No nevím,ale 300V/mm se mi zdá nějak málo,to bys vytáhl jiskru i z normální zásuvky na 230V,to je taky efektivní napětí,o zásuvce 400V ani nehovořím...
s indukčními špičkami které překonají metr nesouhlasím, běžně jsou zemněné ochrany nad trakcí pod mosty a nadchody mnohem blíž a to už by tam vlastně být neměly.
Nevím jak součásti drážních vozidel, to by řekl někdo od dráhy, ale myslím že metr pod trolejí spousta vagonů s nástavbou taky nebude.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19523 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne září 09 2007, 22:20 Předmět:
Já jsem si zase prošel nějaké práce z FEL ČVUT a tam se v ideálním případě uvádí 3,6kV/mm, při 40% vlhkosti ale není už napětí neroste přímo úměrně se vzdáleností.
Na metru by mělo být 3,6MV, ale není. Už je pod 1MV.
Při 60% vlhkosti je ten nepoměr ještě větší.
To znamená, že v zásuvce na malou vzdálenost k průrazu nedojde. Zvětším napětí 120x - a vzdálenost musím zvětšit 400x a víc, aby k průrazu nedošlo. Zřejmě se na tom podílí i ten tvar elektrického pole (korona atd). Navíc proudy jsou tu k dispozici značné, to není 1 mA z vn trafa televize.
V každém případě, i když jsem to s tím přepočtem té spodní hranice napětí na milimetr učunil nepravděpodobným, na dvou věcech se nic nemění: na metr je to průrazné napětí menší a kdo tam i přes výstražné tabulky leze, je sebevrah. Protože bezpečnou vzdálenost na té střeše už sotva jde uhlídat.
Jenže málokdo z těch, co to zkoušeli, se dožije toho, aby o tom mohl vyprávět.
no a taky ještě taková věc , ono těch 25KV není všude , tuším právě na jihu čechách a snad na moravě.Na severu čech jsou 3KV ss .Nevím přesně jak jsou koridory rozdělené.Tak třeba někde přelejzání v pohodě "projde" a pak najednou 25KV a je to !
R.
Jojo tady na morave je 3kV stejnosmerne. Ale to zas umi lepe udrzet oblouk kdyz uz ho zapálí. Nedokazu si ty lokomotivy predstavit jak prejizdeji z 3kV na 25kV a pritom to funguje. Nevite jak to aji udelano?
Ti lide nevi co delaji. Asi jim fyzika na základce nejak utekla. _________________ Internet - metla lidstva
styk 3kV ss/25 kV stř je na trati Kolín - Havlíčkův Brod na nádraží v Kutné Hoře, lokomotiva tam projede úsekem bez napětí setrvačností a mezitím přehodí pantograf na druhou soustavu. Kdysi tam všechny lokomotivy přepřahali dieselem.
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: po září 10 2007, 8:41 Předmět:
Tie dva pantografy nie sú od toho. Univerzálnosť univerzálnych lokomotív spočíva v tom, že majú oba systémy, ktoré sa v mašine prepínajú. Aby sa prepnutie mohlo uskutočniť, je potrebné lokomotívu odpojiť od trakcie, vykonať prepnutie a znova pripojiť k trolejovému vedeniu. Rušňovodiči majú tzv. "poznanie" trate a teda vedia, kde sú hranice rôznej trakcie a miesto prepínania je označené návesťami - Stiahni zberač/Vysuň zberač.
Aspoň si to tak pamätám zo školy. Ale tá už bola dávno.
Vlaky nižšej hmotnosti používajú k prevádzke jeden zberač, zpravidla zadný. /V prípade utrhnutia je teoretická možnosť sa pripojiť zadným. Vlaky ťažkotonážne používajú k chodu oba zberače, aby odoberaný prúd nepreťažil jeden zberač.
Založen: Feb 28, 2006 Příspěvky: 1803 Bydliště: SK, Liptov/Tekov
Zaslal: po září 10 2007, 9:49 Předmět:
K tym napatiam. Aj na Slovesku je to samozrejme "pod obojim". Sever (Cierna nad Tisou, Kosice, Zilina (odbocka na Ostravsko),Puchov je 3kV jsm. , juh Slovenska (od Puchova smerom na Blavu) 25 kV striedavych.
Kedysi za socializmu a aj za federacie sa elektricke lokomotivy odlisovali farbami. Cervene boli na 25kV striedavych (v cisle oznacujucom typ mali Sxxx), zelene na 3kV jsm. (v cisle oznacujucom typ mali Exxx - napriklad typicky zastupca E499 alebo E669) a modre - tym to bolo jedno-boli univerzalky (v cisle oznacujucom typ mali ESxxx). V podstate to bola lokomotiva na 3 kV jsm., ktora si so sebou viezla trakcne trafo 25/3kV + usmernovac. To trafo bolo spravidla umiestene odspodu podvozku medzi napravami - taka kocka. Tie, co ho nemali, viezli si tam betonovy kvader (aby hmotnost lokomotiv bola rovnaka).
V posledych rokoch sa u nas prestali ctit farby na lokomotivach a lokomotivam zacali davat cisla, ktorych kod uz neviem rozluistit .
Zberac sa skutocne podla nejakych internych predpisov mal pouzivat zadny, pretoze ak by doslo vplyvom vady na trolejovom vedeni k odtrhnutiu predneho, malo by to za nasledok aj poskodenie zariadeni, ktore mala lokomotiva na streche (odpojovac, odpory..). Oba zberace sa pouzivali len vynimocne, pri rozbehu, zvlast v zime, ked bolo zapnute 3kV elektricke vykurovanie v osobnych vagonoch, pripadne za namrazy, ked ten prvy hlavne cistil trolej od ladu
Založen: Feb 28, 2006 Příspěvky: 1803 Bydliště: SK, Liptov/Tekov
Zaslal: po září 10 2007, 10:05 Předmět:
jandu napsal(a):
Rušňovodiči majú tzv. "poznanie" trate a teda vedia, kde sú hranice rôznej trakcie a miesto prepínania je označené návesťami - Stiahni zberač/Vysuň zberač.
Tie znacky su dobre vidiet na tom obrazku. Su to tie modre kosostvorce, umiestnene v trolejoch (mozu byt umiestne aj na stlpoch). Prikazuju, kde musi byt pantograf dole a kde uz moze byt vytiahnuty. Takyto priakaz sa objavuje aj inde ako na miestach, kde sa meni napatie 3/25 kV, napriklad na vymenach (tam, kde sa z "pavej" kolaje prechadza na "lavu" spravidla na pred stanicami), pri meniarnach, kde sa prechadza z jedneho na dalsi izolovany usek, v tuneloch (typicky zastupca je tunel Strecno pri Ziline)....
PS: Pozeram, ze to blbe cislovanie lokomotiv mate uz aj u CD
PS2:Hmm, som sa akosi rozpisal o vlacikoch... sorry za oftopic..
Založen: Dec 26, 2004 Příspěvky: 1426 Bydliště: Košice - okolie
Zaslal: po září 10 2007, 11:54 Předmět:
nám na skole vysvetlovali ze strae lokomotivy mali nieco ako PWM (tie najstarsie odpory) a tie novsie na 25kV maju vraj asynchronny motor a frekvencný menič. Toto nam tvrdil ucitel v skole, ci to je tak, to uz neviem.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po září 10 2007, 12:29 Předmět:
Kolikrát ta lokomotiva při rozjezdu hraje jak celej orchestr, jak polovodiče řádí
Mě by spíš zajímaly ty rány, co se z ní občas ozývají. Jestli je to jen mechanickým pnutím nebo to má ještě jinej důvod... _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 2 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.