Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Desulfatácia PB Akku
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 45, 46, 47  Další
 
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
MartasBrno



Založen: Nov 25, 2007
Příspěvky: 127
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá prosinec 17 2010, 21:05    Předmět: Citovat

No, auto už dostalo jinou, pár let starou, která byla v záloze. Ta sice ležela měsíce, ale byla mezitím dobita, změřena, no a auto s ní startuje a jezdí. Baterek k likvidaci několik skladuju, chci to nakonec na kila prodat. ALe ještě tu mám to použití na svícení, kde by se hodila, ovšem ideálně s vyloučeným vadným článkem - možná se ale ani toho nedožije... Uvidíme co osud přinese. Jdu se dál probírat tímto tématem, po několika stranách o rezonanční metodě a neúspěších s obnovami okolo strany 13 snad přijde něco povzbudivého.

EKKARe, jakou máš úspěšnost obnovení kapacity u baterek z UPS? Mám tu baterky které mají fajn napětí, chovají se dobře, ale se sníženo ukapacitou asi na třetinu - dvě 7Ah baterie s kapacitou okolo 2Ah. Chci použít ten samý jednoduchý dvoudiodový desulfátor, jako k autobaterce, jen s proudy zmenšenými podle výše popsaných doporučení. Jsou nějaké nové poznatky v tomto směru?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 28308
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: pá prosinec 17 2010, 21:27    Předmět: Citovat

Nového nic - a moje úspěšnost je v případě běžných autobaterií slabě nad 50%, stav je silně ovlivněn tím, jak se s baterií zacházelo po vyndání z auta - jestli byly činěny pokusy o nabíjení, jak je to dlouho od její "klinické smrti" nebo jestli byla ponechána měsíce svému osudu. Čím déle je ponechaná ve stavu "komatu", tím je šance na oživení nižší - už po měsíci odložení bez pokusu o nabíjení je šance na obnovení funkce menší než poloviční. Po půl roce odložení (počáteční stav = vybitá, neotočí startérem ani v teplém stavu motoru) je šance téměř rovná nule. Pokud v takovém stavu baterka zmrzne, je to okamžitá smrt - led z elektrolytu poruší nádobu, roztrhá separátory, mechanicky přeruší spojky...
U "gelových" SLA baterií do UPS (hermetické) mám ještě horší "výtěžnost" - tam se spíš jedná o nedostatek času a ochoty se patlat s otevíráním zalepených víček a doplňováním destilky do nafouknutých baterií, které se stejně pak už do žádné UPS nevejdou. Nafouknuté hermetické SLA jsem už vzdal, vynaložené množství práce nevyváží úsporu peněz - a spolehlivost takové oživené baterie je mizerná. Pokud není deformovaná, zkusím ji nabíjet omezeným nesymetrickým proudem a měřím napětí - jak vyletí hned na začátku nad 13,5V, je s ní ámen a letí rovnou do kontejneru ve Sběrném dvoře. Pokud máš tu trpělivost, můžeš zkusit doplnit destilku do těch se sníženou kapacitou - mělo by jim to spolu s nesymetrickým nabitím pomoct, ale problém s udržením těsnosti (aby se ta voda zase rychle nevytratila) budeš mít pořád. V těch bateriích totiž jsou z výroby přidané chemikálie, zrychlující rekombinaci plynného kyslíku a vodíku z elektrolýzy zase z5 na vodu - a pokud se "vyčerpají" tyto katalyzátory, budou články jen ufoukávat...

_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JanikPetr



Založen: Oct 18, 2007
Příspěvky: 102
Bydliště: Opava

PříspěvekZaslal: st prosinec 29 2010, 23:26    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Na obrázku je jednoduchý desulfatační dobíječ, který po připojení k akumulátoru na 24 hodin umí regenerovat zhruba 10% jeho kapacity. Kdo ho bude chtít nechat připojený dlouhodobě, musí jako trafo použít kus se sekundárním proudem asi 0,5A a použít kontrolkovou žárovku 24V/2W. VŠECHNY HODNOTY JSOU PRO AKUMULÁTOR 44-55Ah, běžně používaný v nejobvyklejších vozech. Pro akumulátory s větší kapacitou JE NENÍ POTŘEBA UPRAVOVAT - protože malé proudy olověnému akumulátoru neškodí, naopak mu prospívají.


