Zkuste se na celý problém přelézání vagonů pod trolejí podívat z pohledu na ochranu před dotykem živé části. Pokud na koleji nestojí vlak, je aplikována ochrana polohou-jako u každého jiného vzdušného vedení. Pokud ale na koleji stojí vlak s nákladními vagóny, vedou volně přístupné žebříky na nich přímo pod 25kV trolej! V tomto případě je podle mého názoru ochrana polohou zrušena. Není problém právě v tomhle?
Např. u venkovních vedení 22kV jsou na některých sloupech, na kterých jsou osazeny úsečníky (odpínače) také montována stupátka. Zejména tam, kde je sloup obtížně přístupný z montážní plošiny (rozorané pole, v lese apod.). Ta slouží k výstupu na sloup při údržbě, zřejmě kvůli občasnému promazání pohyblivých částí. První stupátko je však vždy v takové výšce nad zemí, aby výstup nebyl možný bez přinesení kratšího žebříku. Tím je právě zamezeno nepovolaným osobám ve výstupu na sloup. U dráhy však nic takového není-zde prostě vede žebřík rovnou pod trolej. Nebylo by dobré žebříky na vagónech zrušit a nahradit je přenosným žebříkem uzamčeným na nádraží?
Jinak k té přeskokové vzdálenosti. Na trolejová vedení jsou mimojiné připojena ochranná jiskřiště, vzdálenost jejichž elektrod je při 25kV střídavé trakci 13cm. Na tuto vzdálenost tedy nesmí výboj přeskočit ani za mokra. Podle mě se musí člověk přiblížit k troleji na řádově centimetry, aby nastal výboj. Jakmile se však oblouk zapálí, dojde vlivem ohřátí vzduchu na vysokou teplotu k jeho ionizaci-okolní vzduch se tedy stane vodivým. Při pokusu vzdálit se od troleje tedy člověk oblouk "táhne za sebou". Fuj, nechtěl bych to nikdy zažít.
Podle mě je to podobná situace jako při připojování/odpojování např. transformátoru k VN 22kV síti pomocí úsečníku. Při zapínání uvidíme zajiskření při přiblížení kontaktů na nepatrnou vzdálenost-ze země téměř na dotek. Při odpínání (trafo samozřejmě naprázdno, sekundár vypnutý) nastane při "odlepení" kontaktů odpínače výboj. Ten přeskočí na pomocné kontakty (opalovací růžky), vyfoukne se vzhůru a při dalším oddalování kontaktů pak náhle zhasne (tedy při průchodu sinusovky nulou). Stejná situace nastává tehdy, když se člověk zasažený výbojem snaží vzdálit z dosahu troleje.
Video ze zkoušky úsečníku s opalovacími růžky-odpínání cca 30A při činné zátěži a napětí 25kV si můžete pustit zde: http://www.ivep.cz/galerie/g001d.avi
Jinak k těm soustavám. Např. trať Plzeň-Praha je taky rozdělená, z Plzně do Zdic jde 25kV AC a ze Zdic do Prahy už 3kV DC. Kamarád mi říkal, jak tam kdysi přepřahali mašiny dieselem. Dnes tam jezdí dvousystémové, modré. Nevím přesně kde je přechod, podle mě musí být buď před nebo za nádražím, v místě kde jsou jen dvě koleje, aby celé nádraží bylo v jedné soustavě. Strojvůdce prý přepíná tak, že v daném místě odpojí mašinu od trakce a stáhne sběrač. Vlak přejede setrvačností pod druhou soustavu, strojvůdce znovu zvedne pantograf, připojí mašinu k trakci a jede dál. Zajímalo by mě ale, jak je tohle jištěné. Co kdyby přepnout zapomněl?
K té kompenzaci účiníku. Měl jsem možnost si prohlédnout z bezpečné vzdálenosti (za plotem) venkovní trakční transformovnu pro 25kV soustavu. Na vývodu z 25kV rozvodny, přímo paralelně k troleji byl připojen jakýsi obrovský válec, i za sucha zde byly slyšet výboje a jiskření. Podle mě ten válec není nic jiného než kompenzační kondenzátor. Navíc se prý používá nějaká kompenzace 2. či 3. harmonické, ale nevím proč. Byl bych rád kdyby se někdo rozepsal, kdo tomu rozumí.
Jinak na 1,5kV stejnosměrnou trakci byla kromě BECHYŇKY (Bechyně-Tábor) ještě také další krásná lokální trať-LIPENKA (Rybník-Lipno). Jenomže při elektrifikaci tratě České Budějovice-Dolní Dvořiště byl problém s jejím napájením a bylo třeba postavit další trakční transformovnu. Ta se připojuje k síti 110kV. Aby se vyhnuli vzdušnému vedení 110kV a tím zničení části krajiny, přistoupili nakonec k rekonstrukci Lipenky na 25kV. Přímo v 110kV rozvodně Vodní elektrárny Lipno je nové pole, odsud jde dvojice kabelů 110kV (trafo je napájeno sdruženým napětím, tedy "dvě fáze proti sobě", každá fáze má svůj kabel) přímo pod nástupištěm do trafostanice na lipenském nádraží. Zde je zapouzdřená rozvodna 110kV a trakční transformátor 110/25kV/14MVA. Z něj jde 25kV kabel do druhé budovy za nádražím, kde je rozvodna 25kV a výstup z ní je vyveden kabelem na sloup na trolej. Trolej cca 25km dlouhé Lipenky funguje zároveň jako napájecí vedení a přes spínací stanici Rybník "krmí" trať až do Dolního Dvořiště. Zajímavě a vtipně vyřešené, dráhy sice přišly o jednu z dnes už téměř rarit, zato vzhledem ke stejné trakci budou moci vypravovat přímé vlaky z Budějovic až na Lipno. Takže mnoho turistů a vodáků (ti jezdí do Vyššího Brodu) nebudou muset na Rybníku přestupovat.
nemám představu, kolik je po republice vagónů s žebříkem (všechny cisternové, spousta nákladních, všelijaké servisní...), ale demontovat všechny žebříky kvůli několika ichtylům mi přijde jako velmi nesystémové a nerentabilní. Vzhledem k tomu, že elektrická trakce tu funguje asi tak 40-60 let a problém nafetovaných sebezemničů se vyskytl až posledních pár letech, bych viděl jako čistší řešení to Darwinovo. Ostatně, nikde není záruka, že chybějící žebřík dotyčné hovado nějak neobejde.
To bychom nakonec mohli zavádět na trakci bezpečné napětí 24V a nebo obezdít všechny koleje kvůli sebevrahům tunelem.
K zamezení přejezdu do druhé napájecí soustavy pod napětím by mohl stačit stykač, při vjezdu na izolovaný úsek bez napětí odpadne a bez aktivní účasti obsluhy už nepřiskočí.
Vodní elektrárna Lipno je hezké dílo už napohled, i když bylo vykutáno v dnes naprosto nevhodných 50. letech, po odborné stránce tehdy uměli.
To je úplná pravda, spíš mi vrtá hlavou, jak je tedy vyřešena ochrana před dotykem živé části. Na prázné koleji-polohou, pokud přijede např. osobní vlak-také polohou (střecha vagónu je nepřístupná). Pokud přijede nákladní vlak se žebříky na střechu...????. Podle mě ten žebřík, který vede přímo pod trolej tu ochranu polohou ruší. Z ostatních tedy zbývá jen zábrana (krytí či izolace jsou zde samozřejmě nesmysl), to by se dalo udělat snad jen nějakým uzamčením žebříku (plech přes příčky s visacím zámkem?). Anebo ponechat ochranu polohou, což by zřejmě znamenalo demontovat ten žebřík. Nakonec-nevíte někdo, jak je tento problém řešen v ČSN?
Jo, vodní elektrárna Lipno je hezké dílo, a koupání na Lipně ještě hezčí....
Založen: Jan 05, 2007 Příspěvky: 4669 Bydliště: poblíž HK
Zaslal: po září 10 2007, 22:52 Předmět:
No pokud vim, kdyz jsem byl na praxi na draze, tak kazdy zamestnanec co ma pristup do kolejiste(takze vsichni krome kancelarskych krys) podepisuje skoleni...mam zato ze tam jako jeden bod bylo ze se neleze na vagony ktery jsou pod trolejema. A naco ochrana pred "normalnima smrtelnikama"? Vzdyt v kolejisti nemaji co delat, vstup tam je prisne zakazan. Neznalost neomlouva.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4046 Bydliště: Zlín
Zaslal: út září 11 2007, 14:29 Předmět:
s těma žebříkama bych neměl problém - je u nich nalepená značka blesku, což by mělo být dostatečné varování. A na kontakty v objímce pro žárovku si taky můžete šáhnout a dostat ránu, přitom nemusíte ani použít žádný nástroj.
duševní úroveň a momentální stav těch lezců na vagóny asi neručí za správné vyhodnocení nebezpečí, ani kdyby tam bylo deset samolepek, zvuková výstraha a kdyby absolvovali 14 denní školení.
Jak říkám, Darwinův výběr.
Jejich rodičů je mi sice líto, dokážu si představit jak jim je, na druhou stranu něco ve výchově asi udělali blbě.
