Pokud nemám MPPT regulátor, tak mi jsou nějaké parametry celkem u zadele, protože ideálního poměru mezi napětím a proudem nejsem schopen docílit.
Pokud mám panel třeba těch 20W na 18V, tak dává cca 1.1A.
Když ho připojím přes PWM regulátor, tak napětí budu mít průměrně nějakých 13V při 1.1A. Takže z panelu mám rázem pouze 15W panel.
dracek: Ono taky nikdy baterku nenabiješ do 100%. I v autě se nabíjí na 13,8V - což je standard. Motorky Harley třeba na 13,4V.
Daleko důležitější než 100% nabitá baterie je její životnost.
Těch 10,5V taky není nutno doržet, třeba ten ohradník se sám vypne při 11,5V. Právě proto, aby chránil baterii.
Můžeme o tom klidně polemizovat, ale funguje to. Panel dle číňana by měl mít 50W - to nedá ani náhodou. Ale za tři dýdny provozu, kdy dva týdny bylo slunečno a týden propršel, zůstalo napětí na baterii 11,7V (měřeno ráno, odpoledne už bylo 12,6).
Nevidím jediný důvod, když má kolega k dispozici baterii, utrácet další peníze za zbytečný kondenzátor a bůhvíco ještě.
"Takže z panelu mám rázem pouze 15W panel." - a kupovat MPPT za 1,5t kvůli 5W, když regulátor mám je (dle mě) kravina.
Ekkar - nikdo nebude provozovat FV do šlusu. Ty parametry se uvádějí proto, aby bylo možno porovnávat panely mezi sebou. O skutečném režimu, či účinnosti nevypovídají vůbec nic.
Cílové napětí u klasického zaplaveného olova 14.4V má svůj význam (vyrovnání článků).
Že to někteří výrobci dělají tak a tak (hlavně automotive, který má sebemenší zájem na tom, aby tam ta baterka vydržela pracovat 10 let)
ještě neznamená, že to dělají správně.
Mě teda alternátor ve všech autech nabíjí na 14.4V + - nějaké úbytky na vedení k baterce, zátěži a otáčkách motoru.
Ale reálně při provozu na té baterce je nad 14V.
Ke každé lepší baterii existuje datasheet, kde je nabíjecí napět float, bulk, absorption.
Pokud to nedodržím, tak jí prostě zkracuju životnost. Ona klidně může x let fungovat. Ale kybych to dodržel, tak může fungovat ještě o pár let více.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 11 2023, 12:11 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
dracek: Ono taky nikdy baterku nenabiješ do 100%. I v autě se nabíjí na 13,8V - což je standard. ...
A tuhletu blbost jsi vyčet kde? Na 13,8V baterku nabíjejí záložní zdroje, například UPSky nebo zálohy k telefonním/poplachovým ústřednám, KTERÝ POUŽÍVAJÍ GELOVÝ BATERKY - protože to je napětí, při kterým baterka ještě naprosto bezpečně neplynuje a neztrácí tak vodu z elektrolytu. Motorky, který ty gelovky používají jako startovací, nabíjejí samozřejmě na tu samou hranici, aby je zbytečně neničily. Ale auta, dokud se ještě nepoužívalo ychtylygentní řízený nedobíjení za jízdy, klasicky nabíjely na 14,4-14,5V na hranici plynování, protože v autech se používají "mokrý" baterky s tekutým nezahuštěným elektrolytem, protože taková konstrukce dovoluje vyšší provozní proudy (ve srovnání s gelovkama). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No - kolega má 2,2Ah 12V baterii gelovou. Takže zde se na těch 13,4V shodneme.
No a dál - žádný z údajů, které uvádí výrobce, nic neříká o životnosti baterie. A už vůbec nic o tom, že nejlepší životnosti se dosáhne jejich dodržováním. A kromě toho, žádný provoz je ideálně nedodržuje. Takže je zbytečné se o tom bavit. Už jen proto, že provoz baterie s FV je něco úplně jiného, než v autě.