Na uvedeném obrázku autor uvádí sekundární napětí transformátoru
14V ef.Běžné analogové,nebo digitální měřáky měří efektivní napětí,nebo
uvedenou hodnotu je třeba nějak přepočítat? Ptám se proto,jelikož jsem
z použitého trafa odvinul potřebný počet závitu tak,abych dostal uvedených cca 14V měřeno dig.voltmetrem.Za usměrňovací diodou jsem
naměřil jen zhruba 7 V stejnosměrných.Je mi jasné,že u jednocestného,
tepavého nefiltrovaného napětí jsou špičky půlperiod vyšší,budou ale sta
čit nabít aukumulátor na potřebných 13,8 - 14,5 volt ?

Původní příspěvek i obrázek je ze dne 7.listopadu 2008 na třetí stránce
tohoto vlákna .


Naposledy upravil JanikPetr dne čt prosinec 30 2010, 14:18, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MartasBrno



Založen: Nov 25, 2007
Příspěvky: 127
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt prosinec 30 2010, 0:45    Předmět: Citovat

Normální multimetry jsou cejchované v efektivní hodnotě pro sinusový průběh s činitelem tvaru 1,11, přestože měří hodnotu střední. Takže pokud na sekundáru trafa naměříš 14V střídavých, je to efektivní hodnota, zde žádaná.

To co naměříš po jednocestném usměrnění toho moc neřekne, snad jen to, že tam prostě není ta druhá půlvlna Surprised , což si domyslíš, když znáš zapojení Smile .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zefek



Založen: Jan 08, 2011
Příspěvky: 67

PříspěvekZaslal: po duben 25 2011, 19:13    Předmět: Citovat

Zdravím,
pokoušel jsem se sestrojit nabíječku pro desulfataci akumulátorů. Využil jsem k tomu starší nabíječku, na které prdl usměrňovač a s novým usměrňovačem to dávalo nějaké nižší napětí, tak se nepoužívala. Na trafu naměřím střídavých 11,8V. Vyhodil jsem celý usměrňovač a zapojil jsem pouze jednu diodu. Pokusnou baterku jsem si vzal takovou, která byla na vyhození. Naměřil jsem na ní 12V na prázdno, ale i při nabití klasickou nabíječkou napětí rychle kleslo. Vybití na 10,8V jsem provedl obyčejnou žárovkou z blinkru (12V, 21W). Trvalo to asi dvacet minut. Pak jsem paralelně připojil k baterce malou žárovku (24V, 5W - osvětlení SPZ). A pak nabíječku a začal jsem nabíjet.
Během nabíjení jsem sledoval průběh napětí. To se vždycky zvedlo na určitou velikost, ale po chvilce prudce spadlo asi o 0,5V a pak zase pomalu lezlo nahoru. Postupně se to takhle posouvalo výš a výš. Zastavil jsem to u 15,2V (asi po třech dnech). Baterku jsem znova vybil a změřil přitom kapacitu. Vydržela svítit podstatně déle. Kapacitu jsem odhadl na 32Ah (baterka byla 44Ah). A znova jsem ji stejným způsobem nabil opět do napětí 15,2V. Tři měsíce ji mám v autě a startuje bez problémů. Po jízdě je na ní 13V, po delším stání 12,7V a při zapnutém zapalování 12,4V. Což si myslím, že je hodně dobré.

Vzal jsem si potom ještě druhou baterku a celé to zopakoval. U té se mi nepovedlo při nabíjení překročit hranici 15V. Neustále to poskakovalo k 14,7V.

U obou baterek jsem věděl, že byly několikrát zatěžovány do úplného vybití na napětí 7V.
Vzal jsem si ještě jednu baterku (72Ah), kterou se mi taky povedlo jedenkrát vybít do 7V, ale hned jsem ji nabil. Při vybíjení nevydržela ani 24h. Ale při nabíjení se objevilo poskakování nejdříve kolem 13,8V a potom kolem 14,3V. Potom už baterka šla pomalu až k 16V, kdy jsem nabíjení ukončil.

Myslím si, že právě napětí, kterého baterie může při nabíjení dosáhnout ukazuje na stav baterky. Nabíjecí proud je asi kolem 1,4A a odběr žárovky připojené paralelně k baterce je asi 0,14A (podle měřáku).

Tu poslední baterku jsem totiž nechal po nabití na 16V den odpojenou a bez jakékoliv zátěže. Pak jsem ji připojil na zdroj (upravený pc zdroj), který má hodnotu stejnosměrného napětí 14,3V. Nabíjecí proud podle měřáku 60mA a napětí stejně vzrostlo až na 15,4V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
czatlantis



Založen: Jun 10, 2009
Příspěvky: 989

PříspěvekZaslal: út květen 03 2011, 13:38    Předmět: Citovat

nechci začínat nový téma ale mám otázku - jaká bude podle vás životnost klasické autobaterky ve standby režimu (typu v UPS, zabezpečovačka..)?
S tím souvisí další otázka - jaký napětí? Tipoval bych o něco nižší než u bezúdržbovek, protože ty jsou legovaný antimonem, stříbrem atd a míň šumí. Takže tak 13,4-13,5V?
A poslední otázka - jakou hustotu elektrolytu? Co tak vím, tak při menší hustotě by měla baterka míň trpět, ale bude menší kapacita že? Takže pro vyšší životnost tu kyselinu trochu naředit?

díky za odpovědi
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 28308
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: út květen 03 2011, 19:28    Předmět: Citovat

Nechej na ní zhruba 13,5V a kyselinu s hustotou jako byla od výrobce - nelze říct přesnou hodnotu, nejen u "gelovek", ale i u klasické SLA baterie do auta se liší přesné složení materiálu elektrod značku od značky - a to vše ovlivňuje jak přesné hodnoty napětí přechodů mezi jednotlivými fázemi nabíjení (mírné plynování, silné plynování atd), tak i hustotu elektrolytu. Daleko větším problémem je nutnost kontrolovat aspoň jednou za 3 měsíce hladinu elektrolytu - aby nedocházelo k jeho poklesu pod horní hranu desek a tím k jejich sulfataci.
_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
czatlantis



Založen: Jun 10, 2009
Příspěvky: 989

PříspěvekZaslal: út květen 03 2011, 20:27    Předmět: Citovat

OK díky. Problém s vodou snad nebude...na těch 13,5 je vidět jen sem tam bublinka...ale pro jistotu si nastavím do kalendáře poznámku s opakováním každý 3měsíce a mrknu na to Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 3602
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: čt prosinec 22 2011, 13:40    Předmět: Citovat

Našel jsem VRLA akumulátor 12V/17Ah z UPS, naprázdno měl asi 6 V, proud do zkratu 80 mA. Nabíjím jej podle EKKARovy rady jednocestně usměrněným proudem a zároveň jej zatěžuju proudem asi 100 mA. Do akumulátoru teče 1 A, proud pozvolna roste, a napětí na něm je teď asi 9,7 V. Bez nabíječky má asi 8,5 V. Do zkratu už dá proud asi 6A. Byl vyschlý, doplnil jsem jej destilkou tak, aby byl separátor viditelně vlhký. Desky byly nejdřív černé, teď je vidět, že se pokrývají rezavě hnědou vrstvou. Prostřední dva články silně vaří, dokonce to vyrazilo zátku, tak mám teď všechny články otevřené. Myslíte, že má cenu se tou baterkou ještě zabývat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 28308
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: čt prosinec 22 2011, 14:20    Předmět: Citovat

Hraj si - kdo si hraje, nezlobí...

Celý to je o tom, jestli se ti ten čas strávený pipláním se s takto zmrvenou baterií vyplatí. Dřív, když autobaterie do škodovky stála 700Kčs a můj táta jako strojvedoucí vydělával v průměru 3000,- měsíčně (a pokladní v sámošce nosila domů 1800,- plus nějaké podpultové zboží, když na ni zbylo a vedoucí to neviděl) se takové piplání rozhodně vyplatilo - hodina lidské práce se hodnotila 10 až 15 tehdejšími korunami a ani specialista si nemohl účtovat víc než 40Kčs na hodinu. Kdo si účtoval 50 už byl za zloděje. A 1kWh proudu stála padesátník... Pak ani týden práce s křísením napůl mrtvé autobaterie (aby vydržela ještě jednu zimu a nepadla před Vánoci na krovky) nebyl marně ztráveným časem - ušetřil okamžité náklady ve výši téměř 25% měsíčního příjmu běžné obyčejné rodiny.

V dnešní době, kdy průměrná rodina s 2 pracujícími má měsíční příjem nad hranicí 20 000Kč a autobaterii lze koupit "v akci" v superhypermegakrámu za tisícovku, v odborném autodílovém krámě nějakou lepší "značkovou" (stejně vyrobenou v Turecku nebo v Číně) 1200,- a na pumpě jako "rychlá pomoc" za 1500,- se při hodinové ceně práce počínající na 100Kč/h s klidným srdcem odvážím říct, že se podobné aktivity přestávají finančně vyplácet a cenu mají jen jako zábava a potěšení z toho, že "se nám to zkrátka povedlo". Už jen vyčíslení všech nákladů na takovou činnost v porovnání s cenou nové baterie by Tě totiž mělo snahu porazit...

_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
fero7



Založen: Jan 20, 2007
Příspěvky: 2252

PříspěvekZaslal: čt prosinec 22 2011, 15:04    Předmět: Citovat

Zabudol si na skody sposobene na majetku a osateni od kyseliny. A samozrejme aj na ekologicku likvidaciu kyseliny a roztoku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 3602
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: čt prosinec 22 2011, 15:55    Předmět: Citovat

No, je fakt, že jak to bouchlo, tak mě to ohodilo, naštěstí jen destilkou Razz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 30018
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt prosinec 22 2011, 16:23    Předmět: Citovat

Nezabudaj, ze sa z toho uvolnuje kyslik a vodik a moze to buchnut aj inak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
czatlantis



Založen: Jun 10, 2009
Příspěvky: 989

PříspěvekZaslal: út prosinec 27 2011, 20:52    Předmět: Citovat

No co mám vyzkoumaný, tak u těch bezúdržbovek není až takovej problém sulfatace ale spíš koroze kladných elektrod, kterou už nijak nespravíme.

Smysl desulfatovat by to mělo spíš jen pokud by člověk věděl, že je to nová baterka, kterou někdo vybil a nechal ležet půl roku ve sklepě. To by totiž byl jedinej problém v sulfataci a kladný elektrody by byly ještě kompaktní.
Pokud už je "nalomená" dlouhodobým sušením v UPSce, tak je prakticky rovnou na vyhození kvůli té korozi - člověk ju zdesulfatuje a při tom nebo krátce po tom se stejně vevnitř rozpadne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 3602
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: út prosinec 27 2011, 22:14    Předmět: Citovat

No už jsem to vzdal, do baterky tekl pár dní pořád stejný proud, napětí se taky neměnilo, zkratový proud spíš klesal, baterka se akorát hřála a plynovala.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 45, 46, 47  Další
Strana 21 z 47

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na adrese admin (zavináč) ebastlirna.cz


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund