Zaslal: ne říjen 07 2007, 12:08 Předmět: Měření proražené izolace na VN kabelech.
Obrátil se na mě jeden mechnik, že by potřeboval diagnostikovat vadné VN kabely a to na proražení izolace. Dá se na to koupit levně měřák, nebo jde něco postavit?
citace:
mám docela problém říct u vysokonapětových kabelů používaných na felici 1,6 jednoznačně že je kabel vadný, jedná se jen o kabely, které mají kovovou ochranu kolem svíčky, kabel má správnou hodnotu odpuru, ale přesto háže jiskru bokem, projevy této závady nejsopu vždy stejné, někdy auto netáhne, někdy pokašlává, někdy děs jak podpálené ventily, u škodovek se to ještě dá že ty kabely mám, ale u některých aut stojí 3000 kč a jen tak je měnit není jednoduché, naposledy jsem dělal komplet diagnostiku 1,6 ford 16V motor měl nepravidelný chod a kouřil při přidání přišli jsme na váhu vzduchu ta se vyměnila, došlo ke změně k lepšímu, VN kabely vykazovaly průběh napětí jakože válce 2-3 mají špatnou kompresi a ono i při protáčení motorem to vypadalo že motor je KO, ale po výměně VN kabelů motor obživl a jezdí jak nový, poprvé jsem se stímto problémem setkal asi před čtyřmi lety u oktávky 1,6 r,v,97 motor z feldy, volal jsem kamarádovi a ten mi řekl vyměn kabely to je normuálka, kabely podle ohmetru byly v pořádku, ale po jejich výměně byla koktávka oktávka miloš
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6323 Bydliště: Husinec-Řež
Zaslal: ne říjen 07 2007, 18:11 Předmět:
u vysokonapetovych kabelu se pouziva v izolaci nejaka polovodiva vrstva (ktera nejak zamezuje srseni), poruchu ohmetrem nezmeris, jedina moznost podle me je to testovat jen vysokym napetim a to asi stejne vysokym jako je v tom aute.
Založen: Jun 03, 2005 Příspěvky: 220 Bydliště: okres Opava
Zaslal: ne říjen 07 2007, 18:43 Předmět:
Nevím, do jaké míry se liší hodnoty VN u různých aut a tak mě napadlo vzít indukční cívku z nějakého auta, připojit ji ke vhodnému generátoru a připojit k tomu svíčku. Podle jiskry by se pak vidělo, jak na tom ten kabel je. Možná je to blbost, ale aspoň nějaký nápad.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12335 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne říjen 07 2007, 19:11 Předmět:
Tohle jsem pomáhal řešit před x lety... generátor nastavitelných napěťových rázů + sejmout napětí na jeho svorkách paměťákem nebo špičkovým voltmetrem. Když pan automechanik osedlá zlaté prase a do každé ruky popadne šrajtofli, možná se nechám obměkčit
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19535 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne říjen 07 2007, 19:58 Předmět:
Nevím, kde kupuje kamarád mechanik sady kabelů: Tesla Blatná dodává kvalitní sady snad na cokoliv, co u nás zapalovací kabely potřebuje, převážně za ceny do šestistovky. Zkrátka cena není tak strašná, aby nestálo za to, sadu kabelů po nějakých 200 tis.km vyměnit i bez testování.
Asi bych mu doporučil navštívit stránky www.tesla-blatna.cz , sekci Výrobky - Díly pro motorová vozidla - Sady zapalovacích kabelů.
Kdyby nevyhovovaly koncovky pro konkrétní motor (chybička se může vloudit), jsou v Blatné vždy ochotní sadu upravit a dále dodávat jako nejméně rovnocennou náhradu.
Pro rychlou orientační kontrolu izolačního pláště kabelu bych použil vn impulsní zdroj napětí, jaký se používá při kontrole izolace potrubí s indikací přeskoku jiskry (mají ho snad všechny stavební firmy), popř. bych si podobný zdroj postavil sám. Jedná se o velmi jednoduché zapojení, které jsem v 80-tých letech realizoval právě pro potřeby stavební firmy ( měnič, tyristorový spínač, zapalovací cívka, vyhodnocení přeskoku jiskry)
Tohle téma pochází ze škodováckého fóra, tam jsem na to taky narazil. Napadá mě testovat kabely bez použití svíčky a proudovým trafem snímat, jestli nedošlo k přeskoku jiskry. Chce to vhodným způsobem nastavit velikost naindukovaného napětí po rozepnutí obvodu spínače. Tak, aby na sekundární straně indučky bylo maximálně testovací napětí. Chce to ale vhodným způsobem vyrobit správnou testovací elektrodu, do které se zasune měřený vn kabel. -Třeba trubka s vnitřním průměrem vnějšího obalu kabelu. Pokud je kabel dobrý, nesmí dojít k přeskoku. To jen tak pro začátek.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12335 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne říjen 07 2007, 22:27 Předmět:
Nikoliv, mnohem lepší je testovat buď sadou postupně narůstajících napěťových pulzů, nebo jedním s poměrně pomalým čelem a měřit napětí, kdy dojde k přeskoku.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33946 Bydliště: Bratislava
Zaslal: ne říjen 07 2007, 22:31 Předmět:
Najjednoduchsia metoda: zavriet auto do uplnej tmy a nastartovat. Ked v tme uvidis iskry, tak vymenit. Ja som tuto moznost nemal, tak som zapalovacie kable pred par dnami vymenil "na slepo".
Jenže problém opravářů spočívá v tom určit jestli je kabel špatnej nebo dobrej, nepotřebují zkoumat při jakém napětí se izolace prorazí. Proto navrhuju nastavit vhodné napětí a rychle impulzy opakovat. Skoumání kabelů ve tmě neřeší diagnostiku všech typů kabelů. Některé mají udajně nějaké tepelné štíty, pod kterýma jiskření není vidět.Ta diskuze probíhá tady: http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=6804&start=0 To jen, aby ste byli v obraze.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12335 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne říjen 07 2007, 22:57 Předmět:
Pro určení stavu - kabel dobrý x špatný je vhodné to průrazné napětí vědět. Já chápu, že leckterý automechanik je tak zblblý z počítání svých denních honorářů, že jakékoliv další číslo navíc pro něj může znamenat problém. Ono snad neexistuje nic jako Jednotný kabel ke svíčkám a taky neexistuje Jedno správné průrazné napětí.
Pak by tam musel mít přepínač pro jednotlivá napětí a ten volit pro příslušné auto. Ale řekl bych že podstatnou věcí je aby to napětí bylo v každém impulzu stejné a rychle se opakovalo ať může kabel diagnostikovat po celé délce. A zkoumat jen jestli impulz přeskočil nebo ne. A to bych vyhodnocoval tím proudovým trafem.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.