležaté smyčky. Takovou "anténu" používaly jako náhražkovou pro VKV FM1 (s redukovanou délkou) i mnohé stolní a nábytkové přijímače ještě v 70. letech minulého století - jako příklad uvedu nábytkové gramorádio HUMORESKA... viz http://www.oldradio.cz/gramo.htm , oddíl "Gramorádia", typ TESLA 1122A Humoreska.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19534
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: čt říjen 25 2007, 17:00    Předmět: Citovat

Nebuď ale zklamaný, když i přes ideální přizpůsobení nebude výsledek nijak přesvědčivý. Anténa v nárazníku je totiž nízko.
Stále platí pravidlo, že za metry výšky se získávají kilometry dosahu. Na té střeše nemusíš řešit nic víc, než jak si nenechat tu anténu ukrást. Zato výsledky jsou bez diskuse nejlepší, i když se jedná jen o prut.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Diamant
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt říjen 25 2007, 18:02    Předmět: Citovat

S tým páskovým dipólom to neznie zle. Určite to vyskúšam, po konštrukčnej stránke to vyzerá veľmi dobre, malá hmotnosť a veľká stačná plocha. Existuje nejaký vzorec na výpočet toho skrátenia u páskového dipólu? ďalšia otázka znie, ako potom vyriešiť napojenie na kábel od autorádia, lebo rádio posiela napájanie po kábli, nakoľko sa počíta s predzosilňovačom. A neviem, či sú dostupné nejaké predzosilňovače pre bežný 150 ohm jednoduchý dipól.

Ja som ten uzatvorený dipól zvolil na základe toho, že sú bežne dostupné 300 ohmové symetrizačné členy s predzosilňovačom.

Áno, to je to najväčšie riziko, že je tá anténa dosť nízko. To je jeden z dôvodov, prečo ešte stále tak trochu uvažujem aj nad anténou v skle. Ale stále mi to vychádza tak, že to sklo je zo strán clonené kovovými stĺpikmi, takže to má od ideálu tiež hodne ďaleko, nehovoriac už o minimálnom priereze samotnej antény a predsa to funguje. Tá moja testovacia drôtená anténa nalepená na nárazníku je smerovo závislá, to je samozrejmé, ale to je aj bežná anténa na streche. Hoci výrazne menej. A je pravda, že v najnepriaznivejšom prípade (nárazník s dipólom otočený k stene a kovové dvere garéže zatvorené) je už rozdiel medzi ziskom strešnej antény a dipólu v nárazníku výraznejší (konkrétne priemer celého balía staníc je 55/49 dB, v najhoršom prípade to bol pomer 32/14 dB, u väčšiny staníc to bol pomer zhruba zodpovedajúci pomerom priemerov celého balíka staníc a u jednej stanice bol dokonca príjem na dipól v nárazníku lepší). Takže značne nepriaznivé podmienky nepriniesli až tak negatívne výsledky. Pritom uvedená garáž je medzi zástavbou, tak nemá priamu viditeľnosť na žiadny z vysielačov.
Návrat nahoru
Diamant
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt říjen 25 2007, 18:10    Předmět: Citovat

Ešte mi napadlo, nemá jednoduchý dipól impedanciu 75 ohm?
Návrat nahoru
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Bezdrátová technika a technologie, VF technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund