Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

životnost žárovek
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
milmarek
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 9:33    Předmět: životnost žárovek Citovat

zdravím všechny
Ve FIATU STILO - jako i v jiných vozech odchází poměrně často žárovky H7, nebo H1. Mnoho se kolem toho diskutuje, problémem je údajně vyšší napětí v síti auta, přesahující 14V. Dá se to řešit předřadnýmn odporem, který sníží napětí o 0,7 V. Můžete někdo říct konkrétní hodnoty odporu, který problém pomůže řešit ?
Návrat nahoru
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 10:41    Předmět: Citovat

Myslím, že to nebude odpor, ale dioda.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
jave



Založen: Nov 26, 2005
Příspěvky: 1602
Bydliště: jizni cechy

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 11:58    Předmět: Citovat

POZOR!!! Počítat s odberem a tudiz amperazi diody, ale stejne ti to nepomuze. Kamos ma Mareu a pomohlo az kdyz koupil znackove zarovky. Vsechny repliky se prehrivaly a diky dennimu sviceni rychle odesly
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 13:28    Předmět: Citovat

Je fakt ze tem zarovkam hodne nesvedci kdyz nekde ve vedru zastavis na krizovatce. Prehrivaji se a ja se ani nedivim. Znamy si dal do punta H4 90/100W a a rozteklo se mu svetlo Shocked
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 13:52    Předmět: Citovat

Kdysi platilo pravidlo, že zvýšení napájecího napětí o 5% zkrátilo životnost žárovky na polovinu. Jak jsou na tom dnešní žárovky, to nevím, ale těch diod by muselo být asi víc a samozřejmě na patřičný proud. Při úbytku 0.7V/kus a proudu 5A budou pěkně topit .
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 14:41    Předmět: Citovat

Nejaké to pravidlo platí stále, ten percentuálny nepoznám, ale výkon rastie so štvorcom napätia, takže pri zvýšení napätia palubnej siete budú žiarovky primerane preťažované podľa vzorca P=U2/R. /u na druhú/. Koľko watov žiarovka pri zvýšení vydá naviac, sa mi teraz nechce počítať, ale nebude to malý rozdiel.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 15:13    Předmět: Citovat

Měřili jste někdo napětí přímo na žárovce? myslím že tam moc nebude vzhledek průřezu přívodních vodičů.
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 15:49    Předmět: Citovat

S tímhle problémem se začali u nás setkávat nejdřív řidiči vozů značky Škoda ZGARBIA. Ty mají světlomety navržené s tak mizerným odvodem tepla, že použité H7ky praskají jak pukavce - proto tolik zgarbií jezdí jednovokých. Výrobce se to snažil vyřešit už po 1. nebo 2. sérii - k žárovce se prostě připojil předřadník s hodnotou kolem 0,2 ohmu. Stejně to bylo na prd, žárovky praskají dál. Bratr má zgarbii jako služební a mění tak jednu co týden až ob týden. U jiných aut, pokud mají lépe vyřešený odvod tepla, je situace o něco lepší...
Co se životnosti a napájecího napětí týče, onen klasický vzoreček, počítající s poklesem životnosti na 50% při 10%navýšení Unap u halogenek neplatí, protože halogenky se už navrhují jako přežhavené oproti stejně výkonným normálním žárovkám. Nadměrný úbytek materiálu na vodiči žhavicího vlákna, způsobený vypařováním wolframu při přežhavení je v halogenkách kompenzován oním halogenidovým cyklem, který pokud se nemýlím, byl objeven u BOSCHe - pokud ne , byl jím tedy poprvé použit. Spočívá v náhradě vakuové baňky žárovky z obyčejného skla baňkou z taveného křemene (má menší tepelnou roztažnost než obyčejné sklo), naplněnou vzácným plynem, nejčastěji argonem, dnes i kryptonem nebo jejich směsí. Směs je za studena pod tlakem nižším, než je okolní atmosférický, ale není to vakuum. Do náplně je přidáno malé množství některého z halogenů - prvků 7. skupiny Mendělejevovy periodické tabulky prvků. Nejčastěji se používá jód, méně bróm. Chlór a fluór jsou za normálních podmínek plyny, navíc dosti zdraví neprospívající, jejich používání není proto tak časté. Vlivem halogenu se z vypařujícího se wolframu stává při jeho postupu směrem ke stěně baňky halogenid, který se na stěnu baňky neusazuje - baňka nečerná a naopak se ochlazený od stěny baňky vlivem vnitřního proudění náplně opět vrací k vláknu, kde se žárem opět dělí na halogen a kov. Vzniklá rovnováha tlaku nasycených par kovu v okolí vlákna vede k tomu, že se vlákno téměř neztenčuje. Pouze u něj dochází vinou otřesů ke svařování sousedních závitů šroubovice rozžhaveného vlákna, takže se postupně zkratuje víc a víc závitů vlákna - až nakonec má v některém místě tak nízký odpor, že při zapnutí, když ještě halogenidový cyklus není optimálně rozběhnutý, vinou prudkého proudového nárazu přehoří. Halogenka proto téměř nikdy nezhasne za provozu - naopak velmi snadno "odejde" při zapnutí. Žárovky H7 mají (asi z konstrukčních důvodů - ničím jiným si to nedokážu vysvětlit) tak malou baňku, že u nich je tak malý tepelný spád mezi vláknem a "sklem", že halogenidový cyklus neprobíhá optimálně, pokud nejsou na správném místě chlazeny. Výsledek je vidět deno denně na silnicích. V tomto případě už se raději přikloním k náhradě žárovek xenonovými výbojkami i když jejich výměna už je svépomocí těžko realizovatelná a vždycky se musí měnit (kvůli stejné svítivosti) celý pár. Také jet proti autu se špatně seřízenými xenony je boží trest. Anebo nás vývoj polovodičů dovede k natolik supersvítivým LEDkám, že budeme nejen vzadu, ale i vepředu svítit pevnou fází bez měničů napětí, LUXEON už k tomu docela hezky směřuje...
Suma sumárum, H7kám a halogenkám vůbec by nejspíš nejvíce vyhovovalo napájení ze zdroje proudu, který by nedovolil překročení nastaveného příkonu, s eventuálním SOFT startem, aby se opravdu rozsvěcovaly plynule... Anebo aspoň ten SOFT start s PWR, takhle nejaký "parní" HEX-FET s eventuální kontrolou proudu - že bychom založili firmu "Věčné halogeny s.r.o."....? Pánové, to by byl tuning, to by nás výrobci halogenek "milovali"...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 16:35    Předmět: Citovat

...nebo do každýho světlometu přidat ventilátorek Question Rolling Eyes
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 16:42    Předmět: Citovat

Brokovnici, nejlíp BENELLI nebo REMINGTON, to jsou automaty, odstoupit tak 5m a pár ran kolem světlometů by mělo vytvořit dostatečný ventilační prostor, navíc tímto TUNINGEM získá každé vozidlo punc naprostého originálu...
AK47, UZI, H&K MP5 nebo něco podobného by také nemuselo udělat marnou práci...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 20:55    Předmět: Citovat

jsem tu v Bastlírně nebo o přestávce na chodbě elektro učiliště? Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31847
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st květen 02 2007, 20:58    Předmět: Citovat

Chudej bejt, h***o mít a ještě se nezasmát - k čemu by ten život byl...?


Jinak neberte život vážně, stejně z něj nevyváznete živí.... Very Happy Very Happy Very Happy

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pibroch



Založen: Jan 28, 2007
Příspěvky: 40
Bydliště: West Slovakia

PříspěvekZaslal: čt květen 03 2007, 6:48    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
..... Výrobce se to snažil vyřešit už po 1. nebo 2. sérii - k žárovce se prostě připojil předřadník s hodnotou kolem 0,2 ohmu. Stejně to bylo na prd, žárovky praskají dál. ...

nejedna sa o predradnik, ale je tam pouzity transil.
kolega to kedysi prerabal, citujem z jeho emailu :
...ja som o tom tiez nevedel, ze je to (odchadzanie ziaroviek)
sposobovane prepatim, takze som ani nevedel, ze na to existuje
opravna sada. Ked to tu niekto prezentoval ako odporovy kabel, tak
som zasiel do servisu, nech mi to ukazu. Kukol som, videl som,
stacilo to na okukanie co robit. Nechceli mi to urobit v ramci
kulancie, tak som sa na to vykaslal, 300Sk za dva drotiky, dva
transily (kazdy po 3 koruny uz aj s DPH v SOS electronic), dve
objimky a styri fastony za snad 20 Sk dokopy sa mi nechcelo dat.
Jednoducho je to zdieranie, to by mali rozdavat zadarmo, ked uz raz
posr**i regulator v alternatore.

Napr. z katalogu SOS:
BZW 06-15 18 V GEG alebo BZW 06-15 B 18 V GEG
Dióda transil 600W 18V 100A
cena 2.71, resp. 2.40 Sk + DPH 19%

alebo:
1,5 KE 18 A 18 V GEG alebo 1,5 KE 18 CA 18 V GEG
Transil 1500W DO201
cena 5.52, resp. 7.03 Sk + DPH 19%

Mozes pouzit aj jednosmerny aj obojsmerny, podla toho aku budu mat v
druhom pripade sa jeden smer nebude vyuzivat.

_________________
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
milmarek
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt květen 03 2007, 8:19    Předmět: životnost žárovek Citovat

JAK NA KRÁTKOU ŽIVOTNOST AUTOŽÁROVEK?

Mnoho vlastníků nových aut, např. Peugeot, Citroen, Fiat, atd. museli zjistit, že žárovky hlavních světlometů mají krátkou životnost. Příčina tohoto jevu je v tom, že elektrická síť automobilů je optimalizovaná tak, aby měla co nejmenší úbytek napětí. Z tohoto důvodu jsou autožárovky napájeny vyšším napětím než na jaké byly konstruovány, často až 13,2 - 14,0 voltů.

Tento problém může vyřešit sadou - CARGO 160627. Malý odpor sníží napětí cca o 0,75 V. Součástí sady jsou 2 kusy odporu a 4 kusy rychlospojek.

Příklady životnosti standardních autožárovek:




Typ

Životnost při 13,2 V

Životnost při 14,0 V

H1

400 Hodin

160 Hodin

H4

650 Hodin

260 Hodin

H7

550 Hodin

220 Hodin
takže existuje sada, avšak když jsem zjistil cenu 700 Kč/2 ks, tak mě přešla chuť. Pominu-li cenu žárovek, je největší problém žárovku u STILA vyměnit. Proto to chci řešit a pokud se životnost žárovek prodlouží, splní to účel. Ještě poznamenávám, že jsem po 3 měsících měnil značkovou H7 Osram, 55w.tedy žádné 100W experimenty.
Návrat nahoru
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: čt květen 03 2007, 9:35    Předmět: Citovat

pibroch napsal(a):
nejedna sa o predradnik, ale je tam pouzity transil.


Jsi si jistý, že jsou tam opravdu použity transily a ne výkonové zenerky (popř. jen obyč diody, viz těch 0.75V) ? Paralelní transil by byl nesmysl, seriový se (pokud vím) nedělá na tak nízké napětí, to, že je na něm napsáno Dióda transil 600W 18V 100A opravdu neznamená, že na něm může být trvale výkonový úbytek 600W, popř. 1800W, protože by svítil víc než ta halogenka.

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund