Založen: Nov 23, 2006 Příspěvky: 168 Bydliště: Chomutov
Zaslal: ne duben 01 2007, 14:31 Předmět: Re: odpojovač aku v autě
misumi napsal(a):
Jak jednoduše vyřešit,aby se zastavil motor,když vypnu odpojovač.Dochází k tomu,že alternátor neustále dává proud a vlastně mu odpojím zátěž.Na altíku samozřejmně vyskočí napětí až na 20V a zapalování maká dál.Protože zapalování je favorit tak se může stát,že těch 20V dlouho nesnese.Vím,že se vyrábějí odpolovače s vice kontakty,ale stojí asi 10krát více.Jde to vyřešit?
Víš otom že u motoru který je v chodu se nesmí odpojovat akumulátor,hrozí zničení alternátoru a další elektroniky,pak se divíš že ti relé dává 20V a více místo 14V když mu přerušíš jeden z porovnávacích bodů které používá pro regulaci !!Odpojení AKUMULÁTORU se používá jako jedna z forem zabezpečení auta - aby se zamezilo nastartování ap.,jiný význam v tom nevidím,hlavně ne u nových nebo novějších aut.
Beru,ale já to nepotřebuju jako proti ukradnutí, /nemá to ani skla ani zámky/Je to závodní speciál.Nemám ani strach ze zničení čehokoliv přepětím/nic tam skoro mení/ jen potřebuju aby to chcíplo.Nebude-li jiná možnost, musím to udělat mechanicky-dám na lanko k odpojovači ještě jeden vypínač a tahem vypnu oba dva najednou.
Založen: Nov 23, 2006 Příspěvky: 168 Bydliště: Chomutov
Zaslal: ne duben 01 2007, 17:21 Předmět:
misumi napsal(a):
Beru,ale já to nepotřebuju jako proti ukradnutí, /nemá to ani skla ani zámky/Je to závodní speciál.Nemám ani strach ze zničení čehokoliv přepětím/nic tam skoro mení/ jen potřebuju aby to chcíplo.Nebude-li jiná možnost, musím to udělat mechanicky-dám na lanko k odpojovači ještě jeden vypínač a tahem vypnu oba dva najednou.
Jestli jsem dobře pochopil,je to "sranda auto",pokud necháváš baterku i při jízdě,tak můžeš vyp.motor klasicky - přerušit napájení pro zapalování přes nějaký vypínač,nebo odpojovat nejen baterku ale i vývodní drát alternátoru co jde na baterku - dobíjecí,aby jsi odpojil napětí pro zapalování,pak to chcípne.
Taky si můžeš k lanku přidat menší vypinač pro zapalování(dát ho do série s hlavním klíčkem)a vypínat odpojovačem baterii a tím vypínačem obvod zapalování,obvod zapalování má odběr asi do 10 A
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne duben 01 2007, 17:37 Předmět:
Já bych to zkusil bastlířsky - výstup z alťasu bych dal natvrdo na baterku, ten kabel klidně i do KOPEXKY, což je stará pancéřová trubka na el.instalace, nebo do jiné kovové chráničky, aby vydržel i nějakou tu ránu, a odpojoval bych jen přívod do zbytku auta k pojistkám a ke klíčku - škubneš a vše krom kabelu baterka - altík je bez šťávy, včetně budicího vývodu regulátoru.
Jestli ale má být i alťas bez šťávy, co kdybys ty jednoduché odpojovače namontoval 2 a mechanicky je propojil nějakým táhlem na 1 lanko??? Oba by měly jeden konec společně na baterce, a při rozepnutí by jeden odstřihl baterku od alťasu, druhý baterku od zbytku auta. K napětí by tak zůstaly připojené jen oba ty odpojovače. A vyhověl bys bohatě předpisům, jestli požadují odpojovač pro plnou zátěž.
Pokud nebude altík buzen - zapalování spolu s buzením a zbytkem elektriky bude odpojeno, sice se bude spolu s dobíhajícím motorem dotáčet a vlivem remanentního magnetismu na něm může napětí vyletět Pánubohu do oken, ale to by nemělo vadit, pokud to nebudeš dělat při každém zastavení motoru, alťasové diody mají mít Ur minimálně 70V právě kvůli takovéto eventualitě. Pokud chceš mít ochranu i pro tento případ, musíš si ubastlit z 1 zenerky, 1 odporu a 1 výkonového Darlingtonova tranzistoru PNP cosi jako VÝKONOVOU zenerku, měla by mít napětí cca 20-24V a zapojit to na přívod od alťasu do odpojovače baterky a na kostru. Když odpojíš autu šťávu a motor bude dobíhat, zvýšené napětí na altíku to otevře a svede se přes to na kostru. Zároveň to altík zatíží a tím účinněji zbrzdí roztočený motor. Ten PNP musí snést dost A, aspoň čtvrtinu proudové hodnoty alťasu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 17, 2005 Příspěvky: 1285 Bydliště: Praha
Zaslal: ne duben 01 2007, 18:04 Předmět:
alternátor by neměl běžet bez baterky to se odlehčí a může jít do háje. I když nádrž nepoteče odpojovač musí být když je to v předpisech. Nevím , možná skutečně spínač od startéru, a uvládat ho nějakým relátkem , které vypne zapalování.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne duben 01 2007, 18:23 Předmět:
Dyť pravím, ubastlit na ten moment než se zastaví otáčení po uškubnutí šťávy nějakou zátěž. Musí se zapnout až ve chvíli, kdy napětí na altíku vyleze nad hodnoty obvyklý při normálním provozu, proto navrhuju těch 20-24V. Kdyby byl odpojovač baterky vlastně PŘEPÍNAČ, dal by se tam dát jen rezistor nebo výkonná žárovka - odpojit baterku a zároveň k altíku připojit jinou výkonovou zátěž, která by ho zároveň brzdila. Neohrozilo by to ani diody, kdyby napětí nepřesáhlo 20V, bylo by to úplně ideální. Ale neznám skutečnou konstrukci toho odpojovače, určitě to nebude jen tak nějaká mrcha z traktoru, bude to asi stejně jako možné úpravy PEKÁČE k závodům nějak specifikováno v propozicích... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne duben 01 2007, 20:42 Předmět:
HERDEKFILEK, umíš Ty chlape číst???
Co jsem napsal o 4 příspěvky výš???
2 odpojovače spojit MECHANICKY, to je jako na 1 lanko nebo drát nebo tyčku, víš???? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Keď že to má plniť práve bezpečnostnú funkciu, musí sa akumulátor bezpečne, spoľahlivo a jednoznačne odpojiť. Ostatné je možné riešiť aj nejakou elektronikou. Preto tam má byť odpojovač a nie vypínač.
Budenie do alt. by som spínal cez rozpínací kontakt relé, ktoré by bolo ovládané z nejakého obvodu pripojeného na výstupe alternátoru. Ak by napätie na vystupe ALT. stúplo na cca 18V až 20V, obvod by vypol relé, to by odpadlo a ALT by sa odbudil.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne duben 01 2007, 21:26 Předmět:
Alternátor jako točivý elektrický stroj má vždycky nějaký zbytkový neboli REMANENTNÍ magnetismus, takže pokud je bez zátěže, může napětí na něm vyletět klidně až do nebes, neboli k proražení některé izolační bariéry - tedy i PN přechodu některé z diod apod. Proto se normálně v autě neodpojuje aku, neboli NESMÍ se odpojovat za chodu motoru. Vypnutím motoru se pouze vypne buzení, ne spoj do aku = zátěž. Proto navrhuju při odpojení aku zároveň připojit zatěžovací odpor, ketrý to zbytkové napětí a proud beze škody sežere.
A sorry Creativkovi, nemám dnes nějak náladu, tak jsem vylít jak čert z tunelu... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne ne duben 01 2007, 21:28, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12335 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne duben 01 2007, 21:28 Předmět:
Podobná věc se u jisté techniky, o které pomlčím, řeší sadou několika dalo by se říci velkých pojistek, které přetne fíbrový nůž, odstřelený pyropatronou, nebo stlačeným vzduchem. Myslím, že odpojovač, který potřebuješ, musí být navíc asi nevýbušný. Nedovedu si představit, že jen tak zajiskříš nějakým vypínačem, pokud kolem teče benál.
Dobře,ale na to už potřebuji druhý rozpínací kontakt,krerý nemám.Vím,že je potřeba zrušit buzení,nebo zapalování, ale jak.Napadla mi taková ptákovina:zapojit cívku rele přez odpojovač cca 6V a kontakty odepnout zapalování.Ale to nefunguje,protože když motor chcípá klesne U rele odskočí a celé se to opakuje ale nechcípne.
Pořád uvádíš odpojovač s více kontakty .
Jediná informace která od tebe vypadla je že je drahý.
Znova se ptám jestli víš jak je to tam řešeno,nebo jestli je kontakt na výrobce ?
Jde o zásadní věc :
koupíš něco za drahé peníze a nebude to fungovat jak má.
Výrobce by měl tyto zásadní informace objasnit.
Ještě můj názor ohledně bezpečného vypnutí :
nejprve je potřeba zajistit,aby se vypnul motor a alternátor přestal dobíjet a teprve potom se odpojila baterie.
Jak jsem uvedl dalo by se to řešit nějakým zpožďovacím obvodem,ale v případě havárie je otázka zabezpečení napájení tohoto obvodu.
Napadá mě jedna věc zpoždění zajistit mechanicky !! ?? .
EKKAR něco takového uvádí ,ale zase by musela být řešena otázka zpoždění ! !
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31903 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po duben 02 2007, 19:39 Předmět:
Pokud bude to mnou ideově navržené zátěžové zařízení připojeno TRVALE, za provozu ničemu vadit nemusí, vždyť navrhuju, aby to mělo otevírací napětí kolem 20-24V, na to altík s baterkou nemá šanci vylézt ani náhodou, a když se baterka odkřápne odpojovačem a napětí poleze nahoru, po dosažení téhle meze se automaticky omezí. Žádné zpoždění není potřeba, okamžitě po odpojení baterky začne napětí na altíku růst, protože se pořád ještě dotáčí spolu s dobíhajícím motorem, kterému druhý odpojovač utrhnul napájení zapalování. Skoro okamžitě naroste na mez otevření té výkonové superzenerky a na ní zůstane, dokud otáčky neklesnou a napětí samo nespadne na nulu. Žádný patent si na to nedělám, ale mělo by se to chovat podobně, jako transil nebo podobná napěťově omezující součástka v jiných zapojeních. Jen by to mělo být trvanlivější, doběh motoru přece jen pár sekund trvá... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.