Dotace na nákup elektromobilů pro firmy v ČR už v prosinci.
Dohromady až 1,65 miliardy korun mohou čeští podnikatelé získat na nákup bezemisních vozidel, tedy bateriových elektromobilů nebo vozů na vodík.
Podmínky, nároky a jak podat žádost...
Kdo má nárok na finanční podporu?
Podpora nerozlišuje žadatele podle velikosti, o příspěvek se tak mohou ucházet malé, střední i velké podniky. Příjemce podpory musí být registrován jako poplatník daně z příjmu. Vyloučené jsou pouze ty podniky, které jsou vlastněny územněsprávními celky. V den podání žádosti a v den uzavření smlouvy o záruce musí žadatel splňovat řadu podmínek, které naleznete v tabulce níže...
Kdo na podporu nemá nárok?
Podporu nezískají žadatelé, kteří se pohybují v oboru výroby zbraní a střeliv, finančnictví a pojišťovnictví, heren, kasin a sázkových kanceláří...
Na nákup silničních vozidel jakých kategorií může podnikatel získat podporu?
Podpořené mohou být osobní vozy kategorie M1 a nákladní vozy kategorie N1 a N2 do 4,25 tuny. Podpora se vztahuje na bateriové elektromobily (BEV) a na vozidla na vodíkový pohon (FCEV).
Na jaké vozy se podpora nevztahuje?
I když se jedná o osobní bateriový elektromobil, podporu nezíská, pokud je jeho pořizovací cena vyšší než 1,5 milionu korun bez DPH. Podpora se také nevztahuje na plug-in hybridní vozy (PHEV) nebo na hybridy (HEV) stejně jako na vozy zemědělské prvovýroby (kategorie A 01, A 02, A 03).
Odkdy dokdy je možné o podporu žádat?
Výzvu spustí ministerstvo průmyslu a obchodu v prosinci. Žádosti bude přijímat až do 30. září 2025, pokud se do té doby nevyčerpá objem alokovaných prostředků Evropské unie ve výši 1,65 miliardy korun. „Očekáváme, že se celá podpora beze zbytku a rychle vyčerpá, s největší pravděpodobností již v průběhu roku 2024,“ uvedl v rozhovoru pro e15 vrchní ředitel sekce fondů EU na ministerstvu průmyslu a obchodu Marian Piecha.
Jaká je výše finančního příspěvku?
V případě osobních vozidel kategorie M1 může příspěvek činit až dvě stě tisíc korun na jedno vozidlo. Množství vozidel není omezené, podpora jednomu žadateli je nicméně omezena podle pravidel de minimis. U nákladních vozidel kategorie N1 je strop příspěvku nastaven na 250 tisíc, u kategorie N2 a vodíkových vozů pak na tři sta tisíc na vůz. Příspěvek bude vyplácen přímo na účet příjemce podpory po registraci vozidla a po předložení kupní smlouvy, dokladu o uhrazení kupní ceny podle této smlouvy a osvědčení o registraci vozidla.
Kde a jak podat žádost?
Žádosti o podporu budou přijímat všechny pobočky i regionální pracoviště Národní rozvojové banky. Žádost o podporu musí obsahovat vyplněný formulář, přílohu „Projekt žádosti o podporu“ a kopii smlouvy o úvěru. Legislativní úkony by měly být schopny vyřídit i leasingové společnosti, u kterých zájemce o podporu vůz pořizuje.
Jaké vyplývají úspěšnému žadateli o podporu povinnosti?
Příjemce podpory je povinen kdykoli na požádání umožnit přístup do svého sídla mimo jiné pracovníkům Národní rozvojové banky, ministerstev průmyslu a obchodu, financí a orgánů Evropské komise i dalších subjektů. Příjemce musí efektivně předcházet situacím, které by mohly vést k závažným nesrovnalostem, tedy podvodům, korupci, dvojímu financování nebo střetu zájmů. Rozvojové bance musí poskytnout informace, aby mohla případně odhalit ohrožení finančních zájmů Evropské unie.
Čínský výrobce baterií Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) slibuje významný pokrok v elektromobilitě. Gigant světového trhu s bateriemi dokončil test vyvíjené „skateboard“ platformy CIIC, která se skládá z baterie, elektromotorů i dalších klíčových součástek, na které lze postavit osobní elektromobil takřka jakékoliv značky. Hodnoty, které vyplynuly z testů, se pro CATL jeví více než nadějně.
Naměřený dojezd měl dosáhnout rovné tisícovky kilometrů při spotřebě 10,5 kilowatthodiny na sto kilometrů. Dobít baterii energií o ekvivalentu tří set kilometrů mělo trvat pouhých pět minut. Pokud se udávané hodnoty skutečně potvrdí, platforma se díky všem třem uvedeným hodnotám zařadí k nejvýkonnějším na trhu.
Například Tesla uvádí u svého Modelu Y dojezd až 533 kilometrů na jedno nabití, dobití až 241 kilometrů za patnáct minut ve vlastní síti Supercharger a kombinovanou spotřebu v rozmezí od 15,7 do 17,3 kWh/100 km podle výbavy.
Vývojáři testovali platformu v letních i zimních podmínkách. V horku se CIIC proháněla po silnicích na severozápadě Číny v Turpanu, v mrazech po komunikacích na čínsko-ruské hranici v oblasti Chej-che. V zimním provozu se ani CIIC nedokázala ubránit výraznějšímu poklesu dojezdu, který se měl snížit o třicet procent.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31990 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 21:59 Předmět:
Stejně na to není připravená infrastruktura = rozvodná síť ani nabíjecí body a ani na to nejsou zdroje. Soláry a větráky to neutáhnou ani kdyby se celá Evropa zakryla fotovoltaikou a v mezerách stály stožáry s vrtulema - přirozenej dopad energie Slunce na povrch světadílu na to nestačí, nedokáže pokrejt spotřebu celejch 24hodin. A na vybudování takový struktury nemá ani celej svět dost energie, surovin a financí. Prostě slepá ulička - minimálně pokud se nerozsvítí v Bruseli někomu v hlavě a nezačne reálně uvažovat nad problémem, že taková věc se nedá učunit nějakým ouředním nařízením v průběhu 12-13 let. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1728 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: ne prosinec 03 2023, 23:06 Předmět:
EKKAR napsal(a):
minimálně pokud se nerozsvítí v Bruseli někomu v hlavě a nezačne reálně uvažovat nad problémem...
Zatím tomu vůbec nic nenasvědčuje tj. pořád si jedou tvrdě po svým jako "berani". S takovou se jim tam možná rozsvítí tak někdy až po 1.1.2036 a kdoví jestli vůbec.
Možná si v tom dokumentu MPO všimnete zmíněného limitu tzv. de minimis. De minimis představuje takovou podporu, která nesmí spolu s ostatními podporami „de minimis“ poskytnutými jednomu příjemci za dobu předchozích tří let přesáhnout výši odpovídající částce 200 000 EUR tj. aktuálně zhruba 4,86 milionu Kč. V reálu se pro přepočet limitu z EUR na CZK použije měnový kurz Evropské centrální banky platný v den vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17858 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt prosinec 07 2023, 16:16 Předmět:
Třeba Karle ještě dojde na ten Makrelin nesmysl pokrejt Saharu panelama a poslat to podmořským kabelem do Evropy.
Že maj panely ve velkým žáru mizernou účinnost a přenosový ztráty by byly obrovský, to jí žádnej poradce nevysvětlil. Panely by musely být skoro vodorovně, takže jedna písečná bouře a byly by slepý jak od opískování, tak od nánosu spadlýho písku. Kámoš dělal radiáka na ambasádě v Kuvajtu a tak vyprávěl, co písečná bouře umí, třeba opískovat auto až na holej plech. Navíc těžce nestabilní oblast. _________________ Jirka
Nejako sa na ten elektromotor pod sebou neteším, ale ak by som pozastavil na čerpacej stanici, cúvol ku stene, a automat by mi na základe identifikovaného modelu v priebehu pár sekúnd vymenil odzadu vsúvateľnú "euro" či lepšie "sveto" batériu, s jej garantovaným dojazdom, vyúčtoval si to bez môjho obťažovania z kreditu, možno by to elektroauto nemuselo byť až tak zlé...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17858 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt prosinec 07 2023, 23:46 Předmět:
xsc napsal(a):
Přenosový ztráty bych zrovna jako problém neviděl, jsou rozsáhlejší systémy. Ovšem ty místní podmínky a režimy, to je jiná věc.
Já jsem před časem četl předběžnou studii položení těch VN kabelů přes středozemko. Je tam problém hloubek až 4 km a hlavně úzkejch hlubokejch roklí na dně, se silnou tektonikou, přes který kabely nenatáhneš.
Přes Krétu a Řecko to nejde, jen oklikou přes Gibraltar. Proč to nejde mezi Tunisem a Sicílií, kde je to nejkratší tam kupodivu nebyla ani čárka.
A dokážeš si představit kabel DC výkonu pro celou Evropu s VN kolem miliónu voltů ve slaný vodě, kde se to každou chvíli klepe a sesouvá? Já ne. _________________ Jirka
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 626 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: pá prosinec 08 2023, 8:10 Předmět:
adakar napsal(a):
a automat by mi na základe identifikovaného modelu v priebehu pár sekúnd vymenil odzadu vsúvateľnú "euro" či lepšie "sveto" batériu,
Tohle už existuje. Akorát ta výměna je minimálně na 3 minuty při správné konstelaci hvězd. Jinak asi 10.
https://www.nio.com/nio-power
My máme už pár tisíc kilometrů na baterky najeto a žádnou takovouhle potřebu nemáme. Stačí to večer dát do zásuvky a ráno vytáhnout
DC pro dálkový přenos je silně nevýhodný - viz. "válka proudů" Tesla vs. Edison. Touhle cestou by se určitě nešlo.
To není pravda. DC byl nevýhodný tehdy, protože se nedal transformovat. Dneska tohle problém s měniči není.
Vzhledem k tomu, že mezi Alžírskem a Itálií vedou již dnes plynovody, zjevně geologicky stabilní trasa existuje.
A dokážeš si představit kabel DC výkonu pro celou Evropu s VN kolem miliónu voltů ve slaný vodě, kde se to každou chvíli klepe a sesouvá? Já ne.
Ostatně i tehdy bylo možné použít "střídač" - jednoduše se DC proudem napájel motor, který točil alternátorem. Naopak třeba fungovala triodyna, tam zas za motorem bylo dynamo.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.