Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt listopad 06 2008, 21:43 Předmět:
Ten desulfátor je docela síla - rozhodně tam chybí důležitá podmínka pro jeho fungování: musí se připojovat k baterii, která je trvale dobíjena zdrojem malého proudu jako udržovacím/konzervačním dobíječem, který navíc musí být zkratuvzdorný. Pokud se připojí k baterii bez konzervačního dobíječe, velice rychle ji svým pulsováním vybije a pokud se ta baterie zase hodně rychle nedobije, odešle ji milý "desulfátor" do pekel. Na obrázku je jednoduchý desulfatační dobíječ, který po připojení k akumulátoru na 24 hodin umí regenerovat zhruba 10% jeho kapacity. Kdo ho bude chtít nechat připojený dlouhodobě, musí jako trafo použít kus se sekundárním proudem asi 0,5A a použít kontrolkovou žárovku 24V/2W. VŠECHNY HODNOTY JSOU PRO AKUMULÁTOR 44-55Ah, běžně používaný v nejobvyklejších vozech. Pro akumulátory s větší kapacitou JE NENÍ POTŘEBA UPRAVOVAT - protože malé proudy olověnému akumulátoru neškodí, naopak mu prospívají.
Môžem potvrdiť tieto všetky informácie a rekuperácii akumulátorov. Ja som túto metódu použil pri gelových akumulátoroch, do ktorých som po odlepení viečok strekol destilku až do výšky dosiek a vošlo jej neúrekom. Teraz ich používam na vysielanie, no chystam sa vyrobit nejaky elektropohon na trojkolku, tak na vyskúšanie bude stačiť. Potom zainvestujem do nových. Nabíjanie som predlžil na cca 3 mesiace a trpezlivosť priniesla ruže.
Doporučujem.
ekkar: díky za to schema, takhle sem si to předtavoval, je ti v té knížce podobně, ovšem bez 2 diod... a píší že ze 40% navrátí kapacitu na 80%
tak jak to je... no osobně se přikláním k těm 10ti a pokud sou rozpadlý destky tak k nule.
Ještě bych se zeptal na to jestli baterku vybíjet na těch 11V...
někde sem četl že jí to škodí a plným vybitím tj. 10,5V má asi jen 20 cyklů životnosti??
Mám je teda držet stále na 100%??
Vlastním klasický i bezúdržkový(rounový) aku , tu bezúdržbovku sem kdysi zkoušel oživit pomocí peroxidu (desulfátor se suchým peroxidem+možná ještě něco se stále prodává v drogerce- AMPER), ale nepomohlo to, nebyl sem schopnej to rouno patřičně vyždímat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá listopad 07 2008, 11:46 Předmět:
img_rbk napsal(a):
EKKAR ja by som do série hornej diody zapojil nejaký odpor na omedzenie prúdu.
Když si pořádně přečteš, co jsem napsal těsně nad tím schématem, zjistíš vše - proud je omezen vnitřním odporem soustavy trafo - usměrňovač, na trvalejší připojení navrhuju eventualitu s proudem JEN 0,5A - proud do akumulátoru teče stejně jen v momentě, kdy okamžitá hodnota "kladné" půlvlny překračuje okamžité napětí na aku a vybíjecí proud je omezený tou žárovkou 24V.
Jurawood napsal(a):
ekkar: díky za to schema, takhle sem si to předtavoval, je ti v té knížce podobně, ovšem bez 2 diod... a píší že ze 40% navrátí kapacitu na 80%
tak jak to je... no osobně se přikláním k těm 10ti a pokud sou rozpadlý destky tak k nule.
Ještě bych se zeptal na to jestli baterku vybíjet na těch 11V...
někde sem četl že jí to škodí a plným vybitím tj. 10,5V má asi jen 20 cyklů životnosti??
Mám je teda držet stále na 100%??
Vlastním klasický i bezúdržkový(rounový) aku , tu bezúdržbovku sem kdysi zkoušel oživit pomocí peroxidu (desulfátor se suchým peroxidem+možná ještě něco se stále prodává v drogerce- AMPER), ale nepomohlo to, nebyl sem schopnej to rouno patřičně vyždímat
Připojením nabíječe, zapojeného podle toho "mého" schématu se baterka nevybíjí, naopak - nabíjí se - ale pomalu. Pokud ji vybíjíš v nějaké aplikaci, pod 11V při zátěži bych se nepouštěl - a okamžitě (do 24 hodin nejpozději) začít znovu nabíjet - beru to jako zdroj někde na chatě a nabíjení zahájit okamžitě po návratu domů. Kdo může připojit takovou baterii ještě po cestě k síti auta, může využít zpáteční cestu k částečnému dobití, rozhodně ale propojovat až po nastartování motoru a při volnoběžných otáčkách, kdy alternátor ještě nedává tak vysoký proud. Pokud se dobíjecí proud na konci nabíjení zmenší (napěťovým omezením nabíječe, napěťovým hlídačem nebo jen konstrukcí) pod hodnotu 0,01C, lze takový dobíječ ponechat k aku připojený trvale a jen 1x za měsíc kontrolovat hustotu a stav hladiny elektrolytu. Olověnému aku takový stav rozhodně uškodí méně, než ponechání v částečně nebo dokonce úplně vybitém stavu - to ho velice rychle totálně zabije. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Takže jsem aku z auta 60Ah mrskl na pulzní nabíječku, dle schema-dvojcestná s omezením záporné půlvlny přes žárovky...
Baterka před nabitím měla 12,4V, hustota ellytu ukázala 50%...
Dal sem nabíjet proudem 0,8A a zpětný proud ukázal asi 100mA
Po nabíjení asi 10 hodiny se dostalo napětí na 13,6V (při nabíjení)
Ovšem co mě zarazilo , plovák v hustoměru se místo aby hustota přibila tak se celý potopil.... toho sem se lekl, protože aku je dobrá-byla
Tak sem pulzní odpojil po odpojení napětí drží, připojil sem klasickou procesorovou nabíječku a nabíjím... hustota se zlepšila ale plovák ukazuje nabití asi 20% a napětí už je na 14 V
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so listopad 08 2008, 17:16 Předmět:
Baterie je buď hodně zasulfátovaná, takže velké množství síranových iontů z elektrolytu je vázáno do krystalů síranu, který se vytvořil v nerozpustné formě na deskách = neúčastní se elektrochemických přeměn a baterce tak klesá kapacita, nebo se Ti "vyvařil" elektrolyt - vystříkal ven a Tys ho podle nejčastějších "takynávodů" dolil jen destilkou. Doporučuju připojit ten impulsní dobíječ s nabíjecím proudem zhruba 1/50C a vybíjecím ještě 5x menším, hlídat hladinu elektrolytu a oteplení a nechat vše zapnuté nejméně týden v kuse - průběžně by se měla hustota začít zvyšovat, jak se reverzním dobíjením bude "štěpit" dosud nerozpustný síran na deskách. Po týdnu baterku vybít do odporu nebo žárovky na hodnotu 1,8V/článek a proces pomalého regeneračního nabíjení opakovat - nevadí, že to bude trvat dlouho, naopak, je to přínosné. Takto pomalu nabíjený aku není ponechán ve vybitém stavu - je ponechán ve stavu dlouhodobého regenerativního nabíjení a to je rozdíl - takový akumulátor se opravdu desulfátuje. Pokud nebude hustota stoupat a napětí poleze přes 15V, je baterka kaput a nic už jí nepomůže. Částečnou regeneraci by mohla přinést výměna elektrolytu za čistý nebo aspoň jeho doplnění víceprocentní kyselinou sírovou na optimální hodnotu, je to ale jen dočasné řešení. Ve velmi krátké době (2-3 nabíjecí cykly, někdy ani to ne) se stav vrátí a baterii je nutno vyhodit. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tímto chci poděkovat firmě TECHNOSKLO s.r.o. že vyrábí tak kvalitní věci.
Chyby mého elektrolitu spočívá ve šmejdsky udělaným hustoměru od výše jmenované firmy,která je líná pořádně přilepit štítek v plováčku, dal sem za něj 150,-Kč
Příště už nebudu zak blbej a půjdu koupit kvalitní hustoměr za 29,- do lidlu, těm by se tohle nikdy nestalo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st listopad 12 2008, 17:47 Předmět:
OK, na šmejd sis postěžoval, bude bráno v potaz i při našich pozdějších nákupech, ze to Ti patří dík - ale jak jinak ta baterka? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
aku sem den a něco pusně nabíjel, vybil a znovu 3 dny nabíjel, alektrolyt vylezl na 75%, bylo to způsobeno pravděpodobně tím že sem dolil v minulosti destilku a nevěděl sem maximální hladinu a asi sem nalil dost nad. Sou tam takový zobáčky z vrchu z obalu a vedou asi 1cm nad hladinu, ty sem zalil a dolil sem až 1cm pod okraj víčka...
tím došlo možná ke zředění ne?
Takže sem odpustil a dolil 38%kyselinou, hustější sem neměl..
hustota je teď na nejaývh 85-90%...
Mám tam cvrknou kyselinu?
Jinak baterka vydržela po vybíjení 2Ampéry cirka 24 hodin ... baterká má 60Ah...
To poslední nabíjení se mě zdálo trvalo strašně dlouho a beterka se držela strašně dlouho (skoro 2 dny ) na nějakých 13-13,5 Voltech... pak až vylítla na 14,2
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt listopad 13 2008, 11:03 Předmět:
Ano, ten elektrolyt je patrně příliš zředěný - nechej tu baterku nabíjet dál a místo ubývající vody dolívej koupeným elektrolytem, těch 38 Bé je už namíchaná H2SO4 na hustotu přibližně 1,26-1,28g/cm3. Hustota se postupně upraví. Vybíjení 2A po dobu 24h odpovídá odebraným 48Ah - což je asi 4/5 deklarované teoretické kapacity baterky. Toho zdlouhavého držení na napětí kolem 13,2V se vůbec neboj - to je právě ten desulfatační proces, teprve po jeho ukončení povyleze napětí na těch cca 14,5V - při kterých má baterka "v sobě" asi 75-80% použitelného náboje. To je také mez, na kterou baterku nabíjejí auta, +/- autobus se nabíjecí mez pohybuje kolem těch 14,5V. Jestli chceš, můžeš baterku začít používat, pokud máš dost času, zkusil bych po vybití na napětí 1,8V/článek při zatížení (celkem 10,8V) tu proceduru zopakovat, klidně i vícekrát. K tomu vybíjení bych si ubastlil vypínač s komparátorem a relátkem, aby to vypnulo po vybití na 10,8V - a napájet se to musí přímo z toho akumulátoru přes klidový kontakt relé, aby se to po vypnutí zátěže a následném vzmátoření baterky zpátky na 12V zase nesepnulo. Postupně zjistíš, že to na těch 13,5V zůstává "viset" déle a déle - úměrně tomu se i bude prodlužovat vybíjecí doba. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.