Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6887 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: st leden 29 2025, 23:36 Předmět:
bu2520 napsal(a):
Jenom se zeptám znalých jak často se používá programování v
B) strukturovaný text PLC dle IEC61131-3 já to sice v nějakých velmi omezených mantinelech znám, ale raději používám objektové programování na PC.
Já to docela používám pro PLC. Teď mě němci tlačí do C++ a já trvám na IEC. Pro PLC mi to přijde vhodnější. Je to možná jen dojem, protože v tom IEC občas dělám.
Ale k výuce, myslím, že témata jsou dané schváleným oborem. Učitel nemůže moc utíkat, ale...
Myslím, že žák, který vyjde s maturitním oborem elektrika by měl vědět:
- jak funguje relé
- co to je tranzistor, dioda, odpor, kondenzátor, tlumivka, transformátor, motor, ...
- základní kámen elektronických obvodů, že je zesilovač a to ať ve funkci standardního analogového zesilovače či logického obvodu (komparátor a hradlo)
- jak použít filtry (propusti a zádrže) a že je to to samé jako regulátory, jen se na to dívá z druhé strany
- programování v podstatě jakékoliv, jde o základy algoritmizace...
Prakticky:
- jakýkoliv SW pro návrh PCB
- tranzistor v základních zapojení SE, SB, SC + základní zapojení operačních zesilovačů (asi o krok poté)
- tranzistor/dioda v základních zapojení pro log. obvody
- hradla ve formě čítačů/monostáblů...
- základy programování jednočipů/PLC/PC app (dle zaměření obru - mechatronika bude spíše o tom jednočipovém počítači)
- umět vzít do ruky páječku a zapájet rezistor 0603 SMD nebo klasiku THT malý i velký
To asi ty základy, ale bez znalosti měření/měřicích přístrojů/principů se to neobejde. Taky klasická síť 230 V - L, N, PE popřípadě PEN... a základní povědomí o normách.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20383 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt leden 30 2025, 7:26 Předmět:
Takže bychom měli slušně robustní kostru, která to bude držet celé pohromadě.
Co na ní bude nabalené za podtémata, včetně praktické aplikovatelnosti znalostí, závisí na konkrétním studijním oboru, protože tady už to překračuje hranici učitelského řemesla a zasahuje do oblasti nadšení, či umění.
To je kostra pro slaboproud. Co silnoproud? Energetika? Fázorové diagramy RLC obvodů, počítání ve čtyřech kvadrantech, motory, generátory, transformátory, kompenzace, zkraty, úbytky, přepětí, oteplení, ztráty, harmonické, měření a regulace, elektrotechnologie (materiály vodičů, slitiny pro kontakty, polovodiče, základy metalurgie, izolanty, výroba kabelů, přístrojů a strojů...), výpočty konstrukcí (rozklad namáhání, pevnost materiálů, přívěsy a průhyby). Osvětlení - vztahy, výpočty, návrhy. Řízení pohonů. Technické kreslení. Obrábění a základy strojařiny.
To si jen tak namátkou vybavuju, co jsem musel drtit během čtyřech let průmyslovky. Nic z toho bych dnes nenazval nepotřebným. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20383 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt leden 30 2025, 12:19 Předmět:
Pokud jde o ty materiály, jejich vlastnosti a oblasti použití, tak předpokládám, že předmět Elektrotechnologie na těchto školách stále existuje.
Různé moduly smyku, pružnosti, meze elastické a plastické deformace, Černochovy strojnické tabulky - to přece byl předmět Mechanika. Ten už se také nevyučuje?
Fázorové diagramy RLC obvodů platí ve sloboproudu, jako v silnoproudu, i když důvod k jejich použití je podřízený na obou koncích spektra, rozprostírajícího se od silnoproudu po slaboproud, jiným požadavkům.
No a přenosová vedení vysokého napětí, trafostanice, spínačky, elektrárny, generátory a turbíny, jejich kompenzace, řízení a dimenzování, to přece patří do předmětu Silnoproud.
Myslím si, že máte u elektrikářů laťku hodně vysoko.
Manželka kamarádova učí na VŠ "Zemědělce" v ČB laborky a biologii (nebo obráceně) a té by stačilo, kdyby nastupující studenti na VŠ znali předpony - mili, mikro, nano a věděli co znamenají , přímou a nepřímou úměru a trojčlenku...
No to je pravda, nároky na generaci "sněhových vloček" nesmí být příliš vysoké. Mangelka učí budoucí zdravotní sestry a ukazovala mi písemku, kde měly spočítat, kolik Sava mají nalít do kýblu vody, aby dosáhly koncentrace předepsané výrobcem. Tři holky to trefily, zbytek hanba mluvit. No ale jsou v prváku, tak snad je ještě vycepuje.
Na dobrém, já jsem taky dostával na praxi čerstvé absolventy elektrikářských škol a poznatky mám stejné. Pro vysokoškoláky jsme připravili bezpečnostní školení jak používat ruce a o používání nástrojů typu šroubovák!
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20383 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt leden 30 2025, 17:54 Předmět:
barnodaj napsal(a):
Myslím si, že máte u elektrikářů laťku hodně vysoko...
Jestli to nebude tím, že elektřina není bez pomůcek vidět, nemá tvar, barvu ani zápach. Dokud si nesáhnu.
Elektrikář se musí především naučit se sám učit.
Škola je potřebná k vypěstování základu, bez kterého by jakýkoli další obor znamenal rozbíhat se naslepo proti stěně jedoucího vagónu v naději, že na jeho konci budou otevřené dveře a že se do nich trefím. Přitom existuje daleko větší pravděpodobnost, že mě ty dveře smetou, odřu si hubu o stěnu vagónu, či o zavřené dveře, nebo doskočím na pražce až za ním.
Dobíhat a naskočit, než nabere rychlost, v tom už nějaká šance je. A nevylučuje možnost později přestoupit jiným směrem.
Čili jde o to, nastoupit už do toho prvního vlaku radši včas.
Když už tu byla řeč o trojčlence: v druhé půlce osmdesátek jsem vedl kroužek elektroniky a málem mě šlehlo, když si účastníci na Ohmův zákon kreslili množinový diagram. O trojčlence v sedmé až deváté třídě slyšeli poprvé až od nás... takže ano, i škola dokáže napáchat škody, které později zdržují a škodí.
Takoví Křižík, Ressl, Božek, Oersted, Eiffel, Pascal, Parléř, Euklidés, Petzval, Tesla, Bruch, von Mihály, Šafránek, Ericsson, Branley a milion dalších se množin ve školách nikdy nedožili a všichni museli umět počítat.
Přesto někdo nekonečně moudrý množiny do našich škol zavedl jako jedinou a pravou cestu. Přitom šlo o omyl: ve světě se hovořilo o množinách, ale například Mauchly s Eckertem si pod tím představovali množinu instrukcí potřebných pro programování Eniacu, přitom přímá a nepřímá úměra s trojčlenkou u nich byla k snídani, obědu i k večeři.
Čili, jak může vzdělání natropit spoustu paseky, dostane-li se ho úplnému mamlasovi, dokáže chyba ve vzdělání zkazit i šikovného a inteligentního žáka.
Proto tu plácáme z bláta, jestli v něm někdo nenajde perlu, tu ideální radu pro Rudolfa, čím ve výuce začít, čím pokrqčovat, a kam až to ve škole dovést, aby radší víc, než méně absolventů jednou mohlo říci, že jim ta škola něco dala. A radši, že jim dala hodně.
Jenom, že základ chtít něco dokázat musí mít studenti z domova, popřípadě ze základky. A hodně znamená i osobnost učitele, tak je asi dobře, že se Rudolf snaží.
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6887 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: čt leden 30 2025, 20:23 Předmět:
barnodaj napsal(a):
Myslím si, že máte u elektrikářů laťku hodně vysoko.
Nevím jak je to teď, ale když jsem byl na elektro prumce já, tak se tam studenti docela vybíraly (alespoň na tu, kde jsem byl já), nedostal se tam každý. A je fakt, že ten integrální a diferenciální počet, když jsme měli na VŠ neuměla ani část gympláků... Takže ano, není to nejspíš běžné středoškolské učivo.
Naposledy upravil Cust dne čt leden 30 2025, 20:30, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6887 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: čt leden 30 2025, 20:29 Předmět:
barnodaj napsal(a):
Manželka kamarádova učí na VŠ "Zemědělce" v ČB laborky a biologii (nebo obráceně) a té by stačilo, kdyby nastupující studenti na VŠ znali předpony - mili, mikro, nano a věděli co znamenají , přímou a nepřímou úměru a trojčlenku...
Když jsem na VŠ vedl/oponoval diplomky (elektro/strojní/jaderka ČVUT), tak jsem se setkal často s leností. Nikdy s hloupostí.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.