Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2639 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: so prosinec 02 2023, 17:57 Předmět: Katalyzátor u auta-ztráta funkčnosti
Zdravím všechny.
Mám dotaz ohledně oxidačního katu(diesel). Přestal se mi regenerovat DPF, protože kat stávkuje, a nezapálí saze v DPF.
Můj dotaz zní. Co se stane s katalyzátorem, že přestane pracovat? Vysublimují nějak ty vrstvičky drahých kovů, nebo se prostě zanese sajrajtem a půjde vyčistit? Prosvícením baterkou jsou ale kanálky krásně čistý, a lesklý. Dřív jsem kat neřešil, ale teď to bez něj prostě nejde, protože DPF ho potřebuje. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18773 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so prosinec 02 2023, 18:31 Předmět:
V C4 Pikaču mám DPF pomocí asi pětilitrovýho pytle s nějakým sajrajtem, co stačí asi na 100 000 km. Před dvěma roky jsem 30. ledna neprošel emisema na čoudivost 2,4. V servisu mechoš zjistil, že pytel má v sobě vákuum.
Jak dlouho jsem bez regenerace jezdil, netuším. Žádná kontrolka nesvítila, opakovaný měření emisí bylo téměř neměřitelný.
Jo a po montáži novýho pytle mechoš zkusil regeneraci z diagnostiky. Na konci to napsalo chybu, že regenerace nebyla dokončena, protože mě jela už jen jedna žhavící svíčka, který se při regeneraci u C4 zapínají. Dnes už nejde ani jedna. Zatím HDI startuje na jedno převalení a tak to neřeším. _________________ Jirka
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2639 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: so prosinec 02 2023, 19:07 Předmět:
Jojo, ty máš vespod auta nádržku na aditivum, pro snížení teploty zapálení sazí v DPF. On se ti filtr regeneruje i pasivně, když honíš auto pod plynem a v otáčkách, třeba na dálnici. Na couračkách se filtr ucpe za pár stovek km.
Jinak já se to snažím řešit, protože ucpanej filtr mi popraví motor, turbo, a kdo ví co ještě. Už teď jsem tam možná za pěknejch pár desítek tisíc, protože kat se na moje auto neprodává v druhovýrobě (Mercedes,no) Filtr nechám vyčistit a poptám jestli nestačí vyčistit i kat... _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18773 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so prosinec 02 2023, 19:23 Předmět:
Jezdím hlavně ty couračky. Za celou dobu, co tu C4 mám, jsem si všiml probíhající regenerace jen 2 x a to že po příjezdu do garáže se valil zespoda auta horkej vzduch. Koukal jsem, že pro C4 je naštěstí druhovýrobák k mání za 7,5 tisíc. Ale zatím snad není potřeba řešit. _________________ Jirka
Jojo, ty máš vespod auta nádržku na aditivum, pro snížení teploty zapálení sazí v DPF. On se ti filtr regeneruje i pasivně, když honíš auto pod plynem a v otáčkách, třeba na dálnici. Na couračkách se filtr ucpe za pár stovek km.
Jinak já se to snažím řešit, protože ucpanej filtr mi popraví motor, turbo, a kdo ví co ještě. Už teď jsem tam možná za pěknejch pár desítek tisíc, protože kat se na moje auto neprodává v druhovýrobě (Mercedes,no) Filtr nechám vyčistit a poptám jestli nestačí vyčistit i kat...
Si si istý, že oxidačný katalyzátor a DPF sú oddelene... ja som to zatiaľ vždy videl len v jednom celku (obale). V princípe keď je KO oxidačný kat, tak samotne čistenie keramickej vložky DPF nemá význam. A áno oxidačný katalyzátor postupom času (regeneračnými cyklami) stráca svoju účinnosť.. vyčerpáva sa zásoba vzácnych kovov. Až postupne nedokáže efektívne spáliť sadze zo štruktúry DPF. Problémom je, že prasknutú keramickú vložku DPF ti dokážu špecialisti vymeniť (vyrába sa ako samostatný špecifický diel) ale vložku oxidačného katu nikto ako diel nedodáva... takže ak je KO, tak je problém...
no tak si šťastnejší majiteľ... rozhoď to na kusy, kat kúp nový originál (ani inú možnosť nemáš)... DPF daj profesionálne (ideálne suchou cestou) vyčistiť.
Ale najprv by som overil funkčnosť katu... teplovzduškou by si ho mal vedieť rozpáliť do červena.. ak je OK..
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2639 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 11:19 Předmět:
Do červena ho právě rozpálím, ale na radu jednoho mechanika jsem do katu ohřáteho na 200°C vstříknul čistič brzd, a nic. Kat by měl prej začít červeně žhnout. Nebo jak si to myslel? Rád si nechám poradit. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Feb 07, 2008 Příspěvky: 829 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 12:54 Předmět:
Test katu bych nedělal pri 200°C ale tak pri 300°C nebo 400°C. A ano na rozpálený kat nastříkat čistič brzd, naftu nebo prostě nějaké hořlavé uhlovodíky. Pokud kat začne žhnout a jeho teplota se zvedne tak je vše ok. A kat se prostě opotřebuje no, vytratěj se drahé kovy a už nedochází ke katalytické reakci.
Jinak nenapsal jsi co přesně máš za mercedes, není tam náhodou před katem vaporizer?
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2639 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 16:05 Předmět:
Tak vyzkouším vyšší teplotu, a uvidí se. Vaporizer tam není. Nafta pro zapálení se dostává do katu od post-vstřiků z válců. Kat je našroubovaný přímo na horké části turba.
Pro info, je to Mercedes GLK r.v. 2008, 320 CDi 3.0 V6 165kW, motor OM 642.961
Ještě dodám, že auto má namotáno poctivých 403000km. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Tak to nemusíš (vzhľadom na km) ani testovať ten katalyzátor... a rovno kúpiť nový ako som písal, DPF dať samozrejme profi vyčistiť (ideál by bolo tiež vymeniť). Mal som BMW E91, ktoré išlo z domu pri 430tkm... pri 390tkm som dával čistiť DPF, ale výsledok už nebol OK... oxi katalyzátor sa už nedokázal dostatočne vyhriať a sadze "pálilo" cca. 100 až 150st menej... takže už po 20 -25tkm bolo poznať ako sa zase DPF upcháva. Skrátka kombo DPF+OXi kat to malo už sebou.
Samozrejme seriózne riešiť ak zvyšok auta má ešte primeranú hodnotu a stav... hlavne stav vstrekov, turba, prevodovky a motora ako takého.... inak by som to poslal do sveta...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2639 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 20:38 Předmět:
No právě že auto vypadá jak kdyby vyšlo z fabriky. Koroze 0, motor tahá jak bejk, nežere olej, vstřiky a turbo 1A, podvozek a lak je 1A. Navíc to auto má tak skvělej podvozek a skvěle se řídí, tak bych se ho nerad zbavoval. Fakt to je radost s tim jet. Do toho sedneš, a jel bys až do tramtárie To auto mám jako vejražní kousek, na výlety a tak. Jinak honim 4 Golfa takže méďa může bejt celou zimu v dílně.
Hele toho Meďoura opravim. Mne hlavně zajímalo, jakým způsobem přichází kat o svou funkci. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Ako bolo napísané.. OXI kat prichádza o funkčnosť postupnou degradáciou obsahu vzácnych kovov... každým regeneračným cyklom prichádza o časť svojej funkčnosti... pri tých 400tkm už má určite nárok.
V princípe si exemplárny prípad, že nie vždy čistenie DPF pomôže... pokiaľ je totiž emisný systém + vstreky a motor OK, tak plné DPF popola sa často krát rovná aj oxi kat na konci životnosti.. väčšinou aj po hromade km...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2639 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 22:01 Předmět:
Jasný jasný. Poptal jsem kat v Mercedesu, tak uvidim s čím se pochlubí
Sice mám možnost koupit z vrakáče, ale nevěřim ani boha, že má najeto do 100k km. Napsat můžou co chtěj.
Díky za rozpravu.
Edit: Tak to je docela sranda. Kat stojí v Mercedesu 28 863,23,-kč a DPF 46 218,37,-kč + další montážní díly a celkem tedy 76 488,-kč.
Jelikož tedy nechám DPF zkontrolovat a vyčistit, a když bude DPF OK, tak koupím kat a bude _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.