Zaslal: po červenec 02 2007, 16:56 Předmět: Zapojení světel - přechod z H4 na H7+H1
Snažil jsem se na fóru najít něco na toto téma, ale jsem nejspíš první.
Pomoci konektorů VW 1J0 973 735 jsem zaměnil světlomety s H4 vozu Ford Focus rv.99 za světlomety s H7+H1 pomoci tohoto nákresu.
Svítily mi však pouze buď H7, nebo H1...nikdy současně. Řešením bylo premostit (spojit) pin 8 a 9 v konektoru, ktery vede do packy blinkrů a dálkových světel.
Chci se Vás zeptat, jestli je to bezpečné, jestli to nějak nepřetěžuje elektroinstalaci
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červenec 02 2007, 17:29 Předmět:
Však to taky tak má bejt - buď svítí H7 tlumené potkávací světlo, nebo H1 dálkové světlo, ani u H4 Ti nesvítí (teda pokud je předpisově udělaná instalace) oba vláknové systémy najednou - výjimkou je svícení tlumenými a probliknutí světelnou houkačkou. Proto taky je na volbu tlumená/dálková zapojený přepínač, třeba i posílený relé. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19566 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po červenec 02 2007, 18:16 Předmět:
Nechat svítit dálková a klopená dlouhodobě současně rozhodně instalaci přetíží, nejčastěji to odnese spínač světel, vytaví se a je po něm. U žárovek klopená/dálková (například H4) dojde často i k vytavení patice, protože takový výkon se ve většině reflektorů neuchladí.
Když už jsme u toho: do japonských aut se dá připojit jednotka pro denní svícení D.R.L. (day running light), která rozsvěcí klopená světla (H4) přes odpor, takže svítí méně. Jenže nikde se neuvádí velikost odporu (u starších) nebo činitel plnění (podíl délky impulsu k celé periodě u impulsního řízení v novějších).
Položím otázku jinak: na kolik procent lze snížit výkon halogenky, aby v ní ještě fungoval jódový cyklus?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červenec 02 2007, 18:31 Předmět:
Tak tohle bych nerad specifikoval - ale není to závislé na zářivém výkonu, nebo na příkonu, respektive je to značně ovlivňované mírou ochlazování baňky halogenky - mezi vláknem a baňkou musí být určitá hodnota tepelného spádu, která cyklus vlastně spustí. Když se halogenka podžhaví a její baňka bude zároveň ochlazována více než v normálním reflektoru, takže hodnota tepelného spádu (= rozdíl teplot) se bude blížit těm v normálním provozu, cyklus poběží jen s minimálním poklesem intenzity. Rozhodně bych se nepouštěl pod 90% nominálního napětí, jak čistého ss po sražení odporem, tak efektivní hodnoty pulsního - a tam může navíc řídicí elektronika "občas" pustit pár delších impulsů, aby se vlákno více prožhavilo a cyklus se obnovil, takže by se mohlo jít ještě o pár procent níž. Ale odzkoušené to nemám, ani nevím, že by to někdo opravdu zkoušel nebo s tím laboroval - ona se totiž musí hodnotit životnost žárovky i v prostředí s otřesy (při jízdě) a v reflektoru ofukovaném aerodynamikou, to je pro jedince dost náročný projekt. Jedině pokud to zkoušel některý z výrobců osvětlovací techniky pro auta - HELLA, BOSCH, CIBIE... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Díky za informace, ale zatím z toho nejsem moc moudrý. V praxi po přepnutí na dálkové světla jsem měl před seboujen úzký dlouhý tunel světla a hlavně v zatáčkách jsem vůbec neviděl před vozidlo do stran. Nedalo mi to a šel se podívat na známého Fabii a skutečně svítí jak H1 tak H7 současně....nepřepínají se.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červenec 02 2007, 20:04 Předmět:
To protože má novou instalaci a má oddělené spínání dálkových světel, nemá přepínač buď/anebo, který byl nutný u starších aut, má 2 relé se sériovým spínáním s možností mžikového sepnutí toho druhého manuálním ovladačem - dálková světla "nafurt" nezapneš bez zapnutých potkávacích, ale můžeš s nimi blikat světelnou houkačkou. Podle dříve platících předpisů totiž nemohly svítit dálkové světlomety zároveň s potkávacími nebo mlhovkami - pak se do toho zamíchaly ještě zadní mlhovky a najednou v tom byl příšerný legislativní, ale i elektronický guláš. Vždyť vzhledem k různým rokům výroby ještě dnes u nás jezdí auta s instalací schválenou podle předpisů platících ještě v 50.letech minulého století a všech jejich pozdějších úprav a novelizací! Nemluvě o různých lokálních úpravách, jako jsou USA nebo Japonsko. Ve Tvém případě zkus zjistit u zastoupení výrobce, jestli Tvůj konkrétní vůz má verzi instalace, umožňující současnou funkci světlometů potkávacích i dálkových - jako (klaustro)Fóbie, protože jinak bys nějakými bastl propojkami ohrožoval svoji instalaci proudovým přetěžováním se všemi z toho plynoucími následky - až po ev. VELKÝ OHEŇ... Pravděpodobně budou mít nějaké informace z oblasti aktuálních verzí i Stanice Technické Kontroly - bez řádně fungujících světel auto nemá co dělat na silnicích a odebírá se za to techničák, takže coby kontrolní složka by měly vědět co a jak. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34005 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út červenec 03 2007, 9:41 Předmět:
V Mazde mam H4 a tam je to spravene tak, ze aj pri prebliknuti dialkovymi svetlami sa stretavacie vypinaju - takze nikdy nesvietia obe vlakna naraz. A svetla sa ovladaju cez rele, nie priamo prepinacom.
Díky za informace, ale zatím z toho nejsem moc moudrý. V praxi po přepnutí na dálkové světla jsem měl před seboujen úzký dlouhý tunel světla a hlavně v zatáčkách jsem vůbec neviděl před vozidlo do stran. Nedalo mi to a šel se podívat na známého Fabii a skutečně svítí jak H1 tak H7 současně....nepřepínají se.
Pokud te to uklidni, tak mam zkusenost se dvema auty, ktera mela H1+H1 a pri dalkovych svitily vzdy obe zarovky. jedno r.v. 89 a druhe 99.
Ted menim svetla na PUNTU H1+H1 misto H4 a staci prestrcit konektor na jiny pin prepinace a je hotovo, protoze PUNTO ma obe varianty svetel, tak s tim pocitaji.
Svetla neni nikdy dost. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po srpen 20 2007, 17:30 Předmět:
Pořád tady mícháte jabka s hruškama - H4 s H1/H7 - uvědomte si konečně, že H1, stejně jako H7 je JEDNOVLÁKNOVÁ halogenová žárovka s příkonem (v základním provedení - a taky jediném oficiálně povoleném neboli HOMOLOGOVANÉM) 55W a oproti tomu H4 je DVOUVLÁKNOVÁ halogenová žárovka s příkonem 55W na "tlumeném" vlákně a 60W na "dálkovém" - spočítejte si proud přívodem a zemí = kostrou pro každé vlákno a budete to mít jasnější. Navíc si uvědomte, že kdo má auto s "jednovlákny", má ty žárovky vždycky určitý kus od sebe - určitě nejmíň 10cm, spíš víc (já to neměřil...), takže i když jsou zapnutá obě vlákna, netopí těch 110W v prostoru velkém jako poslední článek mužského ukazováku - jako k tomu dochází při NESPRÁVNÉM současném rozsvícení obou vláken dvouvláknové H4 - ale ve dvou takto velkých baňkách...
A co se nevyzáří, musí se odvést přes patici - a zase jsme u tepla, jestli 110W na jedné patici nebo 55W na jedné a 55W na druhé - co je správně???
A to jsem POMINUL postpubertální pseudo-adolescenty, kteří si homologované žárovky s příkonem 55W vymění za "lepší" - 80W, 90W, 100W nebo dokonce 120W na vlákno!!! Jednak lituju jejich instalaci, že ty proudy musí "tahat", druhak bych střílel ostrýma vždycky, když mne dopravní situace postaví proti takovémuto I D I O T O V I, který si navíc světlomety neseřídí podle zatížení vozu - viz minimálně 50% FÁBIATIKŮ, kterým nic neříká vroubkovaný válečkovitý ovladač nad jejich levým kolenem, hned vedle kulatého ovladače světel... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pořád tady mícháte jabka s hruškama - H4 s H1/H7 - uvědomte si konečně, že ...
Nechci zbytečně hrotit problém, ale kdyby jsi pořádně četl, tak sis mohl ušetřit čas psaním příspěvku "mimo mísu".
Celý problém je v tom, že:
Demontuješ z auta světlomet s žárovkou H4 a namontuješ světlomet ze stejného auta, ale s H1+H1 nebo H7+H1 podle modelu nebo výbavy.
Všechna auta která používají světlomety s odděleným tlumeným a dálkovým světlem jsou homologovaná od výrobce tak, že tlumená světla svítí stále i když přepneš na dálková. (u Škodivky 120 to nenajdeš)
Takže jsme zpátky u problému.
Musíš upravit instalaci "svého" auta, aby fungovalo jako auto ze kterého jsi použil světla H1+H1.
Rozsvítit obě vlákna H4 Janpan v původním příspěvku nechtěl. To je totiž zhovadilost.
Jak jednoduché. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po srpen 20 2007, 22:51 Předmět:
TomasX napsal(a):
Všechna auta která používají světlomety s odděleným tlumeným a dálkovým světlem jsou homologovaná od výrobce tak, že tlumená světla svítí stále i když přepneš na dálková. (u Škodivky 120 to nenajdeš)
Chyba - Šáde ve výbavě LS a GLS od prototypů z roku 1976 do roku výroby nevímkolik, ale ještě ty úzké a vpředu se 4 kulatými světlomety a žárovkami H1 to měly... Na dálková světla žhavily dopředu všema čtyřma... Při prvním face-liftu na hranaté přední světlomety se žárovkami H4 se tato "komplikace" sériové výroby odstranila...
Já ale myslel spíš na to, co zmiňoval i Hill - že se někdo pokouší předělat osazení H4 na H1+H7 (nebo 2xH1..), ANIŽ by bral v úvahu homologaci a provedení instalace. Proto ty "hrušky a jabka" - jinak máš samozřejmě pravdu, pokud se dělá verze s oddělenými světly, neměl by být problém s výměnou - ale pouze pokud výrobce dělá jen jednu verzi kabeláže - tu složitější a na jednodušší ji upravuje jen jednoduchou úpravou, třeba jen přemístěním relátka na instalační desce. Pokud je původní instalace ve voze navržená jen pro H4 (každé vlákno svítí zvlášť), je záměna za světlomety s oddělenými žárovkami nejen technicky obtížná, ale i nežádoucí vzhledem k homologačním podmínkám - STK by mohly vyprávět, kolik amatérských přestaveb a tuningů nejen elektriky už bylo "odstaveno" a donuceno vše vrátit do původního stavu, pokud se jejich majitel ještě chtěl shledat s "techničákem"... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Požadavek na náhradu světel H4 za H1+H1 na PUNTU (93-99) mě donutil vyřešit tento problém.
Na svém PUNTU jsem to řešil úpravou přepínače (viz výše), ale běžně se používá přepínač, který se nedá jednoduše upravit. (asi inovace)
Takže jsem použil běžné autorelé 12V a doplnil jsem ho do instalace.
Možnost zapojení jakou použil Janpan U FOCUSU ( v původním příspěvku)jsem vyloučil pro nadměrné zatížení přepinače světel. (proudem obou žárovek)
Celá úprava trvá asi 15 min. a neovlivňuje standartní funkce auta. Zapojil jsem už dvě auta a "zatím" bez problémů.
Schema zapojení je "z ruky", doufám, že bude stačit.
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: so červenec 19 2008, 13:06 Předmět:
U dvojreflektorových a jednovláknových žiaroviek, (na jednej strane), býva to zapojené obojako. Osobne si myslím, že je lepšie pripájať diaľkové k tlmeným. Nič extra sa nedeje, drôt ide ku každej žiarovke, táto je rovnomerne chladená a auto neoslňuje. (Dobre nastavené).
Zapojiť v H4 obe vlákna naraz, je hlúposť najvyššieho kalibru. Čo sa asi deje s vláknami? Asi to dlho nevydržia ...
Čím sprostejšie nastavené svetlomety s čím výkonnejšími žiarovkami, tým menšie a staršie auto. Asi komplex menejcennosti ...
Extra kapitola sú xenóny v pôvodných reflektoroch. Asi by sme mali podať zlepšovák u všetkých výrobcov áut, že načo sa džubú s optikou a automatickým nastavovaním svetlometov ...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.