Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út leden 23 2024, 23:44 Předmět:
TAKJAN sem dává odkazy zřejmě, aby vyvážil kladné názory těmi zápornými, ale vesměs jsou to jen odkazy z jednoho zdroje, ale i tak se dá říct, že jsou to různé zajímavosti. Já sem dávám odkazy z různých zdrojů a také jde o různé zajímavosti. Prostě co se děje okolo této problematiky. Komu se to nelíbí nemusí na to klikat.
tak sem zvědavej kdy uvidím po městech jezdit elektrické dodávky různých dovážkových služeb, taxíky a podobné věci co se v tom městě pohybují 90% času. Ale také by se zase mohlo znovu oživit ono sdílené ježdění ne jednou to tu bylo, že bylo pár aut pro sdílené řízení. Kampak se ztratili?
...Zpátky ke „spalováku“? Nikdy, říká pražský taxikář s Teslou...
citace:
...Nyní je zaměstnaný na plný úvazek u soukromé firmy, přesto po práci ve volném čase řídí každý den taxík třeba i tři hodiny...
Věřím, že tohle by mohlo být výhodné využití elektromobilu když slouží jen k poskokům po hlavním městě a pokud by pán potřeboval jet služebně někam dál, vezme si na to služební vůz (spalovák?).
IMHO je dobře že elektromobily přešly z vývojových laboratoří a zkušebních polygonů do normálního provozu, aspoň se zjistí co všechno se ještě musí vyřešit. Ale ještě uplyne hodně času a hodně peněz se v tom utopí než elektromobily dokážou plně nahradit spalováky (případně než se dojde k závěru "Tak tudy cesta nevede"). _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
IMHO je dobře že elektromobily přešly z vývojových laboratoří a zkušebních polygonů do normálního provozu, aspoň se zjistí co všechno se ještě musí vyřešit. Ale ještě uplyne hodně času a hodně peněz se v tom utopí než elektromobily dokážou plně nahradit spalováky (případně než se dojde k závěru "Tak tudy cesta nevede").
přesně ... jenže ekomagoři a bruselští pablbové todle odmítají přijmout a snaží se ty elektrokrámy rvát na sílu aniž by se ohlíželi na následky
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st leden 24 2024, 12:16 Předmět:
Dekker napsal(a):
tak sem zvědavej kdy uvidím po městech jezdit elektrické dodávky různých dovážkových služeb...
Třeba Rohlik.cz má 90 elektroaut včetně dodávek viz přiložený obrázek. Elektro flotilu buduje už někdy od roku 2021.
Dekker napsal(a):
Jednou to tu bylo, že bylo pár aut pro sdílené řízení. Kampak se ztratili?
Sdílení aut v ČR funguje v řadě měst, ale většinou jde jen o spalováky.
V Brně sdílejí kromě spalováků také Teslu Model 3, Škodu CitigoE iV, Renault Zoe.
V Olomouci sdílejí kromě spalováků také elektrické Dacie Spring.
Car4way má v nabídce auta pro carsharing, ale když se podíváte co za auta jsou aktuálně v nabídce tak to jsou jen samé spalováky. Nicméně půjčují e-golfa za 13 tisíc měsíčně.
Třeba HoppyGo otevřená platforma pro sdílení vozů má v nabídce jak pro cesty v rámci ČR tak i do zahraničí jak spalováky tak i elektromobily včetně Tesly.
Praha plánovala projekt na sdílené řízení elektromobilů, ale to zrušil magistrát už v roce 2019 viz tento odkaz.
elektro_dodavky_rohlik_cz.jpg
Komentář:
Velikost:
253.96 kB
Zobrazeno:
13 krát
Naposledy upravil Valdano dne st leden 24 2024, 13:06, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st leden 24 2024, 13:16 Předmět:
Evropský parlament přitvrdil a pro autobusy do zákona vrátil požadavek, aby se od roku 2030 prodávaly pouze městské autobusy s nulovými emisemi. Města, která investovala do alternativních nízkouhlíkových paliv pro autobusy, jako je biometan, by získala prodloužení do roku 2035.
Elektroauta mají smysl - jako dodávky po městě - viz. zmíněný rohlík, nebo pošta, nebo PPL či podobné. To ano, proč ne. Přes den rozvezou, přes noc nabijí, klidně. Ale nutit je naráz všem je nesmysl.
Ve štatlu je i elektrický kukavůz: https://www.sako.cz/novinka/cz/1635/sako-brno-ma-1-popelarsky-vuz-v-cr-ktery-je-100-na-elektrinu/ A není náhoda, že obsluhuje pouze čtvrti do pěti kilometrů od Saka Na vzdálenější části by už neměl energii.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st leden 24 2024, 14:41 Předmět:
Ježdění jen po městě ještě nemusí znamenat malý denní nájezd v km. Průměrný denní nájezd firemních aut sice je okolo 100 Km a u těch co jezdí po městech je to často méně, ale to je průměr. U autobusů to mohou řešit opakovaným nabíjením přičemž prostoje nebudou až tak kritické, ale některé dodávky byť jezdí jen po městě najedou tolik kilometrů, že by museli několikrát denně nabíjet rychlo nabíječkou a i tak by měli větší prostoje než se spalovákem. Takže hodně záleží na tom jaký ta či ona firma má nájezd u jednotlivých aut i když třeba jezdí jen po městě a nakolik, vadí či nevadí případné prostoje při nabíjení během pracovního cyklu/směny.
U toho popelářského vozu píšou dojezd při –10°C minimálně 70 km. Při kladných teplotách to bude tak do 100 Km. Takže je logické, že moc daleko s tím jezdit nebudou.
Elektrické dodávky jsou menší a dojezd mají obvykle větší, ale i tak to bývá zhruba okolo 200 km a spíš výjimečně okolo 300 km nebo více. Také záleží jak těžký náklad převážejí. Nedávný výzkum na toto téma v Británii ukázal, že přeprava těžkých nákladů snižuje reálný dojezd elektrických užitkových vozidel o 23 až 31%. Plus v zimním období při teplotách pod nulou se dojezd snižuje o dalších až 30%.
Naposledy upravil Valdano dne st leden 24 2024, 16:44, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 24 2024, 15:25 Předmět:
Valdano napsal(a):
...
U toho popelářského vozu píšou dojezd při –10°C minimálně 70 km. Při kladných teplotách to bude tak do 100 Km. Takže je logické, že moc daleko s tím jezdit nebudou.
...
Nj, ale co když s tím "kukaččím" mládětem budou muset vyvážet bordel na skládku, vzdálenou dejme tomu 30-40km, což není nijak extra daleko, stačí si představit vzdálenost z Ruzyně někam ke Starý Bouli, což pro odpadový poměry v aglomeraci srovnatelný s Práglem a okolím není vůbec nic nemožnýho - a v ten moment si položit otázku, jestli taková kára vůbec na tu skládku dojede - a když dojede, jestli tam nebude muset zůstat přes noc, aby se jí nabily baterky? Prostě ani takový auto se neobejde bez dojezdu ASPOŇ 250-300km na jedno doplnění energie, aby se vůbec dalo uvažovat o jeho reálným provozu - a navíc, kde bude při dojezdu 80-100km uložená energie potřebná pro zvedání odpadovejch nádob a případný lisování odpadu, aby se ho na jeden odvoz odvezlo aspoň srovnatelný množství s "kukačkou" ??? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st leden 24 2024, 15:37 Předmět:
Tyto podrobnosti tam k tomu uvedeny nejsou, ale zkuste položit tyto dotazy na sako@sako.cz. Ti ten elektro popelák Volvo FE Electric (s aku 265 kWh) v Brně provozují od srpna 2022 takže by s tím měli mít už nějaké zkušenosti a odpovědi na Vaše dotazy by mohli znát.
Pražské služby (info@psas.cz) testovaly po celý prosinec 2023 elektrický popelák Mercedes-Benz eActros 300 (s aku 336 kWh). Dle popisu se při nabíjecím výkonu 160 kW tento popelák dobije z 20% na 80% zhruba během jedné hodiny, ale Pražské služby nemají infrastrukturu na dobíjení takovým výkonem a jelikož se jednalo jen o test na měsíc tak ji kvůli tomu ani nebudovali a tak se u nich tento poplách během měsíčního testování nabíjel výrazně pomaleji cca 13 hodin.
Ty popeláky mají ve výbavě i elektricky poháněné zvedáky nádob a také hydraulický lis. Takže odpad i lisují. Deklarované dojezdy bez nástavby jsou u Volva 275km a u Mercedesu 330km, ale s nástavbou popeláku včetně lisu a zvedáku na nádoby se dojezd dost snižuje a u Volva je dojezd celkově menší díky menším aku.
Naposledy upravil Valdano dne st leden 24 2024, 17:03, celkově upraveno 5 krát.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.