Kdyby k tomu docházelo častějc a kdyby byli ohroženi další lidi nebo kdyby to třeba vyřadilo nádraží na dva dny z provozu, asi bych se pak zlobil i na ČD, že nějak nevyřeší pohyb nepovolaných osob mimo prostory pro veřejnost. Což platí už teď v případě posprejovaných vagónů přes noc. Zvyšuje to náklady na údržbu, na kterou pak vzhledem k dotování ČD přispíváme.
Založen: Jan 05, 2007 Příspěvky: 4669 Bydliště: poblíž HK
Zaslal: út září 11 2007, 16:57 Předmět:
Crifodo napsal(a):
Kdyby k tomu docházelo častějc a kdyby byli ohroženi další lidi nebo kdyby to třeba vyřadilo nádraží na dva dny z provozu, asi bych se pak zlobil i na ČD, že nějak nevyřeší pohyb nepovolaných osob mimo prostory pro veřejnost. Což platí už teď v případě posprejovaných vagónů přes noc. Zvyšuje to náklady na údržbu, na kterou pak vzhledem k dotování ČD přispíváme.
Hm, koukam ty ses taky dobrej...drazni policie byla zrusena pred X lety, protoze nejsou prachy. Ty zakazky ktery vydelavaji(preprava materialu) se presunula na silnice, nebo do soukromeho sektoru a osobni preprava byla donedavna ztratova...pomalu se to zacina obracet.
Co je tak tezkyho pochopit na tom ze do koleji a na vagony se neleze? Inteligentni osobe to dojde a blbec na to doplati...jak pises Darwinuv vyber. Copak silnice jsou taky obehnany plotama, aby lidi nespadli pod auto? Tam je taky nejaka ochrana polohou? Myslete uz trochu.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4046 Bydliště: Zlín
Zaslal: út září 11 2007, 17:10 Předmět:
Ono s tou výdělečností je to složitější. Nákladní doprava ročně vydělá asi 600 milionů, ale z toho se 598 přelije do osobky. V blízké době se obě odvětví rozdělí do nezávislých podniků (ČD Cargo a ČD), co se stane potom, si můžeme jen domýšlet...
Se zbytkem naprostý souhlas. Zdá se mi, že u nás nějak přibývá těch VyVolených.
v tom přece není problém, že na nákladní vagóny se neleze. Psal jsem o sprejerech na odstavených vagonech. Problém je v tom, že ČD si svůj majetek nehlídá a pak dá xx vagonů nastříkat za xxx tisíc korun, protože je sprejeři zničili. Jako plátce daní mě nezajímá, jestli má vagóny hlídat nějaká drážní ochranka nebo policie, ale vadí mi že i kvůli tomu jsou ČD prodělečný a stát to zamázne dotací. Klidně ať tam je ochranka s brokovnicí a do sprejera to nakouří, ale takhle to má stejnou logiku jako kdyby třeba správě přehrad někdo lezl na hráze a točil se stavidlem a my pak měli platit škody pod přehradou. Firma si zkrátka má za pasiva i za aktiva odpovídat sama. Je ale taky fakt, že tlak veřejnosti by mohl být větší a sem tam nějakýho sprejera by mohl dav trochu vyškolit, hlas lidu, hlas boží
Založen: Mar 08, 2005 Příspěvky: 912 Bydliště: Českobudějovicko
Zaslal: út září 11 2007, 17:19 Předmět:
Takco jak je to přesně s tou kompenzací ?? Neříkejte mi že třeba 10MW se přenese trolejí jen tak, musí se to držet u rezonance jinak by se ten drát musel přece vypařit ne ?
Založen: Jan 05, 2007 Příspěvky: 4669 Bydliště: poblíž HK
Zaslal: út září 11 2007, 17:30 Předmět:
Se sprejerama tezko neco udelas...na drazni policii nejsou prachy a policajtu je malo. Ochrana proti sprejerum je zavadeni kamerovyho systemu, kterej uz nekde je a funguje...chyceny sprejeri dostanou redidlo a kmitaj jak kdyz cerny kradou auto
Jinak k té přeskokové vzdálenosti. Na trolejová vedení jsou mimojiné připojena ochranná jiskřiště, vzdálenost jejichž elektrod je při 25kV střídavé trakci 13cm. Na tuto vzdálenost tedy nesmí výboj přeskočit ani za mokra.
takže aby byl onen trouba zasažen proudem tak se musí alespoň na minimální čas přiblížit jakoukoli částí těla nebo i oděvu na vzdálenost pod 13cm k troleji, jinak by se teoreticky nemělo nic stát
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 4 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.