Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Předělávka alternátoru - neodymy
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33980
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt srpen 03 2023, 19:02    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Alternátor v normálních (nezkurwenejch) autech se vždycky budí na plno

...
EKKAR napsal(a):
po dosažení nastavený hodnoty začne omezovat budicí proud


Ktory z tychto vyrokov je pravdivy?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31967
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt srpen 03 2023, 19:07    Předmět: Citovat

V závislosti na otáčkách oba dva - základní je od momentu zapnutí zapalování buzení naplno, po dosažení nastavenýho výstupního napětí regulátor začne ubírat budicí proud.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1286
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: čt srpen 03 2023, 19:35    Předmět: Citovat

takže vlastne to: "Se vždycky budí naplno" tam je omylom, a zvyšok osadenstva by bol vpohode Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6084
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: čt srpen 03 2023, 19:57    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
V závislosti na otáčkách oba dva - základní je od momentu zapnutí zapalování buzení naplno, po dosažení nastavenýho výstupního napětí regulátor začne ubírat budicí proud.

Prdlačku, po zapnutí se to budí jen tím proudem přes kontrolku z baterie a zbytkovým magnetismem.
Teprve když se alternátor "chytí" tak jde proud do buzení přes regulátor.
A když byla kontrolka v háji, tak se to muselo protůrovat, aby se to chytlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MiraSt



Založen: Apr 19, 2008
Příspěvky: 1471
Bydliště: Fryčovice

PříspěvekZaslal: čt srpen 03 2023, 20:55    Předmět: Citovat

Ta kontrolka není až tak potřeba. V regulátoru je odpor který je k té žárovce paralelně. Ale je možné, že to nebylo u všech reglerů. Osobně jsem škodovácky neměl potřebu rozebírat tak nevím. A jestli jsem odpojil žárovku a sledoval nabuzení si už nevzpomínám.
Na zimu jsem dával mezi svorku D+ a regulátor diodu v propustném směru. To to svítilo! Smile



Regulátor.png
 Komentář:
 Velikost:  79.55 kB
 Zobrazeno:  37 krát

Regulátor.png



_________________
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: čt srpen 03 2023, 21:41    Předmět: Citovat

1. Při zapnutí klíčku teče budícím vinutím počáteční proud omezený žárovkou, protože rotor automobilního alternátoru není tak masívní, aby jeho remanence protlačila proud diodama.
2. Po roztočení alternátoru předbuzený rotor dodává energii do statoru, z něj jde přes tři separátní diody přes regler do rotoru. Budící proud žárovkou je potlačen potenciálem pomocných diod. Podle velikosti napětí na pomocných diodách je řízen budící proud alternátorem a tím i napětí na svorce B+ což je výstup hlavních diod. Altík jich má celkem 9, někdy i 10. Ta desátá je antiparalelně k budícímu vinutí a chrání polovodičový regulátor. Pokud by šlo do buzení maximální výkon, altík bude dávat příliß vysoké napětí ( U Škody 100 se slepil regler a vyhořelo autorádio a vyvřela baterie. Světla se tenkrát ve dne nemusela používat a voltmetr v autě nebyl).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2416

PříspěvekZaslal: pá srpen 04 2023, 10:12    Předmět: Citovat

Platí s vyjímkou 6-ti diodovejch alternátorů (starý fiaty a žiguli), kde buzení šlo od klíčku zapalování a kontrolku spínalo relé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: so srpen 05 2023, 6:30    Předmět: Citovat

Ano pepik . No totiž právě ten proud kontrolkou dá první nabuzení altíku po dlouhodobém stání . No a jelikož nověji kontrolka není , tak se to řeší elektronicky . Měl jsem na opravu jednoho Bosche . No a ten vždy po připojení na baterku na necelou sekundu pustil do buzení pulz . No a odpor v regulátoru byl v novém autě naposledy alespoň před 30ti lety .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6084
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: so srpen 05 2023, 16:42    Předmět: Citovat

Myslím, že toto Pepík nechtěl sdělit Rolling Eyes
Alternátor se 6-ti diodami.

Jde o to, že tvrzení EKKARa "základní je od momentu zapnutí zapalování buzení naplno" je fabulace, jelikož po zapnutí zapalování alternátor stojí, třeba hodinu a je zapotřebí, aby byl proud buzení nějak omezen.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2714

PříspěvekZaslal: ne srpen 06 2023, 15:22    Předmět: Citovat

Tak jsem se dostal do dílny a rozdělal vyřazenej altík VALEO 180A.
Rotor má 6 pólových párů. Na protilehlých stranách jsou mezery mezi 3 póly vyložený po obou stranách permanentním magnetem, takže půlka a půlka rotoru má mezery vymagnetovaný. Mezi těmito polovinami je po jednom pólovém nástavci s volnými mezerami. Na ose je standardní budicí vinutí (7,5mH měřené se statorem).

Ty magnety myslím hatí můj záměr změřit počet závitů na budicí cívce navinutím měřicího vinutí kolem pólu, vybudit budicí cívku střídavým signálem a z naměřeného napětí na sekundáru dopočítat závity. Předpokládám, že změní magnetický odpor kolem pólů a rozhodí odlišně než rovnoměrně mag tok mezi póly.

_________________
pro mládež - Hamíkův koutek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2714

PříspěvekZaslal: po srpen 07 2023, 10:17    Předmět: Citovat

Jak velká střední hodnota budicího napětí bývá za nízkého a velkého zatížení altíku odběrem?
_________________
pro mládež - Hamíkův koutek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: po srpen 07 2023, 11:01    Předmět: Citovat

Tak v první řadě k tomu videu:
Rotor u většiny alternátorů běžně používaných je tzv drápkový. Zdrojem magnetizmu je jedna jediná cívka, která se u některých typů alternátorů ani nemusí otáčet s rotorem a tak nemusí být ani kroužky. Magnetizmus je sváděn drápky tak, že se střídají póly S,N,S,N. Je toho docíleno tak, že jedný drápky jsou z jedné strany cívky, druhé drápky jsou z druhé strany cívky. Tím, že jsou obě sady drápků " v sobě", tak se svedený oba póly po obvodu střídají.
Jak to ten umělec na videu předvádí - když dává do mezer mezi drápky placatý neodymy, který mají póly na plochách, tak v podstatě se uzavře magnetický tok přes "masu" drápku do kruhu a ven - ke statoru nejde nic, Takže je to fake.
Pokud chceš budit takový rotor magnetem, tak cívku uvnitř nahraď magnety z magnetronu mikrovlnky, či několika magnety, které budou budit magnetický tok rovnoběžně z osou - a nebo aspoň na soustruhu drápky sjeď a na jejich plochu nalep ty neodymy, nezapomeň rotor vždy po zásahu do něj vyvážit a před operací s magnetama na obvodu propočítat rozměry, velikost ubrání drápků, abys to pak dostal do statorový dutiny.
Buzení - Alternátor se vždy budí tak, aby zbyla nějaká rezerva. Jde o to, aby byl schopný alternátor dávat požadovanou energii už od minimálních otáček - v autě např volnoběžný otáčky motoru. Pokud bys rotor nabudil naplno (je to v podstatě ten trvalý magnet), bude Ti alternátor fungovat jako proudový zdroj - velikost tohoto proudu je ovšem neznámá a může být pro alternátor nebezpečná. Pak bych musel přebytek energie spalovat stejně, jako se to děje u motocyklového alternátoru. Vím, že jsou snahy předělávat alternátory z auta na magnety v případě použití na amatérské větrné elektrárny, ale to se vlastnosti takhle upravených alternátorů v podstatě zjišťují měřením a podle toho se pak dolaďuje elektronika kolem toho.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4051
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po srpen 07 2023, 11:06    Předmět: Citovat

Artaban001 napsal(a):
Pak bych musel přebytek energie spalovat stejně, jako se to děje u motocyklového alternátoru. Vím, že jsou snahy předělávat alternátory z auta na magnety v případě použití na amatérské větrné elektrárny, ale to se vlastnosti takhle upravených alternátorů v podstatě zjišťují měřením a podle toho se pak dolaďuje elektronika kolem toho.

Při předělávce na permanentní magnety bude výstupní napětí závislé na zátěži, ale naprázdno dosáhne určité maximální hodnoty, aniž by se něco zničilo, ne? Takže přebytečnou energii není nutno pálit, stačí za altík zařadit nějaký měnič, který to napětí stabilizuje, podobně jako u solárů. V motorkách je ten paralelní regulátor asi hlavně kvůli jednoduchosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9774
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: po srpen 07 2023, 11:33    Předmět: Citovat

To by možná šlo, ale vem si, že ten měnič musí umět fungovat z velkým rozsahem napájecího napětí, který by se ale měnilo tím, jak moc měnič zatížíš. Protože motocyklový generátor není příliš výkonný, tak se používá zkratový regulátor, který, kromě toho, že stabilizuje napětí stejně jako Zenerova dioda, tak usměrňuje střídavý proud z alternátoru, který prý dokáže dát na prázdno při nejvyšších otáčkách až 200V ( naprázdno myšleno i bez usměrňovacího regulátoru).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 138
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: út srpen 08 2023, 9:14    Předmět: Citovat

Jenom pro upřesnění, v motocyklovém zkratovém regulátoru napětí alternátoru se teoreticky (při použití ideálních spínacích prvků s nulovým odporem v sepnutém stavu a ideálních usměrňovacích diod s nulovým úbytkem), žádná "energie nespaluje", při nulovém napětí a jakémkoli proudu je i výkon nulový. Báchorka, že se okamžitý přebytečný výkon alternátoru v motocyklovém regulátoru maří na teplo, vznikla asi v době tyristorových regulátorů, které dost topily, z důvodu velkého úbytku napětí na otevřených tyristorech. Představa, že tyto regulátory fungují jako hodně výkonová zenerova dioda je zcestná. Moderní mosfet regulátory jsou za provozu už jenom vlažné, protože nežádoucí výkonová ztráta na jejich spínacích a usměrňovacích součástkách je minimalizovaná.

P. S. myšlenku, o níž píše Lukas-Peca, použít na motocyklu místo zkratového regulátoru snižovací spínaný měnič, jsem chtěl realizovat a to z důvodu nedostatečného výkonu alternátoru (asi 270 W) při 14 V (rád jezdím v noci, kvůli malému provozu a na to je potřeba pořádně svítit), měřením jsem si ověřil, že při napětí okolo 32 V dává alternátor něco přes 500 W, což by bohatě stačilo, ale sehnat měnič dostatečně výkonný a účinný, dostatečně malý a odolný vibracím, vlhku a s výstupním napětím nastavitelným na 14,5 V, vstupním v širokém rozsahu a hlavně spolehlivý, se mi nepodařilo. Ještě mě napadlo zvýšit pracovní napětí alternátoru do oblasti nejvyššího výkonu, pomocí tří toroidních autotransformátorů, což by bylo jednoduché, spolehlivé, ale dost velké, těžké a drahé (jedno vinuté jádro něco přes 1000 Kč od firmy Thermafm) a cívka drátu skoro 1000 Kč. Je mi jasné, že by to na volnoběh asi moc nedobíjelo, ale na volnoběh se s motocyklem nejezdí, při měření byl výkon přes 500 W už něco pod 3000 ot/min, což jsou nejnižší použitelné otáčky jednoválce 660 ccm, co mám v motocyklu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 2 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund