Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7942 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá říjen 27 2023, 6:13 Předmět: Elektromobily a úrazy el. proudem?
Včera jsem se na rally dozvěděl, že elektro/hybridní auta mají za zadním oknem zelenou LED. Pokud svítí-OK. Pokud by ale v případě např. havárie svítila červená, nesmí se laik dotýkat vozu!!!! Chápete to? _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Naposledy upravil mi-ro dne pá říjen 27 2023, 20:12, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31876 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 27 2023, 7:11 Předmět:
Tak ono je to jednoduchý. Pokud je od elektropohonu požadovanej nějakej výkon, mnohem snáz se ho dosáhne s vyšším napětím než proudem. Jsou menší ztráty oteplením, stačí dát menší průřezy vedení. Elmobily začínaly s 24V, dneska je naprosto běžná zdrojová soustava pracující na 180V a mluví se o ještě vyšších hodnotách. Jenže co takovej zdroj udělá v případě poruchy nebo rovnou nehody si nikdo nedovedeme představit ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12065 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: pá říjen 27 2023, 7:25 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Elmobily začínaly s 24V, dneska je naprosto běžná zdrojová soustava pracující na 180V a mluví se o ještě vyšších hodnotách.
. . . 400V je dnes standard . . .
citace z článku:
kód:
Napětí baterie elektromobilu
Většina elektromobilů v provozu pracuje s napětím 400 voltů, pokud se bavíme o trakci. 400 V není jen tak náhodná hodnota, vychází to z používaného třífázového napětí, které má právě tuto hodnotu. Při nabíjení tak stačí střídavý proud jenom usměrnit.
Trendem v poslední době je ale napětí 800 V, které má obří výhodu v rychlejším nabíjení.
Běžné napětí je cca 400V. Výkonější auta mají až 800V.
Na 180V dnes nic nefunguje. To by tam tekl strašný proud.
ok1hga: nevím kde to autor vzal, ale nabíječky jsou AC-DC spínané zdroje na 230V. Kdyby to bylo jak píšou v tom článku, tak by jste nikdy nemohli dobíjet z obyčejné 1f zásuvky.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31876 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 27 2023, 8:08 Předmět:
Draku, tys asi nikdy neviděl trojfázově napájený měniče pro plynulej rozběh elmotorů, viď? Tak úplně stejně existujou i stejnosměrný zdroje, který jsou na primární straně napájený buď ze dvou, nebo i ze všech 3 fází naráz - ano, domácí nabíječky určený někam do společný garáže jsou obvykle jen jednofázový, ale pokud má někdo vlastní barák a má ho připojenej na 3f, nikdo a nic mu nebrání si objednat nabíječku napájenou 3 x 400V (v našem prostředí). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Aug 15, 2011 Příspěvky: 1023 Bydliště: Mostecko
Zaslal: pá říjen 27 2023, 8:11 Předmět:
My máme nabíječku napajenou normálně trifazově
Odběr se prednastavi aplikací, stejný nabíječ, jinak nastavený na domě, jinak v továrně kde není omezení max proudu přívodu
Článek jsem nečetl. Ale běžné systémové napětí je u elektromobilů 400V a některé jedou na 800V nic jiného se v podstatě v dnešní době nepoužívá. Mluvím tedy o čistě elektrických autech ne o hybridech.
Při havárii se stykačem automaticky odpojuje hlavní aku.
Nabíječky které se používají doma jsou v podstatě jen elektronikou spínaný stykač. Žádné AC/DC se nekoná. To vše je osazeno v autě.
Pouze v rychlých nabíjecích stojanech je osazen nabíječ a ten má přístup přímo na DC vývody aku. _________________ Internet - metla lidstva
EKKAR: Jo, ale tyhle měniče nemůžeš nikdy napájet pouze z jedné fáze.
A jak správně píše rezis.
Nabíječka je pevně zabudovaná v autě. A starší auta mají 1f nabíječku. Některé novější mají 2f a 3f. Ale vždy používají napětí 230V. Přirovnal bych to ke sporáku. Ten je sice vícefázový, ale nepoužívá napětí mezi fázema, ale mezi fází a nulákem. Takže věta, že při nabíjení stačí napětí 400V jen usměrnit je blbost, protože to tak nefunguje.
To co si lidi běžně představují pod pojmem nabíječka na elektromobil je jen kabel s relátkem a generátorem impulzů, kde se přenáší kolika A se má auto nabíjet.
ve F1 je to taky tak, nad hlavou pilota je světlo, pokud svítí zeleně, tak je vše v pořádku, pokud červeně, tak se auta nesmí nikdo dotknout. Pilot musí z auta vyskočit, nesmí se dotýkat auta a země současně.
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1268 Bydliště: Brno
Zaslal: pá říjen 27 2023, 10:08 Předmět:
Přesně tak, na to stačí selský rozum a základy elektro...
Případná signalizace třeba znamená, že neradno se přibližovat pro nebezpečí vzplanutí či exploze.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.