Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

delic z 24 na 12V
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Split



Založen: Dec 02, 2006
Příspěvky: 762
Bydliště: Komárno

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 20:43    Předmět: delic z 24 na 12V Citovat

Kamarat ma poprosil aby som mu vyrobil nieco co mu zmeni 24 V na 12V z dovodu ze chce pouzit autoradio v autobuse.Chcel somk to realizovat cez obycajny delic.Vravi ze autoradio ma poistku 0.5 A.Problem je mozno v tom ze som spravil blbost a kupil som odpory s prilis nizkou rezistivitou 1.2 ohmu.Takze odpory sa zahrievaju.Nemam tu moznost k tomu pripojit radio ale ked samotne radio ak ma poistku 0.5 A a cez delic tecie 3A.Otazkou je ci mam ten prud naprazdno obmedzit na 0.5 A alebo sa potom sam obmedzi?
_________________
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 21:06    Předmět: Citovat

Dej tam MA7812. Pokud má rádio pojistku 0,5 A, bude jeho odběr nižší. Na IO bude ztráta nanejvýš asi 5 W. IO stačí dát na menší chladič.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jano2



Založen: Dec 28, 2006
Příspěvky: 1753
Bydliště: Orava,sever

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 21:16    Předmět: Citovat

Žeby autoradio malo odber,poistku len 0,5A,pochybujem...Alebo nejake stare nejake,napr.s MBA810?
_________________
Malo toho viem,radšej sa spytam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5669
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 21:22    Předmět: Citovat

Pokud tam dá 7812, bude z něj za chvíli drát a odpálí taky autorádio. Používat odporový dělič je nesmysl.
Řešením je impulsní měnič s ochranami proti špičkám na vstupu a transil proti přepětí na výstupu při havárii zdroje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19533
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 21:22    Předmět: Citovat

Jestli ještě platí Ohmův zákon, tak dvěma sériově spojenými odpory 1,2 ohmu ti při 24V teče 10A, to je ztrátový výkon 240W!
Uznej, že pro rádio s maximální spotřebou 6W (podle té půlampérové pojistky a 12V napájení) je to silně neekonomické. Když to znamená, že to rádio do 4 ohmové zátěže dá jen nějaké 3W. Tím asi autobus neozvučíš
Tři z dvěstěčtyřiceti - to je účinnost, co? Tak na hraní řidičovi do ouška, ne na ozvučení celého autobusu.
Navíc ten dělič má, i když poměrně malý, přesto nežádoucí vnitřní odpor (viz Thèveninova věta).

Z toho ti už asi došlo, že tudy cesta nevede.

Pro rádio tak malého výkonu ti stačí tříampérový stabilizátor 7812 (kovák v pouzdře TO-3), i když by neškodilo ho "podepřít", aby na rádiu bylo tak 13,6V - za jízdy máš v tzv. 12V síti vozidla až 14,4V, přitom dává rádio maximální výkon, ale to pak nemůžeš pozdro stabilizátoru spojit s kostrou, potřebuje totiž chladič.
Přibližně stejný výkon, jaký odebírá rádio, se totiž musí ze stabilizátoru odvést jako teplo. Konstrukčně je pak nejjednodušší spojit chladič přímo s kostrou auta.
Takhle už to bude z baterky odebírat proud do těch 0,5A, což je podstatně lepší.

Nezapomeň ale na vypínač před stabilizátorem. Sice vypneš rádio, ale stabilák si bere určitý proud trvale. Není to moc, ale třeba po týdnu neježdění v zimě už by se to batece nemuselo líbit.

A ještě něco: na ozvučení autobusu je vhodný samostatný zesilovač s napájením přímo 24V a z toho rádia na 12V můžeš budit jen jeho vstup.

Jinak pro většinu dnešních autorádií se fakt bez pulsního regulátoru neobejdeš: odběr u takového 4x40W rádia se ve skutečnosti pohybuje mezi 1,5A a 15A a to bez spínaného (pulsního) regulátoru nemáš čím ustabilizovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5669
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 21:54    Předmět: Citovat

Hill napsal(a):
...Pro rádio tak malého výkonu ti stačí tříampérový stabilizátor 7812 (kovák v pouzdře TO-3), ...


Ten stabilizátor tam nevydrží, časem odejde i v osobáku, kde je 12V síť napěťovou špičkou, ve 24V rozvodu to bude podstatně kratší doba.
Jinak, ještě jsem neviděl autorádio s pojistkou 0,5A!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 22:03    Předmět: Citovat

Prečo nepoužiť LM317T? Potom môže donastaviť napätie na 13,5V. Na tento účel je lepší ako 7812.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 22:07    Předmět: Citovat

citace:
Jinak, ještě jsem neviděl autorádio s pojistkou 0,5A!!

Nezbývá, než vycházet ze zadání. Aby to nakonec nebylo 5 A.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: pá červen 08 2007, 22:37    Předmět: Citovat

Optimální by bylo vyvést 12V jako odbočku z auto(buso)baterie přes pojistku jen pro rádio. Energeticky i konstrukčně nejčistší.
S tím hraním v autobuse, Hille, by ses asi hrubě nelíbil OSA. Veřejné provozování hudby (70 lidí v autobusu asi už jsou veřejnost) by předpokládalo z každé písně platit paušálek pánům soudruhům Jandovi, Chrastinovi a spol.
Nevím jak to je dneska, ale asi před rokem mi říkal jistý právník perličku, že jeho příbuzné-kosmetičce přišel agent OSA do salónu a chtěl 2500 měsíčně jako výpalné za rádio. Poté, co slečna holička instruována právníkem souhlasila za předpokladu, že dostane písemně vyfakturováno, kolik a komu konkrétně bude platit, agent slevil na 1500,- za "všeobecnou produkci", nakonec ale zmizel a už se neozval.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jef111



Založen: May 27, 2006
Příspěvky: 2131
Bydliště: okr. Olomouc

PříspěvekZaslal: so červen 09 2007, 1:39    Předmět: Citovat

Já bych použil LM317 podepřený výkonovým PNP tranzistorem. Takové KD607 myslím bohatě postačí. Kdyby náhodou ne, tak KD503 (20A) určitě. Napěťové špičky bych vyřešil elytem připojeným za malou tlumivku před stabilizátor. Pro případ selhání stabilu bych dal na výstup transil. Takový stabilizátor jsem stavěl už před nějakým rokem a jede doposud.
A k té OSE - mohli by mi vlízt na hrb pantáti Laughing

_________________
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet Very Happy
www.sigmaphon.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19533
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so červen 09 2007, 7:04    Předmět: Citovat

Crifodo: ne, že by mi tohle uniklo, OSA a DILIA se řešily na nejrůznějších fórech, nakonec i tady to padlo, tak jsem se chtěl věnovat jen technické stránce.
A souhlasím s tebou a dodám, že i vyžírků a parazitů kolem výkonných umělců je příliš moc.

Půlampérová pojistka mě nezarazila, i taková autorádia mezi lidmi běhají. Proto "do ouška".
Napájení ze středu baterie: to bývalo v řadě vojenských spojových vozidel - dvě baterie v sérii, ale 12V se odebíralo jen z jedné. Mohutným přepínačem se volilo, ze které, a hlídal se aspoň čas, aby se opotřebovávaly přibližně stejně.
Jestli v autobusu jsou v sérii dvě 12V baterky, je to jednoduché, jen neškodí je navzájem jednou za čas prohodit, zvlášť, kdyby se ukázalo, že ta pojistka je skutečně 5A nebo víc.
K tomu by mohl dodat něco někdo ze CBčkářů: ty stanice bývají na 12V a do kamionů se pro ně instaluje stabilizátor s pulsní předregulací.
Jako ochranu má na vstupu tlumivku, elektrolyt, transil a "vyrážeč pojistky" s 20A tyristorem a zenerkou, zřejmě pro případ selhání transilu při déle trvajícím přepětí. Vše v hliníkovém profilu.
Dál jsem zapojení blíže nezkoumal, ale připomnělo mi zdroje osmibitových počítačů Consul doplněné o lineární stabilizátor spíše ve funkci filtru. Kdo to vyrobil a co to bylo za typ, jsem si nepoznamenal, už to v tom Ivecu bylo namontované.
Kdyby tak někdo věděl, kdo to vyrábí, určitě šlo o tovární výrobek...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: so červen 09 2007, 7:58    Předmět: Citovat

Hill napsal(a):

A souhlasím s tebou a dodám, že i vyžírků a parazitů kolem výkonných umělců je příliš moc.

kdyby aspoň kolem výkonných a kolem umělců... Laughing
já bych snad někdy i dal pětikorunu na konto Annie Haslam, když by mi rozbrečela celej autobus, ale OSA hrabe spíš pro české mumie které se staraly o dobrou náladu při budování lepších zítřků a la Husák a platit výpalné za to, že v rádiu hrajou 100x Karel nese asi čaj, to je moc.
Problém je, že OSA je banda která má na placení dobrých právníků a jak se k případnému sporu zachová stát, si může každý odvodit podle toho, jak se přistupuje k zákonům při vysílání soukromých rádií, což je oblast kde je tahle sebranka doma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dolac



Založen: Jul 10, 2005
Příspěvky: 491

PříspěvekZaslal: so červen 09 2007, 9:55    Předmět: Citovat

Split, žiadny delič ani stabilizátor, ale použí DC/DC menič. Už vôbec by som ho nevyrábal ale by som si ho rovno kúpil. Sú to štandardné napätia, často používané a myslím že takých meničov bude na trhu dosť a nebudú ani drahé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: so červen 09 2007, 10:31    Předmět: Citovat

Crifodo napsal(a):
Optimální by bylo vyvést 12V jako odbočku z auto(buso)baterie přes pojistku jen pro rádio. Energeticky i konstrukčně nejčistší.


Najčistejšie...... no.
Ale v tom prípade nevyhnutne do prívodu k autorádiu obyčajnú diodu. Mal som na stole veľa autorádií od ČSAD vodičov, ktorý mali takto vyvedené napätie. Ak pri zapnutom rádiu naštartoval autobus, rádio dostane napätie s obrátenou polaritou a je v čudu. Preto do prívodu diodu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: so červen 09 2007, 10:38    Předmět: Citovat

jandu napsal(a):
Crifodo napsal(a):
Optimální by bylo vyvést 12V jako odbočku z auto(buso)baterie přes pojistku jen pro rádio. Energeticky i konstrukčně nejčistší.


Najčistejšie...... no.
Ale v tom prípade nevyhnutne do prívodu k autorádiu obyčajnú diodu. Mal som na stole veľa autorádií od ČSAD vodičov, ktorý mali takto vyvedené napätie. Ak pri zapnutom rádiu naštartoval autobus, rádio dostane napätie s obrátenou polaritou a je v čudu. Preto do prívodu diodu.


To chceš říct, že při startování se přepóluje 160Ah akumulátor???
u toho bych tedy chtěl být Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund