Tak sme mali dnes trocha adrenalínu. Zastavil som autom na nemenovanej čerpacej stanici doplniť LPG. Nerád som na túto sieť čerpačiek začal chodiť, pretože majú krížom cez stojan veľkým zreteľným písmom "Zákaz manipulácie nepovolaným osobám". Lenže majú údajne najprijateľnejší (najkvalitnejší?) plyn pre môj motor, možno vďaka ktorému sa mi už konečne periodicky nerosvecuje kontrolka poruchy motora.
Nejako sa mi nechce ignorovať až tak veľký výstražný pás, a tak vždy privolávam obsluhu. No, nie sú z môjho príchodu veľmi nadšení, a zo začiatku mi aj dávali na tej prvej čo mám po ceste dosť zreteľne najavo, že by som si mohol tankovať sám: že nefunguje zvonček, že ma nevideli, a že dnes ich privolávam prvý a tak.. Zvykli si, ja na čakanie tiež, a dokonca už to nie je až tak okaté a dlhé, a aj si fajn pokecáme.
Dnes som zastavil na tej druhej po ceste, tu problémy v podstate nebývajú. A tu sa to stalo: pán obsluha nejako nedobre napojil pištol. Možno zacvakol iba jeden zub. Hrdlo mám bez redukcie, pod nárazníkom. Aj som zaregistroval niečo nakrivo, ale skôr podvedome. Následne na stojane spustil čerpanie. Čo myslíte že sa stalo? No, niečo ako keď rušeň vypustí paru. A nie a nie s tým skončiť. Obsluha začal tancovať odzemok, tak som zreteľne skríkol čo najjednoduchší výrok: vypnúť stojan, hneď! hlas viem mať veliteľský, silný zvučný, podarilo sa, v mžiku bol nasmerovaný. Lenže ypúšťania pary sa to nijako nedotklo, Auto bolo skoro celé zahalené v hmle, a tá sa rozširovala dookola. Obsluha si nasadil rukavice a sa snažil že vyrve pištol z auta, ale pre silné a široké tryskanie sa k tomu nedostal. Bežal teda cez buzerák do budovy, medzitým nám osádke stojacej obďaleč začalo byť už aj trocha dlho, vybehol s inými rukavicami, výsledok ten istý. Napokon sa mu to nejako podarilo vyrvať, tu už mám výpadok ako.
Všetko naokolo biele, zmrznuté. Počkali sme nejaké dve minúty, ja by som aj pätnásť, aby sa to odbielilo a vystabilizovala sa teplota a tým kvalita tesnení atď, ale nedbal, dotankoval a šli sme zaplatiť.
Dnu som im vysvetlil, že dnes bola premiéra dôvodu, prečo si u nich netankujem sám. Ak by som túto chybu urobil ja, aj s tým následným divadlom, sami ONI by ma sprevadili zo sveta. A to mohlo dopadnúť ešte podstatne horšie. Samotný teoretický dôvod sme samozrejme prebrali už dávno, aj niekoľko krát.
Po tomto zážitku zvážim, či na iných čerpačkách neprestanem si sám tankovať tiež.
Prečo to tu inak píšem? Cestou odtiaľ ma napadlo, a otázka na znalých: čo by sa asi stalo, keby som tak zabudol vypnúť ešte idúce domontované nezávislé kúrenie (Webasto)!??? A čo sa to vôbec stalo?? unikal späť z nádrže plyn?? chlapík totiž hovoril že od nich nešlo nič, lebo nie je zaevidovaný žiadny odber! Aké to celé mohlo mať ďalšie následky???
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 3909 Bydliště: Zlín
Zaslal: čt červen 08 2023, 5:56 Předmět:
Zákaz vlastnoručního tankování je na všech čerpacích stanicích LPG v ČR. Dodržuje se to tak v pětině případů, kdy je pistol zamknutá a musí se čekat na obsluhu. Jinde je ta cedulka jen pro formu a očekává se, že si lidi budou tankovat sami. V Itálii se vlastnoručně nesmí tankovat vůbec, v Rakousku jsou naopak LPG stanice samoobslužné.
Co se týče toho popsaného efektu: pokud vím, v autě je mezi hrdlem a nádrží zpětný ventil, který by tomu měl zamezit. V čerpací stanici je klasické čerpadlo jako na vodu a nějaký elektroventil k hadici. Ten kdyby se zaseknul, tak sice čerpadlo vypneš, ale vlastním tlakem bude LPG unikat dál. Na popsaný efekt stačí únik pár deci, objem páry je o dva tři řády větší než objem kapaliny.
Kdybys měl puštěné topení, tak si asi výsledný pyroefekt domyslíš sám. Právě proto je na benzínkách přikázáno vypnout motor a nezávislé topení. Výhoda LPG je, že tlak v nádrži je jen pár barů a při úniku se obsah nádrže odpařováním ochladí pod bod varu a pak už plyn uniká jen podle přísunu vnějšího tepla do nádrže. Kdežto u CNG je tlak o dva řády větší a při proděravění je z toho raketa.
Jsou to asi dva týdny, co jsem po velmi dlouhé době tankoval na cestách jinde než u nás na Tomegasu. Pan obsluha se hrozně divil, že si nenatankuju sám, že to tam dělá každej.
Po návratu jsem se tedy vyptával u nás. Trochu se kroutili a pak z nich vylezlo: že jim šéf nařídil obsluhovat, ale aby nebránili tomu, kdo by si snad natankoval sám. Já se do toho zásadně montovat nemíním. Kdysi jako mladej jsem za to dostal hrozně vynadáno. A protože mám malé hrdlo pod víčkem benzínové nádrže, používám redukci. Úplně mi stačila jedna drobná omrzlina od podcházejícího těsnění.
Navíc všecky, kdo se na obsluze střídají, už znám a pokaždé potlacháme.
Stalo se mi něco podobného.
Obsluha čerpací stanice byl starší pán, co se tak kolíbal, když šel ke stojanu. A aby se ohnul/klekl když zapojoval pistoli do auto, to byla utopie. Tak zapojil pistoli zřejmě jen na jeden zub, odešel ke stojanu, pustil čerpadlo a odešel si sednout. V tu chvíli nastal jev, který popisuje Lukas-Peca. Jenže to trvalo poměrně dlouho, protože než se zvedl, pochopil co se děje a vypnul čerpadlo, uběhlo klidně 15 vteřin. Dlouho jsme se handrkovali, kdo bude co platit - ale odjel jsem bez placení.
Nikdy si netankuji sám, bo nikde nejsem proškolen jako obsluha plynového zařízení.
Jinak za skoro 1736 dní provozu Roomstera s LPG mám 174 tankování, z toho 135x LPG.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2408 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: čt červen 08 2023, 9:57 Předmět:
adakar: Čoveče ten samý scénář jsem zažil někdy kolem roku 2000, na benzínce ONO v Praze v Měcholupech. Pán si chtěl natankovat do stareho Moskviče,a dopadlo to zrovna tak. Všude mlha plynu, a báli sme se, aby nedošlo ke vznícení plynu. No nic se nestalo, ale pán z Moskviče měl omrzliny na rukou, když se snažil odpojit blbě zacvaklou pistoli.
U CNG to naštěstí nehrozí. Je to tam řešený úplně jinak. Jendou jsem ho tankoval, a musela přijít obsluha, protože jsem hned nepochopil, jak pistoli připojit. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
X dekád dozadu obsluha natankovala plnú, a ešte aj umyla čelné sklo a zaželala šťastnú cestu. Keď ich to nebaví, nech idú k lopate. To obzvlášť, ak je ich povinnosťou ten plyn natankovať, ešte usmernená velkou cedulou jak píšeš.
Inak kedysi som mal tiež vozítko, kde bola plechová benzinová nádrž 90 litrov, tiež s bufíkom Webasto (chvalabohu vypnutým) a k tomu LPG nádrž miesto rezervy nejakých 40 litrov. Po "načapovaní" a uhradení pod autom mláka jak atlantik, od nádrže lejak. Všetky nervové synapsie zavelili plnou parou vpred a benzin rýchle odčerpať, zrovna som si toho času spomenul i na tú plnú plynovú nádrž v kufri. Pri otáčaní klúčom som sa prežehnal...
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1316 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt červen 08 2023, 10:16 Předmět:
Si říkám co je za problém, zapojit tankovací pistoli LPG správně do koncovky. No jak to tak čtu, asi je. Jak pro proškolené obsluhy tak evidentně i pro neproškolené uživatele. Za celých 6 let co mám auto s plynem se jen jedinkrát mi stalo, že pistole po nasazení a zamknutí syčela (unikal plyn z nádrže auta přes plnící hrdlo). Když nepomohlo ani znovu nasazení tak sem jel dál, nemá smysl to zkoušet když to uniká. Obsluze čerpačky Shell oznámeno, ale evidentně ji to bylo fuk podle reakce (přesně Shell Bystřice pod Hostýnem).
Jinak protože tankuju na stále stejných čerpačkách, tak si tankuju sám. Jednou jsem dokonce dostal ukázku jak tankovat od vedoucí čerpačky, se slovy příště můžete sám jste proškolen Na nových čepačkách se obvykle ptám, jestli příště můžu sám. Z 99% řeknou že ano, protože pak nemusí odbíhat od pultu. A když je tam sama, tak to se načekáte pokud je tam fůra jiných co tankují benzín.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 3909 Bydliště: Zlín
Zaslal: čt červen 08 2023, 10:19 Předmět:
Já jsem uvažoval, že bych si formana přeskládal z LPG na vodík, ale problém je, že při tlaku 10 bar se do kubíkové nádrže vejde jen asi 800 g vodíku. Na to se moc neujede, i když by ten motor na to asi běžel dobře.
Mám pocit, že s vodíkem se nakládá jinak, než že se nechává spalovat ve válcích motoru - třeba palivové články. Ono získávání vodíku je poněkud drahé a proto se využívá spíš účinnější konverze zpět na energii přes "studenou chemickou fůzi" na elektřinu
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 3909 Bydliště: Zlín
Zaslal: čt červen 08 2023, 11:11 Předmět:
Palivové články mají účinnost nepřímo úměrnou zatížení, kdežto spalovací motor to má opačně. Do vozidla se proto klidně ten spalovací motor může hodit. Celkem bych věřil, že vodík by mohl být velmi kvalitní palivo i pro obyčejný motor z auta. Problém je u auta ten, že jsi limitován prostorem, a tak potřebuješ nádrže na obrovský tlak, aby byl dojezd trochu rozumný. Vodík má navíc malé molekuly a snadno prostupuje ocelí.
K výrobě vodíku potřebuješ jen elektřinu. Při současných spotových cenách elektřiny můžeš mít přes léto vodík skoro zadarmo (minulý čtvrtek odpoledne byla spotová cena 5,8 EUR/MWh). V budoucnu může klidně dojít k tomu, že ve špičkách výroby obnovitelnými zdroji bude spotová cena elektřiny záporná. Pak jde jen o to, mít ten vodík kde skladovat.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 16426 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt červen 08 2023, 14:31 Předmět:
Lukas-Peca napsal(a):
K výrobě vodíku potřebuješ jen elektřinu. Při současných spotových cenách elektřiny můžeš mít přes léto vodík skoro zadarmo (minulý čtvrtek odpoledne byla spotová cena 5,8 EUR/MWh).
Zase ten stále opakovanej nesmysl, co tvrděj zelený hlavy. Ekonomicky přijatelná je a ještě dlouho bude jen výroba vodíku parním reformingem zemního plynu. Z celosvětový produkce se tak vyrábí 95% vodíku. Účinnost tyhle výroby je cca 80% ale vzniká spousta CO2.
Výroba vodíku elektrolýzou má účinnost jen 55% a na kilo vodíku je potřeba cca 10 l čistý sladký vody a kolem 65 KWh elektřiny.
Dokud nebudou funkční čtvrtogenerační jaderný reaktory, který vyrábí vodík skoro zadarmo, tak na tom žádný zelený pako nic nezmění, prostě fyzika befelem ochcat nejde. _________________ Jirka
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6Další
Strana 1 z 6
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.