Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33989 Bydliště: Bratislava
Zaslal: čt červen 15 2023, 7:38 Předmět:
Bude to podobne seriozna studia ako ked kedysi lekari odporucali cigarety. Ked sedis vprevu v klbovom autobuse plnom ludi, tak motor takmer nepocujes. A v trolejbuse uz vobec.
Kinetoza vznika, ked pocas jazdy necumis von ale do knihy, TV alebo mobilu. Osobne to mam vyskusane - ked som bol maly, byvalo mi pri dlhych cestach autobusom zle. Potom som zistil, ze ked pozeram von oknom, tak sa problem nevyskytuje.
Nemusím být doktor, ale přece mám srovnání s jinými prostředky, které jezdí stejně rychle, jsou na elektriku, při své činnosti neřvou jako klasický auto a přece se v nich normálně cestuje. Vlakem se dneska jezdí po koridoru běžně 160, v nových vagonech je ticho a nikdo nemá problém. Stejně tak se jezdí tramvají, metrem, taky bez nějakých extra výrazných zvuků při rozjezdu. Pokud je něco slyšet, tak měnič, motor je tichý dost.
Jediný problém tak vidím v té možné vyšší akceleraci, než má normální auto. Ale to zas není nic nového, s tím má spousta lidí problém i v malém letadle nebo u sportovních vozů (a ty přitom řvou dost). Jako malí na školním výletě taky někteří fasovali do busu Kinedryl a většina se toho po čase zbavila. Jinak je to podle mě problém nezvyku těch, co z klasiky přesednou do elektromobilu a to ticho je překvapivé. Ale i nová auta řvou přece daleko míň než stará Škodovka, ale na to si nikdo nikdy nestěžoval.
To, že autu musí při rozjezdu řvát motor, je zvyk posledních 100 let. Předtím žádná taková potřeba nebyla a zase jiní vědci předpovídali, že člověk nepřežije rychlost vyšší než 30km/h.
Jinak podobný problém jako v trenažeru mají někteří třeba i u PC her a nemusí to být zrovna VR, známé se motala hlava i v Doomovi. Přesto se hry hrají a naprostá většina problém nemá nebo si mozek rychle zvykne.
A za jak dlouho to má vzniknout?
Mám najeto už 50 tis elektricky a nějak nepozoruju, že by u mě něco vznikalo. To jak bylo napsáno níž. To by měla půlka prahy, co cestuje tramvají.
A přetížení při akceleraci? Viděl jsi někdy někoho, kdo tomu dává při rozjezdech neustále plnej? Jako ono to člověka chvilku baví, ale do týdne ho to přejde. Hlavně když si párkrát rozhází v kufru nákup.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6080 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: čt červen 15 2023, 9:08 Předmět:
dracekvo napsal(a):
A za jak dlouho to má vzniknout?
Mám najeto už 50 tis elektricky a nějak nepozoruju, že by u mě něco vznikalo.
Jestli jako řidič, tak u toho kinetóza nehrozí.
xsc napsal(a):
naprostá většina problém nemá
Problém je ale v tom, že ta menšina, která problém má, je docela velká. Já si třeba ve vlaku nebo v metru číst můžu, ale v tramvaji nebo v městském autobuse už ne. V autě jako pasažér pak ani náhodou. Musím řídit nabo sledovat okolí nebo spát. To samé na lodi na moři.
Že na to má vliv velikost zrychlení, a že e-auta obecně mívají větší zrychlení, na to nemuseli dělat studii, to ví každý lepší foxteriér.
Celeron kinetózu definoval přesně (jako následek nesouladu mezi vjemy z vestibulárního ústrojí na jedné straně a vjemy prostřednictvím ostatních smyslů na straně druhé).
Samozřejmě protože věci nejsou jen černé nebo bílé, tak i tento problém se vyskytuje v různé intenzitě závisle na konkrétním jedinci, ale i na okolnostech (podnětech), jejich typu a míře.
Čili pokud vezmu jedince a budu ho testovat různými způsoby, pak při vzniku kinetózy určitě "vyhraje" ten, kde je větší nesoulad mezi reálným pohybem či polohou (ty vnímá vestibulární ústrojí) a na druhé straně třeba zvukovými nebo zrakovými vjemy.
Jinými slovy: pokud se něco pohybuje třeba extrémně tiše a hlavně tak, jak mozek není zvyklý, může nastat problém.
Ale je to silně individuální a není to konstanta. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6080 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: čt červen 15 2023, 10:56 Předmět:
To si jenom myslíš, protože to nemáš. Ono to není buď anebo, ale je to o různé míře vnímavosti u různých jedinců. Čím silnější vjem, tím víc lidí to postihne.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt červen 15 2023, 12:21 Předmět:
Nevolnost při cestování to není nic nového. Kvůli tomuto problému elektromobilita v dohledné době určitě nezanikne. Řidičů se to netýká. Cestující, kteří zrovna neřídí a mají tento problém budou jako je tomu v řadě případů už dnes i v budoucnu jezdit s různými léky proti kinetóze viz již zmíněný Kinedryl. Pro dospělé 1 tableta 60 minut před začátkem cesty, při dlouhotrvajícím cestování podávat 1/2 až 1 tabletu v intervalu 2 až 3 hodin (řiďte se specifikací dávek uvedených v příbalovém letáku ke Kinedrylu).
Kinedryl obsahuje látku Moxastin (tj. účinná látka, která vznikla už v roce 1949 v pražské laboratoři českého vědce Miroslava Protivy a dodnes se používá, působí jako antihistaminikum a anxiolytikum, používá se však zejména pro své antiemetické účinky proti zvracení a antivertitiginózní účinky proti závratím, při kinetózách). Vhodné pro dospělé i pro malé cestovatele už od 2let věku.
Od 15 let lze použít namísto Kinedrylu léčivé žvýkačky Travel-Gum. Léčivá látka obsažená v těchto žvýkačkách dimenhydrinát, je antihistaminikum účinné při nevolnosti a zvracení. Pro dospělé i děti od 15-ti let, u kterých je známo, že trpívají kinetózou 15 až 30 minut před začátkem cesty žvýkat přibližně 10 minut jednu žvýkačku Travel-Gum a pokud se i přesto později vyskytnou obtíže, je třeba při prvních příznacích použít ještě jednu žvýkačku Travel-Gum. Další může být použita až po 6 hodinovém intervalu při delší cestě (řiďte se specifikací dávek uvedených v příbalovém letáku k těmto žvýkačkám). Žvýkačky nepotřebují nápoj na zapíjení. Účinná látka se vstřebává sliznicí úst.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17858 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt červen 15 2023, 21:54 Předmět:
xsc napsal(a):
Vlakem se dneska jezdí po koridoru běžně 160, v nových vagonech je ticho a nikdo nemá problém.
Dlouho jsem teda vlakem nejel ale když jsme jezdili do školy motorákem, co měl zadní skla bez boudy mašinfíry, tak zajímavá zkušenost. V tom motoráku byly na zadní nápravě opačný sedadla, (stejně jako to mnívaly autobusy). Všichni z naší bandy jsme se schodli, že každýmu, co seděl na těch "couvacích" sedadlech bylo blbě. Stačilo se pár minut koukat zadním oknem na ubíhající koleje nebo spíš pražce a bylo blbě. Bez vyjímky, tak jsme si tam prostě nesedali a ty sedadla bývaly prázdný i při hodně obsazeným vlaku. Za jízdy to ještě pár lidí zvládlo ale při zastavení vlaku den zblblej mozek dál viděl ubíhající pražce. A v ten moment u některých následovalo chlapský odplivnutí.
Kinetóza na lodi, neboli mořská nemoc je naprosto nevyzpytatelná sviňa. Dokud Koženej nerozkradl Československou námořní plavbu, tak kámoš 2 roky jezdil jako doktor na lodích. Říkal že to bylo krušný, než si zvykl. Ony 13m vlny, kdy lítáš v kajutě jak kus hadru není žádná sranda. Zvykl si po několika dnech blití a potom ty dva roky dobrý. Ale pak po asi 15 letech jsme spolu byli na lodi v Egyptě kolem Sinaje a na metrovejch vlnách zase statečně blil a blil a blil. Námořník, co 4 x přejel rovník.
A k těm doktorskejm studiím. Jedný "práškový" jsem se před 12 lety za slušnej obolus zůčastnil a tak vím, jak to probíhá a kolik a jakej vzorek lidí se toho zůčastnil. _________________ Jirka
Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 884 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: pá červen 16 2023, 10:26 Předmět:
xsc: "Jinak podobný problém jako v trenažeru mají někteří třeba i u PC her a nemusí to být zrovna VR, známé se motala hlava i v Doomovi. Přesto se hry hrají a naprostá většina problém nemá nebo si mozek rychle zvykne."
Jj, kamarád si koupil VR sadu k PlayStation, brýle VR2, ty ovladače na ruce + hru Horizon Call of the Mountain a nabídl že mi tu virtuální realitu ukáže, že je to nádherný. Povídal že se může stát že mi bude blbě.
No jako bylo to fakt nádherný a jako demo celkem v pohodě - akorát pak nastavil ještě nějaký jiný mód, přímo herní - a prý běž, rozhlížej se - v tu ránu mi bylo tak děsně blbě což trvalo ještě v noci. Tak jsem mu poděkoval a že nikdy víc
Říkal že z počátku mu taky bylo špatně ale že už si zvykl a vůbec mu to nevadí.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19560 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so červen 17 2023, 7:02 Předmět:
Celeron napsal(a):
...S kinetozou mám osobní zkušenost, když jsem si před mnoha a mnoha lety dělal řidičák na auto. Bylo tam několik hodin na trenažéru. Tam kinetóza vznikala zase při prudkým zabrždění...
Co to bylo za trenažér? My jsme v něm seděli v klidu v kusu vyříznutého z embéčka tisícovky, jen nad hlavou nám jezdila deska s krajinou a promítala se před nás. A nevzpomínám, že by tam někdo utekl obětovat Neptunovi.
Hůř na tom byli někteří při jízdách, zvlášť ti, kdo se vezli vzadu, a měli někde střídat. Zelené tváře v lovištích Komančů byly dost nápadné...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17858 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so červen 17 2023, 7:29 Předmět:
Typ už nevím, ale nahoře byla asi metrová kruhová deska. Silnice šedá, nebo bílá, okolí zelený. Kdo si to má pamatovat, za chvíli to bude půl století. No a bylo to v zatáčce ulice u Žalskýho. _________________ Jirka
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.