Pekný deň.
/Manželka sľúbila, že ma v jeden pekný deň opustí, ale nejako sa na to nemá/
Ale k veci. Niekde tu už bola reč pri nabíjačkách o sulfatácii PB Akku. Keďže ma jeden priateľ pripravil o literatúru ohľadom postupu pri desulfatizácii, nevie niekto, ako postupovať pri tomto procese?
Najprv vybiť, potom destilovanú vodu a pomali nabíjať? Samozrejme nemám na mysli chemickú desulfatáciu.
Ak niekto vie, nech poradí. /Myslím v tých akumulátoroch!/
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červen 29 2007, 16:54 Předmět:
NEVYLÉVAT ELEKTROLYT!!! HROZÍ ZKRAT DESEK KALEM ZE DNA!!!
Nabíjej proudem s hodnotou tak 0,01 - 0,02 hodinové kapacity bez ohledu na známky plného nabití. Hlídej přitom hustotu elektrolytu, nemá lézt přes 1,28g/ml. Proud používej pulsní, pouze usměrněný, bez vyhlazení a paralelně k aku připoj nějako zátěž, stačí žárovku, která v mezerách mezi pulsy nabíjecího proudu zase nějaký odebere - poměr těch proudů by měl být tak 5:1 až 10:1 ve prospěch nabíjecího. Vlivem toho vybíjení se depolarizuje vrstva síranu/sulfátu/ na deskách natolik, že dojde k jejímu snazšímu rozpuštění a obnovení funkce aku. Doba trvání - 3 - 7 dní neustálého dobíjení s napěťovým omezením na 14,5V u 12V baterie, pak normálně vybít na napětí 10,5 - 10,8V při zatížení a znovu nejméně 1x zopakovat celý cyklus až do plného nabití. Vrátí to aku tak na 80% kapacity - neboli přidá cca 2-3 roky na životnosti... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: pá červen 29 2007, 18:16 Předmět:
Nie je zakalená - je v pomerne dobrom mechanickom stave. Majiteľ motorky ju skúšal spôsobom "naštartovať štartérom- vypnúť motor a dookola, kým baterka točila" Samozrejme, že taká 12VA baterka to nemôže zvládnuť, tak potom ju prebíjal a znova skúšal. Myslím, že na svietenie ešte poslúži.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červen 29 2007, 19:32 Předmět:
Co to je za baterku? Kolik má Ah? Zakalená znamená CO - že nemá kal na dně? Na to zapomeň - jakmile se přetěžuje, část hmoty se odloupe a skončí na dně. Jakmile se pokusíš vylít elektrolyt jinudy než dírou u dna (a takovou baterku jsem ještě nepotkal...), musíš ji naklonit až převrátit dnem vzhůru - a ty kousky zákonitě spadnou na spodní stranu deskového svazku. Když budeš mít štěstí, budou malé a nic nezkratujou - když ne, můžeš se s baterkou rozloučit, mezideskový zkrat na článku znamená smrt tohoto článku - a pokud to není stará baterka ve vaně z černé tvrzené gumy, zalitá asfaltem, není možné ho opravit. To vše navíc platí pouze v případě, že nejsou od přetížení zkroucené desky a některý z čláků už není zkratovaný. Navíc při té desulfataci se z rozpouštěného sulfátu (=síranu) uvolňují síranové anionty SO4--, kterými se zahušťuje elektrolyt, takže dokud ho nepodrobíš tak 2 - 3 cyklům, nic s elektrolytem (krom doplňování destilky do článků, aby byly desky neustále ponořené) nedělej.
