Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jak funguje vyhodnocení účinnosti katalyzátoru?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kybrex



Založen: Jul 26, 2007
Příspěvky: 300

PříspěvekZaslal: so duben 22 2023, 2:44    Předmět: Jak funguje vyhodnocení účinnosti katalyzátoru? Citovat

Ahoj,

dočetl jsem se, že lambda sonda za katalyzátorem by neměla kopírovat průběh z lambda sondy před katalyzátorem. To totiž znamená, že katalyzátor je po srmti. Někde jsem pak ale četl, že by ta druhá kontrolní lambda sonda měla měnit svůj stav s menší amplitudou a s nižší frekvencí, než ta řídící, jinde zase, že by měla mít v podstatě konstantní napětí indikující bohatou směs (žádný zbytkový kyslík) takže napětí 0,8 - 0,9V.

Je to stejné u motorů, co mají dvoustavové lambda sondy i u motorů, co mají jako řídící sondu širokopásmovou lambdu s rozsahem 0 - 5V a dvoustavovou jenom v kontrolní roli?

Viděl jsem, že někteří to řeší zapojením RC článku do cesty signálu kontrolní lambdy sondy, ale přijde mi, že to nemůže fungovat, pokud je pravda to s tím stabilním napětím 0,8 a víc voltu.

V takovým případě by to tam spíš chtělo mít "zdroj", který posune signál lambdy o +0.7V a to, co půjde přes 0.9V by se zase "ořízlo", ale nějaké změny signálu by tam byly, aby to zase nevypadalo moc klidně pro ECU. Razz

Věděl byste někdo, jak to je? Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Ondra2



Založen: Mar 19, 2014
Příspěvky: 537

PříspěvekZaslal: so duben 22 2023, 10:05    Předmět: Citovat

Velmi zjednodušeně pokud brzdis motorem, tak je tam nízká úroveň, ve všech ostatních režimech vysoká.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kybrex



Založen: Jul 26, 2007
Příspěvky: 300

PříspěvekZaslal: po duben 24 2023, 10:53    Předmět: Citovat

A měli byste někdo nějaký nápad, jak to "simulovat"? Aby při ubrání plynu tam bylo 0,1V a při normální jízdě nebo akceleraci 0,8V?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
GeorgeB



Založen: Nov 21, 2005
Příspěvky: 1205
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: ne červenec 16 2023, 9:57    Předmět: Citovat

Na popis systému řízeného katalyzátoru by to bylo třeba rozdělit do několika kategorií podle EURO normy. Počínaje neřízeným katalyzátorem přes řízený s jednou lambda sondou, dvěmi lambda sondami, až po širokopásmové lambda sondy.
Bylo by to na dlouhé psaní nejen popsat systém, ale i algoritmus řízení a kontroly (testování) funkce.
Obecně čím starší systém, tím tolerantnější k odchylkám. Čím vyšší EURO norma, tím jsou tolerance nižší a povinost diagnostikovatelnosti systému vyšší s výsledkem rozvícení idnokační kontrolky emisního systému MIL. A obecně známý readiness kód.

Z principu: katalyzátor urychluje přeměnu nežádoucích splodin na bezpečné plyny. Lamba sonda indikuje pouze přebytek kyslíku ve výfuku. Snaha je regulovat směs paliva tak, aby ve výfuku nebyl přebytek kyslíku, ale zároveň aby nebyl nadbytek splodin (CO, HC). Pokud katalyzátor funguje správně, tak úřední lambdasonda před katalyzátorem indikuje kolísající hodnotu přebytku kyslíku a za katalyzátorem je již "nedostatek" kyslíku, takže úzkopásmová sonda má v rozmezí 0,5-0,8V bez kolísání.
Pokud zadní lambda sonda kopíruje napětí (s mírným zpožděním) té přední, tak je buď studený katalyzátor a nebo prasklý/nefunkční.
Samozřejmě při prodkých změnách (akcelerace/decelerace) se hýbe napětí i na zadní lambda sondě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.12 sekund