K 13,8V - už dávno se nedobíjí baterie v autě alternátor + reléový regulátor. To bylo, a ano, skutečně se baterie dobíjela na 14,4V.
Dnes (bohužel) dobíjení řídí elektronika. A ta vyhodnocuje konkrétní podmínky provozu. Takže třeba při jízdě z kopce, kdy se brzdí motorem a přišlápneš brzdu, vyskočí nabíjecí napětí na 14,6V, a do baterie jde velký proud. A při běžné jízdě se jen dorovnávají ztráty (světla atd.). Pokud s novým autem přijedeš z jízdy a změříš si baterii hned po chcípnutí motoru, bude tam 13,8V. A i všechny nabíječky, čínou počínaje a lidlem konče, ukončí nabíjení na 13,8V. Takže tak.
Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je tak vše, co se s tím dá dělat.
A už vůbec nic o tom, že nejlepší životnosti se dosáhne jejich dodržováním.
Tak určitě. Výrobce ty parametry provozních mezí aku tam píše jen tak pro srandu králíkům.
Podle stejné logiky teda v autě nemusím měnit oleje, protože výrobce v návodu nic nepíše o tom, že by to mělo prodlužovat životnost
Zpátky k tomu čerpadlu. Jak to máš prosimtě zapojený? Přes výstup zátěže toho regulátoru?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 11 2023, 14:50 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
No - kolega má 2,2Ah 12V baterii gelovou. Takže zde se na těch 13,4V shodneme.
No a dál - žádný z údajů, které uvádí výrobce, nic neříká o životnosti baterie. A už vůbec nic o tom, že nejlepší životnosti se dosáhne jejich dodržováním. A kromě toho, žádný provoz je ideálně nedodržuje. Takže je zbytečné se o tom bavit. Už jen proto, že provoz baterie s FV je něco úplně jiného, než v autě.
K 13,8V - už dávno se nedobíjí baterie v autě alternátor + reléový regulátor. To bylo, a ano, skutečně se baterie dobíjela na 14,4V.
Dnes (bohužel) dobíjení řídí elektronika. A ta vyhodnocuje konkrétní podmínky provozu. Takže třeba při jízdě z kopce, kdy se brzdí motorem a přišlápneš brzdu, vyskočí nabíjecí napětí na 14,6V, a do baterie jde velký proud. A při běžné jízdě se jen dorovnávají ztráty (světla atd.). Pokud s novým autem přijedeš z jízdy a změříš si baterii hned po chcípnutí motoru, bude tam 13,8V. A i všechny nabíječky, čínou počínaje a lidlem konče, ukončí nabíjení na 13,8V. Takže tak.
Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je tak vše, co se s tím dá dělat.
A to je právě to, co píšu - DŘÍV se dobíjelo i s polovodičovým reglerem na 14,5V, DNES S YCHTYLYGENTNÍM NEDOBÍJENÍM se nechává baterka vyšťavit s odpojeným buzením altíku až na 12,1-12,2V a pak se jí milostivě připojí buzení, nebo se to udělá v momentě brzdění - ale takovým způsobem, že napětí na baterce vyletí na prasáka až někam k 16,8-17V a do baterky se rve proud hlava nehlava jak vidle do psa při russký akupunktuře. Ta "ychtylygentní" elektronika totiž nikdy neví, kdy se auto zastaví, aby ho odstavila s plně nabitou baterkou, takže se může stát, že pojedeš domů lážo-plážo bez stresu a bez prudkýho brzdění nebo brzdění motorem, pojedeš tak třeba 3 hodiny, doma auto odstavíš - a na baterce bude hned po zastavení třeba jen 12,5V a vlivem klidovýho odběru auta při odstavení až k němu přijdeš za 3 dny, který jsi strávil bujarým chlastovíkendem, nemusíš už vůbec nastartovat. Zatímco tvůj soused s o 10 let starší ojetinou, která ale nabíjí trvale na 14,5V bez ohledu na nějaký úchylný ekozvrácenosti a neškudlí tím možná až 2,5 decky benálu na 100km jako tvůj moderní kchár, v pohodě nastartuje, i když bude to auto mít odstavený bez externího dobití baterky celej měsíc ... Ano, tak to je - dnes se víc vybíjí a požaduje se pravidelný dobíjení při odstavení - což nechápu jak má realizovat průměrněj motorista bydlící na sídlišti a parkující pokaždý někde jinde u chodníku, anebo prej se má s takovým kchárem často jezdit ... janomže to ještě víc nechává baterku vybít. Za mě - ychtylygentní deviantní a úchylnej batery managorment vyřadit, nechat nabíjet na trvalý napětí 14,5V, baterka vydrží násobně delší dobu - včetně toho, že se po stejnou dobu nezatíží životní prostředí odpadem z recyklace starý a výroby nový baterky. Negativní ekologická stopa toho spálení o 1 nádrž benzínu nebo nafty víc než s ekodeviantním nedobíjením bude určitě menší, než stopa recyklace starý a výroby nový baterky. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jinak jsou DC motory na nízké napětí schopné provozu klidně i zcela ponořené ve vodě i když nejsou hermeticky uzavřené. Takže i když se dostane voda dovnitř motoru tak to v provozu u nového DC motoru na nízké napětí nevadí viz třeba tato ukázka na videu kde modelářský DC motor normálně běží i když je zcela ponořen ve sklenici vody
Takový provoz by nikdo příčetný rozhodně nedoporučoval. Určitá sorta zoufalců-modelářů to možná dělá kvůli zabroušení uhlíků, ale je to pošetilost. Tím hlavním důvodem je koroze elektrolytickým rozkladem už ve velmi krátké době, sleze galvanická povrchová úprava a pak už to koroduje o to rychleji, povrch uhlíků původně zabroušený do válcové plochy se vyžere v podobě kráterů s fatálními důsledky na povrch komutátoru. Defacto silná kladná zpětná vazba v procesu zničení. Pro ilustraci foto z demontáže solárního čerpadla, kde byl motor vinou poruchy hermetičnosti krátce zaplaven(12V ss).
citace:
Mám solární panel 12V/20W (polykrystalický) k tomu solární regulátor PWM SY3024H 12-24V/30A, gelovou baterii 12V 2,2Ah a solární čerpadlo JT-750 6-12VDC (max 0.5A/12V).
Máš dost nešťastně kombinované prvky sestavy. Motor s příkonem 6 W je nevýhodné pohánět z tak malého aku 12V 2,2 Ah, vybíjení proudem 0,5 A dovolí odebírat energii dost krátkou dobu. Přebytek výkonu pro oblačné dny nebude dostatečný. Navíc panel pro systémové napětí 12 V, s jmenovitým výkonem 20 W, který údajně dává nezatížený 21V, je evidentně kombinace neužitečně velkého počtu sériových článků s nedostatečným proudem. Oblast maximálního výkonu panelu je při napětí o něco málo pod napětím naprázdno.
Založen: Feb 17, 2017 Příspěvky: 639 Bydliště: Staré Město (UH)
Zaslal: út září 12 2023, 14:31 Předmět:
Tak jsem rozebral ten motorek. Voda se do nej dostat nemůže, je to celé v nějakém epoxidu. Na hřídelce s vrtulkou je oválný magnet. Po vyčištění od vodního kamene motorek jede normálně. Nicméně udávané údaje těch 350mA bude u horní hranice napájení (24V). U 12V bere při provozu cca 0.6A. Zkoušel jsem i pomocí omezení proudu zjistit kolik potřebuje na rozběh. Minimum u 12V je 0.54A. U 0.53A se nerozjede.
Takže jsem zase kde jsem byl... Slabý solár. - nestačí dobíjet tu baterku...
Takže buď koupím ještě jeden stejný, nebo rovnou nějaký výkonnější...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út září 12 2023, 16:17 Předmět:
Rellik napsal(a):
...Po vyčištění od vodního kamene motorek jede normálně. Nicméně udávané údaje těch 350mA bude u horní hranice napájení (24V). U 12V bere při provozu cca 0.6A. Zkoušel jsem i pomocí omezení proudu zjistit kolik potřebuje na rozběh. Minimum u 12V je 0.54A. U 0.53A se nerozjede.