Jinak původní majitel je podle mého názoru pěkné hovado - tohle se nedělá ani u aut, která mají nepoměrně odolnější baterky...Patřilo by mu do ruk nas*at a ne dávat klíče od motorky...Nechal bych ho za trest tu mašinu natáčet ručně, nebo ještě líp - našlapovat! Jako za časů Jeho Veličenstva Krále Klacka I.... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: pá červen 29 2007, 20:12 Předmět:
Je to vodič kamionu!!!!! a je to môj sused. Niekedy mám vskutku dojem, že okrem šoférovania a pitia ničomu nerozumie. Ale o tom po tom. Je to 12V/14Ah Varta olovená klasická baterka.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červen 29 2007, 21:55 Předmět:
Z toho si nic nedělej - můj soused jezdí taky s kamiónem, teď měsíc - dva zpátky vyfasoval nový VOLVO Intercooler, tak je na vrcholu blaha. A co je nejtristnější - je to maturant z elektroprůmyslovky v Lanškrouně. Přitom si neumí pomalu ani vyměnit žárovku, na elektro je dutej jak bambus! Já teď hustím po večerech DO JEHO SYNA základy, protože se potatil a na tu samou průmku šel taky... To je teprve HUSTÝ!!!
Nic, s tou baterií to udělej, jak jsem Ti napsal výš - nevylévat, jen doplňovat destilkou a pořád zlehounka dobíjet žároveň s připojenou malou zátěží, přitom mít napěťový omezení nastavený na 14,5V, aby se ta baterka příliš prudce nevařila, a uvidíš sám, co z ní vykřešeš. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so červen 30 2007, 13:35 Předmět:
Podobnost je způsobená čistě náhodným faktem, že kamioňáci prostě a) vozí baterky s kapacitou pár set Ah, takže jim 30 - 40x za sebou natočit motor zase AŽ TAK nevadí a b) jsou zvyklí na dieselmotory, které zase mají o hodně vyšší životnost a výkonné dobíjení, takže si baterky rychleji zase dobijí...
Jinak toho mého souseda byste někdy měli vidět, jak jede s jejich rodinným Fáčkem do 15km vzdálené vesnice k babičce: levýma kolama trvale líže dělicí čáru na silnici, kde není nalajnováno, jede zásadně prostředkem. Cestovní rychlost 80km/h a nepřidá. Co horšího - těm, co by ho náhodou chtěli předjet a pokračovat v jízdě podle předpisů 90km/h, neuhne. Prostě samec od skotu, ale bez ozdoby... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červenec 09 2007, 15:57 Předmět:
Příliš složité pro realizaci - sice si zabastlíš, ale schéma budeš muset hledat anebo vyvěštit podle toho časového grafu výstupního průběhu. Jednodušší je vzít trafo s vhodným sekundárním napětím kolem 12 - 12,5V střídavých (to je efektivní hodnota), ze které po usměrnění a vyhlazení dostaneš špičkových cca 17 - 17,5V naprázdno. To je výhodné pro dosažení maximální meze nabití kolem 16,5V. Při samotné desulfataci je ale vyhlazení spíš na závadu, proto použiješ pouze 1 diodu na patřičný proud - výsledkem je pulsující jednocestně usměrněný proud s frekvencí 50Hz Tento proud bude nabíjet akumulátor, není proto vhodné, aby to byl nějaký superproud - pro běžnou autobaterii 40 - 50Ah stačí k desulfataci proud do 0,8A. A teď to nejdůležitější - aby se baterie desulfátovala, musí se z ní zároveň při nabíjení odebírat proud - asi tak 1/10 až 1/5 toho, kterým se momentálně nabíjí. Já to řeším několika žárovkami 24V/50mA, které zapojím podle obrázku - počtem žárovek určuji zpětný proud. Žárovky jsou na napětí 24V kvůli tomu, že v okamžiku, kdy je otevřena "zpětná" dioda D2 a žárovkou (žárovkami) teče zpětný proud, je na nich součet napětí akumulátoru a napětí nabíječe, kdo sežene žárovky na 28V, jsou vhodnější - vřele doporučuji. Akumulátor tomuto "nabíjení" podrobím bez ohledu na hodnotu hustoty elektrolytu po dobu jednoho týdne, jen hlídám hladinu - dolívat destilkou, aby se "nevyvařil" a napětí, aby nepřelezlo 14,5V. Pak ho vybíjím až do napětí 10,8V (při zatížení) proudem 1/20 hodinové kapacity a znovu další týden nabíjím - a při následujícím vybíjení stejným proudem jako předtím už by mělo být cítit, že se mu vrací kapacita - vybíjení by mělo trvat podstatně déle, než napětí na zatíženém akumulátoru poklesne na 10,8V. Tento postup lze klidně ještě potřetí a počtvrté zopakovat, má to ale cenu jen tehdy, když se už po druhém cyklu projeví návrat kapacity. Pokud po třetím cyklu nevzroste kapacita nebo během krátké doby po zahájení nabíjení napětí vzroste přes 14,5V nebo naopak začne klesat pod 12V, je akumulátor TOTÁLNĚ TROP a nemá cenu se sním déle zlobit. Jeho příští zastávkou je bez milosti sběrný dvůr.
Sorry, ale asi je zasekaný up-load na Bastlírnu, nemůžu sem dostat obrázek, byť má jen pár kB, doplním ho sem večer, až budou linky volnější. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: po červenec 09 2007, 20:17 Předmět:
Ďakujem, že sa týmto problémom zaoberáte. Ekkar, to čo píšeš je veľmi užitočné a určite aj funguje. No tá baterka okrem toho, že dostala zabrať neustálým vybíjaním a následne prebíjaním mi na stole počas tebou písaného postupu - nie tým procesom - predsa len skratovala jeden článok, 1. od mínusu. Tak som to jednoducho navrtal, články zdravé uzavrel a ten vadný som vyplachoval destilovanou vodou, až kým ten hnedý sajrajt prestal vytekať. Potom som ho naplnil pôvodným roztokom H2SO4, do mostíka k druhému článku zarazil zašpicatený klinec a ten jeden článok nabíjal až sa na ňom napätie ustálilo. Teraz pokračujem v nabíjaní celej baterky a vyzerá to sľubne.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červenec 11 2007, 23:12 Předmět:
Já se na to vy**ru, chci sem dostat 150kB sken rukou malovaného schémátka a už 3 dny se o to marně pokouším. Kliknu na "Odeslat" a zobrazí se mi akorát ta tmavěmodrá horní lišta s oslovením a logem EB - vlastní php nenaběhne ani po 10 minutách čekání. Sorry, kdo chcete to schéma, mrskněte mi do SZ email, já Vám to pošlu externě. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 27, 2004 Příspěvky: 347 Bydliště: SVK-TN-SI-SI
Zaslal: pá červenec 13 2007, 0:48 Předmět:
Ja som našiel starú luhovú batériu v šrote ktorá nemala ani volt a elektrolytu bolo v každom článku menej ako 50%, v niektorých tak 20%, tak som znej povlieval všetok elektrolyt „úplne hnedá tekutina„ do skleneného pohára, potom som destilovanou vodou povyplachoval každý článok až pokým nebol z vnútra úplne čistí, našťastie tie články boli každý samostatne a z priehľadného materiálu, asi dva dni som nechal odstáť ten elektrolyt v pohári, potom som striekačkou opatrne natiahol len ten čistí elektrolyt a na spodku pohára ostal len kal, ten elektrolyt som porozdeľoval presne do každého článku rovnakým dielom, zbitok som podolieval destilovanou vodou a začal nabíjať, batériu mám už 6.rokou a stále funguje len neviem či ten elektrolyt nie je málo koncentrovaní a nikto mi nevie poradiť akí ten koncentrát toho luhu má biť aj mám doma luh v tabletách ale aj tak neviem ako ho použiť tak som to radšej nechal tak veď to funguje. Neviem koľko má mať ten článok napätia, keď je nabití tak mi dáva 1,45V potom sa to ustáli na cca 1,3V ale ako ktorí článok niektorí menej a niektorý aj viac. To s tím nabíjaním a vybíjaním naraz mám 100% odskúšané a naozaj to zvýši kapacitu a predlží životnosť, ja som takýchto nabíjačiek už zopár spravil, len tam je použití aj tyristor ktorí odpojí nabíjanie keď sa prekročí napätie 14,4V, pri poklese zasa začne nabíjať.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32807 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červenec 13 2007, 17:14 Předmět:
Ten louh by měl mít hustotu MINIMÁLNĚ 1,16g/cm3 neboli mililitr a měl by po nabití vystoupit nad úroveň desek - vybíjením se "vsakuje" do desek a jeho hladina viditelná zvenku klesá. Stárnutím louh řídne, jak klesne pod 1,16g/ml, musí se vyměnit - ne doplnit! V tom starém se totiž hromadí produkty mineralizace - pohlcený CO2 ze vzduchu dělá uhličitan a ten znehodnocuje elektrolyt, takže je lepší ho vylít, jak jsi napsal - vypláchnout destilkou nebo přefiltrovaným starým elektrolytem všechen kal a nalít čerstvý - koncentrace se dělá na hustotu přibližně 1,25g/ml.
POZOR!!! Články nesmí uvnitř ani oschnout - zauhličily by se a ztratily funkčnost - nejpozději během půl hodiny bys je měl znovu nalít, když už ničím jiným, aspoň destilkou nebo tím filtrovaným starým elektrolytem - to třeba když nemáš dostatek louhu na přípravu celého množství nového elektrolytu a musíš jít (jet) dokupovat další. Po výměně elektrolytu se doporučuje nechat články cca 2 hodiny odstát, aby "vybublaly" - pak se doplní případný úbytek, další fází je nabíjení bez ohledu na známky nabití - tak, aby se do akumulátoru dodalo asi 300% kapacity v Ampérhodinách. Udělá to novou "formovačku" na elektrodách a akumulátor je stabilnější. Pokud nemáš na článcích zátky s funkčními ventilky, doporučuju vyměnit nebo opravit - ty ventilky jsou nutné, aby se při nabíjení nenafoukly články a zpátky se nenasával vzduch s CO2 - tedy ne na plný pecky... Jinak NiCd nebo NiFe články jsou dlouhoživotnostní zdroje, původně se používaly do rádiostanic, na dráze do lokomotiv i vagónů jako osvětlovací, do ještěrek jako trakční, hodně jich běhalo v dolech - ty "čelovky" na hornických helmách bývají nejčastěji na 3ks NKDU-10N. Články běžně vydrží 20 i víc let funkční a nezničí je ani dlouhodobé skladování ve vybitém stavu - což třeba PB akumulátor spolehlivě ZABIJE během velmi krátké doby - pokud se nenabije, do půl roku od ponechání ve vybitém stavu je trop. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 27, 2004 Příspěvky: 347 Bydliště: SVK-TN-SI-SI
Zaslal: pá červenec 13 2007, 23:25 Předmět:
Toto som potreboval vedieť už sa nato aj vrhnem, táto batéria bola určená ako prenosní lampáš na popruhu cez plece a do ruky svetlo, ja som len rozmontoval propojky a poskladal články do série, tak pri nabití má baterka cca 10V, len neviem akú má kapacitu, tak skusmo odhadujem 20Ah po nabití som ju vybíjal asi 4A po dobu 5Hod ale nie úplne na nulu, zhruba po 1V na článok, síce si myslím že by tejto baterke nevadilo vybitie úplne do nule, to nie je ako 12V olovení akumulátor ktorý sa považuje pri 10,8V za vybitý. Je to presne ako píšeš keď je článok vybití tak tie separátore nie sú celkom zaliate ale ako ho nabijem tak je ten článok úplne plný. Kamarát robí u železnice a oni tam majú jeden vagón plní luhových barterek, ktorí používajú na napájanie lokomotívy ktorá slúži na posun keď tá lokomotíva prejde na koľaj kde nie je trakčné vedenie a on hovoril že takto na batérie výdrží jazdiť niekoľko hodín, samozrejme ak je pod trakčným vedením tak má zberač hore a nejazdí na batérie ktoré sa po pri tom nabíjajú. Tie zátky mám ale gumičky boli v rozklade tak som tam navliekol silikónovú bužírku a myslím že sa funkciu plní akurát ma zaujíma ten prístup vzduchu ja keď tie články nabíjam tak povoľujem tie zátky, tak ako u klasického oloveného akumulátoru, je to chyba ? Mám ich nechať pouťahované ? A ďalšia chyba je to ako si písal nedolievať ale vymeniť tak ja dolievam destilovanou vodou ako u oloveného akumulátoru. Tak potom ak je v článku málo elektrolytu tak ho treba vždy vymeniť alebo stačí aj doliať ale elektrolytom ? A aké má biť napätie na tom článku ?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 45, 46, 47Další
Strana 1 z 47
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.