Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 650 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: st únor 14 2024, 12:37 Předmět:
Ne že bych tomu nevěřil, jenom si myslim, že je podstatnej rozdíl mezi trakčním měničem na lokomotivě kde bude požadavek na funkčnost v širokym rozmezí teplot (určitě neni každej tyristor chlazenej na stejnou teplotu) a tim co zamýšlím já.
Proto by mi dávalo smysl tolik tyristorů do serie jak říkáš.
Myslim si, že se s teplotou, výměnou za jinej kus během servisu z jiný serie, jiný spínací časy atd...
tim počtem vykrejvaji tyhle rozptyly.
Popravdě, jestli to i přes mojí rozvahu dopadne jak říkáš tak krom mrzeníčka Ti dam i za pravdu...
rozložit napětí mam samozřejmně na mysli jen v blokovacím stavu. Při sepnutí už musim jen doufat, což byla i myšlenka původního dotazu, že se všechny začnou a budou otvírat stejně a tudíš nedojde ke stavu kdy se na nějakym z nich objeví větší napětí než vydrží
Naposledy upravil Skay dne st únor 14 2024, 12:40, celkově upraveno 1 krát.
Bude to ztráta času, protože to nebude fungovat, věř mě, vím to. Zabývám se jenom obvodama, kde je moc voltů , moc Ampér a moc kilohertz
Bloky s komutačními tyristory, který chceš v sérii použít se na to nehodí, mám je otestovaný.
Naposledy upravil samponek dne st únor 14 2024, 12:53, celkově upraveno 1 krát.
Když vypne tyristor v sérii s cívkou (indukčností) má proud cívkou snahu pokračovat dále stejným směrem, dojde k otočení polarity napětí na cívce a proud jde dále nulovou diodou až do zániku proudu nebo do nového sepnutí tyristoru!
To je pravda, jenže komutační tyristor a kondy a odpory a všechno kolem to bude brzdit a proto je to nevhodný a nebude to fungovat, kromě toho se blok při prvním spuštění prostřelí.
Trakční motor se svojí obrovskou indukčností a jeho rezonanční filtr je něco úplně jiného i když je to taky indukčnost, ale jiná, v magnetickém obvodu je nejmíň tuna železa a je to na to konstruovaný aby to fungovalo.
Jde o čas, ten je rohodující a zde je nejmíň o řád jiný, indukčnost je nejmíň o tři čtyři řády jiná, odhadem 50000x a to je strašně moc
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 650 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: čt únor 15 2024, 7:09 Předmět:
Nejde o to, že bych Ti nevěřil, to vůbec ne. Jen bych rád věděl co se při seriový kombinaci +-stejných tyristorů v seriovém zapojení může stát tak moc špatně až to způsobí jejich destrukci. Pořád vycházim z toho, že nebudou překročeny katalogový hodnoty. Shodneme se na tom, že proud bude jeden, tak jediný co zbývá je nerovnoměrný rozložení napětí při rozšiřování vodivé oblasti. Kdysi jsem nějaký doporučení ohledně seriovýho řazení tyristorů četl, že blokovací napětí dvou tyristorů nemůže být součtem blokovacích napětí každého z nich ale logicky méně ale že by to byly vyloženě násobky...
Já to samozřejmně na první dobrou nenabiju na plný možný napětí a nebudu čumět co to udělá. Začnu na pár setV. Když ale uvidim, že napětí se při sepnutí rozkládá mezi bloky +- stejně nebudu mít důvod nezkusit napětí zvýšit.
Je to prakticky moje jediná aplikace s tyristory a baví mě se na tom učit a chápat co se tam jak děje a kam přelejvá tak mě trošku mrzí, že mi do toho hážeš vidle aniž by jsi mi alespoň naznačil v čem je to úskalí seriového řazení.
Ten případ co jsi zmínil 8xtyristor na 3kV je taky něco k čemu se musel kdysi někdo na základě něčeho nějak dopracovat ale to už mi nikdo asi nepopíše. Co, proč a jak...
Když už se ty informace, znalosti a zkušenosti nedaji předat tak co mi zbejvá, než to znovuobjevit?
Ano, ta indukčnost je tu řádově menší. O to tu taky jde, procpat a vypnout ty kA cívkou v 1ms pulsu.
barnodaj
Díky za katalog
PS
zatim jen velice letmo jsem pročetl servisní dokumentaci od Artaban001 a jsou tam 3 tyristory 1200V na 3500VAC
Naposledy upravil Skay dne čt únor 15 2024, 8:19, celkově upraveno 1 krát.
Muselo se to takhle dělat po blocích, protože jiný tyristory ještě nebyly, proto je kotevní měnič tak složitý a obrovský a taky aby to bylo opravitelný, ale pro tvůj případ to není vhodné.
To to je dneska trend, zadupat do země všechny jiné názory. A tvrdit, že můj je ten jediný správný. Od Artabana jsem dokumentaci neprohlížel, ale předpokládám, že se jedná o centrálník, jak se tomu u nás říkalo, tedy zdroj centrálního napájení sítě 24V ve vagonu. Nabíjelo to baterii, ventilátory, osvětlení. Výrobce NDR, řídící obvod B260D, v době, než se oddělilo Cargo od osobní dopravy, občas jsme tyto zdroje opravovali, spíše než tyristory se měnily diody na vn straně, usměrňovaly 3000V/50Hz z obvodu topení vlaku na střídavé troleji. Bylo jich taky více v sérii, používali jsme nějaké od IXYS.
Nedej se, v sériovém řazení tyristorů není žádný problém, je dobré mít přípravek pro měření rozdílu napětí na jednotlivých tyristorech. Říkalo se tomu AVéčka, souprava amplitudových voltmetrů (mikroampérmetr 100µA kondenzátor předřadný odpor) na každý tyristor jeden.
Ano ten CZE znám, je v honekrech , který se šrotujou i v těch, který jsou ještě zachovalý v provozu. Jako usměrňovač je kupa diod BYX 79 1600.
Ale nenavrhoval jsem Ti ho, protože topologie je pro Tvůj případ nevhodná.
Jsou tam trafa 2100/ 3000V /24 a sériové tyristory sekají DC na AC.
To je nějaký divný, nemohly usměrňovat 3000V 50Hz, protože 3000V je DC, topení ve vlaku je vždycky 1500VAC / 3000VDC, aby to mohlo všude.
Šampónku, pokud nevíš tak nemel nesmysly. Na všech střídavých lokomotivách, tedy lokomotivách řady 240, 242, 210 je topení vlaku napájené ze soupravy trakčního transformátoru zapojeno takto a na loko 363, 362, jedoucí pod střídavou trolejí 25kV/50Hz velmi podobně,.
Nebo tam někde vidíš usměrňovač???
A ještě topení na dvousytémovce 340 25kV/50Hz a 15kV/17Hz
Taky přímo z trafa bez usměrnění
Na transformátoru je vinutí a to dává 1500VAC 50Hz pro topení a potom vinutí 2100VAC a do vagónů jde buď 1500VAC, nebo 3000VDC přímo, jinak by to nemohlo fungovat.
Schéma, které jsi poslal bude ze střídavé, tam je vinutí 1500VAC a 3000VAC, protože je tam usměrňovač a přepínač odboček a ve vagónech je snižovací měnič, který požírá 1500VAC / 3000VDC a dává 24VDC
Šamponku, i tomu CZE v Honeckerovi je jedno, zda do něj leze AC, nebo DC. Na vlezu je můstkový usměrňovač. Trafo je tam jen jedno. Má dva primáry, do kterých pracují dva tyristorové polomůstky. Sekundár je jeden. Existují verze na 1000,V 1500V a 3000V. Automaticky to přepíná volící souprava u vozů RIC. To ale není případ Honeckera. Ten je buď na AC, nebo DC ( Brejlovci) 3000V.
Ano a na šasi u tyristorových polomůstků je ta spousta BYX 79 1600, který měnič má dvě trafa ? Jedno je ze spoustou odboček nahoře, je vinuté 2mm drátem a to druhé má tlustý plochý vinutí.
Speciálně pro šamponka:
jestli jsi to CZE někdy viděl fakt otevřený, s vytaženýma blokama, tak bys viděl , že jsou tam dvě tlumivky a jedno trafo (každý je to těžký jak hovado, několikrát jsem trafo měnil). Jedna tlumivka je na vstupu a druhá, která je motaná pásovinou, je na výstupu, jako akumulační cívka. Využívá se tam i nulová dioda (schválně si zjisti, co to je). Krásný na tom CZE je to, že je to opravitelný v každý době. Nám tam nejčastěji oddcházejí komutační kondenzátory, co jsou v sérii s komutačními tyristory. Postupně se jim snižuje kapacita, tak to selže a půlmůstek se probije buď částečně, nebo celý. Na diagnostiku stačí multimetr s měřením kondenzátoru. Pak se nám občas probil primár trafa na kostru, což způsobilo i explozi filtračních kondenzátorů, nebo sekundár na kostru, což způsobilo zase vyhoření většiny zářivkových měničů a protismykovýho regulátoru. Honeckery, co se modernizují, tak dostávají úplně jiné CZE a tam se už musí řešit i takový záležitosti, jako jsou převodníky napětí LEM (viz vedlejší vlákno). Pak nám dovezou pajšle z těch původních a pokud nastrkám do G-ček (ty střídače) na místo těch dvou komutačních kondů jeden kondenzátor z filtru, který je ve vedlejší skříni, ten blok G se už ke mě nevrátí, protože ten kondenzátor (2,2uF) je nesmrtelnej (už jsem jich dost použil)
A pro ostatní - v tom manuálu je přípravek na párování trojic. Nám to vozí dodavatel už spárovaný trojice.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.