...
Tak počítej, že na 24V bude brát víc, klidně i 1A. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: út září 12 2023, 16:53 Předmět:
Valdano napsal(a):
Jinak jsou DC motory na nízké napětí schopné provozu klidně i zcela ponořené ve vodě i když nejsou hermeticky uzavřené. Takže i když se dostane voda dovnitř motoru tak to v provozu u nového DC motoru na nízké napětí nevadí
Životnost uhlíků v zaplaveném motoru se počítá v desítkách minut. Ubývají prakticky před očima. Označení "schopné provozu" je tedy velmi nadnesené. A že by to nevadilo - no, asi jak komu
Rellik> Máš v tom nějaký hokej. Jednou udáváš parametry čerpadla 6-12V, podruhé 8-24, panel Ti baterku nabije za dvě hodky když vyjde sluníčko a je Ti to málo... Nějak tomu nerozumím.
Měl jsem v rukách aušusovité čerpadlo, které mělo kartáčový motorek a z něj vedla hřídel na vrtulku přes cosi, co mělo imitovat gufero. Oběžný čerpadlo Eberspacher mělo magnetovou spojku, která jde snadno amatérsky zbastlit v domácích podmínkách. Motor byl bezkomutátorový, 3F, z Hallovýma sondama a elektronika měla až nezdravě moc procesorů. Kdežto ty levnější vypadají jako zmenšenina čerpadel automatických praček, řídí je Hallový spínač a směr točení je určen tvarem pólů statoru. V čerpané tekutině se brodí jedině podávací čerpadlo v benzínové nádrži moderního auta. Tam benzín teče i přes komutátor.
Založen: Feb 17, 2017 Příspěvky: 639 Bydliště: Staré Město (UH)
Zaslal: út září 12 2023, 17:05 Předmět:
Jo, sem si to myslel obráceně...
Při 24V je odběr cca 1.2A
Při omezení proudu na 0.6A klesne napětí na těch cca 12V.
U 8V to bere 0.4A, takže je to takové trochu klamání spotřebitele. V popisu je totiž uvedeno:
"Odběr proudu při čerpání (12VDC): 350mA"...
No co už...
Zkoušel jsem jestli má i vliv, pokud výstup čerpané vody ucpu. Čekal jsem větší odběr díky navýšení tlaku, ale jelikož je to odstředivé čerpadlo, tak proud spíš klesnul, jelikož se voda pak točí zároveň s vrtulkou...
No du hledat nějaký další panel...
A to potřebuješ, aby to čerpadlo jelo trvale? Pokud ne, tak stačí na tom solárním kontroleru nastavit, aby se spustilo např, při 13V a vyplo při 11,5V. Tím bude zajištěno, že se sepne až při nabité baterii.
Jinak pokud chceš lepší panel, pak já jsem zvolil: Panel Pokud na něj svítí slunce dobije baterii cca za dvě hodiny. Je to z důvodu, že ohradník pojede přes zimu a světelné podmínkly se výrazně změní.
Založen: Feb 17, 2017 Příspěvky: 639 Bydliště: Staré Město (UH)
Zaslal: st září 13 2023, 15:10 Předmět:
Není nutné aby to jelo pořád - jen když svítí slunko. Provozní napětí mám samozřejmě nastavené (12,6 a 11.3V) dokonce sem tam měl i soumrakový spínač. Když nesvítilo, tak se to čerpadlo odpojilo, ale fungoval tak nějak divně, tak jsem ho dal pryč.
Ten panel za tu cenu vypadá slušně, asi ho zkusím...
Mě to přes zimu nepojede, respektive tomu dávám ještě tak 1 měsíc a pak zas až na jaro... To počítám, že odpojím baterku a schovám ji do dílny ať tam zbytečně "nemrzne" kdyby náhodou bylo v zimě zima...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.